Gå til innhold

Hvilket sykehus skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle der ute! Jeg er førstegangsgravid og er nå i 8. uke, og lurer veldig på hvor jeg skal velge å føde. Jeg bor i Oslo-området og har forstått det slik at en bør søke om sykehusplass relativt tidlig dersom en skal få det sykehuset en ønsker. Er det noen her inne som har gode opplevelser fra et gitt sykehus og som anbefaler ett sykehus fremfor et annet? Legg gjerne igjen en kommentar her inne hvor du forteller om dine opplevelser og anbefalinger:)

Klem Visu

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I uke 8 kan det være for sent å få plass på Riksen og Ullevål. Jeg har søkt i uke 6 før, og det har vært i seneste laget. Av de to anbefaler jeg Riksen, da jeg hadde en veldig dårlig opplevelse på Ullevål. Men det er lenge siden og kan være tilfeldig.

Anonymous poster hash: fc9a0...e9f

Skrevet (endret)

Jeg har fått plass på Ullevål. Ønsker at mannen min kan være hos meg over lengre tid, og ikke bare på besøk, som på Rokshospitalet. Ellers tror jeg det både er gode og dårlige erfaringer på begge steder, alt utifra hvem en spør.

Hva slags negativ opplevelse var det du opplevde, Anonym over?

Om du ønsker å fortelle, da :)

Jeg søkte forresten da jeg var i uke 7 - eller, gynekologen søkte for meg. Fikk enkelt plass. Men er sikkert stor pågang, ja. 

Endret av Håpefull86
Skrevet

Jeg har fått plass på Ullevål. Ønsker at mannen min kan være hos meg over lengre tid, og ikke bare på besøk, som på Rokshospitalet. Ellers tror jeg det både er gode og dårlige erfaringer på begge steder, alt utifra hvem en spør.

Hva slags negativ opplevelse var det du opplevde, Anonym over?

Om du ønsker å fortelle, da :)

Jeg søkte forresten da jeg var i uke 7 - eller, gynekologen søkte for meg. Fikk enkelt plass. Men er sikkert stor pågang, ja.

Ok - jeg hadde en totalruptur - dvs. revnet fra skjeden og helt bak i endetarmen, etter at jordmora til slutt la seg oppå magen for å presse ut barnet. (Etter 1 time og 15 min med pressrier.)

Måtte i narkose for å sys sammen, mens mannen var overlatt til seg selv med barnet hele natta. Smerter i ett år, men heldigvis slapp jeg anal inkontinens som man kan få av dette. I tillegg mistet jeg 1,5 liter blod pga livmoren ikke trakk seg sammen av seg selv. Hadde ekstremt lavt jernnivå og var helt tappet for energi i tre mnd etterpå. I journalen presterte de attpåtil å skrive 0,5 l blodtap... Men dette er ti år siden. Har vært påpekt en del uregelmessigheter ved Ullevål etter dette, og de har måttet rette opp. Ved Rikshospitalet opplevde jeg en helt annen ro og omsorg. Ikke den samlebåndfølelsen som Ullevål.

Anonymous poster hash: fc9a0...e9f

Skrevet

Jeg hadde valgt ABC på Ullevål. Naturlig fødsel. De er som engler der. Men du må psykisk være forberedt. Ble dessverre overført til Sykehuset Ullevål. Ikke dårlig behandling men opplevde at jordmor kontrollerte og styrte veldig mye. Bestemte hvordan fødselen skulle være. Med epidural. Jeg ble en dukke hun kommanderte. Det gikk fint. Men det føltes rart å føde på siden. Det var best for hu. Kom heldigvis over til ABC etterpå på hotellet.

Fastlege min anbefalte ikke Riksen. Mannen er lege og jobber der. Hun hadde født før og var glad for det for hun fikk lite tilsyn. De hadde nok med mange kompliserte fødsler.

Når det er sagt er det mange unike mennesker som jobber på sykehus. Så det er en sjanse for at du får en unik opplevelse uansett hva du velger.

Skrevet

Jeg har valgt Riksen etter masse anbefalinger fra kollegaer på jobben :)

Anonymous poster hash: 386de...3fa
Skrevet

Ullevål.. født to barn der og det var fantastisk og kome over på pasienthotellet etter fødselen..

Skrevet

Riksen har de beste spesialistene på nyfødte. Så jeg velger riksen fordi det er medisinsk tryggest. Fødte der sist, og fødselsopplevelsen var ikke så veldig bra. Men jeg skylder på hun ene jordmora, og sånne finnes det nok overalt. Trygghet om at dersom noe går galt er man på Norges beste sted overgår alt:)

Anonymous poster hash: 8dc96...8ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...