Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #1 Skrevet 19. februar 2015 Går igjennom samlivsbrudd og jeg er ganske flau da jeg sitte rigjen med 2 barn og ikke en krone på kontoen,, jeg jobber ikke og var avhengig av samboeren ganske lenge. Nå har jeg fått beskjed av NAV om å søke sosialstønad, og jeg synes det er utrolig flaut... Men jeg har ikke noe valg, har dere søkt sosial hjelp før? hvor fort går det og hvor mye kan man få? Anonymous poster hash: 99e7a...e1c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #2 Skrevet 19. februar 2015 Terskelen for å søke sosialhjelp skal være høy, det skal være flaut. Men samtidig kan man havne i en situasjon hvor det er eneste utvei og da gjør man det. Du har driti deg ut som ikke ha sikret deg selv økonomisk, men det er få feilfri mennesker her i verden så dumme valg tar vi alle av og til. Det er helt lov å legge dumme valg bak seg og gå videre, det gjør du nå og det skal du være stolt av. Nå går du til nav og får hjelp til å komme deg på bena etter dette samlivsbruddet, også tar du skritt for skritt mot å bli selvhjulpen igjen. Det ordner seg skal du se. Regner med du må ha sosialhjelp en liten periode til alle søknader er behandlet osv så du etterhvert får overgangsstønad, bidrag, ekstra barnetrygd osv. Da kan du puste lettet ut og ta en avgjørelse for fremtiden, finne deg en jobb og klare deg selv igjen. Her i Norge er det ingen som sulter ihjel, du får det du trenger for at du og barna skal ha tak over hodet og mat på bordet. Luksus får du ikke, men det mest nødvendige. Anonymous poster hash: 0c886...2ba
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #3 Skrevet 19. februar 2015 Aldri fått det eller søkt om det, men hvor mye har du barna? Har du omsorgen kan du søke diverse stønader. Anonymous poster hash: 2baa2...e3a
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #4 Skrevet 19. februar 2015 https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/Økonomisk+stønad+%28økonomisk+sosialhjelp%29.87469.cms#chapter-5 Står at hvis hjelpebehovet haster så skal du få raskt svar. Så har du ingen penger på konto vil jeg tro at du skal få penger så fort så mulig. Hva du får varierer fra kommune til kommune. Ta med deg all nødvendig dokumentasjon og gå ned på NAV og snakk med de og la de se igjennom at du har alle nødvendige dokumenter med deg og si at det haster Anonymous poster hash: 72401...8f0
hol(L)y COW Skrevet 19. februar 2015 #5 Skrevet 19. februar 2015 Hvor gamle er barna? Kan du ha rett på overgangsstønad?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #6 Skrevet 19. februar 2015 Om kontoen er tom og du ikke har sparepenger å ta av så har du krav på penger senest i morgen, siden det da er helg. Innen 48 timer skal man ha fått et vedtak om det er krise. Men da nødpenger eller hva det kalles, penger til mat. Så det er bare litt du får da. Ellers er det i teorien maks 3 ukers saksbehandlingstid i følge forvaltningsloven, men det kan gå litt lenger. Anonymous poster hash: 68b4b...caf
Mamma_til_2 Skrevet 19. februar 2015 #7 Skrevet 19. februar 2015 Du må hoppe idet, de som jobber på sosialkontoret dømmer deg ikke og de er folkelige, bare husk og ta med kontoutskrifter og ligningen fra i fjor så løse der seg, og om du har papirer på at du og mannen er dratt fra hverandre ta det og med pluss adresseforandring på den av dere som flyttet, alt dette er med på og speede opp prosessen. Gå ned idag så ordner det seg til i morgen. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #8 Skrevet 19. februar 2015 Om du kommer forberedt når du skal søke går det raskere. Du må levere veldig mye dokumentasjon, gå inn på kommunens nettside, eller ing og spør hva de trenger. Der jeg jobber må man levere kontioversikt og kontoutskrift av alle konti i tre mpneder, selvangivelse, leiekontrakt og evt. lønnslipper. Hva du kan få varierer også fra kommune til kommune. Jeg vil tippe ml. 7-9000 for enslig med to barn. Det kan være opp til 3 ukers behandlingstid, men det er etter du har levert alt de krever. Du har krav på matpenger om du har 0,- kr på konto, det er ca. 100,- kr dagen. Husk også at de kan stille krav om at du starter på kurs e.l for å få penger, og at barna må i barnehage Anonymous poster hash: 47868...473
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #9 Skrevet 19. februar 2015 Dårlig av eksen din å ikke gi deg noen penger da synes jeg, nå er jeg såpass god venn med min eks at jeg ser ikke for meg at noen av oss skulle etterlatt den andre helt uten penger. Du er jo mor til hans barn. Men folk er jo egoistiske og hevngjerrige. Du får bare hoppe i det, gjør det nå! Så slipper du å gå å tenke på det mer. Penger får du da før helgen vil jeg tro iom. du ikke har noe på konto. Anonymous poster hash: 5d364...d65
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #10 Skrevet 19. februar 2015 Dårlig av eksen din å ikke gi deg noen penger da synes jeg, nå er jeg såpass god venn med min eks at jeg ser ikke for meg at noen av oss skulle etterlatt den andre helt uten penger. Du er jo mor til hans barn. Men folk er jo egoistiske og hevngjerrige. Du får bare hoppe i det, gjør det nå! Så slipper du å gå å tenke på det mer. Penger får du da før helgen vil jeg tro iom. du ikke har noe på konto. Anonymous poster hash: 5d364...d65 Eksen er vel lei av å forsørge henne da. Tror du er rimelig naiv om du tror det er slik at ekser stiller opp med penger ved brudd. Brudd er dyrt og han trenger vel pengene sine selv. Sier nav at du må søke sosialhjelp, vel så får du bare komme deg av gårde og gjøre akkurat det. Anonymous poster hash: ab222...3dd
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #11 Skrevet 19. februar 2015 Eksen tok alle sparepengene våres og etterlot meg i en skikkelig knipe så ja han har vært litt egoistisk der... Hadde jo vært flott om jeg kunne fått penger fr helgen, trenger å gå til legen også. Anonymous poster hash: 99e7a...e1c
Sint naken biltyv Skrevet 19. februar 2015 #12 Skrevet 19. februar 2015 Du har all grunn til å være flau. Tenker ikke lenger enn nesa rekker. Levde på samboeren uten egen jobb og nå må du ta støyen for å ha vært dum
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #13 Skrevet 19. februar 2015 Takk Sint Naken Biltyv! du er så grei og go du! Får alltid andre til å føle seg bedre her på DIB.. hehe!! Kanskje du har rett eller kanskje du er bare litt fordomsfull Ha en fin dag du! Anonymous poster hash: 99e7a...e1c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #14 Skrevet 19. februar 2015 Skal man virkelig ikke stole på mannen sin? Seriøst ? Var da kvinner like dumme på femtitalley da biltyven? Altså jeg har vært med mannen i 18 år, jobbet helt til inntil for 5 år siden og vært hjemme med små barn etter det og skal jobbe igjen når minste starter fulltid i bhg om ett par år. Mener du virkelig at om mannen totalt hadde mistet hode og gått fra meg før det så skulle jeg ikke få hjelp og dette burde jeg ha sett komme? Nei takk vi som familie valgte mye mammatid ( og dermed kvalitetstid med pappan dems for han gjør omtrent ikke husarbeid pga arbeidsfordelingen vår) jeg vet ikke hvordan HI har gjort ting men seriøst jeg har jobbet i mange år før og skal igjen og har en 18 års track record sammen med mannen. Jeg går ikke og avventer et brudd nei, forresten... Tror flerallet av brudd skjer mellom 2 stk som jobber 100% begge to og lever et tidsklemma tid hvor hvor de som par ikke får tid nok sammen heller i hverdagen. Anonymous poster hash: 74824...a8a
Gjest Kira Skrevet 19. februar 2015 #15 Skrevet 19. februar 2015 Personangrep og sitater av dette er fjernet fra tråden. Kira
3 i april Skrevet 19. februar 2015 #16 Skrevet 19. februar 2015 Det er bare til og bite tenne sammen, ta turen til NAV og få den hjelpen du har krav på. Jeg skjønner at du syns det er flaut, men det er jo bare for en liten periode til du får samlet deg, søkt om bidrag, overgangsstønad, bostøtte osv, og selvsagt bør du søke deg jobb eller begynne på skole sånn at du kan forsørge barna dine. Det er tøffe nå, men dette klarer du det at esken stakk av med alle sparepengene deres, stod pengene bare i hans navn da eller stod kontoen på dere begge ? For om pengene stod på dere begge kommer han ikke unna med og gi halvparten til deg Lykke til
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #18 Skrevet 19. februar 2015 Flau?ikke vær det! Ta det systemet gir deg,bruk tida til å rydde opp og starte på nytt. Om ikke så lenge vil denne situasjon bli en riktig god erfaring å ta med seg. Anonymous poster hash: d6578...163
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #19 Skrevet 19. februar 2015 Så det er greit at sint naken biltyv får kalle hi dum, mens hvis jeg skriver at sint naken biltyv er dum så blir det slettet?? Jøss.... Synes forøvrig da at moderator bør slå hardere ned på sint naken biltyv's uttalelser enkelte ganger, da de henger ikke på greip! Anonymous poster hash: 2fe6c...7b7
Gjest Kira Skrevet 19. februar 2015 #20 Skrevet 19. februar 2015 Så det er greit at sint naken biltyv får kalle hi dum, mens hvis jeg skriver at sint naken biltyv er dum så blir det slettet?? Jøss.... Synes forøvrig da at moderator bør slå hardere ned på sint naken biltyv's uttalelser enkelte ganger, da de henger ikke på greip! Anonymous poster hash: 2fe6c...7b7 Det er stor forskjell på å fortelle noen at de har oppført seg dumt i en situasjon og skrive "du er XXX du" osv! Hvis du ønsker å la dine innlegg bli stående, så bør du formulere deg på en annen måte. Kira
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #21 Skrevet 19. februar 2015 Så det er greit at sint naken biltyv får kalle hi dum, mens hvis jeg skriver at sint naken biltyv er dum så blir det slettet?? Jøss.... Synes forøvrig da at moderator bør slå hardere ned på sint naken biltyv's uttalelser enkelte ganger, da de henger ikke på greip!Anonymous poster hash: 2fe6c...7b7 Det er stor forskjell på å fortelle noen at de har oppført seg dumt i en situasjon og skrive "du er XXX du" osv! Hvis du ønsker å la dine innlegg bli stående, så bør du formulere deg på en annen måte. Ser den, men er uansett ikke første gangen sint naken biltyv går klar på enkelte av uttalelsene sine! Men det er greit, la hun få styre på! Kira Anonymous poster hash: 2fe6c...7b7
Sint naken biltyv Skrevet 19. februar 2015 #22 Skrevet 19. februar 2015 Så det er greit at sint naken biltyv får kalle hi dum, mens hvis jeg skriver at sint naken biltyv er dum så blir det slettet?? Jøss.... Synes forøvrig da at moderator bør slå hardere ned på sint naken biltyv's uttalelser enkelte ganger, da de henger ikke på greip! Anonymous poster hash: 2fe6c...7b7 Det er stor forskjell på å fortelle noen at de har oppført seg dumt i en situasjon og skrive "du er XXX du" osv! Hvis du ønsker å la dine innlegg bli stående, så bør du formulere deg på en annen måte. Kira Jeg kaller henne ikke dum. Jeg sier hun har gjort dumme ting
Sint naken biltyv Skrevet 19. februar 2015 #23 Skrevet 19. februar 2015 Skal man virkelig ikke stole på mannen sin? Seriøst ? Var da kvinner like dumme på femtitalley da biltyven? Altså jeg har vært med mannen i 18 år, jobbet helt til inntil for 5 år siden og vært hjemme med små barn etter det og skal jobbe igjen når minste starter fulltid i bhg om ett par år. Mener du virkelig at om mannen totalt hadde mistet hode og gått fra meg før det så skulle jeg ikke få hjelp og dette burde jeg ha sett komme? Nei takk vi som familie valgte mye mammatid ( og dermed kvalitetstid med pappan dems for han gjør omtrent ikke husarbeid pga arbeidsfordelingen vår) jeg vet ikke hvordan HI har gjort ting men seriøst jeg har jobbet i mange år før og skal igjen og har en 18 års track record sammen med mannen. Jeg går ikke og avventer et brudd nei, forresten... Tror flerallet av brudd skjer mellom 2 stk som jobber 100% begge to og lever et tidsklemma tid hvor hvor de som par ikke får tid nok sammen heller i hverdagen. Anonymous poster hash: 74824...a8a Ja jeg mener det er dumt. Jeg er for uavhengighet. Skal du gå hjemme burde du ha en sparekonto i ditt navn som mannen setter inn penger på. Det er lov å tenke lenger enn nesa rekker.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #24 Skrevet 19. februar 2015 Så det er greit at sint naken biltyv får kalle hi dum, mens hvis jeg skriver at sint naken biltyv er dum så blir det slettet?? Jøss.... Synes forøvrig da at moderator bør slå hardere ned på sint naken biltyv's uttalelser enkelte ganger, da de henger ikke på greip!Anonymous poster hash: 2fe6c...7b7 Det er stor forskjell på å fortelle noen at de har oppført seg dumt i en situasjon og skrive "du er XXX du" osv!Hvis du ønsker å la dine innlegg bli stående, så bør du formulere deg på en annen måte.Kira Jeg kaller henne ikke dum. Jeg sier hun har gjort dumme tingja for du er helt sikkert skinnhellig sånn ellers også mener du? du har en spiss tunge til tider,og er ikke uten grunn mange her inne reagerer! Jeg lar meg ikke provosere av meningene dine, du om det, men måten du snakker på (eller skriver på blir vel mer riktig å si) enkelte ganger er bare hoderystende! Anonymous poster hash: 2fe6c...7b7
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #25 Skrevet 19. februar 2015 Livet tar ikke alltid den retningen man tror, og du er nok ikke den første som befinner deg der du er, og du kommer ikke til å være den siste. Takk og lov så lever vi i et land med gode ordninger, som er et sikkerhetsnett i vanskelige perioder. Det er ingenting å være flau over! Få den økonomiske hjelpen du trenger, og så bestemmer du deg for å bygge opp livet ditt. Søk etter jobber, evt. ta studie, finn deg et sted å bo, og så faller ting sakte men sikkert på plass! Bestem deg for at dette ikke skal knekke deg, og at du skal reise deg igjen! Anonymous poster hash: 514fd...50b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå