Gå til innhold

Sy sin egen festdrakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan sy, sydde blant annet brudekjolen min og laget flere festdrakter til jentene mine.

Jeg har ikke bunad og den som jeg "burde" ha kler meg ikke (Setesdalbunad). Nå lurer jeg på å lage min egen, uten broderi i sort vadmel med sorte fløyelsbånd og sølv helter. Jeg har arvet bestemors bunadsskjorte, silketørkle og sølv..

Høres dette teit eller fint ut? Jeg savner alltid det lille ekstra når jeg pynter meg til konfirmasjon og 17.mai, men har ikke råd eller kunnskap til å lage en ekte bundag.

Anonymous poster hash: 563d5...788

Skrevet

Ja hvorfor ikke? Er jo "proffer" som syr såkalte fantasistakker etter kundens ønske, så om du kan sy selv så er det bare å kjøre på. Se f.eks. her for inspirasjon: http://i.instagram.com/evaliedesign/

Anonymous poster hash: 7039d...93c

Skrevet

Jeg har personlig ikke sansen for festdrakt på voksne, men om man liker det er det jo stas å sy den selv. Og litt ekstra stas å kunne bruke arvesølvet.

Anonymous poster hash: 23423...436

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns det er teit hvis du kopierer setesdalsstakken og bare fjerner noen elementer (f eks broderiene), men ikke hvis du starter på en frisk og komponerer en fin stakk med henvisninger til norsk bunadsskikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...