Gå til innhold

Kan gravide spise cheddar?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skal du varmebehandle den så er det jo ikke noe problem.

Men egentlig er alle faste oster trygge fordi listeria trives dårlig i de. Er den i tillegg pasteurisert og har god holdbarhet burde det ikke være noe problem å spise den.

Anonymous poster hash: d834b...175

Strengt tatt er vel brunost den eneste "trygge" osten for gravide - fordi den egentlig ikke er en ost? Anonymous poster hash: ee314...641

Ikke en ost? Har lest at harde oster er trygge. Dvs hvitost også. Men denne cheddaren vet jeg ikke... Den blir jo varmebehandlet på en burger eller i et ostesmørbrød, men det er ikke veldig høy temp.

Anonymous poster hash: 7c8ff...bdb

Skal du varmebehandle den så er det jo ikke noe problem. Men egentlig er alle faste oster trygge fordi listeria trives dårlig i de. Er den i tillegg pasteurisert og har god holdbarhet burde det ikke være noe problem å spise den. Anonymous poster hash: d834b...175

Så all cheddar, t.o.m falsk cheddar, blir regnet som hard ost? Hvor mye må den varmebehandles?

Annonse

Strengt tatt er vel brunost den eneste "trygge" osten for gravide - fordi den egentlig ikke er en ost? Anonymous poster hash: ee314...641

Ikke en ost? Har lest at harde oster er trygge. Dvs hvitost også. Men denne cheddaren vet jeg ikke... Den blir jo varmebehandlet på en burger eller i et ostesmørbrød, men det er ikke veldig høy temp.

Nei, per definisjon er den ikke en ost, på grunn av måten den lages på. Husker ikke hva det dreide seg om, g jeg kan ikke stort om ysteprosesser. 

Å smelte ost lett over en hamburger tror jeg ikke kan kalles varmebehandling. På pizza hadde blitt noe annet.

Anonymous poster hash: ee314...641

Skal du varmebehandle den så er det jo ikke noe problem. Men egentlig er alle faste oster trygge fordi listeria trives dårlig i de. Er den i tillegg pasteurisert og har god holdbarhet burde det ikke være noe problem å spise den. Anonymous poster hash: d834b...175

Så all cheddar, t.o.m falsk cheddar, blir regnet som hard ost? Hvor mye må den varmebehandles?

Ikke at jeg vet forskjell på ekte og falsk cheddar. Men ekte cheddar er hvertfall en fast ost.

På Matportalen står dette om Listeria og ost:

Ost

Det kan forekomme Listeriabakterier i meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Det generelle rådet til gravide er derfor å unngå meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Faste oster av upasteurisert melk/rå melk anses som tryggere, fordi Listeria ikke har mulighet til å vokse, i produktet. I løpet av den lange modningstiden, vil Listeriabakterien ikke ha mulighet til å vokse og formere seg slik de andre andre bakterietypene i osten kan.

Listeria er også påvist i halvfaste og myke oster av pasteurisert melk, som for eksempel Brie, Camembert og blåmuggoster som Gorgonzola. Pasteurisering dreper alle skadelige bakterier i melka, men man vet at osten kan bli forurenset med Listeria etter pasteuriseringen. Listeriabakterien har svært gode vekstvilkår i disse ostene og kan derfor vokse seg tallrike og gi sykdom.

Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria, og kan spises av gravide. Eksempler på dette er smeltet ost og smøreost av alle typer. Disse selges som regel på tube eller i beger, samt faste oster som "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", brunost og parmesan.

Om man varmebehandler godt, kan alle typer oster trygt spises av gravide. Eksempler på dette kan være ost på pizza, ostesmørbrød, lasagne eller bruk av ost i sauser.

Anonymous poster hash: d834b...175

Strengt tatt er vel brunost den eneste "trygge" osten for gravide - fordi den egentlig ikke er en ost?

Det er det rareste svaret jeg har lest på en stund. Det er da ingenting som tilsier at gravide må holde seg unna all ost??

For øvrig er ikke det HI avbilder her en ost heller, strengt tatt.

Anonymous poster hash: 09bad...d74

Strengt tatt er vel brunost den eneste "trygge" osten for gravide - fordi den egentlig ikke er en ost?

Og hvor får du det fra at brunost ikke er en ost for øvrig?

Anonymous poster hash: 09bad...d74

Annonse

Alt som er pasteurisert kan du spise :) Det er masse cheddar som er pasteurisert, bare se på pakken. Jeg har spist masse cheddar på burger, men jeg putter burgeren i ovnen etter steking på 200 grader i ca 2 minutter. Jordmor har nå sagt det er helt innenfor. Cheddarosten jeg bruker er pasteurisert.

Anonymous poster hash: b733a...0a1

Hahahah.... Nå leste jeg tittelen på innlegget ditt sammen med tittelen på innlegget som var over (scrollet samtidig) og siden det innlegget het "kan man bli lam av å brekke armen" leste jeg ditt innlegg som "Kan man bli gravid av å spise cheddar?" Man har ikke mer moro enn man lager sjøl!

Anonymous poster hash: a61af...93e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...