Gå til innhold

lærer 1-7 eller 5-10 ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har nå undervist 1-7, 8-19, vgs og voksenopplæring.

For meg passer det best med 1-7. Ikke karakterjag, mye kos, du er med på å forme elevene for fremtiden. Tettere foreldrekontakt.

Det er lettere å få til den gode samtalen, refleksjonen og vekke ansvarsfølelsen på VGs/voksenopplæring.

I 8.-10. Synes jeg det er et stort karakterjag, elevene skal alltid vurderes i alt. Når du blir kjent med elevene skjønner du at du er med på å forme en sårbar gruppe som ikke er barn, ikke er voksne og alltid er under press fra skole, venner, idrett, hjem.

Anonymous poster hash: 3926f...c47

Tusen takk for godt svar:) jeg er veldig interessert å hjelpe barn ikke bare med det faglige,men også psykisk... har tenkt å ta master i spesialpedagogikk etter lærerutdanningen. Hva tenker du er mest riktig da ?

Hvilken utdanning har du ?

Anonymous poster hash: fe5b5...51f

Det kommer nok an på hvilken type menneske du er. Jeg er lærer i vgs, men har undervist alt fra 5. til 10. klasse tidligere og vært vikar i 1. -4. klasse noen ganger. Nå som jeg jobber i vgs har jeg funnet min hylle. Jeg trives med faglige utfordringer og en elevgruppe der jeg ikke må bruke noe særlig fokus på oppdragelsesbiten.

De gangene jeg var på de laveste trinnene og på mellomtrinnet, følte jeg at jeg brukte ca 80% av tiden min på å megle i konflikter, gjenta beskjeder, trøste, forklare hva som er ok og ikke osv. Jeg følte meg rett og slett som en slags mamma, og med fire egne barn hjemme var ikke dette noe jeg egentlig orket. En venninne av meg er tvert i mot. Hun elsker å være på småtrinnet og har 1. klasse for femte gang nå. Hun liker hengivenheten de gir henne og den totale mangelen på karakterpress og store rettebunker. Jeg for min del har store rettebunker og en del karakterpress, men mindre undervisningstimer og kan føre voksne samtaler med elevene mine.

Her må du nok bare gå i deg selv litt og tenke over hva du vil trives med. Kanskje du kunne fått noen vikartimer på de ulike trinnene og sett litt hva som tiltaler deg?

Anonymous poster hash: d4647...5ee

Jeg jobber med 8.-10. klasse, og liker det veldig godt. Har jobbet med det i snart ti år. Mye fag og det å faktisk undervise, men også en del "oppdragelse", med mekling, det å ordne opp i ulike konflikter, og å måtte trøste over kjærlighetssorg, skilsmisse, mobbing etc. Liker godt å se de "bli voksne", der de utvikler seg fra 12-13-åringer som leker med Barbiedukker, til 16-åringer med store drømmer. Elsker jobben min!

Jobbet et knapt år på barneskole før jeg startet på ungdomstrinnet. Var i både 2., 5. og 7. klasse. I andre klasse var det mye å være mamma, og jeg fant fort ut at det ikke var for meg. For lite faglig utfordrende, for mye å kle på, tørke snørr og tårer.

Du bør kanskje, som en annen over sa, prøve å få deg vikartimer på de ulike trinnene for å finne ut hva du liker best. Lykke til! :)

Anonymous poster hash: fc0af...e14

Annonse

Tusen takk for godt svar :)

Hvordan studerte dere og hva har dere I lønn ?

Anonymous poster hash: fe5b5...51f

Jeg studerte ulike fag ved et universitet og bygget på med PPU. Totalt har jeg 6 års høyere utdanning, men ingen master. Jeg rykket opp til 8 års ansiennitet nå i januar og har fått tillegg for utdanning utover grad, samt at jeg er kontaktlærer, så nå er årslønnen min på ca 510 000 kr i året.

Det kommer nok an på hvilken type menneske du er. Jeg er lærer i vgs, men har undervist alt fra 5. til 10. klasse tidligere og vært vikar i 1. -4. klasse noen ganger. Nå som jeg jobber i vgs har jeg funnet min hylle. Jeg trives med faglige utfordringer og en elevgruppe der jeg ikke må bruke noe særlig fokus på oppdragelsesbiten.

De gangene jeg var på de laveste trinnene og på mellomtrinnet, følte jeg at jeg brukte ca 80% av tiden min på å megle i konflikter, gjenta beskjeder, trøste, forklare hva som er ok og ikke osv. Jeg følte meg rett og slett som en slags mamma, og med fire egne barn hjemme var ikke dette noe jeg egentlig orket. En venninne av meg er tvert i mot. Hun elsker å være på småtrinnet og har 1. klasse for femte gang nå. Hun liker hengivenheten de gir henne og den totale mangelen på karakterpress og store rettebunker. Jeg for min del har store rettebunker og en del karakterpress, men mindre undervisningstimer og kan føre voksne samtaler med elevene mine.

Her må du nok bare gå i deg selv litt og tenke over hva du vil trives med. Kanskje du kunne fått noen vikartimer på de ulike trinnene og sett litt hva som tiltaler deg?

Trodde først det var jeg som hadde skrevet dette, men så kom en passus om fire egne barn, så da er det ikke mitt svar... Jeg har "bare" to, nemlig. Ellers helt likt som ...5ee. Jeg går aldri frivillig tilbake til grunnskolen, selv om det er skrekkelig mye rettearbeid i jobben min. Er pr. d.d adjunkt med opprykk, 16 års ansiennitet og har 532k i årslønn i full stilling. Med en master ville jeg toucha eller kanskje så vidt passert 600.

Anonymous poster hash: 12296...68e

Jeg jobber på barnetrinnet, stort sett med 1.-4. klasse.

Som flere her har nevnt, du er mye mamma. Jeg pleier å definere meg som halvt bestemor, halvt gjeterhund. Litt sånn flåsete, men ikke langt fra sannheten. Du får ikke samme faglige utfordringer som du kan få på høyere trinn, men du skal lære sånn ca 25 seksåringer å lese, grunnleggende matematikk (tallforståelse og begreper). Det er mange arbeidsoppgaver som går mer over i passe barn-kategorien enn direkte undervisning. Du skal trøste, megle, hjelpe til på do, hjelpe tilmed av- og påkledning. Når elever blir syke sitter der på fanget ditt og hoster deg opp i ansiktet eller spyr nedover hele deg, så du må regne med å bli smittet av absolutt alt som går de første årene du jobber. Leseplikten er høyere på de lavere trinnene, så du får ikke mange pusterom i løpet av dagen.

Men du slipper digre rettebunker. Du slipper å sette karakterer. Du blir beundret og elsket av elevene.

Jeg er glad for å slippe hormonelle tenåringer med kjærlighetssorg og søvnmangel etter å ha ligget halve natten og spilt pc-spill. Jeg liker å være sammen med de yngste barna, og trives med nokså intense dager.

Anonymous poster hash: eab42...fc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...