Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #151 Skrevet 18. februar 2015 Jeg ville uansett tatt kontakt med nav, og spurt om de kan se/regne over det en gang til. Syns faktisk det er rart at du "kun" skal få 15.000 bare fordi du mottar sosialstønad. Greit nok at man kan finne billig vogn, seng osv. Men hvis du trenger ALT og får det litt billig osv blir det allikevel fort mer enn 15.000 Tenk på alt man trenger. Vogn (+myggnetting, regntrekk, stelleveske, vognpose) Seng (+madrass, sprinkelbeskytter, dyne, sengtøy) Vippestol, bæresele/sjal, ammeutstyr, badekar, Bilstol, stellebord/stellematte og utstyr/kremer, babygym, tåteflasker, masse bleier, smokker, kluter, leker, klær... Listen er lang. Jeg måtte i tillegg bruke ei formue på brystpumpe, brystskjold, ammesalver, ammeinnlegg, antibiotika pga brystbetennelse osv. pga ammingen var så vanskelig. Anonymous poster hash: a82a4...4c4 Jeg synes det er helt på trynet... Jeg gruer meg nesten litt til å få dette barnet.Fordi jeg er så bekymret om jeg har nok penger til å kjøpe alt barnet mitt trenger... Jeg har jo vært å tittet på barneutstyr, men ikke kjøpt noen ting enda og har jo regnet litt å 15.000 kr vil ikke holde i mål. Ikke for en enslig mamma som meg. Og ja jeg har kjøpt en brukt barnevogn. Men har ikke betalt henne den enda. Fordi jeg venter på disse pengene. Også skal jeg også ha penger til denne ongen en stund. Bleier og alt annet som ongen må ha hver dag osv... Har nesten grått i hele dag fordi jeg er så frustrert ( til dere som sier ja men 15000 kr er nok. Det er ikke nok når mangler alt! Anonymous poster hash: b7dc2...98e Det er nok! Brukt sprinkelseng på finn: 300 kr. Ny madrass, dyne, sengetøy på Ikea 1000 kr. Brukt vogn: 3000 kr Brukt vognpose: 500 kr. Brukt vippestol: 300 kr. 2 x helsetepper på Babyshop: 298 kr Brukte nyfødtklær på finn: 1000 kr Hva mer tror du en nyfødt trenger? Anonymous poster hash: a9537...083
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #152 Skrevet 18. februar 2015 Ting du IKKE trenger HI: Vippestol: Første tiden er det ikke bra for barnet i sitte i det engang, brett sammen en dyne 2-3 turer og legg en hodepute eller et sammenbrettet pledd under hodedelen, god liggestilling. Senere holder det med å rulle sammen dynen og forme den til en U, midt inne i den, vil barnet ligge/sitte godt Stellebord: Godt om du ender opp med keisersnitt, men ellers er det ikke behov, bruk gulvet, trenger ikke stellematte heller, et pledd med et håndkle over er supert. Stelleveske: nei, bruk ei veske du allerede har, legg bleier i en pose, og om du har med kremer eller noe, så putt de i en pose også, penger spart Bæresele/sjal: ingen behov, ikke bra for barnet å være i dette i starten, det kan du heller ordne senere om behovet dukker opp. Seng: Er faktisk ikke et MUST i starten, få barn trives i en "stor" seng alene, de vil enten ligge tett på mamma, eller de sover godt i bagdelen til vogna (Sørg for å skaffe deg en vogn hvor bagdelen har lufting i platen under madrass) Det er helt flott å bære fra starten, hvor har du det fra at det "ikke er bra" for barnet i starten?? Det finnes bæreseler som ikke er egnet for nyfødte ja, men alle typer sjal er supre, både elastiske og vevde. Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. Ellers er jeg enig i at man egentlig ikke trenger stellebord. Det kommer litt an på hvordan du har det på badet. Mange bad er trange, og da vil en stellematte på vaskemaskinen være perfekt fås kjøpt for en billig penge på IKEA). Når barnet blir litt større synes jeg det uansett er bedre på gulvet, for da har i alle fall mine vært som noen marker, og er de allerede på gulvet, kan de ikke falle ned. Ja, man skal alltid ha en hånd på dem, men når ungen er 12 kilo og sterk som bare pokker, så må man tviholde på dem for å få dem til å ligge rolig, og da er det ikke enkelt å skifte bleie. Tryggere og enklere på gulvet! mine har heller ikke sovet i egen seng de første 6-10 månedene, så seng ville jeg IKKE stresset med. Uansett er det enkelt å få tak i billig - IKEA eller brukt. Men en ny madrass ville jeg helt klart kjøpt. Vippestol er også unødvendig. Har ikke hatt det til mine barn, og har aldri savnet det. Anonymous poster hash: c0f31...a05 Første 3 ukene bør man ikke bære fikk vi beskjed om av fysioterapeuten. Så dette handler ikke om "noe jeg ikke har greie på", fikk beskjed av fysioterapeuten jeg gikk til når eldste var nyfødt, at man ikke skulle bære de i staren, uten at man var sikker på at det var bra for barnet.. Slik som lillesøster her i huset, hun fikk vi beskjed om at ikke skulle bæres i sele/sjal første månedene pga problemer med hofter, dette kom vi tilfeldig over mens jeg var hos fysio.. Bæresele, nei. Bæresjal, ja. Fra dag én. Hilsen fysioterapeut. Anonymous poster hash: b7bf8...233
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #153 Skrevet 18. februar 2015 Og til HI: Du virker jo helt borte vekk! Du har fått drøssevis av gode råd, men hopper elegant over, og brøler som en bryggesjauer istedet. Jeg kan ikke si at det frister å hjelpe deg akkurat. Anonymous poster hash: b7bf8...233
Villbringebringebær Skrevet 18. februar 2015 #154 Skrevet 18. februar 2015 Og ser mistet du all sympati jeg måtte ha med deg... Jeg har min del av livserfaring for ett helt liv, jeg vet hva det vil si å være i vanskelige situasjoner. Det er derfor jeg med god samvittighet kan be deg om å stikke fingeren i jorda og prise deg lykkelig over at du får så mye penger til å handle babyting. Det er snakk om å våkne opp og se mulighetene fremfor problemene. Du er heldig, du har ett sikkerhetsnett som tar deg imot i denne situasjonen, og nå fremstår du bare som en usympatisk person som ikke klarer å se at du faktisk er heldig. Slutt å klage! Anonymous poster hash: 1d1cb...227 Skaff det ett par lese briller a! Anonymous poster hash: b7dc2...98e Jeg har faktisk lesebriller, men for å være seriøs... Du har fått svar på at du fint kan klare deg på 15000 til babyutstyr, du har fått mange gode råd og linker. Hva med å takke for det fremfor å skjelle ut alle i tråden som du gjør? Og slutte å trekke inn ubetydelige ting som somaliere? Hva har det med din situasjon å gjøre? Anonymous poster hash: 1d1cb...227 Og forresten jeg skjeller heller ikke ut ALLE. Men sant det du ser ikke bra så da får du sikkert ikke med deg alle setningene og ordene jeg har skrevet.Jeg skrev noen/samtlige av dere!!! Så slutt å putt ord på min munn.. Anonymous poster hash: b7dc2...98e Jeg bruker ikke lesebriller, men har fremdeles vanskelig for å lese hva du skriver; for du skriver utrolig dårlig! Ingen her har hetset deg! Folk her har gitt deg gode konstruktive råd og du angriper og er fryktelig ufin tilbake! Ikke kom hver å snakk om livserfaring, for du vet vel særs lite om hva de som skriver til deg i denne tråden har vært igjennom? De fleste her svarer oppegående og kommer med gode råd! Vitner om mer erfaring hva livet angår enn du har som seriøst forventer å kunne sitte der med din lille søte levende dukke med sugerøret langt ned i statskassen fordi du har betalt skatt i MANGE år. Hvor gammel er du? Vi betaler alle skatt. Er det ikke da blodig urettferdig for de av oss som har betalt skatt i flere tiår, men aldri fått en stønad eller et rødt øre fra NAV? Eller er det bare urettferdig når du ikke får det? Ta deg en tur på Amathea og få hjelp med både NAV og annet du må lure på der, for her er det tydeligvis ingen gode nok råd for deg!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #155 Skrevet 18. februar 2015 Hvor bor du HI? Jeg har en brukt vogn, barnestol og stellebord jeg tenkte å selge. Maks 1000,- for alt. Vogna er godt brukt av to barn, men fortsatt kjempegod å trille (Emmaljunga). Anonymous poster hash: e258f...869
Iiiiik Skrevet 18. februar 2015 #157 Skrevet 18. februar 2015 Litt morsomt at du påstår at du ikke klager på alle svar du har fått når du skriver samtlige. I min ordbok betyr det alle. Du har fått mange konstruktive svar og noen utidige. Det er imidlertid svært få som er enige med deg. En åtte sider lang tråd med uenighet er massivt, skjønner det. Men de siste svarene dine her er godt utenfor det rimelige. Nå er det på tide å legge fra deg den fornærmete tonen og gjøre deg klar til å ta imot barnet ditt.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #158 Skrevet 18. februar 2015 Dette må jo være tull. Anonymous poster hash: 178e4...0d3
<3Barn&Engler<3 Skrevet 18. februar 2015 #159 Skrevet 18. februar 2015 Ting du IKKE trenger HI: Vippestol: Første tiden er det ikke bra for barnet i sitte i det engang, brett sammen en dyne 2-3 turer og legg en hodepute eller et sammenbrettet pledd under hodedelen, god liggestilling. Senere holder det med å rulle sammen dynen og forme den til en U, midt inne i den, vil barnet ligge/sitte godt Stellebord: Godt om du ender opp med keisersnitt, men ellers er det ikke behov, bruk gulvet, trenger ikke stellematte heller, et pledd med et håndkle over er supert. Stelleveske: nei, bruk ei veske du allerede har, legg bleier i en pose, og om du har med kremer eller noe, så putt de i en pose også, penger spart Bæresele/sjal: ingen behov, ikke bra for barnet å være i dette i starten, det kan du heller ordne senere om behovet dukker opp. Seng: Er faktisk ikke et MUST i starten, få barn trives i en "stor" seng alene, de vil enten ligge tett på mamma, eller de sover godt i bagdelen til vogna (Sørg for å skaffe deg en vogn hvor bagdelen har lufting i platen under madrass) Det er helt flott å bære fra starten, hvor har du det fra at det "ikke er bra" for barnet i starten?? Det finnes bæreseler som ikke er egnet for nyfødte ja, men alle typer sjal er supre, både elastiske og vevde. Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. Ellers er jeg enig i at man egentlig ikke trenger stellebord. Det kommer litt an på hvordan du har det på badet. Mange bad er trange, og da vil en stellematte på vaskemaskinen være perfekt fås kjøpt for en billig penge på IKEA). Når barnet blir litt større synes jeg det uansett er bedre på gulvet, for da har i alle fall mine vært som noen marker, og er de allerede på gulvet, kan de ikke falle ned. Ja, man skal alltid ha en hånd på dem, men når ungen er 12 kilo og sterk som bare pokker, så må man tviholde på dem for å få dem til å ligge rolig, og da er det ikke enkelt å skifte bleie. Tryggere og enklere på gulvet! mine har heller ikke sovet i egen seng de første 6-10 månedene, så seng ville jeg IKKE stresset med. Uansett er det enkelt å få tak i billig - IKEA eller brukt. Men en ny madrass ville jeg helt klart kjøpt. Vippestol er også unødvendig. Har ikke hatt det til mine barn, og har aldri savnet det. Anonymous poster hash: c0f31...a05 Første 3 ukene bør man ikke bære fikk vi beskjed om av fysioterapeuten. Så dette handler ikke om "noe jeg ikke har greie på", fikk beskjed av fysioterapeuten jeg gikk til når eldste var nyfødt, at man ikke skulle bære de i staren, uten at man var sikker på at det var bra for barnet.. Slik som lillesøster her i huset, hun fikk vi beskjed om at ikke skulle bæres i sele/sjal første månedene pga problemer med hofter, dette kom vi tilfeldig over mens jeg var hos fysio.. Bæresele, nei. Bæresjal, ja. Fra dag én. Hilsen fysioterapeut. Anonymous poster hash: b7bf8...233 Her fikk vi klar beskjed om begge deler, fra begge fysio :/ Men men, like greit nå som vi vet hva som feiler bena til jenta.. Hun fikk plass i bæresjalet igjen når hun var litt over 4 uker, og grodde fast i det til hun var et år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå