Gå til innhold

er det noen som venter baby med downs?

Anbefalte innlegg

Jeg skal gjennom en del testing og lurer på hvordan dere fant ut. Var det blodprøve, UL, hvordan var hcg verdiene osv? Har lest i tråder at man kan ha forhøyde hcg verdier tidlig i svangerskapet ved kromosonfeil.?

Skal gjennom testing pga alder 39...er vel litt bekymret og prøver å forberede meg på ulike svar jeg kan få.

Anonymous poster hash: 0181c...18e

Fortsetter under...

eg husker ikke verdiene, siden det var så mange tall hun sa i telefonen, jeg spurte til slutt hva alle tallene betød og hun sa på forståelig norsk iallefall at på både bloprøver og UL samlet så hadde jeg mindre sjangs enn en 20 åring til å få en baby med Downs. Jeg er 36 år. Jeg aner ikke om disse hcg nivåene eller noe. Men jeg var utrolig nervøs, selv om jeg tenkte at mest sannsynlig så går det bra så blir man likevel dødsredd når man først er der og den lettelsen etter telefonen den var enorm :) Lykke til til deg også. Husk, mest sannsynlig er det ingen syndromer :)

jeg har akkurat vært i mellom alle testene! jeg er bare 27 år, men siden de fant ut at jeg hadde et foster med skjevt ben (klompfot) og de fant to cyster på hodet, så ble de usikkere på om dette var kromosom feil eller genetisk klompfot. en klomfot alene eller cyster alene er ingen fare, men dersom flere "markører" blir satt sammen er sjansen for kromosom feil større.

å gå i mellom dette, og vente på testingen og vente på svarene, er helt pyton. du vet ikke hvordan du skal forholde deg og hvordam du kommer til å reagere dersom du venter et barn som ikke er helt som alle andre.

siden dette ble oppdaget på ordinær UL for min del, så ble jeg sendt videre for konsultasjon #2 og der fikk jeg valget om å ta en fostervannsprøve, noe jeg takket ja til. det å få stukket en nål inn i magen var ikke så ubehagelig som jeg trodde, og lite vondt, det var værre å dra ut nålen (føltes ut som fostersekken satt litt fast rundt nålen).. deretter var det bare å vente.

etter ca 10 dager ringer de med svar fra del 1 av prøven, den gir deg svar på om det er kromosom feil med trisomi 13,18,21 (hvor 21 er downs) og der fant de ingenting :) deretter er det å vente på del 2 som tar noe lengere tid hvor du får svar på om det er noen andre kromosom feil eller genetiske avvik. og der fikk vi også en possitiv tilbakemelding om at alt var bra :)

så vi venter IKKE et barn med downs syndrom, men vi har gått i mellom skrekken om at man kanskje har det.

(cystene er forresten også forsvunnet)..

Lykke til :) og husk at dette er rutine i din alder, og man blir tilbudt dette uansett om man har funnet noen markører eller ikke på UL.

• 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...