Gå til innhold

Bekymret = engangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og ser mistet du all sympati jeg måtte ha med deg... Jeg har min del av livserfaring for ett helt liv, jeg vet hva det vil si å være i vanskelige situasjoner. Det er derfor jeg med god samvittighet kan be deg om å stikke fingeren i jorda og prise deg lykkelig over at du får så mye penger til å handle babyting. Det er snakk om å våkne opp og se mulighetene fremfor problemene.

Du er heldig, du har ett sikkerhetsnett som tar deg imot i denne situasjonen, og nå fremstår du bare som en usympatisk person som ikke klarer å se at du faktisk er heldig. Slutt å klage!

Anonymous poster hash: 1d1cb...227

Skaff det ett par lese briller a!

Anonymous poster hash: b7dc2...98e

Jeg har faktisk lesebriller, men for å være seriøs... Du har fått svar på at du fint kan klare deg på 15000 til babyutstyr, du har fått mange gode råd og linker. Hva med å takke for det fremfor å skjelle ut alle i tråden som du gjør? Og slutte å trekke inn ubetydelige ting som somaliere? Hva har det med din situasjon å gjøre?

Så bra du innrømmer at du ser dårlig. Kunne nesten lukte det helt hit ved inngangen til leilgiheten min.!

"Sånn seriøst" ? Åh var du ikke seriøs i sted da eller?

Gå å legg deg a. Jeg har lest gjennom alle råd jeg har fått. Blant annet din var ræva!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og ser mistet du all sympati jeg måtte ha med deg... Jeg har min del av livserfaring for ett helt liv, jeg vet hva det vil si å være i vanskelige situasjoner. Det er derfor jeg med god samvittighet kan be deg om å stikke fingeren i jorda og prise deg lykkelig over at du får så mye penger til å handle babyting. Det er snakk om å våkne opp og se mulighetene fremfor problemene.

Du er heldig, du har ett sikkerhetsnett som tar deg imot i denne situasjonen, og nå fremstår du bare som en usympatisk person som ikke klarer å se at du faktisk er heldig. Slutt å klage!

Jeg har faktisk lesebriller, men for å være seriøs... Du har fått svar på at du fint kan klare deg på 15000 til babyutstyr, du har fått mange gode råd og linker. Hva med å takke for det fremfor å skjelle ut alle i tråden som du gjør? Og slutte å trekke inn ubetydelige ting som somaliere? Hva har det med din situasjon å gjøre?

Så bra du innrømmer at du ser dårlig. Kunne nesten lukte det helt hit ved inngangen til leilgiheten min.!

Gå å legg deg a. Jeg har lest gjennom alle råd jeg har fått. Blant annet din var ræva!

Du er helt idiot Hi.

Anonymous poster hash: 7efcf...54f

Skrevet

Og forresten jeg skjeller heller ikke ut ALLE. Men sant det du ser ikke bra så da får du sikkert ikke med deg alle setningene og ordene jeg har skrevet.

Jeg skrev noen/samtlige av dere!!! Så slutt å putt ord på min munn..

Skrevet

Du er helt idiot Hi.

Takk og det samme til deg 😃

Skrevet

Du er helt idiot Hi.

Takk og det samme til deg 😃

Skrevet

Tror iallefall jeg har skjønt hvorfor du er uten mann, jobb, nettverk og penger Hi. Hyggelig dame! Lykke til da, den holdninga di kommer du nok ikke langt med når ungen er ute og du virkelig kommer til å få behov for hjelp.

Anonymous poster hash: 7de0f...bef
Skrevet

Ting du IKKE trenger HI:

Vippestol: Første tiden er det ikke bra for barnet i sitte i det engang, brett sammen en dyne 2-3 turer og legg en hodepute eller et sammenbrettet pledd under hodedelen, god liggestilling. Senere holder det med å rulle sammen dynen og forme den til en U, midt inne i den, vil barnet ligge/sitte godt :)

Stellebord: Godt om du ender opp med keisersnitt, men ellers er det ikke behov, bruk gulvet, trenger ikke stellematte heller, et pledd med et håndkle over er supert.

Stelleveske: nei, bruk ei veske du allerede har, legg bleier i en pose, og om du har med kremer eller noe, så putt de i en pose også, penger spart

Bæresele/sjal: ingen behov, ikke bra for barnet å være i dette i starten, det kan du heller ordne senere om behovet dukker opp.

Seng: Er faktisk ikke et MUST i starten, få barn trives i en "stor" seng alene, de vil enten ligge tett på mamma, eller de sover godt i bagdelen til vogna (Sørg for å skaffe deg en vogn hvor bagdelen har lufting i platen under madrass)

Er vel greit å ha seng?

Anonymous poster hash: 1d325...c04

Næh, med min tredje brukte jeg bare vognbag + at han sov med oss til han var 4 mnd. Helt fint det.

Anonymous poster hash: 5d2c0...890

Skrevet

Noen mennesker burde virkelig ikke fått formere seg.

Makan til måte å svare andre mennesker på har jeg sjeldent opplevd her. Og da snakker jeg om DEG, HI, ikke de som har gitt deg råd!

Gudhjelpe meg!

Anonymous poster hash: d978f...f38

Skrevet

Tror iallefall jeg har skjønt hvorfor du er uten mann, jobb, nettverk og penger Hi. Hyggelig dame! Lykke til da, den holdninga di kommer du nok ikke langt med når ungen er ute og du virkelig kommer til å få behov for hjelp.

Ja og da skal jeg komme spørre deg om hjelp! 😃 om du kan komme å vaske shiten etter meg

Skrevet

Noen mennesker burde virkelig ikke fått formere seg.

Makan til måte å svare andre mennesker på har jeg sjeldent opplevd her. Og da snakker jeg om DEG, HI, ikke de som har gitt deg råd!

Gudhjelpe meg!

Anonymous poster hash: d978f...f38

Vel.. Alle har sine meninger, akkurat som du ;)

Skrevet (endret)

Ikke rart HI ikke sier noe mer. Hun har nok skjønt at hun har dritte seg ut.

Anonymous poster hash: 35519...ef3

Unnskyld meg? Fordi jeg ikke sitter her som dere 24/7 betyr det ikke at jeg har skjønt at jeg har dritt meg? Hva faen feiler dere? Og dere er mødre, å det slik dere støtter eller gir råd til andre kommende mødre? Skam dere!

Jeg har bedre ting å gjøre enn å sitte her og skrive 24/7.

Jeg skriver spør sjeldent om råd her, og den eneste gangen jeg gjorde så fikk jeg tydlighvis bare refs.. Ja jeg er bekymret for å klare meg med 15 lapper til innkjøp av barneutstyr.. Ingen har sagt at jeg heller skulle bruke 44 lapper på kunn innkjøp til barneutstyr. Men trodde det var en stønad som var til barnet for en stund framover, og ikke til husleie.

Samtlige av dere bør seriøst skjemmes for dere er mødre! Synes synd på barna dere.

Jeg har hatt en jobb, har jobbet siden jeg gikk på ungdomsskole, og har en utdanning. Og jeg trenger ikke å brette ut hele livshistorien min til vilt fremmede på ett forum for å få sympati fra dere eller forståelse.

Jeg har betalt skatt i alle år, så at jeg havener i en krise situasjon uten jobb og ikke har noe form for inntekt og ble gravid på ett dårlig tidspunkt, så burde jeg sitte her å skrive til dere " ja men jeg elsker landet mitt som hjelper meg" osv... Skulle bare mangle at staten hjelper meg når jeg har betalt skatt i mange år. Å de pengene gikk helt sikkert også til mennesker som trengte hjelp!

Og noe av skatte pengene mine gikk helt sikkert også til somaliere som henger på Grønland og selger dop, men kona er hjemme 15 barn og ikke gjør en dritt å snylter på staten!

Mange av dere som skriver her har tydlighvis aldri opplevd noe vanskelig i sitt liv for da hadde dere faen meg ikke skrevet slik dere har...

Gå å få dere livserfaringer før dere gir andre råd, skal du først gi meg råd så gi meg ett godt råd og ikke angrip meg fordi jeg er bekyrmet om økonomien rekker til utstyr til mitt kommende barn.

Ikke rart utlendinger kaller oss nordmenn for poteter... Og til here høner som tror at hu Isabell eller hva hun heter er meg, så er det feil. Og MÅ virkelig si dere som driver å henger her 24/7 og driver å føler med på alt dere har virkelig lite å gjøre!!! Skaff dere ett liv! Gå å gjør noe nytte for barna deres, eller sett på en vask. Hvis ikke ta dere en bolle og kos dere med deres "perfekte" liv dere har :D

Ro ro og frem med påhengeren. Hadde du "jobbet og betalt skatt i alle år" så ville du hatt krav på både dagpenger og permisjonspenger med mindre du har sullet så lenge på dagpenger at du har mistet rettighetene dine... perioden fra man mister jobben til man må leve på sosial stønad er ganske lang.

og du? Du må vel innrømme at husleie faktisk gagner barnet? Dvs at pengene som går til husleie faktisk brukes på barnet....

Endret av skjotta
Skrevet (endret)

Hva er alderen din, HI?

Endret av ¤Hippie¤
Skrevet

Ja og da skal jeg komme spørre deg om hjelp! om du kan komme å vaske shiten etter meg

Den er grei, bare å rope ut når behovet melder seg :D

Skrevet

Livserfaring HI? Du? Det oser ikke det av postene dine. Btw står det " Livets harde skole på facebookprofilen din"😉

Anonymous poster hash: 999e1...54c

Skrevet

Livserfaring HI? Du? Det oser ikke det av postene dine. Btw står det " Livets harde skole på facebookprofilen din"😉

Anonymous poster hash: 999e1...54c

Skrevet

Nå var det det med lesebriller jeg tok som useriøst, ikke resten av svarene mine. Og jeg klarer helt fint å lese, derfor jeg har briller så jeg klarer det fint ;)

Makan til oppførsel på deg da, jeg skjønner at du har gått i forsvarsposisjon, men dette er jo helt på trynet.

Lykke til, det går tydeligvis ikke an å åpne øynene dine, så da får du klare deg som best du kan. Håper dog du vokser litt opp før barnet kommer.

Skrevet

Og du skriver at samtlige av oss bør skjemme oss. Samtlige betyr alle, så jeg mener fremdeles at du heller bør takke de som kommer med gode råd til deg!

Skrevet

Du har fått mange fine, konstruktive og velmente råd. Ta dem til deg. Dette kommer til å gå fint! 15000 er et hav av penger til babyutstyr, mye mer enn jeg (som jobber 80% med en mann i full jobb) har mulighet til å bruke.

Anonymous poster hash: db4a6...c55

Skrevet

Du kan fint få de pengene til å holde det første året:)

sprinkelseng på ikea med madrass er under 500 kr:)

pute trekk og putevar på sparkjøp er 100 lappen

babystol fra ikea er rundt 300

tom og trine har nå salg på ullboddyer. kjøp tre i hver størrelse. 60 kr pr boddy. ullboddyer er vanskelig å få kjøpt brukt.

stellematte på ikea til 50 kr (stell barnet på gulvet)

kluter fra ikea til 100 kr

bilstol 2000

kjøp en pakke brukte babyklær til 300

strikk deg et ullteppe, tråd koster lite.

kjøp deg en brukt kombi vogn til en 2000-3000 tusen

kjøp deg en badebalje på ikea til under 200

Skrevet

og apoteket, der bør du legge i litt penger:)

du vil ha massevis igjen til bleier og mat til barnet:)

til og med en buffer:)

super lykke til:)

Skrevet

Hvis du har jobbet så mye som du påstår har du vel arbeidsledigstrygd? Da er det vel ikke noe problem? Hvis du fremdeles etter seks sider med tips om hvordan du kan få utstyr til barnet til under femten tusen ikke tar hintet har du en vanskelig fremtid i møte!!

Hvor gammel er du egentlig??

Anonymous poster hash: 35519...ef3

Skrevet

Egentlig så syns jeg ærl7g talt at den tonen du viser i de siste innleggene dine ikke er spesielt hyggelig eller takknemlig, du har fått masse råd 9g tips, det er sikkert ikke lett for deg akkurat nå men du vet situasjonen og du må forholde deg til den.

Skrevet

Ting du IKKE trenger HI:

Vippestol: Første tiden er det ikke bra for barnet i sitte i det engang, brett sammen en dyne 2-3 turer og legg en hodepute eller et sammenbrettet pledd under hodedelen, god liggestilling. Senere holder det med å rulle sammen dynen og forme den til en U, midt inne i den, vil barnet ligge/sitte godt :)

Stellebord: Godt om du ender opp med keisersnitt, men ellers er det ikke behov, bruk gulvet, trenger ikke stellematte heller, et pledd med et håndkle over er supert.

Stelleveske: nei, bruk ei veske du allerede har, legg bleier i en pose, og om du har med kremer eller noe, så putt de i en pose også, penger spart

Bæresele/sjal: ingen behov, ikke bra for barnet å være i dette i starten, det kan du heller ordne senere om behovet dukker opp.

Seng: Er faktisk ikke et MUST i starten, få barn trives i en "stor" seng alene, de vil enten ligge tett på mamma, eller de sover godt i bagdelen til vogna (Sørg for å skaffe deg en vogn hvor bagdelen har lufting i platen under madrass)

Det er helt flott å bære fra starten, hvor har du det fra at det "ikke er bra" for barnet i starten?? Det finnes bæreseler som ikke er egnet for nyfødte ja, men alle typer sjal er supre, både elastiske og vevde. Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på.

Ellers er jeg enig i at man egentlig ikke trenger stellebord. Det kommer litt an på hvordan du har det på badet. Mange bad er trange, og da vil en stellematte på vaskemaskinen være perfekt fås kjøpt for en billig penge på IKEA). Når barnet blir litt større synes jeg det uansett er bedre på gulvet, for da har i alle fall mine vært som noen marker, og er de allerede på gulvet, kan de ikke falle ned. Ja, man skal alltid ha en hånd på dem, men når ungen er 12 kilo og sterk som bare pokker, så må man tviholde på dem for å få dem til å ligge rolig, og da er det ikke enkelt å skifte bleie. ;) Tryggere og enklere på gulvet!

mine har heller ikke sovet i egen seng de første 6-10 månedene, så seng ville jeg IKKE stresset med. Uansett er det enkelt å få tak i billig - IKEA eller brukt. Men en ny madrass ville jeg helt klart kjøpt.

Vippestol er også unødvendig. Har ikke hatt det til mine barn, og har aldri savnet det. 

Anonymous poster hash: c0f31...a05

Første 3 ukene bør man ikke bære fikk vi beskjed om av fysioterapeuten. Så dette handler ikke om "noe jeg ikke har greie på", fikk beskjed av fysioterapeuten jeg gikk til når eldste var nyfødt, at man ikke skulle bære de i staren, uten at man var sikker på at det var bra for barnet.. Slik som lillesøster her i huset, hun fikk vi beskjed om at ikke skulle bæres i sele/sjal første månedene pga problemer med hofter, dette kom vi tilfeldig over mens jeg var hos fysio..

... "man skal ikke bære barna i starten, uten at man er sikker på at det er bra for barnet"? Selvfølgelig skal man være sikker på at det er bra for barnet uansett alder! Barnet må bæres i riktig stilling (knær høyere enn rumpa, krum rygg), ha frie luftveier etc etc, uansett om det er en uke eller seks måneder gammelt. Hvis det er HD som var årsaken til bæreforbudet med din datter, er det faktisk mange barneleger som har anbefalt at barn med HD gjerne kan bæres i ergonomisk bæretøy, da hoftene kommer i riktig posisjon når barnet bæres korrekt i froskestilling. Og i pute når barnet ikke bæres. 

Hvis fysio sier at man generelt ikke skal bære barn de første tre ukene (litt uklart hva du egentlig mente), da er det feil. Rett og slett. Fysioen din har da i tilfelle ikke peiling. 

Anonymous poster hash: c0f31...a05

Skrevet

Her skal du få to gode tips som kan spare deg for mye penger i starten: 

Stellematte fra Ikea. Oppblåsbar og polstret, så babyen kan ikke trille ut av den. Legg et håndkle eller et lite pledd oppi, så har du en kjempefin seng, samt at du ikke trenger å ta babyen ut for å skifte bleie. Enkleste i verden å ta med seg rundt i leilighet eller hus alt ettersom hvor du befinner deg. Og trenger ikke byttes ut før babyen lærer seg å snu seg til magen, med andre ord 6-12 uker alt ettersom. Koster 50 kr, og trekk får du for omtrent samme prisen. Vi bruker en sånn stellematte som dagseng nå, fordi vi trenger noe vi kan flytte en sovende baby i raskt. Jeg har dessuten hatt keisersnitt og kan ikke bære rundt på vognbag eller moseskurv. Men denne stellematten er kjempelett og enkel å ta med seg med og uten baby. Funker kjempefint. 

Bæresele. Jeg kjøpte en caboo close baby carrier, et enkelt ferdigknyttet sjal man trekker over hodet og strammer i siden. Putt babyen oppi og så kan du bære over alt, inne, ute, i butikken, hvor som helst. Babyen sitter trygt og godt. Jeg kjøpte min på finn.no for 350 kr. 

Se, der har du både seng, stelleplass og frakt av baby de første månedene for 400 kr. Sprinkelseng får du for en billig penge på finn, har sett de ned i 2-300 kroner. Ingen som kan se at de er brukt engang. Er du heldig finner du det også under gis bort.

Har du problemer med å få hentet ting, så spar opp flere ting til en dag, og få en person til å hjelpe deg; lån en henger på enten ikea, bensinstasjon eller lignende og kjør samtidig rundt og hent ting du har kjøpt på finn. 

Hvis du i tillegg går på butikker og apoteker og ber om gratis babypakker, så får du mye fint helt gratis. På Kiwi får du hver 4. bleiepakke gratis, og de første størrelsene koster ca 30 kr pakken.

Alternativt kan du kjøpe en brukt vogn og bruke vognbagen som seng. Det har vi gjort da vår nektet å sove noe annet sted. Også veldig enkelt og greit. Man MÅ ikke ha det siste, fineste og dyreste, ofte velger våre små håpefulle sine egne løsninger på ting, og da er det dumt å ha brukt mange tusen kroner på blonder, moseskurv og gudene vet hva som de nekter å bruke. 

Anonymous poster hash: 828a2...2a7

Du bør virkelig ikke la ungen sove på en plastmatte over lang tid. Dette burde du faktisk snakke med helsestasjonen eller legen om så kan de råde deg og fortelle deg at dette ikke er bra. 

Dere bør virkelig slutte med det så fort som mulig.

Anonymous poster hash: 1db7a...ee0

Skrevet

Ting du IKKE trenger HI: Vippestol: Første tiden er det ikke bra for barnet i sitte i det engang, brett sammen en dyne 2-3 turer og legg en hodepute eller et sammenbrettet pledd under hodedelen, god liggestilling. Senere holder det med å rulle sammen dynen og forme den til en U, midt inne i den, vil barnet ligge/sitte godt :) Stellebord: Godt om du ender opp med keisersnitt, men ellers er det ikke behov, bruk gulvet, trenger ikke stellematte heller, et pledd med et håndkle over er supert. Stelleveske: nei, bruk ei veske du allerede har, legg bleier i en pose, og om du har med kremer eller noe, så putt de i en pose også, penger spart Bæresele/sjal: ingen behov, ikke bra for barnet å være i dette i starten, det kan du heller ordne senere om behovet dukker opp. Seng: Er faktisk ikke et MUST i starten, få barn trives i en "stor" seng alene, de vil enten ligge tett på mamma, eller de sover godt i bagdelen til vogna (Sørg for å skaffe deg en vogn hvor bagdelen har lufting i platen under madrass)

Det er helt flott å bære fra starten, hvor har du det fra at det "ikke er bra" for barnet i starten?? Det finnes bæreseler som ikke er egnet for nyfødte ja, men alle typer sjal er supre, både elastiske og vevde. Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. Ellers er jeg enig i at man egentlig ikke trenger stellebord. Det kommer litt an på hvordan du har det på badet. Mange bad er trange, og da vil en stellematte på vaskemaskinen være perfekt fås kjøpt for en billig penge på IKEA). Når barnet blir litt større synes jeg det uansett er bedre på gulvet, for da har i alle fall mine vært som noen marker, og er de allerede på gulvet, kan de ikke falle ned. Ja, man skal alltid ha en hånd på dem, men når ungen er 12 kilo og sterk som bare pokker, så må man tviholde på dem for å få dem til å ligge rolig, og da er det ikke enkelt å skifte bleie. ;) Tryggere og enklere på gulvet! mine har heller ikke sovet i egen seng de første 6-10 månedene, så seng ville jeg IKKE stresset med. Uansett er det enkelt å få tak i billig - IKEA eller brukt. Men en ny madrass ville jeg helt klart kjøpt. Vippestol er også unødvendig. Har ikke hatt det til mine barn, og har aldri savnet det. Anonymous poster hash: c0f31...a05

Første 3 ukene bør man ikke bære fikk vi beskjed om av fysioterapeuten. Så dette handler ikke om "noe jeg ikke har greie på", fikk beskjed av fysioterapeuten jeg gikk til når eldste var nyfødt, at man ikke skulle bære de i staren, uten at man var sikker på at det var bra for barnet.. Slik som lillesøster her i huset, hun fikk vi beskjed om at ikke skulle bæres i sele/sjal første månedene pga problemer med hofter, dette kom vi tilfeldig over mens jeg var hos fysio..

... "man skal ikke bære barna i starten, uten at man er sikker på at det er bra for barnet"? Selvfølgelig skal man være sikker på at det er bra for barnet uansett alder! Barnet må bæres i riktig stilling (knær høyere enn rumpa, krum rygg), ha frie luftveier etc etc, uansett om det er en uke eller seks måneder gammelt. Hvis det er HD som var årsaken til bæreforbudet med din datter, er det faktisk mange barneleger som har anbefalt at barn med HD gjerne kan bæres i ergonomisk bæretøy, da hoftene kommer i riktig posisjon når barnet bæres korrekt i froskestilling. Og i pute når barnet ikke bæres.  Hvis fysio sier at man generelt ikke skal bære barn de første tre ukene (litt uklart hva du egentlig mente), da er det feil. Rett og slett. Fysioen din har da i tilfelle ikke peiling.  Anonymous poster hash: c0f31...a05
Enig. Her har vi bært fra dag en med alle tre. Eller fra dag seks med nummer tre da det ble keisersnitt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...