Gå til innhold

Samboer som trener tre ganger i uken...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg har tilsaman tre barn fra tre år og nedover. Vi har det veldig travelt. Likevel insisterer han på å få trene tre faste kvelder i uken, og mener at dette bør han få gjennomslag for. Er ikke dette litt vel luksus i en hektisk hverdag med småbarn, eller er det jeg som er kjip? Slik det er nå blir jeg bundet til hjemmet hver mandag, onsdag og fredag, og det synes jeg er utrolig kjipt.

Anonymous poster hash: 22f9f...469

Fortsetter under...

Skrevet

Når trener du?

Med så små barn, er det enkelt å trene etter at barna har lagt seg. Det bytter man på.  Med tre så små barn, er det naturlig at man samarbeider om legging.

Vi bruker som regel å trene ute vi da, så da er det enkelt å fyke ut døra etter leggetid. (VI har bare ett barn og legger hver annen kveld og den som ikke legger går ut når legging starter, men selvsagt med noen unntak hvis en av oss skal noe speiselt en dag)

Anonymous poster hash: 860f4...695
Gjest flykræsj
Skrevet

Vi trener også ca tre dager i uka. Bytter på når barna er lagt. Synes det hår helt greit.

Skrevet

Stiller han opp tirsdag, torsdag og lørdag fast for deg, da?

Jeg synes at man bør prioritere trening høyt, det er en investering i egen helse og egen fremtid - og dermed også felles fremtid.

Hvis han trener mandag og onsdag og du tirsdag og torsdag, da har dere to faste dager selv. Så kan dere velge en annen dag før jobb, tidlig i helgen eller lignende.

Et vennepar av meg trener mye begge to. De har noen faste tider begge to, og disse tidene er litt hellige for dem. Men selv om begge strekker seg langt for at den andre skal få denne tiden, så er de aldri steile om den andre skal på noe, da tilpasser de bare resten av uken slik at den andre får igjen tiden. Ca. halvparten av treningen deres forsøkes å gjøres til faste tider, resten tår de når det er mulighet for det.

De er forøvrig veldig gode på å fordele arbeid i hjemmet likt mellom seg, ingen trenger be den andre om noe, begge gjør det som er nødvendig uten bråk. Vanskelig å bli sint på mannen når han ikke har vasket den maskinen med klær når du kommer hjem til nybakte brød og rundstykker for noen uker fremover samt nylaget middag og nyvaskede gulv på en ordinær tirsdag ;) De to fungerer ypperlig sammen, og siden trening er så viktig for dem begge også, så prioriteres trening høyt og legges inn slik at det går minst ut over familie og fellestid.

Jeg har forresten et vennepar til som fungerer på samme måten - trening settes av til faste tider for dem begge og de deler naturlig på alt annet. Og er likevel fleksible med hverandre om det er noe spesielt.

HI, du sier dere har tre barn under tre år og at du synes det er kjipt at du er bundet til hjemmet tre faste kvelder i uka. Får man tre barn så forventer man vel ikke å være like fleksibel som før? Jeg mistenker at det egentlig ikke er disse tre kveldene som er problemet ditt, men heller det at det er en annen ubalanse i forholdet mellom deg og mannen, hvor mye tid hver av dere har til å gjøre egne ting, arbeidsfordeling i hjemmet osv. Hva er egentlig problemet?

Anonymous poster hash: e2819...d7c
Skrevet

Akkurat den diskusjonen har jeg gitt opp. Her i huset er det en selvfølge å kunne trene stort sett hver kveld siden barna allerede er lagt... Så etter å ha pratet, forhandlet, forklart, krevd, brølt, forlangt, kjeftet, grått, osv, osv... har jeg til slutt resignert og akseptert. Sån er det bare. Av en merkelig grunn så har tilværelsen min blitt bedre etter å ha kommet hit. Jeg gir fullstendig faen, ønsker han denne egotrippen så får han bare ha den. Men, jeg legger ikke to pinner i kors for å tilpasse meg. Jeg gir beskjed om at i kveld skal jeg slik og sån, så da må han ta barna. Hvor vidt han har planlagt trening eller ikke forholder jeg meg ikke til lenger, for skulle jeg ha tilpasset det så hadde jeg måtte sitte hjemme hver kveld...

Men, du sier din trener fast tre kvelder i uka? Da har du fire andre å benytte deg av. Legg inn faste aktiviteter disse fire kveldene, så har dere vel fordelt det greit?

Anonymous poster hash: aca38...f57

Skrevet

Stiller han opp tirsdag, torsdag og lørdag fast for deg, da? Jeg synes at man bør prioritere trening høyt, det er en investering i egen helse og egen fremtid - og dermed også felles fremtid.Hvis han trener mandag og onsdag og du tirsdag og torsdag, da har dere to faste dager selv. Så kan dere velge en annen dag før jobb, tidlig i helgen eller lignende. Et vennepar av meg trener mye begge to. De har noen faste tider begge to, og disse tidene er litt hellige for dem. Men selv om begge strekker seg langt for at den andre skal få denne tiden, så er de aldri steile om den andre skal på noe, da tilpasser de bare resten av uken slik at den andre får igjen tiden. Ca. halvparten av treningen deres forsøkes å gjøres til faste tider, resten tår de når det er mulighet for det.De er forøvrig veldig gode på å fordele arbeid i hjemmet likt mellom seg, ingen trenger be den andre om noe, begge gjør det som er nødvendig uten bråk. Vanskelig å bli sint på mannen når han ikke har vasket den maskinen med klær når du kommer hjem til nybakte brød og rundstykker for noen uker fremover samt nylaget middag og nyvaskede gulv på en ordinær tirsdag ;) De to fungerer ypperlig sammen, og siden trening er så viktig for dem begge også, så prioriteres trening høyt og legges inn slik at det går minst ut over familie og fellestid.Jeg har forresten et vennepar til som fungerer på samme måten - trening settes av til faste tider for dem begge og de deler naturlig på alt annet. Og er likevel fleksible med hverandre om det er noe spesielt.  HI, du sier dere har tre barn under tre år og at du synes det er kjipt at du er bundet til hjemmet tre faste kvelder i uka. Får man tre barn så forventer man vel ikke å være like fleksibel som før? Jeg mistenker at det egentlig ikke er disse tre kveldene som er problemet ditt, men heller det at det er en annen ubalanse i forholdet mellom deg og mannen, hvor mye tid hver av dere har til å gjøre egne ting, arbeidsfordeling i hjemmet osv. Hva er egentlig problemet? Anonymous poster hash: e2819...d7c

Nei, redusert fleksibilitet er ikke et problem for meg og jeg forventer ikke å leve som før. Han er veldig flink til å gjøre sin del av husarbeid osv. Det er rett og slett et problem for meg at han låser meg opp til hjemmet tre faste kvelder i uken året rundt. Jeg trenger ikke å være ute tre kvelder i uken, men om jeg en uke skal noe på en av treningskveldene hans så får jeg dårlig samvittighet. Jeg skrev forøvrig feil isted, jeg har en på to måneder og to på 22 mnd. Altså tre stk under to år.

Annonse

Gjest Julia1984
Skrevet

Selvfølgelig bør han få trene. Det bør du også. Dere bytter på dager.

Skrevet

Han blir sikkert glad om du trenger tre ganger i uken også :)

Her trener mannen stort sett hver dag, men han tilpasser selvfølgelig treningen i forhold til meg og ungene.

Som idag og en annen dag i uken kjører han ungene hver sin dag på trening som er i samme bygning som treningssenteret. Da trener han der den timen mens de er på trening. Andre dager trener han her hjemme og andre igjen er han på klatresenter.

Jeg trener stort sett hjemme i kjelleren og tilpasser det også i forhold til ungene og mannen. Eller jeg er ute i marka mens han legger ungene.

Det går så lenge man samarbeider :)

Anonymous poster hash: a66b2...220
Skrevet

Selvfølgelig skal han trene. Skal man ikke ta vare på helsa si selv om man har satt barn til verden?? Du burde komme deg opp av sofaen også. ..bytt dager. Alle burde trene

Anonymous poster hash: e9fe7...15b

Skrevet

Jeg hadde glatt vært hjemme alene tre kvelder i uka enn å ha en overvektig mann. Jeg har en overvektig mann, var normalvektig da vi ble sammen, nå veier han det dobbelte av meg... Det hemmer oss på så mange måter, det hemmer også for barna som har en far som nesten ikke orker noen ting.

Anonymous poster hash: c5a8c...9c2

Skrevet

Stiller han opp tirsdag, torsdag og lørdag fast for deg, da? Jeg synes at man bør prioritere trening høyt, det er en investering i egen helse og egen fremtid - og dermed også felles fremtid.Hvis han trener mandag og onsdag og du tirsdag og torsdag, da har dere to faste dager selv. Så kan dere velge en annen dag før jobb, tidlig i helgen eller lignende. Et vennepar av meg trener mye begge to. De har noen faste tider begge to, og disse tidene er litt hellige for dem. Men selv om begge strekker seg langt for at den andre skal få denne tiden, så er de aldri steile om den andre skal på noe, da tilpasser de bare resten av uken slik at den andre får igjen tiden. Ca. halvparten av treningen deres forsøkes å gjøres til faste tider, resten tår de når det er mulighet for det.De er forøvrig veldig gode på å fordele arbeid i hjemmet likt mellom seg, ingen trenger be den andre om noe, begge gjør det som er nødvendig uten bråk. Vanskelig å bli sint på mannen når han ikke har vasket den maskinen med klær når du kommer hjem til nybakte brød og rundstykker for noen uker fremover samt nylaget middag og nyvaskede gulv på en ordinær tirsdag ;) De to fungerer ypperlig sammen, og siden trening er så viktig for dem begge også, så prioriteres trening høyt og legges inn slik at det går minst ut over familie og fellestid.Jeg har forresten et vennepar til som fungerer på samme måten - trening settes av til faste tider for dem begge og de deler naturlig på alt annet. Og er likevel fleksible med hverandre om det er noe spesielt.  HI, du sier dere har tre barn under tre år og at du synes det er kjipt at du er bundet til hjemmet tre faste kvelder i uka. Får man tre barn så forventer man vel ikke å være like fleksibel som før? Jeg mistenker at det egentlig ikke er disse tre kveldene som er problemet ditt, men heller det at det er en annen ubalanse i forholdet mellom deg og mannen, hvor mye tid hver av dere har til å gjøre egne ting, arbeidsfordeling i hjemmet osv. Hva er egentlig problemet? Anonymous poster hash: e2819...d7c

Nei, redusert fleksibilitet er ikke et problem for meg og jeg forventer ikke å leve som før. Han er veldig flink til å gjøre sin del av husarbeid osv. Det er rett og slett et problem for meg at han låser meg opp til hjemmet tre faste kvelder i uken året rundt. Jeg trenger ikke å være ute tre kvelder i uken, men om jeg en uke skal noe på en av treningskveldene hans så får jeg dårlig samvittighet. Jeg skrev forøvrig feil isted, jeg har en på to måneder og to på 22 mnd. Altså tre stk under to år.

Jeg ser du flere steder skriver at DU har tre unger. Hvor mange har han?

Skrevet

Så problemet ditt er da egentlig din dårlige samvittighet hvis du en sjelden gang skal ut på noe?

Blir han sur hvis du skal noe, da? Har du snakket med ham om det?

Er ikke verre enn å snakke om det og si at siden han trener regelmessig som regel disse dagene så må han også være fleksibel hvis noe skulle dukke opp for deg uten at det er noe problem. Tviler på at det er et veldig stort problem for ham å trene en tirsdag i steden for en mandag. Er jo bare å tilpasse treningen de to dagene, får likevel like mye utbytte av det.

Anonymous poster hash: e2819...d7c

Skrevet

Så lenge det er etter leggetid bør det vel være greit? Min samboer trente 7 dager i uken. Det var en av grunnene til at vi gikk fra hverandre. Din samboer trener tre dager, så da er det fire dager igjen av uken.

Anonymous poster hash: 9238f...bf1

Annonse

Skrevet

Mannen min trener også omtrent hver dag, mange timer hver gang og noen dager flere ganger samme dag.

Han drar gjerne med seg barna også så de kommer ut av leggerutinene. Jeg har bare gitt opp kampen, men misliker ham mer og mer for denne ekstremt egositiske måten å leve på.

En ting hadde vært om han bare holdt seg i form, var borte halvannen time tre ganger i uken OG fikk bidratt med det som skal gjøres i et hjem. Men - det gjør min mann altså ikke....

I tillegg melder han seg alltid frivillig som trener for barnas idrettslag. Jeg blir så sint at jeg flyr i flint! Ego-ego-ego!! 

Leste en gang i avisen om en mann som fikk en pris for han var så "snill" og trente et guttefotballlag. I en bisetning nevnte han at kona hadde spurt om han ikke skulle slå opp telt på banen for han var jo neste ikke hjemme. Jeg holdt på å skrive inn og si at jeg syntes kona fortjente den prisen mye mer enn mannen. Han holdt jo bare på med hobbyen sin. Hun var hjemme med hus og barn. 

Det finnes en grense, og noen forstår ikke at de er treningsnarkomane. Min mann blir sur og ufordragelig om han ikke får trent. Jeg har noen ganger ønsket at han skulle bli syk en måned så han måtte være hjemme. Tror han hadde hatt godt av det!  Jeg hadde i dag mye heller valgt en mann som var litt mindre trent og mer opptatt av å leve på en voksen og ansvarsbevisst måte. 

Anonymous poster hash: ee75d...75c
Skrevet

Vi har tre små fra 5 år og nedover.

Mannen trener 3-5 ganger i uka.

På ukedagene er det alltid etter ungene er i seng. I helgene er det ofte mens minste sover og han tar da med de to eldste på mini-SATS.

Det er helt uproblematisk.

Anonymous poster hash: ec951...bdd

Skrevet

VI har et barn på 2 år og min mann trener gjerne 4-5 ganger i uka.
I form av ski og sykkel.

Trener han alltid rett etter jobb?Eller når barna sover?
Min mann venter gjerne til sønnen har lagt seg.
Jeg synes i allefall at det er mest rett for begge parter!

Anonymous poster hash: 658a6...428
Skrevet

Ok, ser at jeg tydeligvis er kjip og bør la ham få trene på disse dagene. Kanskje grunnen til at jeg føler at det er kjipt er at jeg blir sittende så mye alene på kveldene i uken siden han er ute tre ganger. Og til dere som tror at jeg ikke trener så gjør jeg altså det, men jeg trener kun to dager i uken uten at jeg velger faste dager. Jeg er i permisjon nå og trener på dagtid. Til deg som lurte: Det er våre barn, og ikke bare mine!

Er det noen av dere som har fått tre små så tett som oss hvor mannen har vært mye borte på kveldstid i ukedagene?

Skrevet

På ukedagene er det alltid etter ungene er i seng. I helgene er det ofte mens minste sover og han tar da med de to eldste på mini-SATS.

Det er helt uproblematisk. Anonymous poster hash: ec951...bdd

Det blir en litt annen problemstilling når barna er så små som mine. De kan ikke være på mini-sats.

Skrevet

Ok, ser at jeg tydeligvis er kjip og bør la ham få trene på disse dagene. Kanskje grunnen til at jeg føler at det er kjipt er at jeg blir sittende så mye alene på kveldene i uken siden han er ute tre ganger. Og til dere som tror at jeg ikke trener så gjør jeg altså det, men jeg trener kun to dager i uken uten at jeg velger faste dager. Jeg er i permisjon nå og trener på dagtid. Til deg som lurte: Det er våre barn, og ikke bare mine!

Er det noen av dere som har fått tre små så tett som oss hvor mannen har vært mye borte på kveldstid i ukedagene?

3 ganger i uken er jo ikke mye.

Hvor lite mener du han skal trene?

Er han enig i alt du bruker tiden din på?

Skrevet

Vi har tre små under tre år, trening 3 dager i uka nå, blir 4 dager pluss kanoner sesongen starter. Gruver meg, blir tøft men vi har tatt avgjørelsen sammen om at han kan spille fotball et år til. Har dere ikke laget en felles avtale om dette? Hvis det er faste dager? Ingen som kan fortelle deg hva som er riktig for dere, vi er forskjellige og orker forskjellig. Hvis dette ikke fungerer for deg må du ta det opp slik at dere finner en løsning som fungerer for dere begge. Lykke til

Anonymous poster hash: 7b4e0...ebc

Skrevet

Det er helt uproblematisk. Anonymous poster hash: ec951...bdd

Det blir en litt annen problemstilling når barna er så små som mine. De kan ikke være på mini-sats.

De kan være på Sats jo. En annen ting er om du vil. De henter  foreldrene om babyer gråter

Anonymous poster hash: 9a688...c28

Skrevet

Det er klart det er flott og trene og holde seg i form, men jeg synes ikke at din mann kan sette opp et så fast regime.

Da får han gjøre det etter at barna er lagt, og være åpen for at du kan ha avtaler på kveldstid også. Det å låse parneren til huset tre kvelder i uken er ganske så egoistisk.

Kanskje han istedet kunne sykle/løpe til jobben og slik få noe trening.

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt hi. Min samboer er veldig sånn periode-trener og laget seg plutselig en treningsplan som innebar tre kvelder i uken. Vi har bare ett barn, men jeg sa pent ifra om at jeg synes to dager holder. Jeg er også i permisjon som deg og vår baby er 5 mndr. Jeg tror noe av problemet er at man føler seg så utrolig låst når man har en liten som henger i puppen hele dagen. Og når man har gått alene hjemme hele dagen uten noen å prate med har man behov for at samboer er litt der for deg også, ikke bare for barna liksom. Det kan være det blir annerledes når baby blir eldre og ikke er så avhengig av deg - da er det lettere at du også har dager der du er borte og han må ta over hjemme.

Men nei, jeg synes ikke du er kjip. Ja det er viktig å trene og det er en investering i helsen, men det vil være et par-tre år i løpet av livet ifbm at man har små barn at trening får komme litt i andre rekke. To ganger i uken er dessuten mer enn nok for å opprettholde en god helse.

Anonymous poster hash: e7bd2...e03

Skrevet

Mannen trener tre dager fast i uka pluss at han jobber kveld to kvelder. Gjør meg ingenting. Han er 100% til stede når han er hjemme☺

Anonymous poster hash: d92f4...9d9

Skrevet

Men det spiller vel ingen rolle hvor små barna er så lenge det er etter leggetid? Om barna er 5 og 3 år så må de fortsatt ha voksne i hus. Og mannen din har ikke "luksusen" det er å trene på dagtid med barna på barnepass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...