Gå til innhold

Hvor ofte er det normalt på en arbeidsplass å bytte turnus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min arbeidsplass gjør dette hele tiden, jeg blir frustrert og det er umulig å planlegge noe familie liv. Nå har vi fått ny turnus som skal starte opp 1 mars og fra den gamle hadde jeg jobb 4 av 5 påskedager, og de øvrige i min familie har bestilt seg tur å reiser bort, mens om jeg hadde vært klar over dette tidligere kunne jeg vært med jeg også på tur, men fordi denne turnusen begynner å gjelde fra 1 mars så er det for sent å bestille slik at jeg også kan bli med.

Jeg er så lei av nye turnuser til enhver tid og den som jeg nå skal forholde meg til er et puslespill av en annen dag.

F.eks så kan jeg en mandag ha fri, så dagvakt tirsdag og fri igjen onsdag før jeg har jobb torsdag og fredag. Jeg har overhodet ikke bedt om dette og synes jeg blir utslitt av at vaktene ikke kan være sammenhengende.

Må jeg godta alle disse endringene?

Anonymous poster hash: 58422...5be
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags jobb har du da?

Jeg vet de har mye ryddigere og klare avtaler på dette i tariffen sin om du jobber i helsevesenet.

Om du jobber i handelsbransjen, f.eks på kjøpesenter eller bensinstasjon har de ingen regler på dette utover arbeidsmiljøloven og den sier bare at du skal ha varsel minst 14 dager før en endring.

Anonymous poster hash: 18473...4cf
Skrevet

Oii glemte å så at jeg jobber i helsevesenet :-) Ja varsel om 14 dager minst vet jeg om, men jeg synes det er svært frustrerende med alle disse nye turnusene til enhver tid, men kanskje jeg bare bør si opp å få meg en dagjobb?

Skrevet

Vi har ønske turnus, noe som innebærer at turnusen aldri er lik fra turnus periode til turnusperiode. Jobber også i helsevesenet

Skrevet

Vi har fast 13-ukers turnus. Har hatt den samme i de sju årene jeg har jobbet der. Det utarbeides egne turnuser for jul og påske slik at flest mulig kan få ønskene sine oppfylt.

Anonymous poster hash: 729b3...982

Skrevet

Finnes det ikke en billetten som gjør at du og kan bli med på tur?

Skjønner frustreringen med ulik turnus. Men synes det høres rart ut at det ikke kan skaffes en billett til deg og viss alle andre har bestilt seg tur.

Anonymous poster hash: bdb0c...671

Skrevet

Det er normalt med ny turnus når det er endringer i driften som tilsier at turnusen må byttes ;) Kanskje dere har ønsketurnus? Den blir vel laget for ca et halvt år av gangen?

Om du hadde bestilt deg tur ville jeg si lederen din var urimelig om han ikke innvilget deg ferie eller avspasering om du etter ny turnus ikke kunne reise.  

At man har fri en dag innimellom og veksler på dag- og kveldsvakter er helt normalt, det er endel av det å jobbe turnus. Hvis du er ukomfortabel med det bør du heller satse på å få en dagjobb, selv om det ikke er flust av dem i helsevesenet.

Skrevet

Om det er grunnturunsen som endres har den vel frist på 2 mnd. Den skal sendes på høring både til de ansatte og tillitsvalgte. En hjelpeturnus har 14 dager.

Anonymous poster hash: fed58...f5f
Skrevet

Min arbeidsplass gjør dette hele tiden, jeg blir frustrert og det er umulig å planlegge noe familie liv. Nå har vi fått ny turnus som skal starte opp 1 mars og fra den gamle hadde jeg jobb 4 av 5 påskedager, og de øvrige i min familie har bestilt seg tur å reiser bort, mens om jeg hadde vært klar over dette tidligere kunne jeg vært med jeg også på tur, men fordi denne turnusen begynner å gjelde fra 1 mars så er det for sent å bestille slik at jeg også kan bli med.

Jeg er så lei av nye turnuser til enhver tid og den som jeg nå skal forholde meg til er et puslespill av en annen dag.

F.eks så kan jeg en mandag ha fri, så dagvakt tirsdag og fri igjen onsdag før jeg har jobb torsdag og fredag. Jeg har overhodet ikke bedt om dette og synes jeg blir utslitt av at vaktene ikke kan være sammenhengende.

Må jeg godta alle disse endringene?

Når byttet dere turnus sist da?

Anonymous poster hash: f90d4...12f

Skrevet

Jeg jobber ikke i helsevesenet, men jobber 3-delt turnus. Vi endrer (eller sier oss fornøyde) turnus en gang i året. Da er det tursøking etter ansiennitet. Dette skjer vanligvis ved årsskiftet, slik at ferier og høytider kan planlegges i god tid. Nye turnuser skal godkjennes av fagforening og ledelse, så de kan ikke bare skifte turnus i hytt og pine. Sett deg inn i særavtalen for din jobb og sjekk om turnusen er riktig satt opp. Det er regler for hvordan fridagene skal være plassert bl.a.

Anonymous poster hash: 74510...537

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...