Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #1 Skrevet 19. februar 2015 Han får kun tørrfor, kattungemat selvsagt Han spiser bra og legger fint på seg, men jeg får liksom dårlig samvittighet noen ganger.. Anonymous poster hash: 75358...a41
Linkwi Skrevet 20. februar 2015 #2 Skrevet 20. februar 2015 Så lenge tørrforet er av god kvalitet, altså IKKE dagligvarekjøpt, trenger du ikke ha dårlig samvittighet! Kattunger skal ikke introduseres for våtfór på lenge enda. Mine fikk så vidt smake litt våtfór f.o.m 6 mnd
Katteskinnet Skrevet 20. februar 2015 #3 Skrevet 20. februar 2015 Så lenge tørrforet er av god kvalitet, altså IKKE dagligvarekjøpt, trenger du ikke ha dårlig samvittighet! Kattunger skal ikke introduseres for våtfór på lenge enda. Mine fikk så vidt smake litt våtfór f.o.m 6 mnd Signerer denne, men er ikke helt enig i at kattunger ikke skal ha våtfór. Tørrfór er bra for tennene til kattene, men våtfór er bedre for nyrene. Katter er generelt svært dårlige til å få i seg nok vann og våtfór kan begrense belastningen på nyrene. Det beste er derfor en diett hvor man har begge deler, selvfølgelig justert til kattens personlige behov.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #4 Skrevet 20. februar 2015 nei, og dagligvaremat er ingen problem, min katt levde i 15 år og hadde et god liv,selvom han fikk kun fra dagligvare Anonymous poster hash: a1bb4...077
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #5 Skrevet 20. februar 2015 nei, og dagligvaremat er ingen problem, min katt levde i 15 år og hadde et god liv,selvom han fikk kun fra dagligvare Anonymous poster hash: a1bb4...077 Jada, og før i tiden røyke alle i svangerskapet. Hold idiotien din for deg selv. Når skal folk skjønne at skikkelig fôr ikke koster mer enn den dritten de selger på dagligvaren? Seriøst, hvis dere visste hvor mye mindre de trenger å spise av kvalitetsfôr fremfor fôr fullt i karbohydrater hadde dere byttet på flekken. Eller nei, for da må dere jo innrømme at dere tok feil? Det går jo ikke an.. Jeg er så LEI kattefolk som nekter å ta til seg ny lærdom. Anonymous poster hash: 80035...a03
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #6 Skrevet 20. februar 2015 Min får også kun tørrfor. Hvorfor skal jeg føle meg fæl, Hi?? Anonymous poster hash: bb4ba...73a
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #7 Skrevet 20. februar 2015 Kan ta et eksempel.. Her spiser min voksne katt på 5,5kg ca 75gr Orijen til dagen. Når han fikk matmons fra FK spiste han 200gr til dagen ca, fordi det ikke metter og er bare karbohydrater. Matmons koster rett rundt 100kr for 3kg, og hvis vi velger f.eks Porta 21 koster det 208kr for 3kg. Hvis katten spiser 200gr matmons daglig blir det ca 200kr i mnd, hvis den spiser f.eks 100gr Porta 21 daglig blir det ca 200kr i mnd. Så HVORFOR velge drittmat? Det man sparer inn på det er flisespikkeri, så jeg skjønner det virkelig ikke. Selvsagt får man kjøpt dyrere kvalitetsfôr og, men mye kornfritt er ikke så dyrt. Kingsmoor f.eks koster 239 for 3kg. Alt dette får man bestilt på animail.no, og det kommer rett på døra de fleste steder i landet, så det finnes faktisk ingen unnskyldning for å bruke penger på friskies og det mølet der. Anonymous poster hash: 80035...a03
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #8 Skrevet 20. februar 2015 Jeg bruker royal sitt nå, er vel det som er anbefalt for de minste. Bruker selvsagt ordentlig for og ikke butikkfor, det er jo bare dritt.. Jeg vet godt at tørrfor er riktig, jeg bare får litt dårlig samvittighet noen ganger når jeg kan spise hva jeg vil,og han får bare den ene tingen Anonymous poster hash: 75358...a41
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #9 Skrevet 20. februar 2015 Jeg bruker royal sitt nå, er vel det som er anbefalt for de minste. Bruker selvsagt ordentlig for og ikke butikkfor, det er jo bare dritt.. Jeg vet godt at tørrfor er riktig, jeg bare får litt dårlig samvittighet noen ganger når jeg kan spise hva jeg vil,og han får bare den ene tingen Anonymous poster hash: 75358...a41 Hadde noen med kunnskap hatt ansvar for din fôring hadde du garantert spist sunnere enn du gjør. Ang. RC til kattunger, det er ikke bedre enn mye annet, men det er heller ikke verre. For oss som konsekvent fôrer kornfritt er ikke RC noe vi ønsker å bruke, vi vil helst gi kattene fôr med mest mulig kjøtt. Bruker Orijen cat and kitten til både voksne og kattunger, det inneholder alt de trenger. Anonymous poster hash: 80035...a03
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #10 Skrevet 20. februar 2015 Hvorfor vil dere ikke gi våtfor til katter? Har aldri skjønt meg på sånne mennesker. Jeg jobber på dyrebeskyttelsen å der får de bare tørrfor.Kattene er helt gale når jeg har med matpakke.De vil så gjerne ha noe annet enn tørrfor.Kan ikke ha med noe mat de for er redd for å friste de-.Syns det er dyreplageri.Selv kan dere kose dere med all slags mat mens dyrene bare skal ha tørrfor.Helt sykt .Å ikke riktig å gjøre det.Alle kattene mine får tørrfor å våtfor.Kunne ALDRI bare gitt tde tørrfor .DYREPLAGERI.... hVA SKAL DERE MED DYR I DET HELE TATT. Anonymous poster hash: 9e394...fd8
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #11 Skrevet 20. februar 2015 Hvis du får dårlig samvittighet .Så er det vel fordi du egentlig vet det er dårlig gjort mot katten.Selv kan dere spise all slags mat .Hadde vært morsomt om dere bare skulle spist knekkebrød resten av livet.Sånn har kattene det_: Anonymous poster hash: 9e394...fd8
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #12 Skrevet 20. februar 2015 Hvorfor velger dere å bare gi kattunger /katter tørrfor=? Anonymous poster hash: 9e394...fd8
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #13 Skrevet 20. februar 2015 Ville absolutt kombinert tørrfor og våtfor. Alvorlig talt. Anonymous poster hash: e001c...83d
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #14 Skrevet 20. februar 2015 Vi holder på med å gå over til kjøtt for vår katt (den er fremdeles definert som kattunge, Maine coon på 5 kg). Mannen min leste litt rundt det, og det er mye mindre problemer med overvekt og lignende dersom de får spise vanlig mat. Begynner med kyllingvinger og kjempestore reker, han liker det veldig godt. Anonymous poster hash: 0f825...f42
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #15 Skrevet 20. februar 2015 Hvorfor vil dere ikke gi våtfor til katter? Har aldri skjønt meg på sånne mennesker. Jeg jobber på dyrebeskyttelsen å der får de bare tørrfor.Kattene er helt gale når jeg har med matpakke.De vil så gjerne ha noe annet enn tørrfor.Kan ikke ha med noe mat de for er redd for å friste de-.Syns det er dyreplageri.Selv kan dere kose dere med all slags mat mens dyrene bare skal ha tørrfor.Helt sykt .Å ikke riktig å gjøre det.Alle kattene mine får tørrfor å våtfor.Kunne ALDRI bare gitt tde tørrfor .DYREPLAGERI.... hVA SKAL DERE MED DYR I DET HELE TATT. Anonymous poster hash: 9e394...fd8 Nå må du jammen gi deg. Flere dyrleger har sagt at man ikke nødvendigvis må gi kattene våtfor. Å kalle det dyreplaging er bare drøyt. Fint å flott at du bryr deg om dyra, men du pålegger dem tanker og følelser katter ikke har. Er du slik som gir etter for tigging fra hubder og katter du da, for "daaakar.. Det er jo så synd på deg"? Hi er ingen dyremishandler! Selv får katten min våtfor av og til, men ikke fast. Anonymous poster hash: 8807e...7d3
Mumua Skrevet 20. februar 2015 #16 Skrevet 20. februar 2015 Det er også forskjell på kattunger og voksne katter, så det er ikke noe krise at en kattunge ikke får våtfor. Jeg bruker for fra Hill`s til mine og er kjempefornøyd. Kostnadsmessig er det heller ikke noe problem. Som våtfor bruker jeg rawfood som jeg har kjøpt på en lokal dyrebutikk, det er helt naturlige ingredienser og består av kvernet kjøtt, innvoller og bein (altså tilnærmet det pusefantene ville spist om de levde vilt) og det metter veldig godt. I tillegg får de innimellom litt rent kjøtt eller fiskefilet når jeg har avskjær etter middagen. Mine katter jakter jo i tillegg, så de kommer hjem med mus og fugler rett som det, så de lever nok det gode liv på matfronten. Men våtfor og den slags snacks får de kanskje 1-2 ganger i uka og da i fornuftige porsjoner, evt hvis det er noe de skal få ekstra belønning for (etter besøk hos dyrlege osv). Og du som sier du jobber PÅ dyrebeskyttelsen og uttaler deg som du gjør burde vel kanskje lese deg opp litt før du uttaler deg. Har forøvrig også jobbet som frivillig hos Dyrebeskyttelsen, uten at det ga meg noe mer kompetanse på forfronten. Hos dyrebeskyttelsen er det mange katter med ulike behov og ved bruk av våtfor hadde det nok ikke blitt veldig lett å holde styr på hverken allergier eller kostnader. Heldigvis er dyrebeskyttelsen bare en mellomstasjon for de fleste kattene, så de får nok dekt flere av sine ønsker og behov når de kommer til en familie. Har selv 3 katter fra dyrebeskyttelsen som virkelig nyter livet.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #17 Skrevet 20. februar 2015 Katten vår vil ikke ha våtfor..... Men hun får andre ting innimellom, fisk f.eks. :-) Anonymous poster hash: 98ad6...93d
Pobie Skrevet 20. februar 2015 #18 Skrevet 20. februar 2015 Katter er ørkendyr som naturlig får i seg vann gjennom maten de spiser. Jeg mener at alle katter skal ha våtfor hver dag. Dette vil forhindre problemer senere i livet. Vet ikke hvordan deres katter spiser, men våre tygger ikke tørrforet i det hele tatt. Det er også omstridt om tørrfor har noe som helst positiv virkning på tennene, spesielt når man forer de billige variantene som er fulle av fargestoffer osv. Det er mange som sverger til at våtfor er bedre for tennene. Vi har en katt som MÅ ha våtfor hver dag pga nyrene, noe som tyder på at dette minker belastningen på nyrene. Hvis det er et problem å fore kun tørt, vil ikke virkningene av dette vises før katten er godt moden. Man kan derfor ikke si at "katten min på 3 år spiser kun tørt og er heeeeeelt frisk, ergo er det helt greit å fore tørt". Kom og si dette når katten er 10-12 år gammel. Forøvrig foret jeg mine forrige katter kun tørt en lang periode, og fikk beskjed av dyrlegen at begge trengte en tannrengjøring. Som sagt, de tygger ikke maten, de svelger den hel.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #19 Skrevet 20. februar 2015 Katter er ørkendyr som naturlig får i seg vann gjennom maten de spiser. Jeg mener at alle katter skal ha våtfor hver dag. Dette vil forhindre problemer senere i livet. Vet ikke hvordan deres katter spiser, men våre tygger ikke tørrforet i det hele tatt. Det er også omstridt om tørrfor har noe som helst positiv virkning på tennene, spesielt når man forer de billige variantene som er fulle av fargestoffer osv. Det er mange som sverger til at våtfor er bedre for tennene. Vi har en katt som MÅ ha våtfor hver dag pga nyrene, noe som tyder på at dette minker belastningen på nyrene. Hvis det er et problem å fore kun tørt, vil ikke virkningene av dette vises før katten er godt moden. Man kan derfor ikke si at "katten min på 3 år spiser kun tørt og er heeeeeelt frisk, ergo er det helt greit å fore tørt". Kom og si dette når katten er 10-12 år gammel. Forøvrig foret jeg mine forrige katter kun tørt en lang periode, og fikk beskjed av dyrlegen at begge trengte en tannrengjøring. Som sagt, de tygger ikke maten, de svelger den hel. Hvis man skal fôre mest mulig naturlig er råfôring det beste, for det som er absolutt best for tennene til katten er å tygge/rive i sener og bein. For de som er interesserte i det har vom og hund kommet med kattemat, det er rett og slett rått kjøtt. For de som vil ha et ok alternativ selger Animail 16 bokser med Bozita våtfôr for litt over 200kr, en boks er på rundt 400gr og kan holde seg i kjøleskapet i et døgn etter åpning. Jeg gir min 100gr morgen og 100gr kveld i tillegg til 75gr Orijen cat and kitten tørrfôr, og han har nydelig pels, er ikke tjukk, og har aldri hatt problemer med krystaller i urinen eller uvi. Det finnes uttallige muligheter for de som gidder å sette seg inn i fôring av dyret sitt. Anonymous poster hash: 80035...a03
Pobie Skrevet 20. februar 2015 #20 Skrevet 20. februar 2015 Katter er ørkendyr som naturlig får i seg vann gjennom maten de spiser. Jeg mener at alle katter skal ha våtfor hver dag. Dette vil forhindre problemer senere i livet. Vet ikke hvordan deres katter spiser, men våre tygger ikke tørrforet i det hele tatt. Det er også omstridt om tørrfor har noe som helst positiv virkning på tennene, spesielt når man forer de billige variantene som er fulle av fargestoffer osv. Det er mange som sverger til at våtfor er bedre for tennene. Vi har en katt som MÅ ha våtfor hver dag pga nyrene, noe som tyder på at dette minker belastningen på nyrene. Hvis det er et problem å fore kun tørt, vil ikke virkningene av dette vises før katten er godt moden. Man kan derfor ikke si at "katten min på 3 år spiser kun tørt og er heeeeeelt frisk, ergo er det helt greit å fore tørt". Kom og si dette når katten er 10-12 år gammel. Forøvrig foret jeg mine forrige katter kun tørt en lang periode, og fikk beskjed av dyrlegen at begge trengte en tannrengjøring. Som sagt, de tygger ikke maten, de svelger den hel. Hvis man skal fôre mest mulig naturlig er råfôring det beste, for det som er absolutt best for tennene til katten er å tygge/rive i sener og bein. For de som er interesserte i det har vom og hund kommet med kattemat, det er rett og slett rått kjøtt. For de som vil ha et ok alternativ selger Animail 16 bokser med Bozita våtfôr for litt over 200kr, en boks er på rundt 400gr og kan holde seg i kjøleskapet i et døgn etter åpning. Jeg gir min 100gr morgen og 100gr kveld i tillegg til 75gr Orijen cat and kitten tørrfôr, og han har nydelig pels, er ikke tjukk, og har aldri hatt problemer med krystaller i urinen eller uvi. Det finnes uttallige muligheter for de som gidder å sette seg inn i fôring av dyret sitt. Anonymous poster hash: 80035...a03 Råforing er absolutt å foretrekke, men dessverre begynte jeg å sette meg inn i kostholdet til kattene for sent, og da jeg prøvde å introdusere rått nektet de å spise. Hundene har bitt råforet fra ung alder, og neste gang vi skaffer oss katt vil jeg introdusere rått fra ung alder.
MMP Skrevet 20. februar 2015 #21 Skrevet 20. februar 2015 Har ikke peiling... men ville gitt litt våtfor og, for samvittighetens skyld, hehe Kanskje våtfor en gang om dagen, reste tørrfor?
Himmel og hav Skrevet 20. februar 2015 #22 Skrevet 20. februar 2015 Aha-moment! At noen katteeiere kjører nullkarbløsning for sine katter forklarer muligens hvorfor tre av nabolagets katter tasser rundt under fuglebrettet mitt og spiser fuglefrø Seinest i går slang jeg ut noen tørre boller som skjærene tok. Etterpå lå nabokatta langflat og sleika bollesmuler av fjellet, så det er ikke sikkert at de lever så kornfritt som eierne tror
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #23 Skrevet 20. februar 2015 Aha-moment! At noen katteeiere kjører nullkarbløsning for sine katter forklarer muligens hvorfor tre av nabolagets katter tasser rundt under fuglebrettet mitt og spiser fuglefrø Seinest i går slang jeg ut noen tørre boller som skjærene tok. Etterpå lå nabokatta langflat og sleika bollesmuler av fjellet, så det er ikke sikkert at de lever så kornfritt som eierne tror Selv om de spiser det er det ikke BRA for dem. Sannsynligheten for at de faktisk ikke får skikkelig fôr hos eierne er stor, for katter som er vandt til å spise kjøttrikt fôr vil sjeldent ha lyst på f.eks biter av brød og sånt. Men klart, en sulten katt spiser jo omtrent hva som helst, det heter overlevelsesinstinkt. Kattene kan rett og slett ikke nyttegjøre seg korn og slikt, det er bare en ekstra belastning på organene. Så jeg synes igrunnen ikke det er noe å flire av. Samme med folk som gir melkeprodukter til kattene sine. De liker det jo, men det er ikke bra for dem. Eller de som fôrer kaniner på frø og brødbiter, de risikerer jo å ta livet av kaninen ved å fôre slik. Er alt for mange som ikke har de fjerneste idé om hvorfor de gir dyret sitt det de gjør, de bare gjør det fordi de har hørt noe, fått et sinnsykt dårlig råd i dyrebutikken osv. Det er en skam at de som selger f.eks kaniner og gnagere ikke vet mer om hva de bør spise og ikke. Anonymous poster hash: 80035...a03
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #24 Skrevet 20. februar 2015 Jeg bruker royal sitt nå, er vel det som er anbefalt for de minste. Bruker selvsagt ordentlig for og ikke butikkfor, det er jo bare dritt.. Jeg vet godt at tørrfor er riktig, jeg bare får litt dårlig samvittighet noen ganger når jeg kan spise hva jeg vil,og han får bare den ene tingen Anonymous poster hash: 75358...a41 Hadde noen med kunnskap hatt ansvar for din fôring hadde du garantert spist sunnere enn du gjør. Ang. RC til kattunger, det er ikke bedre enn mye annet, men det er heller ikke verre. For oss som konsekvent fôrer kornfritt er ikke RC noe vi ønsker å bruke, vi vil helst gi kattene fôr med mest mulig kjøtt. Bruker Orijen cat and kitten til både voksne og kattunger, det inneholder alt de trenger. Anonymous poster hash: 80035...a03 Heller korn enn for mye salt, som er i det du nevner. Anonymous poster hash: 61517...9e6
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #25 Skrevet 20. februar 2015 nei, og dagligvaremat er ingen problem, min katt levde i 15 år og hadde et god liv,selvom han fikk kun fra dagligvare Anonymous poster hash: a1bb4...077 Jada, og før i tiden røyke alle i svangerskapet. Hold idiotien din for deg selv. Når skal folk skjønne at skikkelig fôr ikke koster mer enn den dritten de selger på dagligvaren? Seriøst, hvis dere visste hvor mye mindre de trenger å spise av kvalitetsfôr fremfor fôr fullt i karbohydrater hadde dere byttet på flekken. Eller nei, for da må dere jo innrømme at dere tok feil? Det går jo ikke an.. Jeg er så LEI kattefolk som nekter å ta til seg ny lærdom. Anonymous poster hash: 80035...a03 dette er idioti ikke noe annet! og samle likne røyk og kattemat, haha den var dum Anonymous poster hash: a1bb4...077
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå