Gå til innhold

Forteller du hele livshistorien din når en butikkansatte prøver seg på mersalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mersalg er kommet for å bli, uansett hva man mener om det som kunde så fungerer det. Når f.eks Cubus tredobler salget sitt av sokker når de har sokker på kassa og spør alle betalende kunder om de trenger det, så vil de såklart gjenta det... Ofte ligger det ekstra inntjening i leverandøravtalene også, om f.eks en butikkjede avtaler med en leverandør at de skal bruke et av deres produkter som mersalgprodukt i en uke mot at de får en god pris så tjener både butikken og leverandøren på det. Butikkjeden kjøper inn et stort kvantum av en vare til redusert pris, leverandøren tjener på at de får solgt det store kvantumet, butikken tjener på at de selger det store kvantumet og kunden tjener på at den rabatterte prisen. Sånn fungerer handelstanden.

Vi som jobber i butikk er pålagt mersalg uansett hva vi synes om det selv, noen steder er det gått så langt at det er grunn til advarsel og etterhvert oppsigelsesgrunn om man ikke følger opp ukas mersalgsprodukt.

Butikkbransjen sliter, vi konkurrerer hardt mot nettbutikkene og det er nedgang i salg i de fleste butikkjeder, mange bransjer sliter veldig. Du som kunde kan bare smile og si nei takk, da har vi gjort jobben vår og informert deg om ukas tilbud og du sier ja eller nei ettersom det er interessant for deg eller ikke. Er ikke noe større problem enn det, det er veldig få butikkselgere som pusher videre om du sier klart nei, det er de som drar på det og virker tvilende de pusher på.

Men til spørsmålet ditt HI, jeg jobber i butikk selv og kan butikk. Jeg bare sier nei takk når noen tilbyr meg ukas mersalgsprodukt, men jeg kjenner godt til kundegruppen du sikter til. Særlig de ensomme eldre damene som har ukens kjøpesentertur som sin eneste sosiale happening, da er det klart de ønsker å snakke med oss...

Anonymous poster hash: a9d79...417

Fortsetter under...

Skrevet

Mersalg er kommet for å bli, uansett hva man mener om det som kunde så fungerer det. Når f.eks Cubus tredobler salget sitt av sokker når de har sokker på kassa og spør alle betalende kunder om de trenger det, så vil de såklart gjenta det... Ofte ligger det ekstra inntjening i leverandøravtalene også, om f.eks en butikkjede avtaler med en leverandør at de skal bruke et av deres produkter som mersalgprodukt i en uke mot at de får en god pris så tjener både butikken og leverandøren på det. Butikkjeden kjøper inn et stort kvantum av en vare til redusert pris, leverandøren tjener på at de får solgt det store kvantumet, butikken tjener på at de selger det store kvantumet og kunden tjener på at den rabatterte prisen. Sånn fungerer handelstanden.

Vi som jobber i butikk er pålagt mersalg uansett hva vi synes om det selv, noen steder er det gått så langt at det er grunn til advarsel og etterhvert oppsigelsesgrunn om man ikke følger opp ukas mersalgsprodukt.

Butikkbransjen sliter, vi konkurrerer hardt mot nettbutikkene og det er nedgang i salg i de fleste butikkjeder, mange bransjer sliter veldig. Du som kunde kan bare smile og si nei takk, da har vi gjort jobben vår og informert deg om ukas tilbud og du sier ja eller nei ettersom det er interessant for deg eller ikke. Er ikke noe større problem enn det, det er veldig få butikkselgere som pusher videre om du sier klart nei, det er de som drar på det og virker tvilende de pusher på.

Men til spørsmålet ditt HI, jeg jobber i butikk selv og kan butikk. Jeg bare sier nei takk når noen tilbyr meg ukas mersalgsprodukt, men jeg kjenner godt til kundegruppen du sikter til. Særlig de ensomme eldre damene som har ukens kjøpesentertur som sin eneste sosiale happening, da er det klart de ønsker å snakke med oss...

Du har sikkert rett. Jeg har selv merket hvordan mersalg har tatt av i det siste, og for min del vil dette mersalget føre til at jeg heller handler på nett. Jeg synes det er utrolig masete. Plasser gjerne en bakke med sokker vestsiden av kassene, da ser jeg selv om jeg trenger, men la være å prøve å prakke på meg alskens jeg ikke har bedt om.

Anonymous poster hash: 0c8f5...ed6

Skrevet

Hehe nå må jeg faktisk le litt... Tre uker før terningen startet min permisjon som alle andres. Etter to uker hjemme kjedet jeg meg maksimalt. Venner og familie var på jobb å hadde ikke tid til å se meg hver dag. Etter to uker tok jeg meg en daglig spasertur ut på senteret i nærheten, gikk så inn å tittet litt på Nille. Det var rolig i butikken å jeg begynte å skravle om været, den ryddige butikken, kunder og varer. Da jeg gikk ut derfra gikk det opp for meg at "shit nå er jeg ensom. Jeg har akkurat skravlet høl i hodet på en stakkars ansatt, nå må ungen ut". Jeg vil nemlig ikke bli "en av dem". Heldigvis kom ungen noen dager senere så jeg sluttet å plage de ansatte 😉.

Anonymous poster hash: ac360...9dd

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Mersalg er kommet for å bli, uansett hva man mener om det som kunde så fungerer det. Når f.eks Cubus tredobler salget sitt av sokker når de har sokker på kassa og spør alle betalende kunder om de trenger det, så vil de såklart gjenta det... ................ osv

osv osv

Jada, jada, jada.

Og jeg som kunde har likevel lov til å synes at mer-salg er noe irriterende dritt, og i motsetning til den som står bak disken, har jeg lov til å gi uttrykk for det, nettopp fordi jeg er kunde.

Og du som butikkansatt må smile pent og høre på meg når jeg forteller deg livshistorien min, fordi det kan bety at jeg kommer tilbake og handler hos deg og kanskje forteller jeg til og med andre om hvor kjekt det er å handle akkurat der.

Mens jeg ikke trenger å vise forståelse for at du må prøve å selge meg noe, må du vise forståelse for at jeg vil fortelle deg noe.

Verden er urettferdig....

Skrevet

Sykt irriterend, jobber ikke i butikk, men har opplevd flere ganger når jeg står i kø at gamle kjerringer skal legge ut hele livet sitt til den butikkansatte. Køen bare vokser og vokser, og den stakkars butikkansatte prøver med desperasjon og avslutte samtalen på en hyggelig måte, men den gamle røya tar ikke hintet og plaprer videre...

Argh...så inn i hampen irriterende!!!

Anonymous poster hash: c1e90...308

Så slem du er. Det er flere eldre som er veldig ensomme, og det minste vi kan gjøre er å snakke med dem.

Anonymous poster hash: a3b7b...9fb

Skrevet

Nå er det sånn at mange kjeder har enkeltprodukter man skal spør om, det er ikke de ansattes feil, de gjør det de får beskjed om på jobb, så den irritasjonen mange av dere tydeligvis har kan dere kanskje legge av dere.

Jeg er opptatt av å ikke ha masete mersalg, men går heller for en "har du sett at vi har xX på tilbud?" Eller "i dag har jeg xX på tilbud, sånt glemmer jeg ofte å kjøpe selv" så om de sier nei så er det nei. Enig i at folk som pusher er skikkelig irriterende.

Har et hav av kunder som kommer med livshistorien sin. På enkelte faste kunder vi har innom hver dag orker jeg faktisk ikke å prøve å mersalge til fordi jeg vet jeg får samme historien som dagen før....

Anonymous poster hash: 6f743...cf1

Annonse

Skrevet

Haha. Jeg synes det er så j.... Irriterende med mersalg. Så nå skal jeg bætterde være slitsom tilbake... Jeg skal begynne å komme med laaaaaange utgreiinger om den antuelle tingen:)

Takk for tips.

Anonymous poster hash: 15bed...4d4

Skrevet

Der har du jo grunnen til at flere og flere velger å handle på nett! Handelsstanden graver sin egen grav på denne måten. 

Anonymous poster hash: a5f3e...f7c

Skrevet

Jeg blir også irritert av mer-salget.

Jeg ber om en 5 ukers lotto, og han spør om jeg vil ha med joker også. Æhh, nei, da hadde jeg bedt om det selv hvis jeg ville ha det!

Når de spør om jeg vil støtte ditt og datt ved at de legger på prisen, så er det tigging, og jeg føler sterkt ubehag ved å vise offentlig for hele køen at jeg ex ikke støtter veldedigheten de har valgt ut. Om bedriften tror at jeg da skal tenke positivt om dem fordi de er så snille og støtter, så skal de vite at jeg tenker at de er kjipe som tar æren for at jeg betaler gildet.

Nå har jeg funnet løsningen. Neste gang de prøver seg, så skal jeg spørre om de vil kjøpe fotball lodd for å støtte laget til sønnen min. Dersom de ser brydd ut, skal jeg spørre om de syntes det er ubehagelig med mersalg.

Anonymous poster hash: e2694...21a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...