Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #26 Skrevet 25. februar 2015 Hei. Det er ingenting som er mer skremmene enn å lese om alle symptomer på nett. Det beste er nok å vente til du får svar på MR bildene. Plakk kan vises i ryggmargen også, derfor er det viktig å få med hele den. Vet ikke hvor langt ned det går. De stiller ikke en MS diagnose uten at du har plakk på MR-bildene, så jeg vil tro at de oglioklonale båndene ikke var nok. MEN det er jo tilfelle at dette er vanlig ved MS. Jeg har selv MS og vil roe deg litt ned. Det kommer til å gå helt fint, uansett. :-) De symptomene du beskriver er vanlige for MS-pasienter (hukommelse og konsentrasjonsvansker, fatigue og det kan høres ut som om dette er et ganske typisk anfall med nummenhet), men de kan ikke vite noe før de ser om det er såkalte plakk på hjernen. At de ikke så det på MR for 6-7 år siden er nok også normalt. Jeg tok også en MR på lenge før jeg fikk diagnosen uten at de fant noe, nevrologen mente da at dette var et enkelttilfelle og de må ha to slike tilfeller for å kunne stille en diagnose. Jeg vet du får panikk nå. Det er jo ikke en diagnose man vil ha, MEN det er noen ting som er positivt. For det første så vil du ha den attakvise typen og kan få medisiner. Du vil også få en sikker diagnose og som gir deg hjelp kontra ME-diagnosen din som du er litt usikker på. Det er også 6-7 år siden du sist ble utredet og kanskje sist gang du hadde symptomer? Dette tyder på at du har en svært rolig variant. Det er også mye forskning på området og man får bedre medisiner hele tiden. Jeg vet dette er vanskelig, men prøv å la vær å lese om symptomer på nettet. Kanskje er det det du alt har gjort dermed kun nevnt de symptomene som passer til MS? Uansett, finner de ikke noe på MR-bildene er det jo noe annet... Anonymous poster hash: eb011...636
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #27 Skrevet 25. februar 2015 Husker forresten ikke om det ble tatt MR av ryggen.. Vil tro det men. Hva kunne de evt funnet? HiAnonymous poster hash: 3c9cd...f67 Plakk feks. Ser at du er henvist til Mr av legen. Det er bra! Anonymous poster hash: aee91...b80 MR av hode og nakke ja. Evt plakk ser man vel i hjernen (om det er MS), ikke på MR av rygg? HiAnonymous poster hash: 3c9cd...f67 Man ser også etter plakk i ryggmargen. Det er ikke alle som har plakk i hjernen. Anonymous poster hash: aee91...b80
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #28 Skrevet 25. februar 2015 Hei. Det er ingenting som er mer skremmene enn å lese om alle symptomer på nett. Det beste er nok å vente til du får svar på MR bildene. Plakk kan vises i ryggmargen også, derfor er det viktig å få med hele den. Vet ikke hvor langt ned det går. De stiller ikke en MS diagnose uten at du har plakk på MR-bildene, så jeg vil tro at de oglioklonale båndene ikke var nok. MEN det er jo tilfelle at dette er vanlig ved MS. Jeg har selv MS og vil roe deg litt ned. Det kommer til å gå helt fint, uansett. :-) De symptomene du beskriver er vanlige for MS-pasienter (hukommelse og konsentrasjonsvansker, fatigue og det kan høres ut som om dette er et ganske typisk anfall med nummenhet), men de kan ikke vite noe før de ser om det er såkalte plakk på hjernen. At de ikke så det på MR for 6-7 år siden er nok også normalt. Jeg tok også en MR på lenge før jeg fikk diagnosen uten at de fant noe, nevrologen mente da at dette var et enkelttilfelle og de må ha to slike tilfeller for å kunne stille en diagnose. Jeg vet du får panikk nå. Det er jo ikke en diagnose man vil ha, MEN det er noen ting som er positivt. For det første så vil du ha den attakvise typen og kan få medisiner. Du vil også få en sikker diagnose og som gir deg hjelp kontra ME-diagnosen din som du er litt usikker på. Det er også 6-7 år siden du sist ble utredet og kanskje sist gang du hadde symptomer? Dette tyder på at du har en svært rolig variant. Det er også mye forskning på området og man får bedre medisiner hele tiden. Jeg vet dette er vanskelig, men prøv å la vær å lese om symptomer på nettet. Kanskje er det det du alt har gjort dermed kun nevnt de symptomene som passer til MS? Uansett, finner de ikke noe på MR-bildene er det jo noe annet... Anonymous poster hash: eb011...636 De tar bare med cervicale og thorakale delen, man har ikke ryggmarg lengre nede enn det-kun nerver. Anonymous poster hash: aee91...b80
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #29 Skrevet 25. februar 2015 Hei. Det er ingenting som er mer skremmene enn å lese om alle symptomer på nett. Det beste er nok å vente til du får svar på MR bildene. Plakk kan vises i ryggmargen også, derfor er det viktig å få med hele den. Vet ikke hvor langt ned det går. De stiller ikke en MS diagnose uten at du har plakk på MR-bildene, så jeg vil tro at de oglioklonale båndene ikke var nok. MEN det er jo tilfelle at dette er vanlig ved MS. Jeg har selv MS og vil roe deg litt ned. Det kommer til å gå helt fint, uansett. :-) De symptomene du beskriver er vanlige for MS-pasienter (hukommelse og konsentrasjonsvansker, fatigue og det kan høres ut som om dette er et ganske typisk anfall med nummenhet), men de kan ikke vite noe før de ser om det er såkalte plakk på hjernen. At de ikke så det på MR for 6-7 år siden er nok også normalt. Jeg tok også en MR på lenge før jeg fikk diagnosen uten at de fant noe, nevrologen mente da at dette var et enkelttilfelle og de må ha to slike tilfeller for å kunne stille en diagnose. Jeg vet du får panikk nå. Det er jo ikke en diagnose man vil ha, MEN det er noen ting som er positivt. For det første så vil du ha den attakvise typen og kan få medisiner. Du vil også få en sikker diagnose og som gir deg hjelp kontra ME-diagnosen din som du er litt usikker på. Det er også 6-7 år siden du sist ble utredet og kanskje sist gang du hadde symptomer? Dette tyder på at du har en svært rolig variant. Det er også mye forskning på området og man får bedre medisiner hele tiden. Jeg vet dette er vanskelig, men prøv å la vær å lese om symptomer på nettet. Kanskje er det det du alt har gjort dermed kun nevnt de symptomene som passer til MS? Uansett, finner de ikke noe på MR-bildene er det jo noe annet... Anonymous poster hash: eb011...636 Tusen takk for langt og informativt svar . Det første jeg var redd for da armen ble nummen osv, var egentlig at det skulle være noe med hjerte, eller blodpropp i armen f.eks, for i starten var det veldig vondt øverst i armen min (men var nok bare muskelen). Sliter med ekstraslag på hjertet til tider, spesielt når jeg er sliten, og det har jeg hatt litt av igjen nå. Grunnen til at jeg tenker på MS igjen, er at jeg var livredd for at jeg hadde det den gangen de fant funnene i ryggmargen. Må nesten bare vente og se om det vises noe på MR bildene nå. Kiropraktoren mente at jeg ikke skulle engste meg for evt MS, fordi han kjente tydelige funn i overgang nakke/skulder, og han mener at det er nerver i klem/irriterte nerver som forårsaker nummenheten og kløen. En annen ting.. Jeg tror jeg har herpes, noe jeg tenker lite på i det daglige, da jeg har sjelden og relativt lite plagsomme utbrudd. Men etter hva jeg har skjønt, kan dette viruset også "lagres" i ryggmargen og kanskje også gi oligoklonale bånd? Nei, er ikke greit. Det med hukommelse og konsentrasjon begynte jeg nok å slite med alt i ungdomsskolen/begynnelsen på videregående. Ble verre og verre, og på høyskolen sovnet jeg ofte under forelesninger :-/. Kjett å ikke vite hvorfor ting er som de er og kjett og ikke fungere. Var godt å lese svaret ditt da, så takk, litt mindre skremmende å tenke på "hva om det er MS" Hi Anonymous poster hash: 3c9cd...f67
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #30 Skrevet 26. februar 2015 Noen som vet om noe som kan hjelpe mot "nervekløe"? Holder på å bli gal av søvnmangel, da armen klør som verst om natta 😴😔 Hi Anonymous poster hash: 3c9cd...f67
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #31 Skrevet 26. februar 2015 Hei. Det er ingenting som er mer skremmene enn å lese om alle symptomer på nett. Det beste er nok å vente til du får svar på MR bildene. Plakk kan vises i ryggmargen også, derfor er det viktig å få med hele den. Vet ikke hvor langt ned det går. De stiller ikke en MS diagnose uten at du har plakk på MR-bildene, så jeg vil tro at de oglioklonale båndene ikke var nok. MEN det er jo tilfelle at dette er vanlig ved MS. Jeg har selv MS og vil roe deg litt ned. Det kommer til å gå helt fint, uansett. :-) De symptomene du beskriver er vanlige for MS-pasienter (hukommelse og konsentrasjonsvansker, fatigue og det kan høres ut som om dette er et ganske typisk anfall med nummenhet), men de kan ikke vite noe før de ser om det er såkalte plakk på hjernen. At de ikke så det på MR for 6-7 år siden er nok også normalt. Jeg tok også en MR på lenge før jeg fikk diagnosen uten at de fant noe, nevrologen mente da at dette var et enkelttilfelle og de må ha to slike tilfeller for å kunne stille en diagnose. Jeg vet du får panikk nå. Det er jo ikke en diagnose man vil ha, MEN det er noen ting som er positivt. For det første så vil du ha den attakvise typen og kan få medisiner. Du vil også få en sikker diagnose og som gir deg hjelp kontra ME-diagnosen din som du er litt usikker på. Det er også 6-7 år siden du sist ble utredet og kanskje sist gang du hadde symptomer? Dette tyder på at du har en svært rolig variant. Det er også mye forskning på området og man får bedre medisiner hele tiden. Jeg vet dette er vanskelig, men prøv å la vær å lese om symptomer på nettet. Kanskje er det det du alt har gjort dermed kun nevnt de symptomene som passer til MS? Uansett, finner de ikke noe på MR-bildene er det jo noe annet... Anonymous poster hash: eb011...636 Tusen takk for langt og informativt svar . Det første jeg var redd for da armen ble nummen osv, var egentlig at det skulle være noe med hjerte, eller blodpropp i armen f.eks, for i starten var det veldig vondt øverst i armen min (men var nok bare muskelen). Sliter med ekstraslag på hjertet til tider, spesielt når jeg er sliten, og det har jeg hatt litt av igjen nå. Grunnen til at jeg tenker på MS igjen, er at jeg var livredd for at jeg hadde det den gangen de fant funnene i ryggmargen. Må nesten bare vente og se om det vises noe på MR bildene nå. Kiropraktoren mente at jeg ikke skulle engste meg for evt MS, fordi han kjente tydelige funn i overgang nakke/skulder, og han mener at det er nerver i klem/irriterte nerver som forårsaker nummenheten og kløen. En annen ting.. Jeg tror jeg har herpes, noe jeg tenker lite på i det daglige, da jeg har sjelden og relativt lite plagsomme utbrudd. Men etter hva jeg har skjønt, kan dette viruset også "lagres" i ryggmargen og kanskje også gi oligoklonale bånd? Nei, er ikke greit. Det med hukommelse og konsentrasjon begynte jeg nok å slite med alt i ungdomsskolen/begynnelsen på videregående. Ble verre og verre, og på høyskolen sovnet jeg ofte under forelesninger :-/. Kjett å ikke vite hvorfor ting er som de er og kjett og ikke fungere. Var godt å lese svaret ditt da, så takk, litt mindre skremmende å tenke på "hva om det er MS" Hi Anonymous poster hash: 3c9cd...f67 Kun ved herpes encephalitt kan man finne disse båndene i CS-væsken (ikke i ryggmargen). Anonymous poster hash: aee91...b80
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #32 Skrevet 26. februar 2015 Måler folk virkelig feber på seg selv når den såvidt bikker 38?? Anonymous poster hash: 49985...3c1 Tåpelig svar! Jeg har sjelden feber, men måler når jeg føler meg dårlig og da kan jeg faktisk være veldig slapp med 37,9... Alle er forskjellig vettu... Anonymous poster hash: 70a47...cd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå