Gå til innhold

Er er bankkort utgått på dato fortsatt gyldig som legitimasjon?

Anbefalte innlegg

Har et gammelt bankkort fra min gamle bank som jeg bruker som leg. Har ikke fått bankkort fra min nåværende bank med bilde på.

Dette har gått greit i flere år, men var på posten her en dag og skulle hente ut en pakke og måtte vise leg. Hun dama som jobber der er ekstremt nøye og nazi på ting, så hun bemerket at dette kortet var utgått og dermed ikke lenger gyldig som legitimasjon.

Har hun rett? Burde jeg skaffe meg et nytt? 😁

Anonymous poster hash: 6677a...7b7

Fortsetter under...

Jeg har også blitt avvist på det grunnlaget. Av en dørvakt på et utested rett over midnatt i månedsskiftet. Bankkortet var gyldig 10 min før...

Aner ikke om de har rett, eller om de bare er ekstremt glade i kontroll (dørvakta var jo utvilsomt det, da jeg ikke kom inn pga det var blitt 1.mai, mens min venninne som hadde bursdag 1.mai ble avvist pga hun ikke var gammel nok (for i hennes tilfelle var det jo fremdeles april i følge mannen)...).

Anonymous poster hash: 4a0ec...c33

Jeg synes egentlig det høres helt merkelig ut, fordi man slutter jo ikke å være seg selv bare fordi datoen på betalingsdelen av kortet har utløpt, personnummeret, navnet og underskriften er jo det samme uansett, og oftest får man jo bare et helt likt kort med ny dato når det gamle utløper. Så fremt man ikke har forandret seg veldig slik at man ikke er gjenkjennelig ser jeg ikke helt hvorfor det ikke skulle være gyldig. Jeg har brukt mitt bankkort som leg. mange steder, inkl. i USA (på ting de ikke er så nøye på riktig nok), jeg har ingen bank lenger hvor man får kort med bilde, og jeg liker ikke å gå rundt med passet mitt, førerkort har jeg ikke. Håper egentlig vi kan få tilsvarende ID-kort som de har i EU snart.

Anonymous poster hash: 2feb7...edd

Utgått er utgått, enkelt og greit.

Hadde ikke datoen hatt noe å si hadde den ikke vært der.

Datoen er der av flere grunner, blant annet for å luke ut kort i feil hender.

Samt for at bildet skal samsvare mest mulig med personen som holder kortet. Mange forandrer seg jo en del i løpet av årene.

Anonymous poster hash: b95d8...254

Annonse

Jeg har fått brukt mitt visakort som er gått ut på dato. Fikk nytt visakort og det var det ikke bilde på. Hva skal jeg ellers bruke? Passet som de hvertfall ikke anbefaler å ha med seg hele tiden.

Utgått er utgått, enkelt og greit.

Hadde ikke datoen hatt noe å si hadde den ikke vært der.

Datoen er der av flere grunner, blant annet for å luke ut kort i feil hender.

Samt for at bildet skal samsvare mest mulig med personen som holder kortet. Mange forandrer seg jo en del i løpet av årene.

Anonymous poster hash: b95d8...254

Når utløpsdatoen er utgått så får jeg jo bare ett nytt kort med akkurat samme bildet,så eventuelle forandringer kommer jo frem på det nye kortet.

Anonymous poster hash: edd27...856

Jeg har fått brukt mitt visakort som er gått ut på dato. Fikk nytt visakort og det var det ikke bilde på. Hva skal jeg ellers bruke? Passet som de hvertfall ikke anbefaler å ha med seg hele tiden.

Det blir ditt problem. Førerkort el pass. det er du som er ansvarlig at du kan bevise kven du er.

Anonymous poster hash: bf6f9...bc4

Jeg synes egentlig det høres helt merkelig ut, fordi man slutter jo ikke å være seg selv bare fordi datoen på betalingsdelen av kortet har utløpt, personnummeret, navnet og underskriften er jo det samme uansett, og oftest får man jo bare et helt likt kort med ny dato når det gamle utløper. Så fremt man ikke har forandret seg veldig slik at man ikke er gjenkjennelig ser jeg ikke helt hvorfor det ikke skulle være gyldig. Jeg har brukt mitt bankkort som leg. mange steder, inkl. i USA (på ting de ikke er så nøye på riktig nok), jeg har ingen bank lenger hvor man får kort med bilde, og jeg liker ikke å gå rundt med passet mitt, førerkort har jeg ikke. Håper egentlig vi kan få tilsvarende ID-kort som de har i EU snart.

Anonymous poster hash: 2feb7...edd

Jeg tror ikke banken kan nekte deg kort med bilde, men da vil det bare være gyldig ut 2017, for da blir det slutt på å kunne bruke bankkort som id. Nasjonale id-kort skal jo komme, men blir hele tiden utsatt. Det siste som er sagt nå (som jeg har fått med meg) er at de kommer i årsskiftet 16/17. Bankene har begynt å fase ut kort med bilde frem mot dette, og gir ikke lenger kort med bilde automatisk, men jeg mener man har krav på å få det dersom men spør (muligens ikke hos de som bare er nettbank?).

Merker at dette er et stort irritasjonsmoment og at det skaper en del trøbbel i overgangen. Absolutt ikke elegant utført! (grrr)

Banken min har sluttet med bilde på bankkortet så jeg går alltid rundt med passet mitt. Har flere bankkort med bilde, men de er utgått på dato. Har aldri fått problemer med å bruke de som ID, men jeg har som sagt alltid passet mitt med for sikkerhetsskyld.

Jeg har ikke førerkort, så da har jeg liksom ikke noe valg :P

Anonymous poster hash: 1685b...133

Annonse

Datoen er for betalingsdelen av kortet. I land hvor bankkort kun er bankkort og ikke kan brukes som leg, har de også datostempel. 

Muligens er det slik reglene er (jeg vet ikke), men det er utrolig teit hvis det er tilfelle, siden man fremdeles er samme person selv om man ikke kan bruke kortet til å betale med lenger. 

Jeg hadde bilde av meg selv som 16-åring på kortet mitt til jeg var ca 24 år gammel.

Jeg jobber i butikk, og en av tingene vi skal sjekke på legitimasjonen er utløpsdato. Utgått legitimasjon er ugyldig legitimasjon. Folk kan jo bare gi kortet videre til noen andre med liknende trekk når de får nytt kort fra banken.

Anonymous poster hash: fcc98...d79

Utgått er utgått. Datoen er en av tingene vi skal se på når vi kontrollerer legitimasjon. Er kortet for gammelt er det heller ikke gyldig legitimasjon. 

Anonymous poster hash: bb5b9...35b

Datoen er for betalingsdelen av kortet. I land hvor bankkort kun er bankkort og ikke kan brukes som leg, har de også datostempel. 

Muligens er det slik reglene er (jeg vet ikke), men det er utrolig teit hvis det er tilfelle, siden man fremdeles er samme person selv om man ikke kan bruke kortet til å betale med lenger. 

Jeg hadde bilde av meg selv som 16-åring på kortet mitt til jeg var ca 24 år gammel.

Jeg er 31 år og bilde på bankkortet er fra da jeg var 15 år. Bildet har liksom stadig blitt overført fra det ene kortet til det andre :) 

Det blir ditt problem. Førerkort el pass. det er du som er ansvarlig at du kan bevise kven du er.

Anonymous poster hash: bf6f9...bc4

Nei, sier du det, trodde det var ditt problem eller de som jobbet i butikken sitt.

Jeg er 31 år og bilde på bankkortet er fra da jeg var 15 år. Bildet har liksom stadig blitt overført fra det ene kortet til det andre :)

Samme her egentlig bare at jeg forrige gang jeg skulle ha et nytt kort dro til banken en mnd før med et nytt bilde. Så jo ikke ut på det bildet som ble tatt når jeg var 15 og hadde forandret meg mye. Sånn at noen faktisk stusset på at det var meg :)

Jeg trodde at alle banker nå hadde bankkort med bilde, hvorfor ikke? Om kunden betaler en årlig avgift for kortet så kan de vel legge på et bilde? Eller skal de spare kr?

Anonymous poster hash: 04598...9d8

Jobber i Post i Butikk.

Vi har ikke lov til å godta leg med utgått dato.

Det er vel en grunn for at det nettopp blir satt dato på...

Anonymous poster hash: f8045...f3c

Det som er veldig fascinerende er at man er såååå streng på dette i post i butikk, men å la folk hente ut andre personers pakker er helt greit (min mann, som ikke har samme etternavn som meg en gang, har flere ganger fått ut mine pakker) . Det er jo noe som ikke helt henger på greip der...

Anonymous poster hash: 00d2d...123

Samme her egentlig bare at jeg forrige gang jeg skulle ha et nytt kort dro til banken en mnd før med et nytt bilde. Så jo ikke ut på det bildet som ble tatt når jeg var 15 og hadde forandret meg mye. Sånn at noen faktisk stusset på at det var meg :)

Jeg trodde at alle banker nå hadde bankkort med bilde, hvorfor ikke? Om kunden betaler en årlig avgift for kortet så kan de vel legge på et bilde? Eller skal de spare kr?

Anonymous poster hash: 04598...9d8

Bankene skal ikke utstede legitimasjon på befolkningen, når det blir innført nasjonalt ID-kort. Noe som gir mening, da staten (og ikke bankene) bør stå ansvarlig for legitimering. Har ingenting med å spare noen kroner å gjøre :)

Anonymous poster hash: 0295b...87c

Har ingen av dere førerkort eller?

Førerkort er gyldig id;)

Hele den voksne befolkningen i Norge har ikke førerkort nei. Alle vet det er gyldig id og spar meg for det der blunkefjes smileys som du har en intelligens over det normale og folk ikke vet det. Endret av Øyne som ser!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...