Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #1 Skrevet 1. mars 2015 Selskapet og dets utgifter er mine. Det er min "plikt" å arrangere selzkap. Bunad skal hun få, forde jeg ønsker at hun skal ha det. Det er vel ikke akkurat det som står øverst på ønskelista hennes. I tilegg tenker jeg at hun skal få en penge gave. 20-25 tusen. Er jeg heilt på vidda?? Det er 6 åt igjen. Jeg har en konto hvor jeg har satt inn 200 kr pr mnd siden hun ble født. Der vil drt stå 34000 når hun skal konfirmeres. Det er bunaden. Jeg har altid sagtvat får jeg en datter skal hun få bunad til konfirmasjonen. Men bunad er dyrt. Derfor bestemte jeg og min mann at det trekkes automatisk 100 kr fra min lønn, og 100 kr fra hans lønn inn på bunadskontoen hver mnd. I tilegg trekker vi 200 kr fast hver mnd fra barnetrygda, det blir også 34000. Så der har vi til pengegave og deler av selskapet. Vi har litt trang økonomi og hadde aldrig klart å fremskaffe disse pengene med mindre vi gjør det På denne måten. For 100 kr fra min lønn pr mnd merkes nesten ikke. Likedan fra mannen sin. Hva tenkervdere om gaver til egne barn i konfirmasjon?? En veninde av meg sier at selskapet og klær onngår i gaven, derfor får ikke konfirmanten mervenn 1000bkr med foreldrene, nettersom de betaler over 20000 for selskap og klær til datteren..... Jeg mener det er feil. Skal ikke 10 åringen få bursdagsgave fra mor og far da, forde hun får selskap?? -men her er det delte meninger. Men enbannenbtrend jeg ser, iallefall her vi jor, er at stadig flere av konfirmantene får nye negler, og vippe extensjons til konfirmasjonen......det er jeg litt usikker på hva jeg mener om. Har sett økende grad av dette blant jente konfirmantene de siste 2-3 åra..... Anonymous poster hash: ffcda...32d
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #2 Skrevet 1. mars 2015 Ingenting utenom bunad. Og selskapet da, men det ses vel ikke på som gave. Brukte nesten 40.000 på bunad, det holder! Anonymous poster hash: 4ae98...8d8
Gjest Skrevet 1. mars 2015 #3 Skrevet 1. mars 2015 Har hatt to konformasjoner og neste er om noen mndr. Alle har de fått og får selskap, noe annet er uhørt. Og ikke går det inn i summen av gave nei! De to eldste fikk 10K og det samme får han som står nå. Hverken mer eller mindre. Har ikke skjønt helt poenget med i gi i bøtter & spann, bare å vise omverdenen at vi GIR! Jeg gir dette og faren gir en annen sum.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #4 Skrevet 1. mars 2015 Og pengene dere har spart bør hun heller få når hun har bruk for de, det vil si f.eks når hun skal kjøpe leilighet. Hvis ikke kan dere risikere at de blir "sløst bort" når hun er 18. Anonymous poster hash: 4ae98...8d8
Tyra79 Skrevet 1. mars 2015 #5 Skrevet 1. mars 2015 Eldstemann her i huset skal konfirmeres neste år. Han får dress og selskap, selvfølgelig. (Selskapet her er noe helt annet enn et bursdagsselskap, bare så det er sagt;)!). Videre kommer vi til å opprette BSU i hans navn. Vi har ikke bestemt oss for hvor mye enda, da vi har to barn til. Vi vil selvfølgelig gi likt til alle tre! Økonomien vår tilsier at vi ikke klarer å gi dem 25000kr i tillegg, da det er 5 år mellom eldste og yngste. Tipper vi lander på ca 5000kr på BSU. Vi kommer også til å lage et fotoalbum fra begivenheter fra fødsel fram til konfirmasjon. En slags minnebok:). Er ganske sikker på at de kommende konfirmantene blir fornøyde:)!
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #6 Skrevet 1. mars 2015 Datteren min fikk tur til New York med mor (meg ) Sønnen vår får muligens tur til Svalbard med far Anonymous poster hash: 38059...13b
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #7 Skrevet 1. mars 2015 Eldstemann her i huset skal konfirmeres neste år. Han får dress og selskap, selvfølgelig. (Selskapet her er noe helt annet enn et bursdagsselskap, bare så det er sagt;)!). Videre kommer vi til å opprette BSU i hans navn. Vi har ikke bestemt oss for hvor mye enda, da vi har to barn til. Vi vil selvfølgelig gi likt til alle tre! Økonomien vår tilsier at vi ikke klarer å gi dem 25000kr i tillegg, da det er 5 år mellom eldste og yngste. Tipper vi lander på ca 5000kr på BSU. Vi kommer også til å lage et fotoalbum fra begivenheter fra fødsel fram til konfirmasjon. En slags minnebok:). Er ganske sikker på at de kommende konfirmantene blir fornøyde:)! Hvorfor skal dere spare på bsu? Da går de jo glipp av mange penger de kan få i skattefradrag. Spar heller på en annen konto, så kan de bruke bsu selv når de betaler skatt. Anonymous poster hash: c9188...105
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #8 Skrevet 1. mars 2015 Vi har hatt 2 konfimasjoner. Datter vår fikk kun bunad, og det er dyrt nok syns jeg. Mens gutten vår fikk ny dress og tilbehør og en liten pengesum, siden storesøster fikk bunad. Vi gjorde ikke noe stor sak ut av gavene, og følte ikke behov å gi dem masse heller. For oss er det mye viktigere å være tilstede og at dem blir sett. Vi har selvsagt spart en del kronasjer oppi årene, men dem er øremerket til førekort ( betingelser er at begge ikke har rørt alkohol og ikke begynner å røyker) og egen kapital til deres første bolig. Førerkortet er de klar over, men egen kapital har vi ikke sagt noe om. Vi føler ikke behov å sy puta under armene på dem. De skal få lov til å svette og slite med deltidsjobber og spare selv. Fornuftig pengeforbruk og holdninger om at pengene vokser ikke på trærne skal dem selv lære på den harde måte. Økonomisk sett så har vi det kjempe bra, kunne ha gitt dem det meste de ønsker, men jeg ønsker ikke, og ikke vil ha bortskjemte unger. Både min mann og jeg har jobbet rævva av oss siden vi var henholdsvis 13 og 15 år, for å oppnå det vi har nå. Anonymous poster hash: aaad8...512
Tyra79 Skrevet 1. mars 2015 #9 Skrevet 1. mars 2015 Eldstemann her i huset skal konfirmeres neste år. Han får dress og selskap, selvfølgelig. (Selskapet her er noe helt annet enn et bursdagsselskap, bare så det er sagt;)!). Videre kommer vi til å opprette BSU i hans navn. Vi har ikke bestemt oss for hvor mye enda, da vi har to barn til. Vi vil selvfølgelig gi likt til alle tre! Økonomien vår tilsier at vi ikke klarer å gi dem 25000kr i tillegg, da det er 5 år mellom eldste og yngste. Tipper vi lander på ca 5000kr på BSU. Vi kommer også til å lage et fotoalbum fra begivenheter fra fødsel fram til konfirmasjon. En slags minnebok:). Er ganske sikker på at de kommende konfirmantene blir fornøyde:)! Hvorfor skal dere spare på bsu? Da går de jo glipp av mange penger de kan få i skattefradrag. Spar heller på en annen konto, så kan de bruke bsu selv når de betaler skatt. Anonymous poster hash: c9188...105 Vi skal ikke SPARE på BSU, men vi skal OPPRETTE BSU. Det er fint lite skattelette de går glipp av da, samt at kontoen er opprettet. Gjør det fordi vi vil signalisere viktigheten av å spare til bolig. Sparer på egen høyrentekonto utenom. Denne vil de jo få tilgang til når de blir 18.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #10 Skrevet 1. mars 2015 Med selskap og muligens bunad . Så kan jeg aldri se for meg at de får MER enn 10k i penger .. Fra meg da! Far får gi hva han vil . Har også spart opp en konto hvor det vil ligge opp mot 300tusen på totalt med sparing fra besteforeldre og noe de har spart selv, hver . Men disse er ment for førerkort/bil og egenkapital ! Anonymous poster hash: 52ae3...5c5
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #11 Skrevet 1. mars 2015 Selskap og bunad. Ingen øvrig gave nei. Anonymous poster hash: d26d0...f51
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #12 Skrevet 1. mars 2015 De får selskap og tilbud om bunad. Penger får de ikke der og da, ser ingen hensikt i at en 14-åring skal ha flere titalls tusen kroner mellom fingrene. De får pengehjelp til egenkapital når de skal kjøpe sin første bolig, inn i den summen ligger både dåpsgave, konfirmasjonsgave og 18-årsgave. Anonymous poster hash: 901f1...d48
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #13 Skrevet 1. mars 2015 Ser det er delt dette med selskap, noen sier de får selskat og gave, andre sier selskapet ikke inngår i gaven. Når det gjelder de pengene som er spart og som det fåreslås brukt ved 18 år elker bolig, osv. Vi har også en førerkort konto, og en bolighjelp konto..... så det blir det også.... Anonymous poster hash: ffcda...32d
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #14 Skrevet 1. mars 2015 De får festen og bunad. Det er jo gave nok i seg selv Anonymous poster hash: 4f697...d28
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #15 Skrevet 1. mars 2015 Flere skriver 10 k. Er det 10 kroner eller 10 tusen kroner.?? Anonymous poster hash: ffcda...32d
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #16 Skrevet 1. mars 2015 De får festen og bunad. Det er jo gave nok i seg selvAnonymous poster hash: 4f697...d28 Men et festen en gave da?? Anonymous poster hash: ffcda...32d
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #17 Skrevet 1. mars 2015 Flere skriver 10 k. Er det 10 kroner eller 10 tusen kroner.?? Anonymous poster hash: ffcda...32d 10 kroner .. Hva tror du k for å slippe å føre på 000 Anonymous poster hash: 52ae3...5c5
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #18 Skrevet 1. mars 2015 Nå er det noen år til min skal stå konfirmant, men tenkte han skal få trafikkalt grunnkurs og eventuelt mopedlappen( om han er interessert). Anonymous poster hash: 23117...247
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #19 Skrevet 1. mars 2015 Jeg fikk bunad og 5000,- fra mine foreldre da jeg konfirmasjon. Jeg har en gutt og jeg har tenkt at han skal få en tur til utlandet med meg:-) Anonymous poster hash: fc50e...1cc
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #20 Skrevet 1. mars 2015 De får festen og bunad. Det er jo gave nok i seg selvAnonymous poster hash: 4f697...d28 Men et festen en gave da?? Anonymous poster hash: ffcda...32d Nei, bunaden er gaven. Skrev bare fest fordi det var nevnt over her. Det er jo en selvfølge at man har en fest uavhengig av hva gave man Anonymous poster hash: 4f697...d28
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #21 Skrevet 1. mars 2015 Penger øremerket førerkort. Anonymous poster hash: bf5a9...405
E.E.E. Skrevet 1. mars 2015 #22 Skrevet 1. mars 2015 Oj, ser vi ligger laaaangt under, men sånn er det bare. Her får ungene selskap, som ikke kan sammenlignes med ett bursdagsselskap (ikke her i huset i hvertfall 😜) og så får dem 2000 kr. og vi oppretter 2 kontoer, en sparekonto og en vanlig med bankkort til. ☺ Synes det er helt jeg og noe vi klarer å gjennomføre med vår økonomi. ☺
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #23 Skrevet 1. mars 2015 Stor fest for markering og bunad + bunadsølv i gave. Penger spares dan og vann opp til de, men dette er noe de får tilgang til når de blir eldre ( ikke som gave). Anonymous poster hash: cf70e...a56
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #24 Skrevet 1. mars 2015 Flere skriver 10 k. Er det 10 kroner eller 10 tusen kroner.??Anonymous poster hash: ffcda...32d 10 kroner .. Hva tror du k for å slippe å føre på 000Anonymous poster hash: 52ae3...5c5 Ok, bare vant til at 10 kroner skrives 10 kr, ikke 10k. Anonymous poster hash: ffcda...32d
*Miss Marple* Skrevet 1. mars 2015 #25 Skrevet 1. mars 2015 Barna våre får bunad og 5000 kr i kontanter. Gutten ønsket seg ikke bunad (enda), men får ikke større pengegave likevel. Den gangen han ev vil ha bunad får han det. Jeg syns det blir feil å gi gutter mer i gaver, de fleste 14-15 år gamle jenter tenker ikke lenger og hadde nok også heller villet hatt 40k på konto enn en bunad i skapet. Festen blir ikke regnet med som gave, det er jo vår feiring av konfirmanten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå