Gå til innhold

Hjelpestønad Nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig har ungen fått diagnoser. Jeg har ikke kunnet jobbe full tid pga av barnet. Tapt mange penger. Samtidig har jeg måttet kjørt barnet på skolen/hentet, da viljen har vært lik null siden første skoledag. Her tenker jeg bensinpriser..

Barnet har 4 diagnoser, ADHD, og alvorlig depresjon er to av de.

Har jeg rett på noe stønad? Omsorgslønn, hjelpestønad?

Kan BUP hjelpe meg med slikt?

Har jeg rett på tilbakebetalt(la oss si 2 år, da SFO var ferdig)?

Slitsomt når jeg går konkurs pga barnet :(

Jeg søker jobber men er veldig uattraktiv på jobbmarkedet, for jeg kommer ofte for sent på jobb. Morgenene er pyton.. er jeg for streng nekter barnet å gå på skolen, er jeg for myk går tiden for fort og jeg kommer for sent :(

Det er livsviktig å ikke la barnet gro inne på rommet, så skolen er viktig.

Anonymous poster hash: be0e8...211

Fortsetter under...

Skrevet

Mente bensinpenger..

Ingen som har fått hjelp?

HI

Skrevet

Du kan nok ikke få noe direkte for tapt arbeidsinntekt og bruk av bensin. Men du kan søke på hjelpestønad, evnt omsorgslønn også. Hjelpestønad regnes ut fra hvor mye ekstraarbeid du har med barnet ditt. Da beskriver du dagen og må få med absolutt alt som er ekstra arbeid.

Anonymous poster hash: 599cc...b2a

Skrevet

Mener du iallefall har krav på forhøyet hjelpestønad i en eller annen sats. Tror også du kan ha krav på grunnstønad da barn med slike diagnoser ofte sliter mer på/ødelegger klær, sengetøy osv. Jeg regner med du har støtte og hjelp fra BUP? Isåfall kan de være behjelpelig med og fylle ut krav om stønader, det er vel også påkrevd at behandler gjør for å ha rett til å få stønader. Når det gjelder omsorgslønn er jeg sannelig ikke sikker, men man kan jo lese på sidene til nav da det skal stå forklart hvem som har rett til den type stønad. Systemet er sannelig ikke enkelt, men stå på :) Lykke til :)

Skrevet

Vi har ikke hatt rett på skyss til skolen grunnet flytting, men ser at NAV betaler busskort til barn med diverse diagnoser. Selv om jeg har kjørt hver dag hr vi kjøpt busskort..brukt noen ytterst få ganger. Ser jo nå at jeg ikke skulle hatt den ekstra utgiften og samtidig kjørt hver dag.

Jeg har ingen slitasje på klær, rolig barn.

Ingen slitasje på inventar heller.

Det er mer det psykiske det går i. En veileder sa at et slikt barn som mitt er tøft å ha fordi jeg må utligne humøret hele døgnet. Så mitt humør er blitt ustabilt for å redde barnet. Grusom situasjon :(

Jeg skal spørre på BUP hva jeg har krav på. Problemet er at BUP har trenert dette, diagnosene er satt av nevropsykolog(som er eksperten). BUP har ment at angst er det eneste. Og jeg har derfor ikke fått noe hjelp(barnet nekter psykologtimer). Det eneste de kunne tilby var et foreldre og barnkurs over 3 uker. Veileder i kommunen mente det var tullete, og anbefalte meg å ikke ta det. Da avsluttet BUP saken. Påvist dysleksi også..

Jeg må jo få hjelp fra noen? Ikke noe medisin foruten melantonin, som jeg ordnet selv hos fastlege. Har liten effekt.

HI

Skrevet (endret)

Omsorgslønn er en kommunal ytelse, jeg har hørt at den er vrien å få innvilget, mens søk uansett! Hvis du blir innvilget hjelpestønad så vil evt omsorgslønn bli redusert tilsvarende da de ytelsene på en måte skal dekke det samme.

Det høres ut som du er i en veldig fortvilt situasjon og jeg skjønner godt at du er fortvilet! Noe hjelp til å håndtere barnet og situasjonen må du da få. Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg mer, men jeg er ingen ekspert på sånt. Be om hjelp til å fylle ut søknader der dere har fått diagnosen. Spesialisten må også legge ved legeerklæringer. Håper du får noe hjelp!

Endret av pifi med tre nurk

Annonse

Skrevet

Vi fikk hjelp av sosionom på sykehuset til å skrive søknader.

Husk å beskriv en av de dårligste dagene.

Anonymous poster hash: 1a01e...8b0

Skrevet

Vil tro du har krav på stønader ja, usikker på hvilke men hvertfall hjelpestønad. Jeg hadde tatt imot alle kurs som jeg ble tilbudt om du har muligheter til å delta, jeg tror det kommer deg tilgode på alle måter. Både kunnskapsmessig, og det å treffe andre i andre situasjon. Velvilje fra de som sender deg på slikt kurs også!

Snakk med sosionom, om helsesituasjonen til barnet gjør at du ikke kommer deg på jobb så skal du ha rett til enten praktisk hjelp eller økonomisk støtte.

Anonymous poster hash: 550a2...0d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...