Gå til innhold

Dere med gutter på 12-14 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med skjermtid? Gutten vår på 13 år er blitt for stor til å leke nå, det er faktisk over et år siden sist jeg så ham leke på den måten yngre barn leker på. Han spiller fotball tre dager i uken og av og til litt på fritiden med venner, og han er litt ute med venner ellers, men helst når det er fint vær. Om sommeren kan han være ute kjempelenge, mens nå med regnfull vinter (Bergen, så her regner det bare på vinteren nesten, omtrent ikke noe snø) blir det mest å være inne. Og inne er det ingenting han liker å gjøre bortsett fra det som involverer en skjerm. Han kan selvsagt snakke med oss eller søsken, og kan også være med på et kortspill eller brettspill, hjelpe litt i huset osv, men det er jo bare en liten del av tiden han er inne.

Han har selv spart til og kjøpt både PC og i-Pad, og når han sitter med PC'en har han nesten alltid på Skype og snakker med kompiser, eller han har kompiser med seg hjem/er hos dem. De skravler i vei mens de spiller og kunne holdt på slik hele dagen sikkert om de fikk lov. Ellers ser han gjerne tv, eller diverse klipp på youtube (ofte knyttet til spill han liker).

Jeg har prøvd helt fra han knakk lesekoden å få ham til og lese bøker, men han misliker det. Han kan av og til tegne litt, men ellers er det ingenting han vil gjøre på, og går rundt beina på oss og maser og kjeder seg halvt i hjel i følge ham selv når han ikke får være på skjerm. Nå får han ca 1-2 timer med spilletid, samt at han ser på tv en del på kvelden. Han synes vi er superstrenge og sier at "alle andre" sitter og spiller og surfer på nettet i mange flere timer enn ham. Stemmer egentlig det? Hvordan gjør dere andre det som har gutter i den alderen og som er glade i skjerm?

Anonymous poster hash: 3b0ce...77b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt :)

Skrevet

Min gutt på 12 har tilgang til både pad, PS og PC (ikke hans egne) samt sin egen smarttelefon, men han er egentlig ikke så frytkelig interessert så det går av seg selv. Av og til blir jeg lei av å se ham sitte å pille på mobilen, og da sier jeg fra. MEN: Har en yngre en på 10, som er som gutten sin, han sitter på rommet og spiller hele dagen og har samtidig åpen skypelink til kamerater han spiller med. Han får begrensninger på en time spilletid hver dag, det innbefatter alt av spillutstyr (selv om jeg er slapp på å begrense mobilbruken). Når det er ferie tar jeg PCen og den får han tilbake når jeg kommer fra jobb, for selv overholder han aldri spilletidene. I lengre ferier legger jeg også beslag på PS konsollene og deler dem ut når jeg er hjemme og kan kontrollere bruken. Jeg diskuterte det samme med en venninne for litt siden, og hun beklaget seg over at gutten hennes spiller mye og at det går ut over skolen. Gutten hennes får spille 2 timer i helga, ikke i det hele tatt i uka, så jeg tror ikke jeg er av de strengeste...

Anonymous poster hash: b7188...c34
Skrevet

som gutten din, skulle det stå... :P

Anonymous poster hash: b7188...c34
Skrevet

Takk for svar du over her :) Ser ut for at vi gjør det litt likt da ja. Jeg har også tatt PC og i-Pad noen ganger, eller bare skrudd av nettet. Men på et eller annet tidspunkt må jeg vel bare gi mer slipp på grensene også vil jeg tro.

HI

Skrevet

Synes han høres ut som en sunn og oppegående ungdom :) så lenge det ikke oppstår konflikter ifb. med spilletid, synes jeg han skal få ha det som hobby.

Vil gjerne poengtere at det er viktig å starte å lese til barna FØR de kan lese selv, les på sengen hver kveld, det gjør dem til lesehester. Et tips å ta med seg til de som har små.

Anonymous poster hash: 35c42...c1b
Skrevet

Synes han høres ut som en sunn og oppegående ungdom :) så lenge det ikke oppstår konflikter ifb. med spilletid, synes jeg han skal få ha det som hobby.

Vil gjerne poengtere at det er viktig å starte å lese til barna FØR de kan lese selv, les på sengen hver kveld, det gjør dem til lesehester. Et tips å ta med seg til de som har små.

Anonymous poster hash: 35c42...c1b

Ja, det gjorde vi selvsagt! Jeg er en skikkelig lesehest og har lest utallige bøker for barna mine da de var for små til å lese, men det er rett og slett bare ikke alle som liker å lese. Mannen min er slik, han har aldri likt å lese og ingen av de to eldste barna liker, mens minsten på 7 år har lest ut to "Kaptein Supertruse"-bøker dette året helt alene. Han liker å lese :)

HI

Skrevet

Jeg lar dette styre seg ganske greit selv. Data og spill er en del av dagens ungdomskultur og de er jo sosiale også når de spiller.

Mine gutter på 11 og 14 trener, er ute med venner osv hver dag, de er sunne og friske unger med klare øyne og roser i kinnene. De tar ikke skade av å spille noen timer. Hadde de vært bleke, matte og energiløse gutter som satt i et mørkt rom og spilte døgnet rundt hadde jeg tenkt annerledes...

Nå i vinterferien er hovedregelen at det er spillefri mellom frokost og middag.

I går var 14-åringen på fotballbanen i 3 timer, så var han borte i skolegården i et par timer med fjernstyrte biler. Han og 3-4 kompiser holdt på ute. Etter middag var han hjemme uten kompiser og i sikker 3-4 timer hadde de fifa-turnering online på pls4 med skype på pc ved siden av.

Jeg synes det er helt greit. Å be han skru av etter 1 time for at han skal komme opp i stua og se på TV2 sammen med meg kunne ikke falt meg inn. Han er tenåring, en sunn og frisk tenåring, da er det ikke skadelig å spille fifa med kompiser i 3 timer på kvelden!

Anonymous poster hash: 0e9bf...0dc

Skrevet

For stor til å leke. Jeg hadde da ikke tilgang til alt dagens ungdom har, men hadde det da innmari gøy forde.

jeg skjønner at det wr vanskelig om han er den eneste i gjengen som får innskrenket skjermtid, men hva med å snakke med andre foreldre. Så kam dere sette like grenser og guttene får like mye tid uten skjerm 😉

Anonymous poster hash: b092f...c22

Skrevet

Jeg lar dette styre seg ganske greit selv. Data og spill er en del av dagens ungdomskultur og de er jo sosiale også når de spiller.

Mine gutter på 11 og 14 trener, er ute med venner osv hver dag, de er sunne og friske unger med klare øyne og roser i kinnene. De tar ikke skade av å spille noen timer. Hadde de vært bleke, matte og energiløse gutter som satt i et mørkt rom og spilte døgnet rundt hadde jeg tenkt annerledes...

Nå i vinterferien er hovedregelen at det er spillefri mellom frokost og middag.

I går var 14-åringen på fotballbanen i 3 timer, så var han borte i skolegården i et par timer med fjernstyrte biler. Han og 3-4 kompiser holdt på ute. Etter middag var han hjemme uten kompiser og i sikker 3-4 timer hadde de fifa-turnering online på pls4 med skype på pc ved siden av.

Jeg synes det er helt greit. Å be han skru av etter 1 time for at han skal komme opp i stua og se på TV2 sammen med meg kunne ikke falt meg inn. Han er tenåring, en sunn og frisk tenåring, da er det ikke skadelig å spille fifa med kompiser i 3 timer på kvelden!

Oj...

Anonymous poster hash: 64c20...f59

Skrevet

Å snakke med andre foreldre er vanskelig, ikke minst fordi vi ikke har den samme naturlige kontakten med dem nå som da barna var yngre. Da han begynte på ungdomsskolen ble det mange nye klassekamerater og jeg vet knapt hvem en del av foreldrene er. Vi henter og leverer jo ikke lenger og blir stående og småprate i gangen slik som da de begynte i 1. klasse og man måtte bli kjent med mange nye foreldre. I tillegg opplever jeg at det er veldig ulikt syn på dette, så noen felles grense er nok vanskelig å få til.

Til deg litt lenger oppe med 14-åring. Jeg ber ham ikke skru av spill for å se tv med meg, litt av poenget er at jeg synes det blir litt vel mye skjerm totalt, altså inkludert tv også ;) Men det er jo et poeng at han er frisk og rast, så kanskje jeg kan slippe opp litt.

HI

Skrevet

Å snakke med andre foreldre er vanskelig, ikke minst fordi vi ikke har den samme naturlige kontakten med dem nå som da barna var yngre. Da han begynte på ungdomsskolen ble det mange nye klassekamerater og jeg vet knapt hvem en del av foreldrene er. Vi henter og leverer jo ikke lenger og blir stående og småprate i gangen slik som da de begynte i 1. klasse og man måtte bli kjent med mange nye foreldre. I tillegg opplever jeg at det er veldig ulikt syn på dette, så noen felles grense er nok vanskelig å få til.

Til deg litt lenger oppe med 14-åring. Jeg ber ham ikke skru av spill for å se tv med meg, litt av poenget er at jeg synes det blir litt vel mye skjerm totalt, altså inkludert tv også ;) Men det er jo et poeng at han er frisk og rast, så kanskje jeg kan slippe opp litt.

HI

Det går an å si at han kan velge, det gjør jeg. Det spiller jo ingen rolle om han ser en film eller spiller, skjerm er skjerm. De fleste voksne dumper jo ned i sofaen en gang mellom sju og ni for å glo på tv noen timer de også.

I går f.eks satt min gutt og spilte fifa fra rundt halv seks til ni, etter å ha vært ute hele dagen synes jeg det er greit. I nitiden romsterte han rundt på kjøkkenet, lagde seg en smoothie og ryddet etter seg. Så lekte han og broren litt med et dart-spill i kjellerstuen.

Han ser sjelden på tv og jeg tror ikke han har så mye mer skjerm-tid enn ungene til de superstrenge som låser inn håndkontrollene etter 1 time ;)

Skrevet

For stor til å leke. Jeg hadde da ikke tilgang til alt dagens ungdom har, men hadde det da innmari gøy forde.

jeg skjønner at det wr vanskelig om han er den eneste i gjengen som får innskrenket skjermtid, men hva med å snakke med andre foreldre. Så kam dere sette like grenser og guttene får like mye tid uten skjerm 😉

Anonymous poster hash: b092f...c22

Det er en annen tid nå enn når du/vi var små, det må vi bare godta. Tydelig du ikke har gutter i denne alderen, så vi kan jo snakkes når dine barn er over 12!

Det blir for dumt å komme med når vi var små.... Vi lever i nåtiden inne i fortiden.

Anonymous poster hash: 23b78...c8f

Skrevet

Jeg stiller krav om at det skal leses hvis de skal ha skjermtid.

Minst en halv times lesing hver dag som en betingelse. Det fungerer, har blitt en vane.

Skrevet

Minst en halv times lesing hver dag som en betingelse. Det fungerer, har blitt en vane.

Dette var lurt, det tror jeg at jeg også skal innføre. Har en som ikke er så glad i å lese, til tross for at vi hatt lest for han fra før han skjønte noe av bøker.

Anonymous poster hash: adb76...301

Skrevet

Vi prøvde det en lang periode, men det fungerte ikke. Gutten vår har dysleksi og sliter med å lese mye, så det har nok en del å si. Jeg har gått i bort  fra den metoden nå og heller skaffet gode hjelpemidler til ham. Når han spiller skriver og leser han i det minste en del fordi han sender meldinger, leser beskjeder i spillene osv, eller leser tekst til filmer når han ser tv.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...