Gå til innhold

Har vært doven i ene armen i ei uke nå, av og til temp opp i 38, huden kan stikke og klø.. Blir sprø av uvissheten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hos lege, fått sjekket crp, blodtrykk, blitt lyttet på. Blitt henvist til MR av hode og nakke, og skal dit om 1,5 uke. Har selv bestilt time hos kiropraktor som jeg skal til på tirsdag. Syns det er så ekkelt å ikke vite hva det er. Om det "bare" er en nerve i klem, eller noe mer alvorlig. Det startet egentlig med kløe på overarmen, med "nervesmerter" nedover mot håndleddet. Så begynte jeg å dovne bort i hånda, og nå er huden på armen doven fra overarm til tommelen. Hadde vondt i armmusklene i starten, men nå har jeg kun denne dovenheten i huden. Og kløe.., kan klø febrilsk i huden, men må prøve å unngå og klø for klør bare mer om jeg starter å klø. Syns det hele er rart og ekkelt..

Anonymous poster hash: 3c9cd...f67

Skrevet

Helt umulig å si hva det kan være.

Har du blitt bitt av flått noen gang?

Anonymous poster hash: c3ccb...e4b
Skrevet

Ikke som jeg vet om. Men jeg sliter litt til og fra med nakken etter en kollisjon i 94, så er nærliggende å tro det kan komme derfra men..

Jeg tok også ryggmargsprøve for 5-6 år siden, som viste at jeg hadde økt antall hvite blodlegemer og oligoklonale bånd i spinalvæska, noe som kan vises ved blant annet MS. Så nå plager jeg meg selv med tanker, hva om det er det.. Men da burde jeg vel hatt tegn på det før.. Eller hva om det er kreft, blodpropp, virus på noen nerver, noe "galt" i hjernen.. Huff, det verste er usikkerheten!

Hi

Skrevet

Måler folk virkelig feber på seg selv når den såvidt bikker 38??

Anonymous poster hash: 49985...3c1

Skrevet

Ikke som jeg vet om. Men jeg sliter litt til og fra med nakken etter en kollisjon i 94, så er nærliggende å tro det kan komme derfra men..

Jeg tok også ryggmargsprøve for 5-6 år siden, som viste at jeg hadde økt antall hvite blodlegemer og oligoklonale bånd i spinalvæska, noe som kan vises ved blant annet MS. Så nå plager jeg meg selv med tanker, hva om det er det.. Men da burde jeg vel hatt tegn på det før.. Eller hva om det er kreft, blodpropp, virus på noen nerver, noe "galt" i hjernen.. Huff, det verste er usikkerheten!

Hi

Ikke ta sorgene på forskudd! (vet hvor "lett" det er... er under vanskelig utredning selv for tiden for noe annet)

Husk også på at feberen og resten av symptomene dine ikke trenger å ha noen sammenheng. Selv om ting oppstår på noenlunde samme tid så er det ikke alltid årsaken er den samme. Så kan være armen er en ting og feber en annen ting.

Det som er viktig for deg nå er at hvis du blir verre, om du kjenner at du mister mer kraft i armen, at det sprer seg eller at du får høyere feber og dårligere almenntilstand - at du da tar kontakt med lege/legevakt igjen.

God bedring og lykke til :)

Skrevet

Min kroppstemperatur ligger normalt ned mot 36, så har jeg 38 eller over så merkes det veldig godt, så da måler jeg.

Om din temperatur normalt er 37 og du bikker 39 så regner jeg med at du også måler fordi det merkes godt? Blir ikke noe annet - to grader temperaturstigning merkes godt i kroppen.

Noen ganger kan dessuten allmentilstanden være dårligere enn det feberen tilsier også, og da er det også naturlig å måle.

Skrevet

Min kroppstemperatur ligger normalt ned mot 36, så har jeg 38 eller over så merkes det veldig godt, så da måler jeg.

Om din temperatur normalt er 37 og du bikker 39 så regner jeg med at du også måler fordi det merkes godt? Blir ikke noe annet - to grader temperaturstigning merkes godt i kroppen.

Noen ganger kan dessuten allmentilstanden være dårligere enn det feberen tilsier også, og da er det også naturlig å måle.

Jeg har lav kroppstemperatur så merker når jeg har feber. Jeg trenger ikke måle for å vite. Det sluttet jeg med når jeg ikke var barn mer. Har nettopp vært syk noen dager og vet jeg hadde god feber et par dager...jeg trenger ikke se tallet for å vite det. Hjelpes meg.

Skrevet

Jeg har lav kroppstemperatur så merker når jeg har feber. Jeg trenger ikke måle for å vite. Det sluttet jeg med når jeg ikke var barn mer. Har nettopp vært syk noen dager og vet jeg hadde god feber et par dager...jeg trenger ikke se tallet for å vite det. Hjelpes meg.

Hadde du kjent deg generelt i dårlig form, og opplevd noe skremmende som smerter og nummenhet utover i venstre armen, så hadde vel du også sjekket tempen din. Teit å dra til legen uten å sjekke noe så banalt først. Hvis legen spør om du har hatt noe feber.., eh.. nei det glemte jeg å sjekke?? Tempen sier noe om allmenntilstanden, derfor sjekker jeg tempen for å ha en viss kontroll, i tilfelle tilstanden brått skulle endre seg. Det tar et sekund å sjekke med øretemp, så ingen stor jobb akkurat ;)

Skrevet

Hi

Ikke ta sorgene på forskudd! (vet hvor "lett" det er... er under vanskelig utredning selv for tiden for noe annet)

Husk også på at feberen og resten av symptomene dine ikke trenger å ha noen sammenheng. Selv om ting oppstår på noenlunde samme tid så er det ikke alltid årsaken er den samme. Så kan være armen er en ting og feber en annen ting.

Det som er viktig for deg nå er at hvis du blir verre, om du kjenner at du mister mer kraft i armen, at det sprer seg eller at du får høyere feber og dårligere almenntilstand - at du da tar kontakt med lege/legevakt igjen.

God bedring og lykke til :)

Takk, og god bedring til deg også :)

Føler meg som den hypokonderen, men usikkerheten er plagsom. Skal ta kontakt med lege om noe endrer seg. Kiroen jeg skal til er veldig erfaren og er ekspert på nakke, så håper han kan gi meg noen fornuftige svar :). Jeg er alenemor til tre, så er avhengig av å fungere sånn noenlunde, har ikke tid til å være syk.

Hi

Skrevet

Hjelpes deg..... forstår du ikke at folk er forskjellige og ulike kropper reagerer ulikt?

Det er ofte jeg har trodd at jeg har hatt feber, men ikke har hatt det. Ganske greit å vite, for jeg har en jobb hvor jeg ikke bør gå med feber. Har jeg ikke feber så er det greit.

Har til og med vært hos lege en gang hvor han var sikker på at jeg hadde høy feber fordi jeg var "tydelig febervarm" da legen kjente på meg. Ikke feber den gangen heller.

Kropper er forskjellige. Du trenger ikke måle feber - bra for deg. Hvorfor mener du det er bedre enn de som måler feberen?

I HIs tilfelle så er det svært fornuftig å måle feberen når hun føler hun har feber og hun har de symptomene som hun har. Det kan nemlig avdekke andre sykdommer enn om hun ikke har det. Legene vil ikke stole på "jeg tror jeg har feber, men trenger ikke måle, du får bare tro meg når jeg sier jeg har 38,2"....

Hjelpes deg, ja...

Skrevet

Føler meg som den hypokonderen, men usikkerheten er plagsom. Skal ta kontakt med lege om noe endrer seg. Kiroen jeg skal til er veldig erfaren og er ekspert på nakke, så håper han kan gi meg noen fornuftige svar :). Jeg er alenemor til tre, så er avhengig av å fungere sånn noenlunde, har ikke tid til å være syk.

Hi

Takk :)

Oj, ja er du alene med tre så er du jo avhengig av å ha mer enn én fungerende arm!

Bra du skal til en dyktig kiropraktor. De dyktige av dem er som regel veldig gode på å differensiere, bedre enn de fleste fastleger på nevrologiske undersøkelser. Husk å måle temperaturen før du drar til kiropraktoren også, for har du feber når du er hos ham så bør han vite det.

Man har aldri tid til å være syk ;) Men som du sier, det verste er usikkerheten. Håper de finner raskt ut av det!

Oppdater gjerne når du vet.

Skrevet

Hi

Takk :)

Oj, ja er du alene med tre så er du jo avhengig av å ha mer enn én fungerende arm!

Bra du skal til en dyktig kiropraktor. De dyktige av dem er som regel veldig gode på å differensiere, bedre enn de fleste fastleger på nevrologiske undersøkelser. Husk å måle temperaturen før du drar til kiropraktoren også, for har du feber når du er hos ham så bør han vite det.

Man har aldri tid til å være syk ;) Men som du sier, det verste er usikkerheten. Håper de finner raskt ut av det!

Oppdater gjerne når du vet.

Oppdaterer etter timen hos kiropraktoren på tirsdag :).

Hi

Skrevet

Hi

Gjør det i denne tråden, da :) Jeg trykket følger nå, for skal selv til en undersøkelse/lite inngrep tirsdag, og er ikke sikker på om jeg får komme hjem tirsdag enda. Men får det i hvert fall med meg onsdag om du oppdaterer her.

By the way... kom akkurat på at jeg hadde en nakkeprolaps for flere år siden som også klødde og var nummen (smertene gikk over etter noen dager, deretter hovedsaklig nummen og kløe). Det gikk seg til etter hvert, har hatt flere prolapser i nakken. Det som fungerer best på meg da er at kiropraktor behandler bekken og rygg (men ikke nakke akkurat da), for da blir det mindre belastning i nakken.

Skrevet

Hi

Gjør det i denne tråden, da :) Jeg trykket følger nå, for skal selv til en undersøkelse/lite inngrep tirsdag, og er ikke sikker på om jeg får komme hjem tirsdag enda. Men får det i hvert fall med meg onsdag om du oppdaterer her.

By the way... kom akkurat på at jeg hadde en nakkeprolaps for flere år siden som også klødde og var nummen (smertene gikk over etter noen dager, deretter hovedsaklig nummen og kløe). Det gikk seg til etter hvert, har hatt flere prolapser i nakken. Det som fungerer best på meg da er at kiropraktor behandler bekken og rygg (men ikke nakke akkurat da), for da blir det mindre belastning i nakken.

Takk for svar igjen :). Fastlegen min nevnte også nakkeprolaps som en mulig årsak. Får høre hva kiropraktoren sier. Lykke til med undersøkelser/inngrep på tirsdag :)

Hi

Skrevet

Måler folk virkelig feber på seg selv når den såvidt bikker 38??Anonymous poster hash: 49985...3c1

Noen ganger kan dessuten allmentilstanden være dårligere enn det feberen tilsier også, og da er det også naturlig å måle.Anonymous poster hash: c3ccb...e4b

Jeg har lav kroppstemperatur så merker når jeg har feber. Jeg trenger ikke måle for å vite. Det sluttet jeg med når jeg ikke var barn mer. Har nettopp vært syk noen dager og vet jeg hadde god feber et par dager...jeg trenger ikke se tallet for å vite det. Hjelpes meg. Anonymous poster hash: 49985...3c1

Hadde du kjent deg generelt i dårlig form, og opplevd noe skremmende som smerter og nummenhet utover i venstre armen, så hadde vel du også sjekket tempen din. Teit å dra til legen uten å sjekke noe så banalt først. Hvis legen spør om du har hatt noe feber.., eh.. nei det glemte jeg å sjekke?? Tempen sier noe om allmenntilstanden, derfor sjekker jeg tempen for å ha en viss kontroll, i tilfelle tilstanden brått skulle endre seg. Det tar et sekund å sjekke med øretemp, så ingen stor jobb akkurat ;)Anonymous poster hash: 3c9cd...f67

Jeg jobber med MS-pasienter, slagpasienter og ellers mange med nevrologiske lidelser. Vi måler ALLTID temperaturen på ALLE våre pasienter ved innleggelse og ellers ved behov. MS-padienter kan bli styggdårlige av en liten temperatur-stigning. Slagrammede skal ikke ha temp over 37,5 da de nedsetter kroppens/hjernens evne til å heles. Uansett hva pasientene kommer inn for vil legene ha pasientenes temperatur. Kanskje må det rekvireres blodprøver, blodkulturer... Tempen er faktisk viktig.

Anonymous poster hash: 06e12...174

Skrevet

Måler folk virkelig feber på seg selv når den såvidt bikker 38??Anonymous poster hash: 49985...3c1

jeg måler tempen når jeg kjenner at jeg ikke er i form slik at jeg får en indikator!

Anonymous poster hash: 176e6...815

Skrevet

Da var jeg hos kiropraktoren i dag, og han mener jeg har noe irritasjon i nervene i overgangen venstre skulder/nakke. Han kalte det venstresidig cervicobrachialgi (måtte skrive det opp) ;). Fikk knekt opp litt nederst i rygg og mellom skulderbladene og i nakken, ikke merket stort, men må nok flere behandlinger til. Skal til ny time hos ham på torsdag og da skal han ta røntgen av nakken.

Hi

Skrevet

Da var jeg hos kiropraktoren i dag, og han mener jeg har noe irritasjon i nervene i overgangen venstre skulder/nakke. Han kalte det venstresidig cervicobrachialgi (måtte skrive det opp) ;). Fikk knekt opp litt nederst i rygg og mellom skulderbladene og i nakken, ikke merket stort, men må nok flere behandlinger til. Skal til ny time hos ham på torsdag og da skal han ta røntgen av nakken.

Hi

Ikke for å skremme deg, men hvorfor undersøkte de spinalvæsken din tidligere? Funn av oligoklonale bånd i CSF tyder på innflammasjon i CNS og med nevrologiske symptomer som du har nå bør du absolutt vurderes for MR undersøkelse av hjerne og ryggmargen. Har du ikke vært til legen med dette?

Anonymous poster hash: aee91...b80

Skrevet

Hi

Ikke for å skremme deg, men hvorfor undersøkte de spinalvæsken din tidligere? Funn av oligoklonale bånd i CSF tyder på innflammasjon i CNS og med nevrologiske symptomer som du har nå bør du absolutt vurderes for MR undersøkelse av hjerne og ryggmargen. Har du ikke vært til legen med dette?

Jeg var til legen med det, var pga utredning for ME at jeg tok prøven. Er nok ihvertfall 6-7 år siden nå. Fikk aldri noe svar på hvorfor disse funnene. Tok eeg, som var normalt, en øye-test?, MR av hode var normalt. Fikk beskjed om at det kunne vært at jeg har hatt en liten hjernehinnebetennelse en gang, uten å ha visst om det. Jeg fikk også den ekte hjernehinnebetennelse-vaksinen da det forsøket gikk i 87-88? Fikk kyssesyken og var syk etter dette. Har i dag en ME diagnose jeg er usikker på, siden jeg er mer kronisk trøtt, men blir ikke mer sliten av fysisk aktivitet. Har elendig hukommelse, lite minner om fortida og når barna var små osv. Dårlig konsentrasjon/lesing er vanskelig. Har på en måte "slått meg til ro" med ME diagnosen, siden de ikke kunne finne noe annet.

Hi

Skrevet

Hi

Jeg var til legen med det, var pga utredning for ME at jeg tok prøven. Er nok ihvertfall 6-7 år siden nå. Fikk aldri noe svar på hvorfor disse funnene. Tok eeg, som var normalt, en øye-test?, MR av hode var normalt. Fikk beskjed om at det kunne vært at jeg har hatt en liten hjernehinnebetennelse en gang, uten å ha visst om det. Jeg fikk også den ekte hjernehinnebetennelse-vaksinen da det forsøket gikk i 87-88? Fikk kyssesyken og var syk etter dette. Har i dag en ME diagnose jeg er usikker på, siden jeg er mer kronisk trøtt, men blir ikke mer sliten av fysisk aktivitet. Har elendig hukommelse, lite minner om fortida og når barna var små osv. Dårlig konsentrasjon/lesing er vanskelig. Har på en måte "slått meg til ro" med ME diagnosen, siden de ikke kunne finne noe annet.

Hi

Ok, bra at du ble fulgt opp! Tok de MR av ryggen din også den gang? Sannsynligvis er det nok ingenting, men jeg tror ikke at en hjernehinnebetennelse kan gi så funn av oligoklonale bånd så lenge etter?

Skrevet

Hi

Hi

Ok, bra at du ble fulgt opp! Tok de MR av ryggen din også den gang? Sannsynligvis er det nok ingenting, men jeg tror ikke at en hjernehinnebetennelse kan gi så funn av oligoklonale bånd så lenge etter?

Jeg syntes også at det hele var merkelig. Tok to spinalprøver også, med ei god stund mellom (husker ikke hvor lenge), men begge prøvene ga omtrent samme funn. Har ikke veldig lyst til å be om å få ta ny prøve så mange år etter, selv om jeg lurer på om funnene fortsatt er der.. Spinalprøve var vondt, ekkelt, skremmende.. ;) og den kan kanskje ikke tas i narkose.., eller?

Hi

Skrevet

Husker forresten ikke om det ble tatt MR av ryggen.. Vil tro det men. Hva kunne de evt funnet?

Hi

Skrevet

Husker forresten ikke om det ble tatt MR av ryggen.. Vil tro det men. Hva kunne de evt funnet?

Hi

Plakk feks. Ser at du er henvist til Mr av legen. Det er bra!

Skrevet

Hi

Plakk feks. Ser at du er henvist til Mr av legen. Det er bra!

MR av hode og nakke ja. Evt plakk ser man vel i hjernen (om det er MS), ikke på MR av rygg?

Hi

Skrevet

Har du hatt flåttbitt, Hi?

Vet at det er noen som får funn på spinalvæsken av det. Og det er noe noen som også får nevroborreliose med lignende symptom som det du har. Les litt om det selv og be ev. om å få sjekket det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...