Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #1 Skrevet 2. mars 2015 Dere som tar/har tatt PPU. Hvor krevende var utdanningen? Hadde dere tid til å jobbe litt ved siden av? Er PPU-utdanningen ved UIS vanskelig å komme inn på? Hvilken bakgrunn har dere som har gått der? Anonymous poster hash: b2867...33c
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #2 Skrevet 2. mars 2015 Du blir ikke Lektor med PPU, du blir Adjunkt (eventuelt med opprykk om du har ekstra fag). Lektor er tittelen man får med Master-utdanning. Jeg tok PPU på deltid, synes det var helt greit.Ikke noe "mat-nyttig", men mest for å ha papiret. Anonymous poster hash: 33009...0d1
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #3 Skrevet 2. mars 2015 PPU er et ettårig påbygningsstudie for de som ønsker å kunne undervise i ungdomsskole eller videregående. Du må ha bachelor eller master i bunn (evt. kan muligens PPU delvis inngå i bachelor ennå). Som regel kreves fordypning i to fag. Jeg tok det på deltid, men det er noen år siden da......... Anonymous poster hash: 534fb...340
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #4 Skrevet 2. mars 2015 Takk for svar. Jeg har mastergrad fra før. Er sivilingeniør. Har undervist litt ved vgs og det ga mersmak. Vil derfor ta PPU for å kunne få lærerjobb. Blir jeg ikke lektor da? Ønsker flere meninger og erfaringer med PPU dersom andre vil dele! Anonymous poster hash: b2867...33c
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #5 Skrevet 2. mars 2015 Du blir lektor med master i bunn ja :-) Har selv tatt ppu, og tja, kjekt å ha og vise til på intervju og cv. Men det er ikke det mest matnyttige studiet jeg vet av ;-) glad det er overstått, for jeg kjedet meg ihjel. Anonymous poster hash: e99ce...ef1
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #6 Skrevet 2. mars 2015 Du blir ikke Lektor med PPU, du blir Adjunkt (eventuelt med opprykk om du har ekstra fag). Lektor er tittelen man får med Master-utdanning. Jeg tok PPU på deltid, synes det var helt greit.Ikke noe "mat-nyttig", men mest for å ha papiret. Anonymous poster hash: 33009...0d1 Man blir lektor dersom man har master + PPU. Jeg tok PPU på heltid. Det var et veldig krevede studie - 14 uker praksis, i tillegg til flere skriftlige pensumprøver som måtte bestås (som en eksamen, men telte som arbeidskrav), masse skriftlige arbeidskrav, fremføringer, gruppearbeid og en FOU-oppgave som tok masse tid, samt mappeinnlevering og muntlig eksamen til slutt. Det var krav til minimum 75% oppmøte på forelesninger, samt på diverse fag- og temadager. Det er de tyngste studiepoengene jeg ar tatt noen gang, minst dobbelt så mye jobb som et årsstudie, men samme antall poeng. I tillegg syntes jeg dessverre utdannelsen var veldig lite givende. Masse teori, masse høytsvevende pedagogikk, men nesten ingen ting som var praktisk anvendbart i læreryrket. Håper inderlig ikke andre profesjonsstudier er like dårlig tilpasset profesjonen! Anonymous poster hash: f4950...348
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #7 Skrevet 2. mars 2015 Du blir ikke Lektor med PPU, du blir Adjunkt (eventuelt med opprykk om du har ekstra fag). Lektor er tittelen man får med Master-utdanning. Jeg tok PPU på deltid, synes det var helt greit.Ikke noe "mat-nyttig", men mest for å ha papiret. Anonymous poster hash: 33009...0d1 Man blir lektor dersom man har master + PPU. Jeg tok PPU på heltid. Det var et veldig krevede studie - 14 uker praksis, i tillegg til flere skriftlige pensumprøver som måtte bestås (som en eksamen, men telte som arbeidskrav), masse skriftlige arbeidskrav, fremføringer, gruppearbeid og en FOU-oppgave som tok masse tid, samt mappeinnlevering og muntlig eksamen til slutt. Det var krav til minimum 75% oppmøte på forelesninger, samt på diverse fag- og temadager. Det er de tyngste studiepoengene jeg ar tatt noen gang, minst dobbelt så mye jobb som et årsstudie, men samme antall poeng. I tillegg syntes jeg dessverre utdannelsen var veldig lite givende. Masse teori, masse høytsvevende pedagogikk, men nesten ingen ting som var praktisk anvendbart i læreryrket. Håper inderlig ikke andre profesjonsstudier er like dårlig tilpasset profesjonen! Anonymous poster hash: f4950...348 Og nei, jeg hadde ikke tid til å jobbe ved siden av. Under praksis regnet jeg at at vi var forventet å nedlegge 70 studietimer i uka, med undervisning, forberedelse, FOU-arbeid og skriving av ped. - og didaktikkoppgaver. Jeg har familie, og hadde ikke 70 timer i uka å avse. Anonymous poster hash: f4950...348
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #8 Skrevet 2. mars 2015 Du blir ikke Lektor med PPU, du blir Adjunkt (eventuelt med opprykk om du har ekstra fag). Lektor er tittelen man får med Master-utdanning. Jeg tok PPU på deltid, synes det var helt greit.Ikke noe "mat-nyttig", men mest for å ha papiret.Anonymous poster hash: 33009...0d1 Man blir lektor dersom man har master + PPU. Jeg tok PPU på heltid. Det var et veldig krevede studie - 14 uker praksis, i tillegg til flere skriftlige pensumprøver som måtte bestås (som en eksamen, men telte som arbeidskrav), masse skriftlige arbeidskrav, fremføringer, gruppearbeid og en FOU-oppgave som tok masse tid, samt mappeinnlevering og muntlig eksamen til slutt. Det var krav til minimum 75% oppmøte på forelesninger, samt på diverse fag- og temadager. Det er de tyngste studiepoengene jeg ar tatt noen gang, minst dobbelt så mye jobb som et årsstudie, men samme antall poeng. I tillegg syntes jeg dessverre utdannelsen var veldig lite givende. Masse teori, masse høytsvevende pedagogikk, men nesten ingen ting som var praktisk anvendbart i læreryrket. Håper inderlig ikke andre profesjonsstudier er like dårlig tilpasset profesjonen! Anonymous poster hash: f4950...348 Veldig enig i denne. MYE arbeid, og det viste seg at lite var relevant for selve jobben. Tok PPU for 8 år siden. Anonymous poster hash: 02643...ff5
LilleVilje Skrevet 2. mars 2015 #9 Skrevet 2. mars 2015 Du blir lektor når du har master fra før av. Det er når man har bachelor fra før at man blir adjunkt ved å ta PPU. PPU er veldig forskjellig ut i fra hvilket universitet du tar det på. Generelt er det et utrolig travelt studium hvis man tar det på heltid, så jeg ville ikke beregnet all verdens tid til å jobbe utenom, for å si det sånn. Jeg tok det selv i Trondheim ved NTNU, og der er det faktisk et veldig godt studium, praksisrettet og godt lagt opp slik at det ble en del ting man også kunne bruke når man kom i jobb. Og usannsynlig travelt, masse arbeid! Du spør om UiS, jeg har ikke tatt det der selv, men kjenner en del som har gjort det, og der er det mye mer misnøye med studiet - slik som noen andre her skriver, at det ikke er mye som er relevant for selve jobben. Men det kan ha endret seg der også (jeg vet at ved NTNU hadde de en omlegging for en del år siden), for jeg kjenner ingen som har tatt det nylig, så du kan jo krysse fingrene for at de har gjort det til et mer relevant og praksisnært studie
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #10 Skrevet 2. mars 2015 Du blir lektor når du har master fra før av. Det er når man har bachelor fra før at man blir adjunkt ved å ta PPU. PPU er veldig forskjellig ut i fra hvilket universitet du tar det på. Generelt er det et utrolig travelt studium hvis man tar det på heltid, så jeg ville ikke beregnet all verdens tid til å jobbe utenom, for å si det sånn. Jeg tok det selv i Trondheim ved NTNU, og der er det faktisk et veldig godt studium, praksisrettet og godt lagt opp slik at det ble en del ting man også kunne bruke når man kom i jobb. Og usannsynlig travelt, masse arbeid! Du spør om UiS, jeg har ikke tatt det der selv, men kjenner en del som har gjort det, og der er det mye mer misnøye med studiet - slik som noen andre her skriver, at det ikke er mye som er relevant for selve jobben. Men det kan ha endret seg der også (jeg vet at ved NTNU hadde de en omlegging for en del år siden), for jeg kjenner ingen som har tatt det nylig, så du kan jo krysse fingrene for at de har gjort det til et mer relevant og praksisnært studie Jeg tok det også på NTNU, og jeg har stikk motsatt opplevelse som deg. Og det er bare tre år siden. Praksis var strengt tatt det eneste jeg følte at jeg lærte noe av. Jeg opplevde det rett og slett som et mye mer teoretisk enn praktisk studie. Jeg kunne masse teoretisk pedagogikk da jeg var ferdig, men første gang en elev sto og skrek meg opp i ansiktet i klasserommet hadde jeg ingen anelse om hva jeg skulle gjøre. Jeg hadde aldri sett en IOP før jeg ble bedt om å skrive en. Anonymous poster hash: f4950...348
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #11 Skrevet 2. mars 2015 Tok det på deltid på NTNU,ferdig 2012. Matnyttig studie? Nei. Spesielt mye arbeid? Nei. Jobbet 66% natt ved siden av første året og hadde baby som ikke sov på dagtid andre året. Anonymous poster hash: 067f7...905
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. mars 2015 #12 Skrevet 2. mars 2015 Søk lærerjobber i stedet og skaff deg en avtale om å ta ppu i løpet av de neste tre åra eller noe. Husker ikke studet som mye jobb egt. men gikk deltid ved NTNU
anonymsuperbruker Skrevet 2. mars 2015 #13 Skrevet 2. mars 2015 Takk for svar. Jeg har mastergrad fra før. Er sivilingeniør. Har undervist litt ved vgs og det ga mersmak. Vil derfor ta PPU for å kunne få lærerjobb. Blir jeg ikke lektor da? Ønsker flere meninger og erfaringer med PPU dersom andre vil dele! Anonymous poster hash: b2867...33c Jeg er snart ferdig med første året på deltid. Det er en del oppgaver og mye pensum. Synes forelesningene er både interessante og nyttige!! Jobber 90-100% ved siden av, og bruker alle helger på å lese og gjøre oppgaver. Spesielt er fagdidaktikken nyttig, synes jeg. Tror det har mye å si hvor du tar PPU-en.
Krumelur Skrevet 2. mars 2015 #14 Skrevet 2. mars 2015 70 arbeidstimer? På PPU? Høres veldig overdrevet ut. Mange tar det på deltid ved siden av jobb og klarer det helt fint. Jeg har tatt det innbakt i en bachelor over tre år (til sammen 60 studiepoeng i året, samlingsbasert) og jobbet 70-80 % hele veien. Det som er vanskelig er å få hverdagen til å gå opp med jobb, økonomi osv under praksisperiodene. Alle er vi forskjellige, men har du greid å ta en master klarer du nok dette fint:) Men ikke dumt hvis du får jobb først som det ble nevnt over, da kan du jo være heldig å slippe å tape økonomisk. Relfagskompetanse er jo etterspurt i skolen, så det bør ikke være umulig
Krumelur Skrevet 2. mars 2015 #15 Skrevet 2. mars 2015 Ser nå at de 70 timene som ble nevnt var under praksis. Det stiller seg litt annerledes Praksisperiodene er travle! Og det er klart at det varierer fra studiested til studiested, men min erfaring er iallfall at det er overkommelig.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. mars 2015 #16 Skrevet 2. mars 2015 Har du jobb når du tar PPU får lov til å ta deler i egen klasse, det er en stor fordel.
Krumelur Skrevet 2. mars 2015 #17 Skrevet 2. mars 2015 Har du jobb når du tar PPU får lov til å ta deler i egen klasse, det er en stor fordel. Helt klart. Å ta fri fra jobb for å ha praksis i ukesvis som jeg har måttet er drepen for økonomien...
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #18 Skrevet 2. mars 2015 Tusen takk for mange gode tips! Trodde ikke det var mulig å bli ansatt uten undervisningskompetanse, men det er jo verdt et forsøk! Drømmer om å bli lærer og brenner virkelig for det, så å kombinere lærerjobb med utdanningen hadde vært ideelt. Ellers har jeg en veldig fleksibel jobb nå, så kunne muligens gått ned i halv stilling. Først blir det nok å ta noen flere studiepoeng i matematikk og biologi/kjemi, slik at jeg har to undervisningsfag når jeg søker PPU. Anonymous poster hash: b2867...33c
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #19 Skrevet 2. mars 2015 Ser nå at de 70 timene som ble nevnt var under praksis. Det stiller seg litt annerledes Praksisperiodene er travle! Og det er klart at det varierer fra studiested til studiested, men min erfaring er iallfall at det er overkommelig. Er i praksis akkurat nå, og det ER travelt!! Følger en lærer i 100% stilling. Forbereder ALLE timene til denne læreren, og gjør det mer grundig enn jeg gjør til daglig fordi jeg VET jeg blir vurdert. Har samtaler før/etter undervisning med praksislærer. Er også med på skolens fellestid. I tillegg har jeg 50% undervisning på egen jobb på kveld + at jeg må forberede en del til vikaren min på dagtid. Må jobbe inn de timene jeg har fri fra på egen arbeidsplass. PUH! Glemte å nevne oppgavene som skal inn under praksis + etter praksis. Anonymous poster hash: d7c44...fd7
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #20 Skrevet 2. mars 2015 Nye tid, lite gull. De dårligste foreleserne, og de minst pedagogiske foreleserne. Ingen praktisk overføringsverdi til klasserom, kun et nødvendig hinder på veien til fast ansettelse. Anonymous poster hash: 77165...751
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #21 Skrevet 2. mars 2015 Tok det også på NTNU. Tok FPPU. Helt topp studie! Spennende, motiverende, sosialt og fleksibelt. Det var lett å kombinere med jobb. Praksisen var såpass fleksibel at man kunne ta litt her og der, og ikke sammenhengende, Jeg ville tatt PPU nå, fått fast jobb og søkt om midler gjennom skolen til videreutdanning. Og ja du blir lektor. Kjenner ikke UIS men anbefaler NTNU på det varmeste Anonymous poster hash: e0643...38e
Krumelur Skrevet 3. mars 2015 #22 Skrevet 3. mars 2015 Ser nå at de 70 timene som ble nevnt var under praksis. Det stiller seg litt annerledes Praksisperiodene er travle! Og det er klart at det varierer fra studiested til studiested, men min erfaring er iallfall at det er overkommelig. Er i praksis akkurat nå, og det ER travelt!! Følger en lærer i 100% stilling. Forbereder ALLE timene til denne læreren, og gjør det mer grundig enn jeg gjør til daglig fordi jeg VET jeg blir vurdert. Har samtaler før/etter undervisning med praksislærer. Er også med på skolens fellestid. I tillegg har jeg 50% undervisning på egen jobb på kveld + at jeg må forberede en del til vikaren min på dagtid. Må jobbe inn de timene jeg har fri fra på egen arbeidsplass. PUH! Glemte å nevne oppgavene som skal inn under praksis + etter praksis. Anonymous poster hash: d7c44...fd7 Samme her, er heldigvis siste praksisperiode nå! Høres ut som om du har det hakket travlere enn meg da, men forberedelsene tar mye tid ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå