Gå til innhold

Bekymret = engangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjære deg,send meg en pm. maria Isabell:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter å ha lest hele tråden her,s å sitter jeg igjen med en bismak av "problemet" til HI. 99 % av innleggene her anbefaler deg HI om at du skal tråle gratissider og andre hjelpeorganisasjoner, og du velger å lukke øynene dine? Skal være storkær og handle på Babyshop og tro at du kan bruke de 44K på kun babyutstyr??

For 15K får du masse om du handler brukt. Seriøst? Velger nesten å tro at du troller, for så korttenkt er vel ikke normale oppegående mennensker som skal sette barn til verden???

Skrevet

dette kommer til å gå helt fint det er så mange støtteordninger, du og barnet er trygt. når det kommer til utstyr anbefaler jeg på det sterkeste å kjøpe alt brukt for uten madrass og bilsete.på den måten kan du spare deg opp en buffer. bestill time hos nav,de er pliktig til å hjelpe. overgangstønaf,dobbel barnetrygd,barnetilsyn stønad. komunen har igså bostøtte. når jeg var gravid med førstemann var min situasjon veldig vanskelig også, i dag er jeg straks ferdig utdannet med min andre utdanning og har selveigende rekkehus pluss stasjonsvogn i garasjen. bare stå på og bruk alle resurser du har,aldri gi opp. vær kreativ:-)

Skrevet

dette kommer til å gå helt fint det er så mange støtteordninger, du og barnet er trygt. når det kommer til utstyr anbefaler jeg på det sterkeste å kjøpe alt brukt for uten madrass og bilsete.på den måten kan du spare deg opp en buffer. bestill time hos nav,de er pliktig til å hjelpe. overgangstønaf,dobbel barnetrygd,barnetilsyn stønad. komunen har igså bostøtte. når jeg var gravid med førstemann var min situasjon veldig vanskelig også, i dag er jeg straks ferdig utdannet med min andre utdanning og har selveigende rekkehus pluss stasjonsvogn i garasjen. bare stå på og bruk alle resurser du har,aldri gi opp. vær kreativ:-)

Hørt om PUNKTUM eller?

Anonymous poster hash: d82d7...d02

Skrevet

jeg syntes dere er veldig hard mot hovedinlegger her. Det er ikke alltid livet blir slik en planlegger. og det er heller ikke alle som syntes abort er en utvei som en klarer å leve med. da gjør en det beste ut av situasjonen og kjemper med alt en har. Ikke spark en som ligger nede. jeg har selv vert der og har kjempet en knallhard kamp for mine barn,er utrulig stolt over det jeg har oppnådd,til tross for motgang. kjære hovedinlegger,som nevnt før,send en melding,jeg kan hjelpe deg:-) dette kommer til å gå så fint så:-)

Skrevet

Dessuten sier du at ingenting i Norge er gratis samtidig som du lever utelukkende på staten. Du lever gratis, staten dekker alt for deg og så klager du på at du "kun" har 15 000kr til å bruke på babyutstyr?

Du gråter og klager... Hva med å våkne opp, gjøre noe med situasjonen du er? Brett opp ermene, finn din indre styrke og gjør noe! Du er privilegert, du er heldig og du har selv valgt å sitte i denne situasjonen. Vi må ta konsekvensene av valgene våre, jeg blir kvalm av at du får deg til å klage med all den pengestøtten du allerede mottar.

Anonymous poster hash: 1d1cb...227

Skrevet

jeg syntes dere er veldig hard mot hovedinlegger her. Det er ikke alltid livet blir slik en planlegger. og det er heller ikke alle som syntes abort er en utvei som en klarer å leve med. da gjør en det beste ut av situasjonen og kjemper med alt en har. Ikke spark en som ligger nede. jeg har selv vert der og har kjempet en knallhard kamp for mine barn,er utrulig stolt over det jeg har oppnådd,til tross for motgang. kjære hovedinlegger,som nevnt før,send en melding,jeg kan hjelpe deg:-) dette kommer til å gå så fint så:-)

Jeg synes ikke noen er særlig hard mot hi. Alle gir gode tips til hvordan hun skal klare seg. Hun har fått hjelp til hvilke rettigheter hun har.

Hun har forsåvidt ikke svart på dette med finn.no enda, som egentlig løser alle problemer i forhold til utstyr.

Som hun vektlegger som hovedproblemet sitt.

Anonymous poster hash: 448ff...410

Skrevet

ikke alle svar er like hyggelig,men det er de svar som er hjelpsomme og det er flott. jeg håper de som har svart frekkt og nedlatende vil slette sine innlegg.

Skrevet

Jeg ville uansett tatt kontakt med nav, og spurt om de kan se/regne over det en gang til. Syns faktisk det er rart at du "kun" skal få 15.000 bare fordi du mottar sosialstønad.

Greit nok at man kan finne billig vogn, seng osv. Men hvis du trenger ALT og får det litt billig osv blir det allikevel fort mer enn 15.000

Tenk på alt man trenger.

Vogn (+myggnetting, regntrekk, stelleveske, vognpose)

Seng (+madrass, sprinkelbeskytter, dyne, sengtøy)

Vippestol, bæresele/sjal, ammeutstyr, badekar, Bilstol, stellebord/stellematte og utstyr/kremer, babygym, tåteflasker, masse bleier, smokker, kluter, leker, klær... Listen er lang.

Jeg måtte i tillegg bruke ei formue på brystpumpe, brystskjold, ammesalver, ammeinnlegg, antibiotika pga brystbetennelse osv. pga ammingen var så vanskelig.

Anonymous poster hash: a82a4...4c4

Jeg må nesten korrigere deg litt, man MÅ ikke ha stelleveske, vippestol, bæresele, sprinkelbeskytter, stellebord (kan bruke stellematte på gulvet, osv.). Selv om disse tingene er nyttige, så er det ikke essensielt utstyr for en som ikke har råd. Hvis man ikke har mye penger, må en skille mellom hva en absolutt MÅ ha, og hva man har LYST på/skulle gjerne hatt. 15 000 skal rekke et godt stykke hvis en kjøper mye brukt!

Anonymous poster hash: 8cd4e...2b2

Skrevet

Håper HI nå snart har forstått at hun må ta skjeen i en annen hånd, og faktisk innse at hun må bruke fornuft og ikke la følelsene løpe løpsk. Hun lever allerede på staten, og går i harnisk når hun oppdager at hun ikke kan bøtte ut statlige penger på nytt og dyrt babyutstyr. Så får hun mange gode råd, og påminnelser om at man faktisk er ansvarlig for sitt eget liv og sin egen situasjon, håper det snart synker inn.

Hva er det med folk som forventer at staten skal betale for dem? Hva er galt med å skaffe seg en jobb, inntekt og ha livet litt på stell FØR man setter unger til verden. Å unngå graviditet er enkelt i dag, så unnskyldninger om at det ikke var planlagt, holder ikke.

Anonymous poster hash: 4fc44...05c

Skrevet

Hvorfor skal du bruke 15 tusen på barneutstyr? Bruk "gis bort" og torget på finn aktivt, så er jeg sikker på at du klarer å skaffe deg både alt av møbler og barneutstyr for et par tusenlapper.

Anonymous poster hash: 5d2c0...890

Skrevet

Jeg kjøpte det meste nytt. Og brukte ca 15 000. Vogna tok det meste, men det var en trre-i-en vogn, så bilsete trengte jeg ikke kjøpe.

Brukt seng, brukte klær osv.

Du trenger IKKE vippestol og annet fjolleri, et teppe på golvet gjør samme nytten.

Slutt å være så storkrevende, du har ikke penger til det!

Det eneste du trenger i starten er en bagvogn(bagen seng om natten), ammeutstyr, noe klær(mye du kan få hos kjente og venner, de vet vel du er fattig?)

Anonymous poster hash: 6058a...1d4
Skrevet

Både mannen og jeg jobber, og vi har ikke 15000 å bruke på utstyr. Vi er "heldige" og trenger kun bilsete i første omgang. Dermed slipper vi unna med 2500-3000 kr. Steller på håndklær på gulvet, og har en kurv å legge barnet i den første tiden. Vil det sove alene får vi skaffe seng etterhvert, ellers sover h*n med oss. Skulle gjerne hatt en fancy vogn, den vi har er ti år gammel og brukt til fire barn, men den funker. Det er både økonomisk og miljøvennlig å kjøpe/få brukt.

Anonymous poster hash: db4a6...c55

Skrevet

Jeg ville uansett tatt kontakt med nav, og spurt om de kan se/regne over det en gang til. Syns faktisk det er rart at du "kun" skal få 15.000 bare fordi du mottar sosialstønad.

Greit nok at man kan finne billig vogn, seng osv. Men hvis du trenger ALT og får det litt billig osv blir det allikevel fort mer enn 15.000

Tenk på alt man trenger.

Vogn (+myggnetting, regntrekk, stelleveske, vognpose)

Seng (+madrass, sprinkelbeskytter, dyne, sengtøy)

Vippestol, bæresele/sjal, ammeutstyr, badekar, Bilstol, stellebord/stellematte og utstyr/kremer, babygym, tåteflasker, masse bleier, smokker, kluter, leker, klær... Listen er lang.

Jeg måtte i tillegg bruke ei formue på brystpumpe, brystskjold, ammesalver, ammeinnlegg, antibiotika pga brystbetennelse osv. pga ammingen var så vanskelig.

Anonymous poster hash: a82a4...4c4

Jeg må nesten korrigere deg litt, man MÅ ikke ha stelleveske, vippestol, bæresele, sprinkelbeskytter, stellebord (kan bruke stellematte på gulvet, osv.). Selv om disse tingene er nyttige, så er det ikke essensielt utstyr for en som ikke har råd. Hvis man ikke har mye penger, må en skille mellom hva en absolutt MÅ ha, og hva man har LYST på/skulle gjerne hatt. 15 000 skal rekke et godt stykke hvis en kjøper mye brukt!

Anonymous poster hash: 8cd4e...2b2

Men trenger det gjerne ikke, men det er fullt mulig å få tak i disse tingene til en slikk og ingenting.

Jeg har kjøpt disse tingene for:

stelleveske - 50kr ( kjøpt brukt, som matcher til vognen min. Jeg kjøpte den altså ikke utelukkende fordi den var billig, men fordi det var den jeg ville ha)

Babybjørn bæresele - 150 kr (brukt)

Sprinkelbeskytter - 50 kr (brukt)

Stellebord arver jeg, men ser at dette kan enkelt fås tak i til rundt 200 kr brukt. En fint brukt stellematte går for rundt 50-lappen.

Jeg kjøper også bilstol brukt, fordi jeg ikke har bil, og den kommer ikke til å bli brukt nevneverdig mye, men kan være greit å ha. Det samme kan HI gjøre. 

Vogn har jeg kjøpt brukt for rett over 1000-lappen, og da har det fulgt med regntrekk og myggnetting. Jeg har totalt kjøpt meg 3 vogner - en bagvogn, en kombivogn (som skal brukes til å sove i på terassen/barnehagen) og en trille. Dette har jeg betalt under 2000 kr for.

Sprinkelsenga kostet meg hele 200 kr.

Jeg håper du ser hvor ufattelig billig du kan komme unna, HI. 

Jeg kunne kjøpt dyrere ting, men det hele begynte med at jeg måtte på finn.no for å få tak i vognen jeg ville ha da den ikke produseres lenger. Og da innså jeg plutselig hvor mye ting som selges til gi-bort priser, og det kan nesten ikke ses at det er brukt, fordi det er begrenset med hvor mye en baby klarer å slite ut ting. 

Anonymous poster hash: 3297f...780

Skrevet

Heier på deg:-)

"Heier"? Det HI trenger er å få hjelp til å komme seg ned på bakken. 

Anonymous poster hash: 86827...d85

Skrevet

Her skal du få to gode tips som kan spare deg for mye penger i starten: 

Stellematte fra Ikea. Oppblåsbar og polstret, så babyen kan ikke trille ut av den. Legg et håndkle eller et lite pledd oppi, så har du en kjempefin seng, samt at du ikke trenger å ta babyen ut for å skifte bleie. Enkleste i verden å ta med seg rundt i leilighet eller hus alt ettersom hvor du befinner deg. Og trenger ikke byttes ut før babyen lærer seg å snu seg til magen, med andre ord 6-12 uker alt ettersom. Koster 50 kr, og trekk får du for omtrent samme prisen. Vi bruker en sånn stellematte som dagseng nå, fordi vi trenger noe vi kan flytte en sovende baby i raskt. Jeg har dessuten hatt keisersnitt og kan ikke bære rundt på vognbag eller moseskurv. Men denne stellematten er kjempelett og enkel å ta med seg med og uten baby. Funker kjempefint. 

Bæresele. Jeg kjøpte en caboo close baby carrier, et enkelt ferdigknyttet sjal man trekker over hodet og strammer i siden. Putt babyen oppi og så kan du bære over alt, inne, ute, i butikken, hvor som helst. Babyen sitter trygt og godt. Jeg kjøpte min på finn.no for 350 kr. 

Se, der har du både seng, stelleplass og frakt av baby de første månedene for 400 kr. Sprinkelseng får du for en billig penge på finn, har sett de ned i 2-300 kroner. Ingen som kan se at de er brukt engang. Er du heldig finner du det også under gis bort.

Har du problemer med å få hentet ting, så spar opp flere ting til en dag, og få en person til å hjelpe deg; lån en henger på enten ikea, bensinstasjon eller lignende og kjør samtidig rundt og hent ting du har kjøpt på finn. 

Hvis du i tillegg går på butikker og apoteker og ber om gratis babypakker, så får du mye fint helt gratis. På Kiwi får du hver 4. bleiepakke gratis, og de første størrelsene koster ca 30 kr pakken.

Alternativt kan du kjøpe en brukt vogn og bruke vognbagen som seng. Det har vi gjort da vår nektet å sove noe annet sted. Også veldig enkelt og greit. Man MÅ ikke ha det siste, fineste og dyreste, ofte velger våre små håpefulle sine egne løsninger på ting, og da er det dumt å ha brukt mange tusen kroner på blonder, moseskurv og gudene vet hva som de nekter å bruke. 

Anonymous poster hash: 828a2...2a7
Skrevet

Her skal du få to gode tips som kan spare deg for mye penger i starten:

Stellematte fra Ikea. Oppblåsbar og polstret, så babyen kan ikke trille ut av den. Legg et håndkle eller et lite pledd oppi, så har du en kjempefin seng, samt at du ikke trenger å ta babyen ut for å skifte bleie. Enkleste i verden å ta med seg rundt i leilighet eller hus alt ettersom hvor du befinner deg. Og trenger ikke byttes ut før babyen lærer seg å snu seg til magen, med andre ord 6-12 uker alt ettersom. Koster 50 kr, og trekk får du for omtrent samme prisen. Vi bruker en sånn stellematte som dagseng nå, fordi vi trenger noe vi kan flytte en sovende baby i raskt. Jeg har dessuten hatt keisersnitt og kan ikke bære rundt på vognbag eller moseskurv. Men denne stellematten er kjempelett og enkel å ta med seg med og uten baby. Funker kjempefint.

Bæresele. Jeg kjøpte en caboo close baby carrier, et enkelt ferdigknyttet sjal man trekker over hodet og strammer i siden. Putt babyen oppi og så kan du bære over alt, inne, ute, i butikken, hvor som helst. Babyen sitter trygt og godt. Jeg kjøpte min på finn.no for 350 kr.

Se, der har du både seng, stelleplass og frakt av baby de første månedene for 400 kr. Sprinkelseng får du for en billig penge på finn, har sett de ned i 2-300 kroner. Ingen som kan se at de er brukt engang. Er du heldig finner du det også under gis bort.

Har du problemer med å få hentet ting, så spar opp flere ting til en dag, og få en person til å hjelpe deg; lån en henger på enten ikea, bensinstasjon eller lignende og kjør samtidig rundt og hent ting du har kjøpt på finn.

Hvis du i tillegg går på butikker og apoteker og ber om gratis babypakker, så får du mye fint helt gratis. På Kiwi får du hver 4. bleiepakke gratis, og de første størrelsene koster ca 30 kr pakken.

Alternativt kan du kjøpe en brukt vogn og bruke vognbagen som seng. Det har vi gjort da vår nektet å sove noe annet sted. Også veldig enkelt og greit. Man MÅ ikke ha det siste, fineste og dyreste, ofte velger våre små håpefulle sine egne løsninger på ting, og da er det dumt å ha brukt mange tusen kroner på blonder, moseskurv og gudene vet hva som de nekter å bruke.

Anonymous poster hash: 828a2...2a7

Hi, ikke kjøp stellematte for å bruke den til seng! Kjøp en brukt grindseng og madrass. Den kan ungen bruke til h*n er 2-3 år

Anonymous poster hash: 352a4...b9d

Skrevet

Jeg fikk mitt første barn i 2010 og hadde skikkelig dårlig råd. Jeg brukte kanskje 3000/4000 på klær og utstyr. Kjøpte det meste brukt, lærte meg å strikke, stellebord snekret jeg selv, ble en racer på salg og tilbud. Og så valgte jeg bort mange ting man ikke trenger. Du handler inn det dere må ha. Som vogn, seng, klær, sengetøy og bleier. Resten kan du ta etterhvert og det er MYE man ikke trenger.

Anonymous poster hash: 249aa...4dd
Skrevet

Du søker om penger til livsopphold, husleie etc. Samt om penger til alt du trenger i forbindelse med etablering og ankomst av nytt barn.

Da bør du få beskjed om hvor mye du har å bruke på hva. Da skal du få et vedtak om hvor mye som skal gå til etablering av nytt hjem, og hvor mye som skal gå til baby utstyr.

Engangsstønaden er ikke bare til babyutstyr, det er også som inntektskompensasjon, normalt livsoppholds utgifter også. 44 k i babyutstyr er temmelig mye. 15 k er også en god del.

Får man sosialhjelp må man være sparsommelig, handle billig og handle brukt.

Jeg har også fått barn, og handlet både billig og brukt, uten at jeg har mottatt sosialhjelp. Det har også mine venninner gjort, og flere av tjener mye mer penger enn meg, så om man ikke har bør man ikke bare bære sparsommelig, da må man.

Skrevet

Må ta HI litt i forsvar her. Hun er nok langt i fra den eneste som mottar sosialhjelp og får engangsstønad og som tror at det er en stønad til babyutstyr.Jeg har jobbet på sosialkontor i mange år og det er en helt vanlig oppfatning blant de som søkte engangsstønad. Har hatt mange kjipe opplevelser når jeg har forklart at engangsstønaden er til livsopphold i barselperioden til mor.

Både jeg og mannen var i fulljobb da vi fikk førstemann. Vi kjøpte sprinkelseng på finn for 100 kr. Den har alle tre barna brukt. Det er ikke normalt å kjøpe alt nytt og det dyreste, mest fancy utstyret! 15000 er et hav av penger til baby. Du har fått mange gode tips så du trenger ikke flere. Dette går bra :)

Skrevet

Mange gode tips her. Det gies bort mye fint på disse gruppene på FB, tenker spesielt på tøy. Du trenger ikke allverden med tøy til en nyfødt baby. Skjønner at du har gledet deg til å gå på shopping, men brukt tøy til nyfødt er lite brukt og i god stand som regel. At det er litt utvasket er nesten bare en fordel. Selv har jeg nesten ikke kjøpt noe nytt tøy til siste, har arvet massevis.

Senga hans er fra 1960. Folk er ofte glade for å bli kvitt avlagt babyutstyr. Jeg var på en gjenbruksbutikk forleden og var helt imponert over alt det fine som var der. Alt fra gardiner til kopper osv. Kunne lett ha møblert en hel leilighet. Gjenbruk og retro er dessuten blitt moderne igjen. Hva med å strikke noe fint til babyen? Mange fine og lette oppskrifter på nett og i bøker(biblioteket). Billig garn på Sparkjøp ex.

Jeg har lest innleggene dine med ydmykhet, for det er ikke økonomien som gjør at jeg har satset på brukt. Vet jo ikke hva slags forhold som gjør at du har kommet i din situasjon, som ikke er noen ønskesituasjon. Dårlig økonomi er en ting, ingen familie og lite nettverk en annen. Nå må du brette opp erma og stå på for deg og barnet ditt. Allier deg ned alle gode krefter, helsesøster og NAV osv .

Sats på ammingen når den tid kommer. Stå på! Klem.

Skrevet

Heier på deg:-)

"Heier"? Det HI trenger er å få hjelp til å komme seg ned på bakken. 

Anonymous poster hash: 86827...d85

Maria Isabell er nok HI...Hun er altfor opptatt av denne tråden....

Anonymous poster hash: c0280...345

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...