Gå til innhold

Avføringsendringer, påvist blod i avføring, hva skjer nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager ekle detaljer:

Jeg var til legen fordi jeg det siste halve året har opplevd avføringsendringer. Avføringen er stort sett løs, av og til er det diare og av og til er den (normalt) fast, men den er da veldig lang og tynn. Jeg har nå 2-6 avføringer (oftest 3-4) per dag mot en normalt fast avføring per dag tidligere. Det føles også som om jeg ikke får alt ut, som om det er noe i tarmen som stenger for, slik at avføringen blir smal (de gangene den er fast nok). Jeg har ikke sett noe blod i avføringen selv, men avføringstesten viste blod i avføringen. Avføringstesten som så etter betennelse i tarmen var negativ. Legen nevnte forrige gang at hun kanskje skulle henvise meg til koloskopi, så jeg antar at hun gjør det nå siden testen viste blod i avføringen.

Jeg har legetime neste uke, så jeg får ikke vite noe mer før det. Jeg håper derfor noen her inne har litt erfaring selv eller jobber med den slags, for jeg lurer på hva som nå skjer. Hvor lang ventetid er det for koloskopi når det er avføringsendringer og blod i avføringen? Er det andre undersøkelser jeg bør ta? Hva kan dette skyldes? Jeg har selvsagt googlet, og kommet fram til at forklaringen kan være hemoroider (som jeg vet at jeg har etter fødsel, men de har ikke skapt noen problemer tidligere), polypper eller svulster. Kan problemene skyldes noe annet? Er det sannsynlig at "ufarlige" ting kan forårsake slike problemer som jeg opplever?

Håper noen vet!

Anonymous poster hash: f22cc...fb4
Skrevet

Det blir nok en koloskopi i første omgang, eventuelt en gastroskopi. Videre kommer litt an på hva de finner, men muligens CT. 

Vekslende konsistens kan være et tegn på irritabel tarm, men blod passer ikke helt med det. En annen mulighet er diverse tarmsykdommer (som Crohns og Ulcerøs kolitt), men da passer det ikke at betennelsestesten er negativ. 

En mulighet er jo kombinasjonen irritabel tarm og hemoroide (eventuelt indre hemoroide)?

Har det skjedd noe i livet ditt som kan ha "slått seg ned i magen"? 

Anonymous poster hash: a4483...d50
Skrevet

Jeg hadde koloskopi. Var en liten måneds ventetid mener jeg. Årsaken er ofte det du sier. Jeg hadde bare blod i avføring, og de fant ikke noe på undersøkelsen. De fjernet en liten polupp samtidig, men den var ikke årsak til blod. Ingen videre oppfølging eller noe. De tar nok den undersøkelsen først, før eventuelt andre ting.

Anonymous poster hash: f2617...c83

Skrevet

Nå har du jo spurt om dette her inne noen ganger og jeg syns fortsatt du skal roe ned i stede for å med en gang krisemaksimere.

La legen sende henvisning og ta det deretter.

Anonymous poster hash: e4067...42d
Skrevet

Ok, en måneds ventetid skal jeg nok klare. Nei, det har ikke skjedd noe spesielt som kan ha forårsaket mage-/tarmproblemer.

Jeg føler egentlig ikke at jeg krisemaksimerer. Jeg spurte en gang tidligere om dette før jeg var hos legen, og jeg har nå vært hos legen. Jeg spør på nytt nå fordi det er påvist blod i avføringen og jeg ikke kan spørre legen før i legetimen jeg har neste uke. Jeg er ikke fra meg av bekymring eller noe, tror ikke i utgangspunktet det verste, som at jeg har kreft, men lurer på slike ting som ventetid for undersøkelse og om det kan være noe annet enn det jeg har googlet meg fram til (som er kreft, polypper og hemoroider). 

Skrevet

Var det blod i den prøven som du leverer i et glass eller på den 3-dagers prøven du smører på ark? Har nettopp vært til samtale på sykehuset ang samme problem som deg, legen der sa det skal veldig lite til før det slår ut på blod på den testen du leverer i glass. Derfor ingen grunn til stor bekymring om du selv ikke ser blod i avføringen. Hos meg er det noe utslag på kalprotektin som indikerer betennelse, men ikke veldig mye. Så de antar jeg har irritabel tarm. Skal ta kolonoskopi om det er utslag på kalprotektin på neste prøve også eller om jeg ser blod i avføring, ellers er det bare å legge om kostholdet ihht råd for irritabel tarm. Det burde du kanskje bare prøve med en gang, er du heldig løser det seg da.

Anonymous poster hash: 86415...f74

Skrevet

Det var slik avføringsprøve i glass jeg tok. Takk for tips om kosthold ved irritabel tarm. Skal google det. :-) Hadde du også utslag på blod i den prøven i glass uten at du har sett blod i avføringen?

Skrevet

Jeg ventet vel 2-3 mnd på koloskopi-time, men jeg hadde ikke blod i avføringen så kom derfor bakerst i køen.

Anonymous poster hash: 37d41...f3f
Skrevet

Det var slik avføringsprøve i glass jeg tok. Takk for tips om kosthold ved irritabel tarm. Skal google det. :-) Hadde du også utslag på blod i den prøven i glass uten at du har sett blod i avføringen? Anonymous poster hash: f22cc...fb4

Utslag på den i glass ja, men har ikke sett noe selv. Har mye smerter i magen og avføringen er helt merkelig og varierende som din. Har tatt masse blodprøver og ingen ting der slår ut på noe som helst, derfor de tror det er irritabel tarm. Og derfor avventer de undersøkelse litt til. Er forøvrig 3 mnd ventetid på sykehuset her for denne type utredning når det ikke er konkrete mistanker om kreft.

Skrevet

Det var slik avføringsprøve i glass jeg tok. Takk for tips om kosthold ved irritabel tarm. Skal google det. :-) Hadde du også utslag på blod i den prøven i glass uten at du har sett blod i avføringen? Anonymous poster hash: f22cc...fb4

Utslag på den i glass ja, men har ikke sett noe selv. Har mye smerter i magen og avføringen er helt merkelig og varierende som din. Har tatt masse blodprøver og ingen ting der slår ut på noe som helst, derfor de tror det er irritabel tarm. Og derfor avventer de undersøkelse litt til. Er forøvrig 3 mnd ventetid på sykehuset her for denne type utredning når det ikke er konkrete mistanker om kreft.

Ok, det var lang ventetid. Jeg har tatt cøliakiblodprøver men ingen andre. Da skal jeg sikkert ta flere nå. Jeg kan ikke si at jeg har mye magesmerter, men i samme periode som avføringsendringene har kommet, har jeg også begynt å få murrende, verkende smerter i nedre del av mage og rygg, som minner om menssmerter, bare at de forekommer når som helst i syklusen. Har også innimellom noen veldig skarpe magesmerter som kun varer i kort tid (2-10 min). Begge disse smertetypene er nyoppståtte. Likner dine magesmerter på mine?

Skrevet

Utslag på den i glass ja, men har ikke sett noe selv. Har mye smerter i magen og avføringen er helt merkelig og varierende som din. Har tatt masse blodprøver og ingen ting der slår ut på noe som helst, derfor de tror det er irritabel tarm. Og derfor avventer de undersøkelse litt til. Er forøvrig 3 mnd ventetid på sykehuset her for denne type utredning når det ikke er konkrete mistanker om kreft.Anonymous poster hash: 86415...f74

Ok, det var lang ventetid. Jeg har tatt cøliakiblodprøver men ingen andre. Da skal jeg sikkert ta flere nå. Jeg kan ikke si at jeg har mye magesmerter, men i samme periode som avføringsendringene har kommet, har jeg også begynt å få murrende, verkende smerter i nedre del av mage og rygg, som minner om menssmerter, bare at de forekommer når som helst i syklusen. Har også innimellom noen veldig skarpe magesmerter som kun varer i kort tid (2-10 min). Begge disse smertetypene er nyoppståtte. Likner dine magesmerter på mine?Anonymous poster hash: f22cc...fb4

Akkurat som mine smerter! Oppsøkte legen i høst fordi jeg trodde det var noe galt med livmor/eggstokker eller noe, hadde ingen anelse om at det var tarmen. Kort stund etterpå begynte avføringsproblemene, og nå ser jeg tydelig sammenheng. Har sjekket ut at det ikke er cyster eller noe. Jeg får skikkelige tak i magen, som menssmerter, så kommer press i korsryggen, og så blir jeg kjempekvalm. Varierende hvor lenge det varer og hvor ofte det kommer. Legen har tatt masse blodprøver for å sjekke for ulike mangler, betennelser, tegn på systemisk sykdom etc. Men som sagt ikke noe utslag annet enn påvist blod i avføringsprøve (jeg har ikke sett noe) og kalprotektin som kan tyde på crohns (forhøyet, men ikke kjempehøy). Så antakelig irritabel tarm. Google lav FODMAP.

Skrevet

Utslag på den i glass ja, men har ikke sett noe selv. Har mye smerter i magen og avføringen er helt merkelig og varierende som din. Har tatt masse blodprøver og ingen ting der slår ut på noe som helst, derfor de tror det er irritabel tarm. Og derfor avventer de undersøkelse litt til. Er forøvrig 3 mnd ventetid på sykehuset her for denne type utredning når det ikke er konkrete mistanker om kreft.Anonymous poster hash: 86415...f74
Ok, det var lang ventetid. Jeg har tatt cøliakiblodprøver men ingen andre. Da skal jeg sikkert ta flere nå. Jeg kan ikke si at jeg har mye magesmerter, men i samme periode som avføringsendringene har kommet, har jeg også begynt å få murrende, verkende smerter i nedre del av mage og rygg, som minner om menssmerter, bare at de forekommer når som helst i syklusen. Har også innimellom noen veldig skarpe magesmerter som kun varer i kort tid (2-10 min). Begge disse smertetypene er nyoppståtte. Likner dine magesmerter på mine?Anonymous poster hash: f22cc...fb4
Akkurat som mine smerter! Oppsøkte legen i høst fordi jeg trodde det var noe galt med livmor/eggstokker eller noe, hadde ingen anelse om at det var tarmen. Kort stund etterpå begynte avføringsproblemene, og nå ser jeg tydelig sammenheng. Har sjekket ut at det ikke er cyster eller noe. Jeg får skikkelige tak i magen, som menssmerter, så kommer press i korsryggen, og så blir jeg kjempekvalm. Varierende hvor lenge det varer og hvor ofte det kommer. Legen har tatt masse blodprøver for å sjekke for ulike mangler, betennelser, tegn på systemisk sykdom etc. Men som sagt ikke noe utslag annet enn påvist blod i avføringsprøve (jeg har ikke sett noe) og kalprotektin som kan tyde på crohns (forhøyet, men ikke kjempehøy). Så antakelig irritabel tarm. Google lav FODMAP.

Hmm, det tyder jo på at vi lider av det samme, hva nå enn det er. De mensliknende smertene blir jeg ikke kvalm av, for de er ikke så sterke, men de skarpe er så kraftige at jeg har blitt både kvalm og svimmel. Heldigvis kommer ikke de så ofte. Jeg har også lurt på om det kunne være et underlivsproblem, og tenker at jeg får ta underlivsundersøkelse som neste trinn om de ikke finner noe galt med tarmen.

Interessant at problemene våre er så like! Takk for googletips! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...