Gå til innhold

Bhg plass ved flytting til annen kommune

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det, må man melde flytting før hovedopptaket for å være sikret plass? I såfall blir man jo uten bhg plass fra 1. mars til august? Eller hvordan gjør man dette egentlig?

Anonymous poster hash: 03eaa...488
Skrevet

dytt

Skrevet

Skjønte ikke helt hva du mente med uten plass fra mars til august? Den plassen man har nå har man jo til den sies opp, og den plassen man skal søke på nå begynner jo ikke før august.

Jeg vil anbefale deg å høre med den aktuelle kommunen om deres regler!! Ikke sikkert det er likt over alt. Vi har søkt plass i en ny kommune vi ikke bor i ennå ved dette opptaket. Vi har snakka med bhg konsulenten og her er det slik at så lenge vi melder flytting før mai har vi krav på plass.

Anonymous poster hash: 59446...cc4

Skrevet

Jeg har jenta mi i privat bhg og de har barn bosatt nabokommunene,siden privat bhg får statstøtte så følger den barnet ikke kommunen. Så du kan ringe private bhg og høre hvordan det er hos de pm du må ha ny adr før opptak!det må du hos kommunale.

Skrevet

Skjønte ikke helt hva du mente med uten plass fra mars til august? Den plassen man har nå har man jo til den sies opp, og den plassen man skal søke på nå begynner jo ikke før august.

Jeg vil anbefale deg å høre med den aktuelle kommunen om deres regler!! Ikke sikkert det er likt over alt. Vi har søkt plass i en ny kommune vi ikke bor i ennå ved dette opptaket. Vi har snakka med bhg konsulenten og her er det slik at så lenge vi melder flytting før mai har vi krav på plass.

Anonymous poster hash: 59446...cc4

Jeg mente hvis man må flytte før 1. mars for å få bhg plass fra august. Vi skal flytte til andre kanten av landet, så kan jo ikke fortsette i den gamle bhg etter vi har flyttet.

HI

Skrevet

Jeg har jenta mi i privat bhg og de har barn bosatt nabokommunene,siden privat bhg får statstøtte så følger den barnet ikke kommunen. Så du kan ringe private bhg og høre hvordan det er hos de pm du må ha ny adr før opptak!det må du hos kommunale.

Men man søker jo private og kommunale på samme søknad, jeg trodde det da ble behandlet likt?

Skrevet

Du søker barnehageplass så fort du vet at du skal flytte. Er det ledig plass, får du barnehageplass med en gang, ellers må du vente. Barn som flytter fra en annen kommune blir prioritert.

Anonymous poster hash: b55b5...e30

Skrevet

Men man søker jo private og kommunale på samme søknad, jeg trodde det da ble behandlet likt? Anonymous poster hash: 03eaa...488

Man må søke kommunen om opptak både til private og kommunale barnehager, men de private står litt friere i hvem /når de vil ta inn.

Skrevet

Du søker barnehageplass så fort du vet at du skal flytte. Er det ledig plass, får du barnehageplass med en gang, ellers må du vente. Barn som flytter fra en annen kommune blir prioritert.

Tusen takk for svar. :) Vi vet vi skal flytte, vet bare ikke hvordan vi skal gjøre det praktisk med bhg plass. Prioritet etter hovedopptaket vil ikke hjelpe, da er det uansett ikke sjans i den kommunen vi skal flytte til. :/ De har full bhg dekning, men tar bare inn de som har krav på plass. Så hvis vi ikke har krav på plass ved hovedopptaket fordi vi ikke flytter før f.eks. juni, så blir det umulig å flytte dit. :/

Skrevet

Tusen takk for svar. :) Vi vet vi skal flytte, vet bare ikke hvordan vi skal gjøre det praktisk med bhg plass. Prioritet etter hovedopptaket vil ikke hjelpe, da er det uansett ikke sjans i den kommunen vi skal flytte til. :/ De har full bhg dekning, men tar bare inn de som har krav på plass. Så hvis vi ikke har krav på plass ved hovedopptaket fordi vi ikke flytter før f.eks. juni, så blir det umulig å flytte dit. :/

Vi søkte til hovedopptaket i februar/mars i 5 kommuner fordi vi var usikre på hvilken kommune vi skulle flytte til som nyutdannede i august. Fikk plass i 4 av dem uten problemer, selv om vi bodde 70 mil borte på det tidspunktet. Fikk bare beskjed om å ha bosted i kommunen innen barnehageoppstart.

Den siste kommunen hørte vi ingenting fra, før de ringte 18 mnd senere og tilbøy oss plass... jeg vet ikke helt hva som hadde skjedd i den prosessen, men vi flyttet ikke dit, så det var ikke noe problem. :-)

Anonymous poster hash: d9d14...aa1

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi flyttet i januar. Snakket med styrer og der vi gikk fikk vi ha plassen i 6 mnd etter vi byttet adresse. Dit vi flyttet måtte vi ha adresse for å søke. Var ikke noe ledig i januar egentlig, men plutselig åpnet det seg en mulighet og vi fikk plass fra februar i den nye. Så hør med barnehagen hva slags regler de har i sin bhg. Og i den nye kommunen dere skal flytte til.

Skrevet

Takk for svar. Ser ut som det kanskje er håp likevel da. :)

HI

Skrevet

Vi søkte til hovedopptaket i februar/mars i 5 kommuner fordi vi var usikre på hvilken kommune vi skulle flytte til som nyutdannede i august. Fikk plass i 4 av dem uten problemer, selv om vi bodde 70 mil borte på det tidspunktet. Fikk bare beskjed om å ha bosted i kommunen innen barnehageoppstart.

Den siste kommunen hørte vi ingenting fra, før de ringte 18 mnd senere og tilbøy oss plass... jeg vet ikke helt hva som hadde skjedd i den prosessen, men vi flyttet ikke dit, så det var ikke noe problem. :-)

Anonymous poster hash: d9d14...aa1

Tenkte litt på dette... er det mulig å søke i flere kommuner altså? Kanskje vi skal søke i nabokommunene også for sikkerhets skyld.. Trodde det bare var mulig å få bhg plass ett sted om gangen jeg.

Skrevet

Her var det vanvittig mye synsing!
HI: Ring kommunen du skal flytte til. Da får du et sikkert svar.

Fullt mulig å søke i flere kommuner ja (men det er vanlig at du må ha bostedsadresse i kommunen når plassen skal tas i bruk, i alle fall i kommunale barnehager).

Anonymous poster hash: c22da...844

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...