Gå til innhold

Hva kan man studere uten studiekompetanse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst å begynne å studere.

Jeg har dessverre ikke studiekompetanse.

Hva kan man studere uten dette? Dere tenker nok jeg er lat som ikke orker å ta studiekompetanse først. Jeg vet faktisk ikke hva jeg vil studere heller. Og føler meg veldig rådvill.

Anonymous poster hash: ae644...5f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tar du ikke bare studiekompetanse først da? Mens du bestemmer deg for hhva du vil bli ;)

Anonymous poster hash: be495...693

Skrevet

Hvorfor tar du ikke bare studiekompetanse først da? Mens du bestemmer deg for hhva du vil bli ;)Anonymous poster hash: be495...693

Jeg tror det må være pga jeg syntes det er så flaut å ikke ha det :( jo eldre jeg blir føler jeg meg dårligere og dårligere. Alle i omgangskretsen vår har gode utdannelser og jobber. Dette er ikke nødvendig for meg. Jeg vil ha en utdannelse i bunn. Slik at jeg kan svare når folk spør hva jeg er utdannet

Jeg tenker jeg hadde passet veldig godt som sykepleier eller innenfor et annet yrke der jeg kan hjelpe mennesker.

Skrevet

På enkelte Høyskoler sliter de veldig med å få studenter. Er det mange plasser ledig tar de opp alt og alle :)

Anonymous poster hash: d3392...275
Skrevet

Hvorfor tar du ikke bare studiekompetanse først da? Mens du bestemmer deg for hhva du vil bli ;)Anonymous poster hash: be495...693

Jeg tror det må være pga jeg syntes det er så flaut å ikke ha det :( jo eldre jeg blir føler jeg meg dårligere og dårligere. Alle i omgangskretsen vår har gode utdannelser og jobber. Dette er ikke nødvendig for meg. Jeg vil ha en utdannelse i bunn. Slik at jeg kan svare når folk spør hva jeg er utdannet

Jeg tenker jeg hadde passet veldig godt som sykepleier eller innenfor et annet yrke der jeg kan hjelpe mennesker.

Det må du ikke tenke på! Vi var flere voksne som tok studiekompetansen da jeg gjorde det for noen pr siden! Gjør det, du vil ikke angre!

Anonymous poster hash: a03a9...2eb

Skrevet

Du kan jo bare lese hjemme og melde deg opp på privatist eksamen og få studiekompetanse :)

Skrevet

Du kan gå på bi uten studiekompetanse. Må betale første året selv, så kan du få studielån for resten.

Anonymous poster hash: 07f3c...8f5

Skrevet

På enkelte Høyskoler sliter de veldig med å få studenter. Er det mange plasser ledig tar de opp alt og alle :)

Anonymous poster hash: d3392...275

De kan ikke ta opp studenter som ikke har studie- eller realkompetanse. 

Anonymous poster hash: d39d7...8d1

Skrevet

Du kan jo bare lese hjemme og melde deg opp på privatist eksamen og få studiekompetanse :)

Hvordan fungerer det? Jeg er helt "grønn" på dette.

Det er vel gjerne vanskelig å gjøre det alene?

Har forstått jeg må ha engelsk, norsk, matte, historie og et fag til

Skrevet

På enkelte Høyskoler sliter de veldig med å få studenter. Er det mange plasser ledig tar de opp alt og alle :)Anonymous poster hash: d3392...275

De kan ikke ta opp studenter som ikke har studie- eller realkompetanse.  Anonymous poster hash: d39d7...8d1

Jeg har realkompetanse i den forstand at jeg har jobbet de siste ti årene.

Og fått to barn. Og jeg er over 25 år.

Skrevet

Jeg tar studiekompetanse nå, tar to fag nå og to til fra høsten. Fyller 34 på høstparten.

I min klasse er det folk i alle aldre. Det er ikke flaut!

Anonymous poster hash: 6b543...464

Skrevet

På enkelte Høyskoler sliter de veldig med å få studenter. Er det mange plasser ledig tar de opp alt og alle :)Anonymous poster hash: d3392...275

De kan ikke ta opp studenter som ikke har studie- eller realkompetanse. Anonymous poster hash: d39d7...8d1

Hvis du f eks tenker å gå sykepleien så må du ha jobbet innenfor dette for å få godkjent realkompetansen :) Holder ikke å kun ha jobbet i kassa på Rema f eks.

Anonymous poster hash: 9f1ed...eb9

Skrevet

De kan ikke ta opp studenter som ikke har studie- eller realkompetanse.  Anonymous poster hash: d39d7...8d1

Det er ikke nødvendigvis realkompetanse. Hvis du har de påkrevde fagene har du studiekompetanse etter 23/5-regelen, men realkompetanse er noe annet. 

Skrevet

Jeg har realkompetanse i den forstand at jeg har jobbet de siste ti årene.Og fått to barn. Og jeg er over 25 år.Anonymous poster hash: ae644...5f4

Det er ikke nødvendigvis realkompetanse. Hvis du har de påkrevde fagene har du studiekompetanse etter 23/5-regelen, men realkompetanse er noe annet.  Anonymous poster hash: d39d7...8d1
Du må ha arbeidserfaring innenfor noe som er relevant for utdanninga ja.

Anonymous poster hash: fd3b1...8fc

Skrevet

Jeg har så lyst å begynne å studere.

Jeg har dessverre ikke studiekompetanse.

Hva kan man studere uten dette? Dere tenker nok jeg er lat som ikke orker å ta studiekompetanse først. Jeg vet faktisk ikke hva jeg vil studere heller. Og føler meg veldig rådvill.

Treider fagskole. De tar deg inn hvis du har jobbet i 3 år. (realkompetanse) Har kommet inn selv på to Privatskoler uten studiekompetanse. De vil fylke opp plassene, så de bryr seg ikke alltid så mye. Gå inn å se på Treider du.

Anonymous poster hash: 58b2e...f88

Skrevet

De kan ikke ta opp studenter som ikke har studie- eller realkompetanse. Anonymous poster hash: d39d7...8d1
Jeg har realkompetanse i den forstand at jeg har jobbet de siste ti årene.Og fått to barn. Og jeg er over 25 år.Anonymous poster hash: ae644...5f4
Det er ikke nødvendigvis realkompetanse. Hvis du har de påkrevde fagene har du studiekompetanse etter 23/5-regelen, men realkompetanse er noe annet. Anonymous poster hash: d39d7...8d1
Du må ha arbeidserfaring innenfor noe som er relevant for utdanninga ja.Anonymous poster hash: fd3b1...8fc
Jeg har jobbet som konsulent på kontor siste syv år. En del kundekontakt. Mest på telefon. Barnepark et par år før dette. Vet ikke hva dette kan brukes til som realkompetanse. Hvilket studie kunne dette blitt brukt som realkompetanse?
Høres bra ut det. Da kommer du inn på Treider. Feks Advokatsekretær. Tannlege sekretær. Dette hadde jo passet din fortid som resepsjonist/sekretær.

Anonymous poster hash: 58b2e...f88

Skrevet

Jeg har tatt helseskretær og lønnsstudier nå. Ikke noe sak

Anonymous poster hash: e78f2...6fd
Skrevet

Jeg har tatt helseskretær og lønnsstudier nå. Ikke noe sak Anonymous poster hash: e78f2...6fd

Kanskje jeg skal sjekke ut Treider ja. Blir dette sett på som "godt" nok i arbeidslivet?

Skrevet

Hvordan fungerer det? Jeg er helt "grønn" på dette.

Det er vel gjerne vanskelig å gjøre det alene?

Har forstått jeg må ha engelsk, norsk, matte, historie og et fag til

NKI nettstudie for eksempel :)

Anonymous poster hash: be495...693

Skrevet

Nei nei ingen vits i å ta det gjennom treider eller NKI, bortkastede penger med mindre du føler du må ha undervisning. Lett å lese til hjemme, norsken er litt mer omfattende men helt mulig. Koster vel rundt kr 400 pr eksamen og det avholdes eksamen to ganger i året. https://www.privatistweb.no/prweb/start.action?index=true

Skrevet

Nei nei ingen vits i å ta det gjennom treider eller NKI, bortkastede penger med mindre du føler du må ha undervisning. Lett å lese til hjemme, norsken er litt mer omfattende men helt mulig. Koster vel rundt kr 400 pr eksamen og det avholdes eksamen to ganger i året. https://www.privatistweb.no/prweb/start.action?index=true

Pisen på privatisteksamen har gått kraftig opp. Ellers enig i at det går fint å lese det aller meste selv.I naturfag må man ha godkjente øvelser.

Skrevet

Pisen på privatisteksamen har gått kraftig opp. Ellers enig i at det går fint å lese det aller meste selv.I naturfag må man ha godkjente øvelser. Anonymous poster hash: d39d7...8d1

Så man kan bare gå rett opp til eksamener uten undervisning? Det må vel være veldig vanskelig? Hvordan vet man da hva som er viktigst å lese på?

Skrevet

Pisen på privatisteksamen har gått kraftig opp. Ellers enig i at det går fint å lese det aller meste selv.I naturfag må man ha godkjente øvelser. Anonymous poster hash: d39d7...8d1

Så man kan bare gå rett opp til eksamener uten undervisning? Det må vel være veldig vanskelig? Hvordan vet man da hva som er viktigst å lese på?

Jeg er kanskje litt kjip nå, men jeg mener at hvis man ikke greier å ta privatisteksamner uten undervisning (unntak er fysikk, kjemi og matte, fordi dette bygger så ekstremt på tidligere kunnskap), bør man ikke bli student på høyskole eller universitet. Det er ikke vanskelig å ta opp fag. Man leser ei pensumbok, og ser på læringsmålene (de finner man enkelt på nettet). Tror det finnes gamle eksamensoppgaver på nettet og. 

Høyere utdanning krever at man er selvstendig nok til å lese selv, sortere kunnskap selv, med varierende grad av undervisning og tilgang til hjelp. Klarer man ikke videregåendefag bør man revurdere studieplaner.

Anonymous poster hash: 69d63...281

Skrevet

Vil anbefale å ringe kontoret for voksenopplæring innenfor ditt område. 

Privatisteksamene i akershus koster 1000 kr per fag og mener du får en studieliste eller lignende :) 

Anonymous poster hash: 98cc3...88f
Skrevet

Vil anbefale å ringe kontoret for voksenopplæring innenfor ditt område. Privatisteksamene i akershus koster 1000 kr per fag og mener du får en studieliste eller lignende :)  Anonymous poster hash: 98cc3...88f

OK. Takk for svar.

Jeg hadde klart å lese for meg selv. Men man bør vite hva man skal lese på osv.

Jeg har tatt mange kurs på BI og der må man lese mesteparten alene. Men man får jo vite hva som er viktig osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...