Gå til innhold

inspirert. Hva gir du til ditt eget barn i konfirmasjonsgave??

Anbefalte innlegg

Skrevet

De får selskapet (hvordan kan du sammenlikne det med et vanlig bursdagsselskap forresten? Det er da MYE dyrere å arrangere konfirmasjonsselskap!) og ev. bunad. Jeg har tre sønner og en datter, og jeg ser ikke for meg at sønnene våre vil ha bunad. Da vil jeg ev. heller gi noe annet de trenger/ønsker seg, men ikke penger tror jeg.

Anonymous poster hash: 74a3c...7a7

Fortsetter under...

Skrevet

Hun fikk muligheten til å få bunad, men ville ikke ha. Så ga 15000 kr, og diamantring, øredobber og smykke. Hun var mer enn fornøyd med det. 

Anonymous poster hash: 73208...ca1
Skrevet

Flere skriver 10 k. Er det 10 kroner eller 10 tusen kroner.??Anonymous poster hash: ffcda...32d

10 kroner ..

Hva tror du :) k for å slippe å føre på 000Anonymous poster hash: 52ae3...5c5

Ok, bare vant til at 10 kroner skrives 10 kr, ikke 10k.

Anonymous poster hash: ffcda...32d

Nettopp. Her menes 10.000.

Anonymous poster hash: 4ae98...8d8

Skrevet

Regner med at de som skriver 10k, 20k osv mener 10000 og 20000.

Ingen gir vel barna sine 10 og 20 kr

Anonymous poster hash: 4aede...580
Skrevet (endret)

Enhver får gjøre som man vil selvsagt, men etter mitt syn er det helt sinnsykt med bunad, selskap OG 20-25 000 kr!!!

Min sønn skal konfirmeres til våren, han får klær (ca 3500), selskap (15-20000 kr) og 10000 i gave. Det får holde i massevis!

Endret av aanonym
Gjest Sekretøsa
Skrevet

De får selskap og bunad. Eldste skal konfirmeres om 4 år, men jeg har allerede kjøpt bunad. Så fremover får hun nok sølv og slikt av øvrig familie

Annonse

Skrevet

Her fikk eldste klokke og trafikalt grunnkurs av oss foreldre, utenom selskapet såklart. Bunad ble arvet. Kommer til å gjøre det samme med søsknene mtp gave.  

Anonymous poster hash: 8e16d...07e
Skrevet

Skjønner ikke dette, handler konfirmasjon om bare masse penger som 15 åringen skal ha? For jeg hører de snakke om det, ungdommene, hvor mye enger de håper å få, hva skal de med så mye penger? Jeg synes det er bedre å heller spare de store pengegavene til de flytter ut hjemmefra, det er jo da de virkelig trenger disse pengene. Det er heldigvis noen år til datteren min skal konfirmeres. Jeg aner virkelig ikke hvordan det blir, men en ting er sikkert, det blir ikke å koste 20 000 kroner for selskapet. Og bunad aner jeg ikke, men har en mor som i sin tid laget min så hun får jobben med å lage hennes også, så sparer iallefall arbeidet der.

Skrevet

Flere skriver 10 k. Er det 10 kroner eller 10 tusen kroner.??Anonymous poster hash: ffcda...32d

10 kroner ..

Ok, bare vant til at 10 kroner skrives 10 kr, ikke 10k.

Er du dum?

Anonymous poster hash: eb9a8...591

Skrevet

10 kroner ..

Ok, bare vant til at 10 kroner skrives 10 kr, ikke 10k. Anonymous poster hash: ffcda...32d

Er du dum?Anonymous poster hash: eb9a8...591

Hahaha, hohoho, nei, nen det er tydeligvis du....?? Siden du kan si slikt..... her jeg bor betyr nemmelig 10k ti tusen ikje 10 kr.

Det er da temmelig dumt å spørre om jeg er dum forde......sier vel mer om deg enn om meg.

Skrevet

Vår eldste skal konfirmeres i år.

Han får selskap og dress.

Vi sparer til alle barna hver mnd., men det vet de ikke og skal heller ikke vite det på mange år enda.

Konfirmanten har også et veldig stort beløp stående på konto (han er millionær uten å vite det), etter en forsikringsutbetaling, som han heller ikke vet om. Disse pengene, sammen med det vi sparer skal trygge fremtiden.

Anonymous poster hash: a85d4...ea7

Skrevet

Bunad og 100.000 på konto i MITT navn....(skal få dette når hun blir student)

Anonymous poster hash: 3b6d6...838

Skrevet

Jeg ser mange regner selskapet som en del av gaven. de sår ikke bpde klær selskap og gave..... vel i min verden så er jeg som mor annsvarlig for å gi barnet mitt en flott markering av konfirmasjons dagen, samt kjøpe pene klær til henne, være seg bunad eller annet. Gave er gave, det får hun da uansett. Kan ikke få mindre gave forde om jeg velger å ha stort og flott selskap. Jeg har vslgt å sette av penger til bunad til henne fra hun var født. For det er ett plagg hun kan ha enorm glede av. Resten av livet.

Annonse

Skrevet

Hun fikk bunad og en dyr ridehjelm fra oss. I tillegg fikk hun vite at vi har opprettet en sparekonto til henne for egenkapital til husrom når hun blir voksen og at der sto 125000 kr foreløpig. Hun satte alle andre pengegaver på samme konto etter konfirmasjonen foruten ett par tusen som hun kjøpte nye/brukte ridelærer for.

Skrevet

Selskapet inngår ikke i gaven. Gaven blir bunad og en øremerket pengegave, f.eks "vi betaler førerkortet ditt"

Skrevet

Mannens barn får selskap og 5000kr (lik sum fra mor og far, så tilsammen ti tusen. Det samme som halvsøsknene deres fikk)

Mine har jeg ett ønske om å klare å sy bunad til. Burde vel igrunn begynne, for det tar nok sin tid. Får jeg det til, får de ikke penger. Sølv har de alt endel av, siden de fikk sølv til dåpen og arvet litt. Slik at det blir ikke mye sølv som trengs heller.

Selskapet til mine blir mye mindre enn selskapet til mannens sine barn også, siden familien er veldig andeledes.

Forskjell blir det nok, men totaltsett blir det ikke det.

Anonymous poster hash: b8ba0...d23

Skrevet

Selskapet til mine blir ikke stort. Vi blir max 15 stk. Bedehuset er allerede bestilt. Billig er det. Og da blir det pynt da som koster. I vår familie er det tradisjon at konfirmanten får bestemme middag..... og foreløbig er det fiskepinner som seiler opp som hennes favoritt middag,......nei da, slapp av, just kidding..... dersom konfirmanten om en del år fortsatt vil ha fiskepinner får vel konfirmantens mor diske opp med noe alternativt...hehehe....

Skrevet

Har ikke hatt konfirmant enda, men planen her er at jenta får weekendtur med meg og guttene får weekendtur med far. Vil gi dem minner for livet, ikke penger på bok. Syns også det er unødvendig å gi dem feks 10.000,- og så får dem ikke bruke dem engang. Kjedelig å få gave som må stå på vent i 3-4 år.

Anonymous poster hash: 288f4...3a3

Gjest Zaria
Skrevet

Datteren min skal konfirmeres om to mnd, og hun får ingen spesiell gave av meg. Jeg betaler for selskapet og konfirmasjonskurset. Dette inkluderte også en tur til Sjømannskirken i London, lommepenger kom i tillegg. Men skjønner jo utifra denne tråden at jeg er kjip, så kanskje jeg får kjøpe et lite smykke som hun kan ha som minne om dagen😃

Skrevet

Mine barn har fått/får bunad med sølv av oss, en gave til ca 25.000,- og 25.000,- inn på sparekonto. Itillegg får de jo selvfølgelig selskapet som pleier å komme på ca 50.000,-.

Anonymous poster hash: 36d14...f76

Skrevet

Datteren min skal konfirmeres om to mnd, og hun får ingen spesiell gave av meg. Jeg betaler for selskapet og konfirmasjonskurset. Dette inkluderte også en tur til Sjømannskirken i London, lommepenger kom i tillegg. Men skjønner jo utifra denne tråden at jeg er kjip, så kanskje jeg får kjøpe et lite smykke som hun kan ha som minne om dagen

Selskap konfirmasjonskurs, er ikke detcen selvfølge da?

Man arrangerer jo barneselskap og steller i stand til jul også, men ungene får julegave alikevel??

Synes du godt kan kjøpe ett smykke til henne ja. Trenger ikke være dyrt.

Skrevet

Mine barn har fått/får bunad med sølv av oss, en gave til ca 25.000,- og 25.000,- inn på sparekonto. Itillegg får de jo selvfølgelig selskapet som pleier å komme på ca 50.000,-.Anonymous poster hash: 36d14...f76

50000 i selskap.....?

Er dere mange gjester, eller har dere det råflott?

Skrevet

10 kroner ..

Ok, bare vant til at 10 kroner skrives 10 kr, ikke 10k. Anonymous poster hash: ffcda...32d
Er du dum?Anonymous poster hash: eb9a8...591
Hahaha, hohoho, nei, nen det er tydeligvis du....?? Siden du kan si slikt..... her jeg bor betyr nemmelig 10k ti tusen ikje 10 kr.

Det er da temmelig dumt å spørre om jeg er dum forde......sier vel mer om deg enn om meg.

Hæ? Jeg vet veldig godt hva 10k betyr.

Er jo du som spurte om det. Og siden du faktisk ikke visste, og faktisk tror det finner folk som gir 10 kr i gave, så føler jeg fortsatt "er du dum?" er et rimelig spørsmål..

Anonymous poster hash: eb9a8...591

Skrevet

da jeg konfirmerte meg fikk jeg bunad med sølv, Mac og penger av min mor. Og selvfølgelig selskapet, men det er da ikke en gave? Ser på det som en hyllest til sønnen eller datteren.

Når vår skal konfirmeres vil han få bunad om han ønsker det, og førerkort når han blir 18. Om han ikke ønsker bunad får han dress, og resterende penger til noe han ønsker å kjøpe selv.

Anonymous poster hash: b7ead...ecf

Skrevet

Jeg synes at det å få bunad inkl sølv er mer enn nok gave fra foreldre. Det var det jeg fikk til min konfirmasjon, pluss en genser og en tusenlapp utenom, bare for å ha fått noe annet enn kun bunaden (som jeg forøvrig var storfornøyd med. Elsker å gå i bunad). Så når mine barn i fremtiden skal konfirmeres blir det ikke noe mer enn det til dem også.

Det å få bunad er heller ikke valgfritt. Type bunad kan velges så lenge der finnes en tilhørighet eller tradisjon, men bunad kan ikke velges bort. 

Anonymous poster hash: 8dd6b...a5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...