Gå til innhold

Engangsstønad. Hvordan skal endene møtes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mottatt engangsstønad fra nav nå, har altså ikke jobb. Jeg sliter litt med å få endene til og møtes. Har ganske høy utgift på leiligheten jeg eier, og alt annet av regninger som skal betales. Jeg har kjøpt det meste brukt, men noe må jo kjøpes nytt. Jeg synes det er flaut at jeg er i en økonomisk vanskelig situasjon og synes det er vanskelig å spørre om hjelp. Har jeg krav på noe støtte fra nav når engangsstønaden er brukt opp? Har mottatt dagpenger en stund, men de har blitt stoppa nå som engangsstønaden har kommet...

Anonymous poster hash: 30312...db2

Jeg føler virkelig med deg. Har ikke tre barn og eier ikke leilighet, har ikke en mann i bildet heller men er 7 mnd på vei. Og har ikke jobb, leier leilighet. Får sosialhjelp siden jeg ikke har tjent meg opp til noe annet... Engangsstønaden skal

Tydeligvis dekke husleien osv.. Så jeg sitter ikke med mye igjen etter det, skal tross alt kjøpe en del ting barnet.. Og man skal leve spise osv. Man kan heller ikke leve på knekkebrød og nudler i evig... Men tydlighvis slik er livet av og til.... Staten hjelper gjerne alle andre asylsøkere men ikke sine egne i nød... Lærepenge for min del.

Anonymous poster hash: ce399...b3c

Endelig noen med likt syn på staten som meg!! Takk! 

HI

Kjenner jeg blir provosert når jeg leser dette. Dere skal takke høyere makter for at dere bor i et av verdens beste velferdsland. Hvordan tror dere situasjonen hadde vært om dere bodde i et annet land enn Norge? Dere får jo 40000 for ingenting, for å føde et barn som dere selv har valgt å få, og burde vel da tenkt på det økonomiske på forhånd? Og ja, det mener jeg selv om barnet skulle vært planlagt eller ikke. Ingen andre enn dere selv har satt dere i den situasjonen dere er i, og så forventer dere å få sydd puter under armene og at staten (dvs alle oss som jobber, tjener penger og betaler skatt) skal betale for dere. Den kommentaren med asylsøkere er bare for dum til å i dete hele tatt kommentere. Dere lever nok som konger i forhold til de aller fleste asylsøkere. Ta ansvar for eget liv! Med mindre man er for syk til å jobbe, så bør man ikke akkurat få mer enn høyst nødvendig. Det er ikke meningen at man skal leve på staten for evig vet dere.

Anonymous poster hash: fb5ad...4f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner deg jobb når mødrekvoten er over og han som har jobb og rett på foreldrepenger er hjemme med ungen.

Dere må begge jobbe og forsørge dere og familien dere har skapt.

Anonymous poster hash: 9e2de...06d
Skrevet

Er du alene eller har du mann?

Er du alene har du krav på overgangsstønad, og du kan søke bostøtte. Har du null inntekt har du jo krav på supplerende stønad (sosialtrygd)

Anonymous poster hash: f4e9c...bf0

Er du alene har du krav på overgangsstønad, og du kan søke bostøtte. Har du null inntekt har du jo krav på supplerende stønad (sosialtrygd)

Er ikke aleine :)

Da må han forsørge dere da. Du kan også skaffe deg en jobb.

Anonymous poster hash: a7189...8c8

Holder jo ikke bare med ei inntekt.

HI

Vi lever på mannens inntekt. Jeg får ingenting. Jobber ikke. Har 3 barn . Så det går.

Anonymous poster hash: ace29...de7

Ja, det er forskjell på folk. For oss går ikke det :)

HI

Da får dere sulte og dø, da. Eller går ikke det heller? Har man ei inntekt så får man klare seg eller skaffe to. Det er ikke så mange andre løsninger enn det, dere er heldige som har muligheten til å utvide til to, det er mer enn aleneforeldre har.

Skrevet

HI

Vi lever på mannens inntekt. Jeg får ingenting. Jobber ikke. Har 3 barn . Så det går.

HI

Da må du jo bare gå på nav og si det da. At dere har for lite penger til å leve sånn som dere har lyst til å leve.

Da får de seg i det minste en god latter den dagen...

Skrevet

Jeg har mottatt engangsstønad fra nav nå, har altså ikke jobb. Jeg sliter litt med å få endene til og møtes. Har ganske høy utgift på leiligheten jeg eier, og alt annet av regninger som skal betales. Jeg har kjøpt det meste brukt, men noe må jo kjøpes nytt. Jeg synes det er flaut at jeg er i en økonomisk vanskelig situasjon og synes det er vanskelig å spørre om hjelp. Har jeg krav på noe støtte fra nav når engangsstønaden er brukt opp? Har mottatt dagpenger en stund, men de har blitt stoppa nå som engangsstønaden har kommet...Anonymous poster hash: 30312...db2

Jeg føler virkelig med deg. Har ikke tre barn og eier ikke leilighet, har ikke en mann i bildet heller men er 7 mnd på vei. Og har ikke jobb, leier leilighet. Får sosialhjelp siden jeg ikke har tjent meg opp til noe annet... Engangsstønaden skalTydeligvis dekke husleien osv.. Så jeg sitter ikke med mye igjen etter det, skal tross alt kjøpe en del ting barnet.. Og man skal leve spise osv. Man kan heller ikke leve på knekkebrød og nudler i evig... Men tydlighvis slik er livet av og til.... Staten hjelper gjerne alle andre asylsøkere men ikke sine egne i nød... Lærepenge for min del.Anonymous poster hash: ce399...b3c

Endelig noen med likt syn på staten som meg!! Takk! HI Anonymous poster hash: 30312...db2
Hjelper alle andre asylsøkere men ikke sine egne i nød?! Jeg blir KVALM av dere!!

Anonymous poster hash: 20c55...735

Skrevet

Jeg har mottatt engangsstønad fra nav nå, har altså ikke jobb. Jeg sliter litt med å få endene til og møtes. Har ganske høy utgift på leiligheten jeg eier, og alt annet av regninger som skal betales. Jeg har kjøpt det meste brukt, men noe må jo kjøpes nytt. Jeg synes det er flaut at jeg er i en økonomisk vanskelig situasjon og synes det er vanskelig å spørre om hjelp. Har jeg krav på noe støtte fra nav når engangsstønaden er brukt opp? Har mottatt dagpenger en stund, men de har blitt stoppa nå som engangsstønaden har kommet... 

Du skal jo kunne gå på dagpenger til tre uker før fødselen og persmisjonen starter?

Anonymous poster hash: efa56...d58

Skrevet

Hvis mannen din har jobb HI, så må han ta permisjonen og du gå ut i jobb eller studier.

Skrevet

Hjelpe meg for en sutrekjerring.

Man har ansvar for eget liv og økonomi. Neida STATEN skal passe på og gi penger til alle sløve folk uten evne til å planlegge eget liv. Har dere en inntekt så får dere tilpasse livssituasjonen etter det. Bor dere for dyrt må dere flytte til noe billigere osv. Eller du får komme deg ut i arbeid. Skjønte du først nå at du ikke får det til å gå rundt altså?

Tror en hvilken som helst asylsøker gladlig hadde byttet med deg. Dere som tror asylsøkere har det fett, burde ta dere en tur på asylmottaket, bo der en uke og så revurdere tankesettet.

Anonymous poster hash: bd3df...8d1

Skrevet

Jeg har mottatt engangsstønad fra nav nå, har altså ikke jobb. Jeg sliter litt med å få endene til og møtes. Har ganske høy utgift på leiligheten jeg eier, og alt annet av regninger som skal betales. Jeg har kjøpt det meste brukt, men noe må jo kjøpes nytt. Jeg synes det er flaut at jeg er i en økonomisk vanskelig situasjon og synes det er vanskelig å spørre om hjelp. Har jeg krav på noe støtte fra nav når engangsstønaden er brukt opp? Har mottatt dagpenger en stund, men de har blitt stoppa nå som engangsstønaden har kommet...Anonymous poster hash: 30312...db2

Jeg føler virkelig med deg. Har ikke tre barn og eier ikke leilighet, har ikke en mann i bildet heller men er 7 mnd på vei. Og har ikke jobb, leier leilighet. Får sosialhjelp siden jeg ikke har tjent meg opp til noe annet... Engangsstønaden skalTydeligvis dekke husleien osv.. Så jeg sitter ikke med mye igjen etter det, skal tross alt kjøpe en del ting barnet.. Og man skal leve spise osv. Man kan heller ikke leve på knekkebrød og nudler i evig... Men tydlighvis slik er livet av og til.... Staten hjelper gjerne alle andre asylsøkere men ikke sine egne i nød... Lærepenge for min del.Anonymous poster hash: ce399...b3c

Endelig noen med likt syn på staten som meg!! Takk! HI Anonymous poster hash: 30312...db2
og med den holdningen der så synes fikk jeg plutselig ikke medlidenhet for deg lenger hi! (Og du andre annonym som er i samme situasjon) fysj for en holdning dere har!

Anonymous poster hash: 74c83...a93

Skrevet

Men hvorfor har du fått engangsstønad hvis du har hatt dagpenger? Jeg trodde at mam kunne få foreldrepenger av dagpengene man hadde hatt? Eller har du kanskje brukt opp tiden med dagpenger?

Anonymous poster hash: 67adf...633

Skrevet

Hei HI

Når jeg fikk engangsstønaden for litt over 4 år siden, så var den på 38 000 ca, levde da på samboerens inntekt (12 000 i dagpenger) tøft som fy å berge seg på, men det går, det må det bare, man kan ikke gå å forlange at staten skal punge ut for ens egne valg. Vi valgte å beholde, tross arb.ledighet hos begge... Dere valgte å beholde tross arb.ledighet hos deg.

Ting dere kan kutte ut for å sikre dere litt:
-Tv kanaler: man TRENGER ikke tv'n, utgifter man kunne bruke på mat istedenfor

-Har dere abonoment på tlf, avskaff det med det samme og hold dere heller for en periode (til dere begge har inntekt) til netcom sin løsning: betal 200,- mnd for gratis ringing/sms/mms og 1000GB data..

-Mat: Før opp lister for hver uke, ikke bare på middag, men alt som skal handles inn, finn ut hvor tilbudene er, og kjøp biligre merker.

-Klær: ikke kjøp noe uten at det er behov for det, og er det behov, let opp tilbud, eller kjøp det der det er billigst.

- Bilen? Har dere dette, bruk den kun når det er høyst nødvendig, bor dere nær butikken, gå dit for å handle inn det dere trenger.. Kort avstand til annet: gå en tur, la bilen stå.

- Barneutstyr: Man trenger ikke alt i en smell, og man må ikke ha alt nytt heller, er også mye som kan arves av fremede, eneste dere BØR kjøpe nytt, er bilsete til ungen.

Det er så mye man kan gjøre for å spare penger, og man kan også gjøre ting for å skaffe penger:

Klær dere ikke bruker selv lenger, kan dere fint sortere ut av klesskap og selge unna..

Har dere kjøkkenutstyr osv som ikke brukes ofte, bli kvitt det og tjen noen kroner istedenfor.

Baking, kan du å bake gjærbakst? Sjekk ut om det er interesse for det der du bor, utlys at du baker for en billig penge (nok til å dekke utgiftene på baksten + litt for arbeidet) om det er interesse for det, så er det bare å starte opp, dette er jo noe du kan fortsette med etter fødsel mens du går hjemme også..

Søk jobber, prøv å få deg jobb innen barnet er 6 uker, da kan pappa gå ut i perm, og du kan ut å tjene penger.. Klart det ikke er moro for deg, men det er en løsning, om du har søkt jobber, men ikke får noen før ungen er i bhg, så har du hvertfall PRØVD :)

Man kan ikke løpe rundt å klage på staten, i de fleste land får man ikke en krone for å føde barn og ikke ha jobb så man kan forsørge en selv..

Skrevet

Selg leiligheten viss den er for dyr for inntekten deres og lei noe billig. (Eller flytt hjem til foreldrene deres om dere ikke klarer det økonomiske)

Du må søke på alt som finnes av jobber! Ofte forventer arbeidsgiver at folk har 3 måneder oppsigelsestid.

Når barnet er født må far ta over permisjonen ig få foreldrepenger, mens du må jobbe! Da får dere to inntekter.

Dersom dere ikke kan leve på en inntekt kan du ikke begynne å studere nå.

Hør med foreldre og besteforeldre om dekan gi forskudd på bursdag ig julegaver og heller hjelpe med det viktigste til babyen.

Hva MÅ dere kjøpe nytt? Det meste kan kjøpes for en billig penge på Facebook eller finn. For 40.000 bør du få det meste til babyen og i tillegg klare å ha mat et par måneder.

Selg alt dere ikke trenger, avslutt diverse treningsabonnement, slutt å røke/snuse, selg bilen, slutt å handle godteri og brus, handle mat en gang i uka og kjøp innstort av det som er på tilbud. Bruk opp alle rester!

Anonymous poster hash: 40281...fa9

Skrevet

HI

HI

Så finn deg en jobb slik at dere får to inntekter da.

Anonymous poster hash: dede8...8d2

Skrevet

SLUTT å få unger når dere ikke har råd til det da, idioter, og når dere først er så dumme så TA ANSVAR SELV!! Dere får 44 000 kroner, helt gratis det. Så slutt å syt, får dere unger fordi dere tror dere skal bli rike av det eller, slik som hun i den andre tråden som ble overrasket over å bli fratatt annen stønad mens hun mottok engangsstønaden da den skal dekke livsopphold i 3. mnd. LORD. Bortskjemte late småinger er det jeg tenker. Har vitterlig gort dumme ting jeg også, men jeg har da i det minste SELV satt meg i situasjonen OG SELV tatt konsekvensen og gjort noe med det. Jeg hadde to jobber mens jeg studerte. Rart ingen andre kan jobbe ved siden av studiene. Om dere vil bare sitte hjemme å sitte her inne i kosebuksa så er det deres valg, men ikke forvent å bli rike av det.

Anonymous poster hash: dede8...8d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...