Gå til innhold

Bilsikring; 9 år, 134 cm, 27 kg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun sitter i bilstol.

Men mange mener hun er alt for stor for bilstol. Mange sier hun kan ha pute, men selv det er hun for gammel til.

Hun er da for liten til å sitte uten noe..???

Hun bør vel sitte i bilstol?? Det ER jo tryggest ved en evt kollisjon.....????

Selv pute er jo ikke like trygt som stol...???

Hvordan sitter din 9 åring, og hvor høy er han/hun...?? Vekt...??

Anonymous poster hash: b9c3a...ef8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er like høy og tung som din, sitter i bilstol.

Skrevet

Min 7 åring er høyere og tyngre enn din, sitter i beltestol så lenge det går i høyden.

Skrevet

Har en sønn som er like stor som jenta di. 135cm og 26 kg. Han sitter i beltestol. Der skal han sitte til det ikke passer lenger. Han er forøvrig 7 år.

Skrevet

Min 11 åring er 141 og veier 30 kg. Hun sitter i bilstol med rygg og sidestøtte.

Anonymous poster hash: f0659...14f

Skrevet

Fra forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn § 1b:

Der bilbelte er montert, skal barn lavere enn 150 cm bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet eller slikt utstyr i kombinasjon med ordinært bilbelte.

Selvfølgelig bør de sitte i ordentlig sete og ikke på pute.

Anonymous poster hash: be4f3...3b5
Skrevet

Den eldste sønnen min er 8,5 år, 135 cm høy og veier 30 kg. Han sitter på pute.

Den yngste sønnen min er 6,5 år, 127 cm høy og veier 26 kg, han har beltestol.

Anonymous poster hash: 95b0f...e91

Skrevet

Min 9-åring er 145 cm, 28 kg og sitter uten pute/beltestol.

Anonymous poster hash: 7d32b...8c9

Skrevet

Min 9-åring er minst 10 cm høyere og en del tyngre, og er lang i ryggen. Vokst ut av beltestolen for lengst, sitter på pute.

Anonymous poster hash: b9eff...eb0

Skrevet

Min sønn er 9 år, 141 cm høy og veier 27 kg. Han bruker beltestol.

Skrevet

Blir du stoppet så bli du anmeldt og får 8000 i bot og 2 prikker.

Skrevet

I følge Trygg Trafikk sine sider er det ikke påbudt med sete/pute etter 135 cm høyde.. Bare sånn i forhold til den over her som snakker om bot og anmeldelse..

Anonymous poster hash: 05896...984

Skrevet

Tiåringen her er 145 cm, veier 35 kg, og sitter fortsatt i beltestol. Men nå vokser han straks ut av den, og da går vi over til å bare sitte i vanlig bilsete. Setene i bilen er slik at beltet går akkurat passe over skuldra hans når vi regulerer beltet.

Anonymous poster hash: 692b2...8ee

Skrevet

Dette står på vegvesenets sider: Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til vekten til barnet. Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen

Det jeg leser, er at barn over 135 cm ikke MÅ ha bilstol eller pute. Er det f.eks integrert bilstol/pute i bilen (det har vi) som passer til vekt/høyde, skal det derimot brukes. 

Jeg ville kuttet ut beltestolen etter 135 cm om barnet ikke er komfortabel med stolen, men jeg ville krevd bruk av pute dersom setebeltet hadde ligget ubehagelig mot halsen/at barnet tok setebeltet under armen. 

Anonymous poster hash: 9006f...881
Skrevet

Blir du stoppet så bli du anmeldt og får 8000 i bot og 2 prikker.

Nei, ikke så lenge barnet er over 135 cm. Det er kun hvis det "er tilgjengelig i bilen" det må brukes til 150 cm.

Anonymous poster hash: 9a8f3...7a5

Skrevet

Men du som ikke bruker pute /bilstol. kan du begrunne valget ditt?

-Jeg mener, er ikke barnets sikkerhet det viktigste?

Det er ikke ULOVLIG å kjøpe røyk når du er 18 år, ei heller å røyke, men det betyr ikke at det er lurt, eller til det beste for deg å gjøre det...... Teit sammenligning, men den beste jeg kom på i farta....

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hun sitter i bilstol.

Men mange mener hun er alt for stor for bilstol. Mange sier hun kan ha pute, men selv det er hun for gammel til.

Hun er da for liten til å sitte uten noe..???

Hun bør vel sitte i bilstol?? Det ER jo tryggest ved en evt kollisjon.....????

Selv pute er jo ikke like trygt som stol...???

Hvordan sitter din 9 åring, og hvor høy er han/hun...?? Vekt...??

Gutten min er 8,5 år, 141 cm og 31 kg. Han sitter i bilstol! 

Det skal han få fortsette med til han er så stor at han kan sitte uten noe som helst.

Det er ikke anbefalt med pute.

Det hender han klager litt og har lyst til å sitte på pute slik noen av vennene hans gjør, men da sier jeg bare til han som sant er, at jeg hadde ikke kunne tilgitt meg selv om vi kolliderte og noe skjedde med han som kunne vært unngått dersom han satt i bilstol!

Anonymous poster hash: 5f683...2d8

Skrevet

Også fra Trygg Trafikk:

Barn skal bruke beltestol eller pute til de er minst 135 cm høye. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm eller 36 kg.

Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.

Der er altså en vektgrense å ta hensyn til også.

Anonymous poster hash: c51ba...ee0
Skrevet

Hvor høy er ryggen på disse setene da? Vår gutt er lang, og når det ikke er mer å justere på i høyden, husk at når ørene er ved kanten på setet skal ikke setet brukes mer... Hvilke seter er det dere har som er så høye at dere kan ha 11 åringer i dem? Hvis barnet er for høyt er det farlig for barnet å sitte i setet, pga nakke...

Anonymous poster hash: a4c7b...8e9

Skrevet

Min eldste var omtrent som din da han var 9. Satt i beltestol, og hadde ikke noe problemer med det. 

Skrevet

Oi, ser nå at vi må kjøpe pute til svigermor så hun kan sitte på i bilen :P 

Anonymous poster hash: 6f0ee...a3d
Skrevet

Min er på ca samme str som din og samme alder. Sitter fortsatt i bilstol.

Anonymous poster hash: afc51...a3d

Skrevet

Pute til de er 150 cm - seriøst? bestemor må tydeligvis sitte i stol;) min åtteåring er 130 cm og 22 kg, sitter på pute.

Anonymous poster hash: 694f0...9ee

Skrevet

Min sønn på 7,5 år er ca 134 cm og 22-23 kg, han sitter i beltestol. Han klager ikke og det er mye tryggere ved en kollisjon :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...