Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #1 Skrevet 2. mars 2015 Noen med erfaring? Fikk vite fra bhg at de trur min gutt har dårlig språkforståelse, men jeg føler han skjønner hva jeg sir til han.. Anonymous poster hash: 31844...04f
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #2 Skrevet 2. mars 2015 Hvor gammel er han? Du kan teste språkforsyåelsen ved å be han hente ballen, legge bamsen under stolen, pusse nesa med tannbørsten e.l. Litt overraskende ting.. Anonymous poster hash: 27be2...8aa
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #3 Skrevet 2. mars 2015 Sånne ting gjør han veldig lett, jeg kan også be han gå å skylle fatet sitt å sette det i oppvaskmaskina..osvosv. Han er 3.5år. Anonymous poster hash: 31844...04f
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #5 Skrevet 2. mars 2015 Sønnen min hadde dårlig språkforståelse (og også ekspressivt språk). Han brukte å vise bhg-ansatte og meg hva han ville ved å følge oss til det han ønsket, pekte mye osv. Han var uinteressert i samlingsstund for der hang han ikke med på hva som foregikk. Ville heller dekke bord e.l. PPT ble koblet inn og han fikk språktrening i bhg. Ta det på alvor, be ped.leder om å skrive en pedagogisk rapport. PPT kan vurdere om han er innenfor normalområdet eller om han trenger trening. Min gutt har i ettertid (i en alder av 9 år) fått diagnosene Aspberger + språkforstyrrelser. Anonymous poster hash: ffa1e...53e
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #6 Skrevet 2. mars 2015 Da kan det være barnehagen må observere han litt til! Høres ut som om han har bra språkforståelse han! Har du sagt hvordan han er hjemme? Anonymous poster hash: b5522...277
Himmel og hav Skrevet 2. mars 2015 #7 Skrevet 2. mars 2015 Men, når du ber han om å sette tallerkenen inn i oppvaskmaskinen, gjør han det da fordi han forstår alt du sier, eller er det fordi at hele handlingen er innlært som en del av avslutningen på et måltid? Vi foreldre blir ofte litt lurt, eller vi lurer oss selv, fordi vi kjenner barna vårt så godt. Vi har tolket dem fra før de kunne bable, og vi er så flinke til å legge til rette for at de skal lykkes og forstå. Vi viser med blikk og kroppsspråk og det hjelper barnet å forstå hva vi mener, men det kan kamuflere en dårlig språkforståelse. Snakk med barnehagen og hør hvorfor de mener at han har dårlig språkforståelse, hvilke opplevelser de bygger det på, osv. Sånn helt generelt, så kan man hos barn med dårlig språkforståelse se at de kan ha problemer med å ta i mot beskjeder, ofte vanskeligere når det er fellesbeskjeder, at de bruker mye kroppspråk framfor ord, at det er vanskelig å lære nye ord, at de har "papegøyespråk", dvs at de kan mange ord men vet ikke egentlig hva de betyr osv. Jo tidligere det kan bli satt inn tiltak i forhold til språket, jo bedre er det.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #8 Skrevet 2. mars 2015 Språkforståelse handler ikke bare om å ta i mot beskjer, men også å forstå nyanser og meninger. Mange barn med lav språkforståelse liker å være med på praktiske aktiviteter og velger bort aktivitere hvor de må mene noe eller kunne forstå en fortelling, eventur osv. Anonymous poster hash: 20692...9ca
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #9 Skrevet 2. mars 2015 At han ikke forstår hva ord egentlig betyr, han bruker dem fordi han har lært det, men forstår ikke hva det betyr og kan ikke forklare det heller. Anonymous poster hash: b5c30...fc3
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #10 Skrevet 2. mars 2015 For å teste språkforståelsen kan det Være lurt å gi litt uvanlige/overraskende instruksjoner... sokken på hodet, tannbørsten på nesen osv.. Anonymous poster hash: 27be2...8aa
petitt Skrevet 2. mars 2015 #11 Skrevet 2. mars 2015 Husker helsesøsteren testet min på 2 årskontrollen med å ha en bamse, en stol, en seng og en dyne og da ting som "legg bamsen oppå dyna, legg dyna under senga, sett bamsen i stolen osv.Da er det ordene "oppå, under, i, ved siden av" osv de sjekker at barnet forstår. Så når et barn har dårlig språkforståelse så forstår de såpass at de kan legge bamsen i sengen og legge dyna oppå, fordi det er normalt, men når noenber dem om å legge dyna UNDER sengen så forstår de ikke hva som skal gjøres, de forstår at det har noe med dyna og sengen å gjøre, men ikke hva de skal gjøre - altså "under".
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #12 Skrevet 2. mars 2015 Takk for gode svar! Jeg skal be om å få en foreldresamtale veldig snart. Han har godt språk, kan forklare seg godt, flink til å ta imot beskjeder og utføre oppgaver han får. Jeg skal helt klart ta det på alvor, jeg er ikke redd for å be om hjelp fra ppt eller andre fagfolk. Anonymous poster hash: 31844...04f
petitt Skrevet 2. mars 2015 #13 Skrevet 2. mars 2015 Dette kan du lett trene på hjemme også Men bhg. har kanskje eksempler på i hvilke situasjoner han sliter og dermed er det enklere for deg å vite hva dere kan trene på hjemme. Er det veldig mye kan sikkert ppt hjelpe deg med å gi tips og råd om hvordan dere kan trene, evt. få med deg ting du kan bruke som ord-kort osv.
Iiiiik Skrevet 2. mars 2015 #14 Skrevet 2. mars 2015 Det er jo ikke så lett å få tak i akkurat hva barnehagen har lagt merke til, så høres ut som en god plan å spørre dem om dette. Mange barnehager driver med TRAS-registrering (tidlig registrering av språkutvikling). Der skal de registrere hvorvidt barnet behersker ulike aspekter ved språket basert på normer for hva som er forventede ferdigheter på et gitt tidspunkt. Det er viktig at eventuelle vansker fanges opp, det er relevant for barnets mulighet til å klare seg når det begynner på skolen, særlig i leseopplæringen. Her er en ganske informativ side om barns språkutvikling http://www.hf.uio.no/iln/tjenester/kunnskap/sprak/sprakvansker/utvikling/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå