GÃ¥ til innhold

Dette med smertestillende 😕

Anbefalte innlegg

Tørr dere å ta paracet under svangerskapet? Jeg tok 1 på tirsdag, og jeg syns det er litt vemmelig da forskning viser at det kan føre til sen grovmotorisk utvikling og utagerende atferd blant barn.

Vet at det skal mer til, men har enda lang tid igjen av graviditeten. Og syns det er litt tidlig å begynne å ta smertestillende.

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144200006-dette-med-smertestillende-%F0%9F%98%95/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paracet er vel det beste å ta om man må ta noe. Men jeg leste også at det heller ikke er risikofritt. Men jeg mener det var paracet over 28 dager tilsammen.

www.legemiddelverket.no/Nyheter/Bivirkninger/Sider/Nye-studier-av-Paracetamol-bruk-i-svangerskapet.aspx

Det var en uke i 1. tri. jeg brukte paracet, hadde så utrolig hodepine. Lå bare og gråt. Men jeg tok aldri full dagsdose, bare en om dagen. Men etter at jeg leste den artikkelen har jeg holdt meg helt unna.

Skal ikke være lett. Men vil jo ikke gjøre noe farlig, men det er jaggu mye og holde styr på også!

Anonymous poster hash: 175e4...e1f

Sliter med bihulebetennelser og har tatt en og annen når hodepinen har vært på sitt verste. Lest side opp og ned, og har også bare sett at mye bruk (stemmer sikkert med 28 dager som ei over her skrev) var assosiert med muligens en liten økt risiko. Men tar aldri mer enn én 500mg tablett, og helst ikke flere samme dag. Satser på at bihulene blir bedre når forkjølelsessesongen tar slutt :)

Annonse

Huff dette var jeg ikke klar over. Visste bare at man ikke skal ta Ibux. Jeg har hatt sterke bekkenplager over mange uker nå og har tatt 500-1000 mgr på kvelden for å i det hele tatt sove. Jeg har jo fortalt dette til legen når jeg har vært der og han har ikke sagt noe til meg ang. langvarig bruk av smertestillende:(

Jeg trodde også at paracet var helt trygt, men så var jeg og mannen på apoteket for å kjøpe paracet da han var sjuk, og da sto det på en lapp på hyllen at man måtte spørre betjeningen om paracetbruk når man gravid, da det var kommet my forskning på paracet i svangerskapet. Apotekdamen sa at man skal holde seg unna men at man til nød kan ta en paracet en gang i bland :o jeg sliter med nakkesmerter etter en bilpåkjørsel og burde nok ta smertestillende istedenfor å ha smerter, men da skal jeg ha riiiimelig vondt altså., sånn var jeg før jeg ble gravid også, prøver å unngå smertestillende. nå har jeg *bank i bordet* klart å få unna smertene med varmepute, men jeg kommer nok til å ta paracet hvis smertene blir utholdige. Alt med måte er det vel de mener!

Anonymous poster hash: 0a4f9...16e

Det kom nye retningslinjer for paracetbruk for gravide for  en tid tilbake, men det står fortsatt  at man kan bruke det. Det er greit med alt man kan holde seg unna, men noen ganger kan man ikke det.

Jeg har selv vært under medisinsk behandling under graviditet der fastlegen ikke har turt å gi noe, mens spesialister har betrygget meg med at det hele er helt trygt. (Dette dreide seg ikke om paracet)

Det som ofte er hensikten med disse retningslinjene er jo å gjøre folk oppmerksomme på at det har en risiko, slik at vi ikke tar unødig mye feks paracet. 

En skal kunne ta paracet med god samvittighet om man faktisk har et behov, så får man vurdere hver enkel situasjon, 

Annonse

Paracet går fint å ta.

Ibux kan en ta etter endt 1 Trimester.

Feil! Ibux/nsaid skal IKKE brukes i 3 trimester.

Anonymous poster hash: 7e4cd...9aa

Haha :)

Jeg leste det på en nettside som omhandlet medikamenter og graviditet.

det var eksperter da, men fant ikke siden nå.

har lest mye om medikamenter og svangerskap da i det siste, da jeg er avhengig av visse medikamenter selv.

Paracet går fint å ta.

Ibux kan en ta etter endt 1 Trimester.

Feil! Ibux/nsaid skal IKKE brukes i 3 trimester.

Haha :)

Jeg leste det på en nettside som omhandlet medikamenter og graviditet.

det var eksperter da, men fant ikke siden nå.

har lest mye om medikamenter og svangerskap da i det siste, da jeg er avhengig av visse medikamenter selv.

Da foreslår jeg at du heller forholder deg til felleskatalogen, legemiddelhåndboken eller relis. 

NSAID/ibux hemmer prostagalndinsyntesen, dette kan føre til at ductus arteriosus lukkes mens babyen i magen, videre kan det gi blødninger. En skal ikke bruke slike medikamenter i 3 trimester. 

Paracet er ikke frikjent under graviditet, men det er det tryggeste alternativet vi har i dag. En og annen paracet er ikke skadelig så vidt en vet i dag. 

Vedrørende Ibux, hentet fra Felleskatalogen: 

Kontraindisert i 3 trimester. 

Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen.

Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig.

http://www.felleskatalogen.no/medisin/ibux-weifa-559957

Vil bare si det at de aller aller aller fleste medisiner blir frarådet gravide i felleskatalogen. Men det betyr faktisk ikke at alle medisiner ikke kan tas av gravide.

Akkurat det stemmer; Felleskatalogen er lagd for fabrikanten mer enn forbrukeren og opererer heller på den sikre siden. Ibux skal imidlertid ikke brukes i 3. trimester som ei over her sier. Relis er det beste stedet å lete når man lurer på bruk av medikamenter i svangerskapet. De står også bak tryggmammamedisin.no, som godt kan anbefales.

Ja, tar paracet ved behov. Hadde virus og 40 i feber i uke 9, tok da paracet hver 3-4 time for å holde feberen nede det døgnet det stod værst på. Fikk også ørebetennelse da jeg var i uke 18, tok høyeste anbefalte dose paracet i et døgn pga smertene. Dette var også i samråd med legen min.

Anonymous poster hash: a60fb...20e

www.tryggmammamedisin.no er en offentlig nettside der du kan stille spørsmål om bruk av medikamenter i svangerskapet - de svarer raskt.

Jeg fikk influensa i uke 14 og var avhengig av å bruke paracet i ca 1 uke for å holde feberen nede. Tok opp mot 3 gram i døgnet da det var på det verste.

Ikke tatt en eneste pille på 3 år. Har ikke tenkt å ta før det virkelig virkelig er nødvendig. Og jo, vondt i hodet har jeg. Sliter med svangerskapsmigrene, men da hjelper ikke piller uansett.. Er veldig skeptisk til å putte piller i kroppen, spesielt pga babyen i magen.

Anonymous poster hash: 6df87...d0f

Ikke tatt en eneste pille på 3 år. Har ikke tenkt å ta før det virkelig virkelig er nødvendig. Og jo, vondt i hodet har jeg. Sliter med svangerskapsmigrene, men da hjelper ikke piller uansett.. Er veldig skeptisk til å putte piller i kroppen, spesielt pga babyen i magen.Anonymous poster hash: 6df87...d0f

har samme holdning som deg til smertestillende og piller generelt. Jeg skal ha riiiimelig vondt hvis jeg tar piller.

Anonymous poster hash: 0a4f9...16e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...