Gå til innhold

Er jeg den eneste som ikke bryr meg om vekta?

Anbefalte innlegg

Føler alle bryr seg som om vekten i svangerskapet. Greit nok å være litt påpasselig, men selv kunne jeg ikke brydd meg mindre. Jeg nyter å se at kroppen vokser og nærer et barn. Jeg har selv aldri eid en vekt og vil heller ikke ha. Har dog aldri hatt problem med vekta, svanger eller ei, så kanskje derfor jeg ikke bryr meg. Men jeg føler det er så mange normalvektige her inne så er så opptatt av kiloene, og jeg håper for deres del at dere ikke lar det ødelegge denne fine opplevelsen med å bære et barn! Hva vi veier og hva vi spiser bør ikke gå ut over livskvaliteten :)

Hilsen ei som har vokst opp med anoreksi i nær familie.

Anonymous poster hash: b6459...e3f

Fortsetter under...

Vel, nå som jeg har bikket 23 uker og 11 kg, så kan vekten god stagnere en stund, det er den siste tiden den hår føke opp! Men det er ikke fordi jeg føler meg tjukkeller noe, men jeg tenker at det er såpass lenge igjen av svangerskapet og jeg håper ikke at vektøkningen fortsetter i samme tempo som til nå! Jeg har selv hatt Spiseforstyrrelser men jeg elsker (ikke minst mannen min ;) ) hvordan kroppen min forandrer seg :) tenk, at inni meg vokser en deilig liten guttebaby, kunne ikke vørt stolere over magen min <3

men jeg skal ikke legge skjul på at jeg håper jeg kommer tilbake til min egen vekt etter graviditeten men det er overhodet ikke noe jeg kommer til å stresse med. Amming skal jo gjøre susen sies det ;) var forøvrig normalvektig da jeg ble gravid, 65 kg fordelt på 172 høy kropp ;)

Anonymous poster hash: e0df0...402

Jeg prøver og ikke bry meg altfor mye. Men 11 kilo opp her også i uke 24+4. Men trøsten er at jeg spiser sunt og går 1 time hver dag. Så det går kanskje lettere av etterpå. Men det er jo et skikkelig hopp på vekten og lenge igjen. Men kroppen lagrer tydeligvis alt nå.

Normalvektig fra før med 58 kilo og 164 cm.

Anonymous poster hash: 3ceaa...702

Prøver å ikke bry meg.... vet etter to barn fra før av vekta går ned igjen og at ammingen for min del hjalp veldig. Var litt tyngre enn jeg pleier når jeg ble gravid denne gangen, men så lenge jeg er aktiv og spiser sundt så tenker jeg at vekta får bare bli som den blir.... Irriterer meg mer over at "alle" andre er så opphengt i denne vekta og da tenker jeg på jordmødr og leger som hele tiden sier pass vekten pass vekten......

Anonymous poster hash: 8102d...f94

Er i uke 17 selv og har gått opp 1 kilo men var ganske rundt i kantene da jeg ble gravid. Prøver å være obs på overvekt og svangerskapsdiabetes iom at jeg startet ganske rundt.

Har blitt en og annen burger på McDonalds også hehe men ellers er det mye mat fra REMA 1000 sin mat app til middag (med egen vri). Jeg er ikke bekymret, vekten må bare øke om den vil det. Det viktigste er at jeg vet at jeg rører meg litt og spiser sunt og variert! Vekten skal jo på uansett!

Spiser ost/kjøtt/fiber til hver frokost og prøver å variere godt og få i meg såkalt supermat. Det har blitt så naturlig at jeg ikke stresser i det hele tatt. Har ingen cravings i det hele tatt og lille vokser akkurat som den skal :) Er jo så mye god mat der ute, spennende å gjøre maten sunnere uten direkte stress. En bolle yoghurt naturelle med en skje syltetøy, massssse bær og finmalte linfrø og hele solsikkefrø + to knekkebrød med skinke/grov leverpostei. Typisk frokost for meg :-) Cottage cheese med avocado og spinat til lunsj for eksempel, spe på med knekkis eller allbran (lenge leve fiber!) med masse bær og frø til mellommåltid.

Jeg bryr meg ikke veldig om vekta i svangerskapet.
Det er helt naturlig at vi går opp i vekt nå, de aller fleste skal opp i vekt nå.

Men er for tung fra før av, men klarte før jeg ble gravid å gå fra en BMI på 30 til 27, og det var målet mitt.
Hadde lyst å endre på utgangspunktet fr jeg ble gravid, for opp i vekt går en når en er gravid.

Så nå får kroppen legge på seg det den vil.
Jeg passer bare på å spise mest mulig riktig utfra dagsform.
I begynnelsen ble det nå ikke så mye matinntak pga kvalme og oppkast, og nå pga sykdom.

Erfaringsmessig så kommer den største vektoppgangen mellom uke 22 og 28.

Annonse

Jeg begynner på uke 26 idag, og veide 53 før graviditeten, nå veier jeg 68..... Hovedsakelig lagt på meg på mage, rumpe og lår.. Pluss brystene.

I mine to forrige svangerskap gikk jeg opp 20kg begge gangene og raste fort ned også.

Kjenner at jeg stresser litt med vekta, når jeg tenker på det, men på en annen side så bærer jeg denne babyen annerledes enn de forrige.

Jeg går ned i vekt når småen er ute :)

Anonymous poster hash: 1f8e3...dd8

Jeg bryr meg ikke stort om vekta. Har ikke blitt veid hos hverken lege eller jm, og sist jeg veide meg hjemme var i første trimester, uten at jeg husker hva vekta viste da. Er nå i uke 27, og føler ikke selv at jeg har lagt på meg noe særlig, utenom den stadig voksende magen <3

Bryr meg ikke nevneverdig, nei :) Gikk opp 20 kg sist. Men prøver å tenke litt på kostholdet da jeg hadde forhøyet blodsukker forrige gang, venter på svar på glukosebelastninga fra forrige uke. Har foreløpig gått opp 3-4 kg (21 uker).

Gjest Runforit

Er snart 19 uker og har gått opp ca. 6 kg.

Følger mer med på at jeg har en normal økning da jeg var veldig skrapet da jeg ble gravid. Jeg løper 4-5 mil i uka og spiser som jeg altid har gjort og har hatt en fint og jevn økning og synes det er fasinerende at kroppen og formene forandrer seg tross helt lik livsstil og aktivtetsnivå.

Plutselig har jeg fått kurver som jeg aldri har hatt før :P

Stresser ikke med vekta, men må innrømme at jeg er spent på utviklingen og om jeg kommer til å se ut som før etter ungen er ute.

Aldri brydd meg om vekt, det er kun tall og sier lite om hvordan du ser ut.

Elsket min gravide kropp! Aldri følt mg mer feminin og kvinnelig. Elsket å gå i trange gravidtopper.

Anonymous poster hash: b4586...049

Jeg bryr meg om vekten, så burde ikke skrive her. Men jeg synes jordmor er med til å bidra med vektfokus. For det er ingen medisinsk grunn til å følge mor sin vekt om hun ikke er enten kraftig undervektig eller kraftig overvekt.

Anonymous poster hash: 5a2fd...36e

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...