Gå til innhold

5-åring uten bilstol! :O

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mor i barnehagen bruker ikke bilstol til gutten på 5 år! :o

Jeg er ikke så god på disse reglene, hva er egentlig grensa? Det kan da umulig være forsvarlig? Hun bruker hverken bilstol eller bilpute, og beltet så jo ut til å være langt oppå halsen. Og han satt i fremsetet!!!!! Det var ingen bilstikring til barnet :( Jeg får så vondt, har lyst å si det til henne, men vil ikke legge meg opp i andre sine saker. Selv om jeg mener barnet fortjener så mye bedre!

Og her sitter 5-åringen vår enda i bakovervendt sete...

Anonymous poster hash: 378ae...fb4

Fortsetter under...

Skrevet

Enig i at denne moren burde skaffe en beltestol til barnet sitt.

Men det burde da virkelig du også!! Stakkars barnet ditt som må sitte bakovervendt nå, det kan da umulig være godt for barnet. Barnet er for stort til det. Kjøpt en beltestol og la barnet sitt trygt OG behagelig!!

Anonymous poster hash: 71ff8...195

Skrevet

Dere 2 er visstnok hver deres skala- hun uten stol og du med en alt for liten stol. Barn er anbefalt å sitte bakovervendt frem til de er 4 år mener jeg. Selv kjøpte vi en en britax stol med isofix. 4 åringen sitter trygt og godt;)

Ang moren i bhg. Har hun gjort dette mange ganger? Og over hvor lang tid? Hvis du skal snakke med henne om det, ville jeg ha snakket om at dere tenker å skifte til stol og om hva hun tenker om den og den stolen. Men dette er en kinkig situasjon :/

Anonymous poster hash: bdb25...abd

Skrevet

Dette meiner eg barehagepersonalet skal ta opp med henne.  Det er straffbart å ikkje sikre barn i bilen, så eg ville nevnt observasjonane til dei om du ikkje vågar å seie noko sjølv. - eller evt tipse politiet eller statens vegvesen om å ha kontroll ved barnehagen.

- Og så lurer eg på kva de over her veit om størrelsen på Hi sitt barn og bilstol, sidan de kan seie at det er for lite?

Gjest Julia1984
Skrevet

Men det burde da virkelig du også!! Stakkars barnet ditt som må sitte bakovervendt nå, det kan da umulig være godt for barnet. Barnet er for stort til det. Kjøpt en beltestol og la barnet sitt trygt OG behagelig!!

Stakkars barnet?? Du vet kanskje ikke at bakovervendt er det sikreste, men pga lengde på barnet kan det være nødvendig å snu setet??

Jeg har en 4,5 åring som er liten for alderen. Han har vi akkurat snudd - men kunne fint sitte bakovervendt hadde det ikke vært for at vi har gitt bort setet til en familie som trengte det sårt.

Aldri synd på et barn som blir sikret optimalt i en bil.

Skrevet (endret)

Ja, men du var jo skikkelig oppdatert. I de nyeste bilstolene kan barn sitter bakovervendt til de er 25 kg hvilket tilsvarer 5-6 år. Det tryggeste er å sitte bakovervendt så lenge som mulig så nei: det er ikke synd på barne hennes; nei, det er ikke for stort og nei, hun burde ikke kjøpe beltestol til barnet sitt.

Vår gutt på 4.5 sitter bakovervendt. Han er ikke for stor for setet, hverken i lengde eller vekt. Fordelen med å sitte bakovervendt gjelder også etter 4 år, selv om den er størst for barn under fire. Jeg synes virkelig ikke synd på barnet for at det er optimalt sikret.

Endret av Jezebel

Annonse

Skrevet

Hehe, må le litt av dere som hakker på meg her. Barnet sitter trygt og godt i stolen, er verken for lang eller tung- og har ikke gitt uttrykk for ubehag. Det kan enda brukes en god stund til, men vi blir til å bytte snart.

Lurer på hva det er med dere dib-damer som ALLTID må henge dere opp i noe annet enn selve spørsmålet... :P

Hi

Skrevet

Hehe, må le litt av dere som hakker på meg her. Barnet sitter trygt og godt i stolen, er verken for lang eller tung- og har ikke gitt uttrykk for ubehag. Det kan enda brukes en god stund til, men vi blir til å bytte snart.

Lurer på hva det er med dere dib-damer som ALLTID må henge dere opp i noe annet enn selve spørsmålet... :P

Hi

Det var vel ikke deg vi hengte oss opp i men hun som mente det var synd på 5 åringen som satt bakovervendt...

Anonymous poster hash: 4a72b...f7f

Skrevet

En mor i barnehagen bruker ikke bilstol til gutten på 5 år! :o

Jeg er ikke så god på disse reglene, hva er egentlig grensa? Det kan da umulig være forsvarlig? Hun bruker hverken bilstol eller bilpute, og beltet så jo ut til å være langt oppå halsen. Og han satt i fremsetet!!!!! Det var ingen bilstikring til barnet :( Jeg får så vondt, har lyst å si det til henne, men vil ikke legge meg opp i andre sine saker. Selv om jeg mener barnet fortjener så mye bedre!

Og her sitter 5-åringen vår enda i bakovervendt sete...

Jeg ville gitt beskjed hvis dette var noen du VISSTE hadde det slik.

Min søster har en samboer, han ble snakket til av samme grunn som det du beskriver her. Han hentet tvillingene i arbeidsbilen sin uten bilseter eller noenting. Der var det en bekymret mor som tok kontakt og sa at dette ikke var forsvarlig.

Jeg synes det er helt flott at noen tør å gi beskjed, mange som sikkert sitter med følelsen av at det ikke er så farlig, skal bare kjøre en liten km, så er vi hjemme.

Anonymous poster hash: 6e29d...2c5

Skrevet

Hi

Det var vel ikke deg vi hengte oss opp i men hun som mente det var synd på 5 åringen som satt bakovervendt...

Anonymous poster hash: 4a72b...f7f

Det er vel dem hun også sikter til;-)

Skrevet

Jeg vet med sikkerhet nå at barna ikke har bilstoler. Møtte på denne moren i morgest også, og måtte snike inn bilvinduet da hun var gått inn. Ingen stoler eller bilputer, og barnet kom ut fra førersetet. Disse folkene bor ca 20 min unna barnehagen, hvor det er så og si 80 km sone hele veien. 

Men skal ta det opp i ettermiddag når jeg henter, jeg får virkelig vondt i meg. Blir så overasket over foreldre som bryr seg så lite om bilsikkerhet. Barna er det kjæreste jeg har, og hadde det skjedd noe i en ulykke ville jeg aldri tilgitt meg selv, ALDRI!!! 500-1000 kr for en bilstol eller bilpute er virkelig ingenting å gi for å sikre det kjæreste jeg har. Det koster virkelig ikke mye for ei lita bilpute. Grøss!!

Hi

Skrevet

kanskje han satt på pute? Og kanskje det gikk ann å skru av airbaggen i framsete?

Anonymous poster hash: a99db...e4d
Skrevet

Barn skal sitte i godkjent stol eller pute frem til d er 36kg eller minst 135cm høy....min gutt på 11 år satt på pute tilogme 10 år å kunne enda sittet ei stund til.

Alle kompisene hans hadde sluttet for lenge siden men de var på samme høyde å vekt. Men I følge loven er det påbudt å sikre dem til de er 36 kg eller 135cm høy...http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/

Anonymous poster hash: 21066...855

Annonse

Skrevet

kanskje han satt på pute? Og kanskje det gikk ann å skru av airbaggen i framsete?

Anonymous poster hash: a99db...e4d

Jeg kikket inn i bilen, men det var ingen pute eller bilstol. Heller ikke noe på beltet (fins noe som kan "erstatte" pute til å ha på beltet for små barn), så jeg sjekka før jeg ropte høyt ut om dette her inne. 

Det var en gammel gammel bil, som garantert ville blitt smadres av ingenting i en eventuell kollisjon. Og da ville jeg hvertfall vært nøye med bilsikring til barna!

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...