Gå til innhold

Bekymret = engangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seriøst? Tror du at staten skal si "hipp hurra! Du har blitt gravid uten å kunne forsørge deg selv eller barnet, så her har du 44 000 å shoppe for mens vi fortsetter å betale husleia og alle utgiftene dine!"

Hverken jeg, eller noen jeg kjenner som er 2 i full jobb, har brukt 40 000 på baby utstyr, det er jo helt sprøtt. Og å klare seg med under 15 000 er ikke noe problem, du må bare legge fra deg shopping drømmene og tre inn i den virkelige verdenen.

enten du liker å høre det eller ei så har du satt deg selv i en vanskelig situasjon der du ikke har råd til alt det du vil ha (hvem har vel det? Samme hvor mye man jobber) og der du burde være utrolig takknemlig for at du bor i et land der du faktisk får noe i det hele tatt.

Da har du misforstått innlegget mitt dessverre.. Jeg har ikke barn fra før og er usikker på alt. Så du trenger ikke å hisse deg opp her og skrive st jeg burde være takknemlig bla bla.. Jeg er takknemlig fordi jeg får hjelp!

Jeg er bare bekyrmet som alenemor om de pengene skal holde.. Jeg har nettopp

Flyttet i en leilgihet for meg selv.. Og har intet annet enn en seng og en vaskemaskin.. jeg har ellers ikke noe drømmer om å gå på shopping og kjøpe ting som jeg ikke trenger!

Om jeg har blitt gravid eller ikke uten å

Forsørge meg selv er ikke ditt problem, det er mitt valg og mitt problem.. Du har ingenting med det å gjøre...

Barnet mitt fortjener en sjangse like mye som ditt...

Jeg spurte bare om råd og delte min bekymring om at jeg er skeptiske til å klare meg med så lite penger.. Jeg har heller ingen som kan hjelpe meg med å bære ting eller frakte ting fra butikken..

Når jeg kjøpte seng og en Vaskemaksin så brukte jeg hele livsoppholdet mitt på det, brukte 1600 på frakt av Vaskemaksin og seng + det sengen kostet og vaskemaskinen. Og disse var tross alt brukte... Ingenting er gratis i Norge... Koster faktisk 10 kr å gå på toalettet også... Du har det kanskje godt og har alt. Å derfor er det lett for deg å sitte bak en skjerm å skrive "ja men skjerp deg" du får

Jo noe så vær fornøyd med det•"

Du vet ikke hele historien min, som ett tips videre vær litt forsiktig med å gi råd til andre med mindre du kan sette deg selv i dems situasjon...

Anonymous poster hash: b7dc2...98e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst? Tror du at staten skal si "hipp hurra! Du har blitt gravid uten å kunne forsørge deg selv eller barnet, så her har du 44 000 å shoppe for mens vi fortsetter å betale husleia og alle utgiftene dine!"

Hverken jeg, eller noen jeg kjenner som er 2 i full jobb, har brukt 40 000 på baby utstyr, det er jo helt sprøtt. Og å klare seg med under 15 000 er ikke noe problem, du må bare legge fra deg shopping drømmene og tre inn i den virkelige verdenen.

enten du liker å høre det eller ei så har du satt deg selv i en vanskelig situasjon der du ikke har råd til alt det du vil ha (hvem har vel det? Samme hvor mye man jobber) og der du burde være utrolig takknemlig for at du bor i et land der du faktisk får noe i det hele tatt.

Da har du misforstått innlegget mitt dessverre.. Jeg har ikke barn fra før og er usikker på alt. Så du trenger ikke å hisse deg opp her og skrive st jeg burde være takknemlig bla bla.. Jeg er takknemlig fordi jeg får hjelp!

Flyttet i en leilgihet for meg selv.. Og har intet annet enn en seng og en vaskemaskin.. jeg har ellers ikke noe drømmer om å gå på shopping og kjøpe ting som jeg ikke trenger!

Forsørge meg selv er ikke ditt problem, det er mitt valg og mitt problem.. Du har ingenting med det å gjøre...

Jeg spurte bare om råd og delte min bekymring om at jeg er skeptiske til å klare meg med så lite penger.. Jeg har heller ingen som kan hjelpe meg med å bære ting eller frakte ting fra butikken..

Når jeg kjøpte seng og en Vaskemaksin så brukte jeg hele livsoppholdet mitt på det, brukte 1600 på frakt av Vaskemaksin og seng + det sengen kostet og vaskemaskinen. Og disse var tross alt brukte... Ingenting er gratis i Norge... Koster faktisk 10 kr å gå på toalettet også... Du har det kanskje godt og har alt. Å derfor er det lett for deg å sitte bak en skjerm å skrive "ja men skjerp deg" du får

Du vet ikke hele historien min, som ett tips videre vær litt forsiktig med å gi råd til andre med mindre du kan sette deg selv i dems situasjon...

Jeg tror de fleste kan tenke seg hvordan det er å være i din situasjon, og det er jo nettopp derfor de aller fleste prøver å unngå dette.

Anonymous poster hash: c851a...132

Skrevet

husk nå at du ikke kjenner historien min heller. Du sitter der og er overrasket over at du må betale eget livsopphold når du får engangsstønad og lurer på hvordan du skal ha råd til det du trenger med "bare" 15000 og så vil du bare ha koselige svar?

Jeg har og levd på lite og ingenting og at ingenting er gratis i Norge? Joda, du får 44000 helt gratis fra den norske stat. Det er gratis det...

Skrevet

Nå er det slik at du er i denne situasjonen når du skal ha barn, og da må du faktisk gjøre det beste ut av det. Sett opp et budsjett på hva du vil bruke på det du har behov for til baby, og hold deg til det. Du er heldig som får 15.000 kr som du kan bruke til babyting når du ikke er i jobb, og du kan ikke forvente at staten skal gi deg 40 000 kr sånn uten videre når du får dekket alt annet, slike holdninger gjør meg irritert.

Ja det er ikke gøy å leve på begrensede midler, men vær takknemlig for det du faktisk får!

Jeg har jobbet meg gjennom hele svangerskapet med smerter fordi at mine faste vakter ikke var nok, men jeg måtteha ekstra vakter for å få råd til å handle ting. Og tro meg vi har ikke brukt 15 000 kr på utstyr og vi hadde heller ingenting. Sjekk opp i hva ting koster før du klager. Tenk over hvor heldig du er som bor i et land som faktisk dekker utgifter for deg når du ikke har mulighet til det selv.

Anonymous poster hash: 1d325...c04

Skrevet

Kødder du? Det er så mye som er gratis i Norge at om du glatt velger å se bort fra hele GIS BORT-arkivet på Finn og andre steder så fortjener du faktisk å ha dårlig råd. Jeg har møblert et helt hus gratis i min ungdom og det var kun på EN annonse i lokalavis den gangen, jeg kjenner studenter som har gjort det samme nå og da hatt et utvalg å shoppe gratis i som bare et rikt overflodsland kan tilby - nå har du internett-tilgang og folk har bedre råd enn noen gang og det som gis bort er både mer og bedre. Å bruke livsoppholdet ditt på å betale for seng, eller sofa, eller barneklær, barnevogn og julepynt for den saks skyld, er helt unødvendig, det er et valg DU gjør. At du velger å få barn uten å kunne forsørge det er ikke spesielt lurt i utgangspunktet, men at du i  tillegg tror du kan lene deg på tilskudd og deretter shoppe i butikk er jo latterlig.

Skrevet

Kødder du? Det er så mye som er gratis i Norge at om du glatt velger å se bort fra hele GIS BORT-arkivet på Finn og andre steder så fortjener du faktisk å ha dårlig råd. Jeg har møblert et helt hus gratis i min ungdom og det var kun på EN annonse i lokalavis den gangen, jeg kjenner studenter som har gjort det samme nå og da hatt et utvalg å shoppe gratis i som bare et rikt overflodsland kan tilby - nå har du internett-tilgang og folk har bedre råd enn noen gang og det som gis bort er både mer og bedre. Å bruke livsoppholdet ditt på å betale for seng, eller sofa, eller barneklær, barnevogn og julepynt for den saks skyld, er helt unødvendig, det er et valg DU gjør. At du velger å få barn uten å kunne forsørge det er ikke spesielt lurt i utgangspunktet, men at du i tillegg tror du kan lene deg på tilskudd og deretter shoppe i butikk er jo latterlig.

for ikke å snakke om at hun har gratis leilighet, gratis strøm, gratis Internett, gratis mat... alt sponset av staten.

Skrevet

Jeg ville uansett tatt kontakt med nav, og spurt om de kan se/regne over det en gang til. Syns faktisk det er rart at du "kun" skal få 15.000 bare fordi du mottar sosialstønad.

Greit nok at man kan finne billig vogn, seng osv. Men hvis du trenger ALT og får det litt billig osv blir det allikevel fort mer enn 15.000

Tenk på alt man trenger.

Vogn (+myggnetting, regntrekk, stelleveske, vognpose)

Seng (+madrass, sprinkelbeskytter, dyne, sengtøy)

Vippestol, bæresele/sjal, ammeutstyr, badekar, Bilstol, stellebord/stellematte og utstyr/kremer, babygym, tåteflasker, masse bleier, smokker, kluter, leker, klær... Listen er lang.

Jeg måtte i tillegg bruke ei formue på brystpumpe, brystskjold, ammesalver, ammeinnlegg, antibiotika pga brystbetennelse osv. pga ammingen var så vanskelig.

Anonymous poster hash: a82a4...4c4

Jeg synes det er helt på trynet... Jeg gruer meg nesten litt til å få dette barnet.

Fordi jeg er så bekymret om jeg har nok penger til å kjøpe alt barnet mitt trenger... Jeg har jo vært å tittet på barneutstyr, men ikke kjøpt noen ting enda og har jo regnet litt å 15.000 kr vil ikke holde i mål. Ikke for en enslig mamma som meg. Og ja jeg har kjøpt en brukt barnevogn. Men har ikke betalt henne den enda. Fordi jeg venter på disse pengene. Også skal jeg også ha penger til denne ongen en stund.

Bleier og alt annet som ongen må ha hver dag osv...

Har nesten grått i hele dag fordi jeg er så frustrert :(( til dere som sier ja men 15000 kr er nok. Det er ikke nok når mangler alt!

Pussig at du gjennomgående ser bort fra innlegg som peker på at joda, du kan klare deg om du er smart.

Skrevet

Merkelig, man får jo disse 44 000 om man har samboer eller en mann i full jobb også. Sist jeg fikk barn så var jeg nettopp ferdig utdannet og følgelig hadde jeg jo ikke opparbeidet meg rett til hverken dagpenger eller noe. Og siden han tjener bra så får jeg jo ikke annen økonomisk støtte heller, men jeg fikk denne engangssummen. Men mulig det er noe annet dersom man mottar kun støtter for å leve. Aner ikke.

Anonymous poster hash: 3f222...91b
Skrevet

Det er ikke mye du egentlig trenger da de første mnd. Bleier er billige, seng og vogn kan du få kjøpt brukt, dumt å kjøpe nytt første gang man er gravid og særlig når man ikke egentlig har råd. For folk bruker ting i veldig kort tid for de kjøper nytt, det vil si at man kan gjøre virkelige varp når man kjøper slikt brukt. Av klær bruker de ikke så innmari mye de første mnd. Det kommer til å gå i bodyer og strømpebukser liksom og en ulldress med en liten lue og slikt til trilleturene. Badesåper koster ikke stort det heller. Mat til baby trenger du jo heller ikke tenke på da du forhåpentligvis vil klare å amme. Et stellebord er greit, men ikke et must, en stellematte koster ikke all verden den heller, så er du lur her så klarer du deg med rundt 10 000 kanskje for alt av utstyr og klær til de første mnd. Og da har du jo fremdeles igjen 5000 av det. I tillegg til det du har til husleie og slikt. Og så får du barnebidrag i tillegg.

Skrevet

Merkelig, man får jo disse 44 000 om man har samboer eller en mann i full jobb også. Sist jeg fikk barn så var jeg nettopp ferdig utdannet og følgelig hadde jeg jo ikke opparbeidet meg rett til hverken dagpenger eller noe. Og siden han tjener bra så får jeg jo ikke annen økonomisk støtte heller, men jeg fikk denne engangssummen. Men mulig det er noe annet dersom man mottar kun støtter for å leve. Aner ikke.

pengene er for mødre som ikke har krav på permisjonspenger. Har ikke noe å si hva mannen tjener da dette er mors inntekt MEN når mor da får 44 000 i inntekt faller andre stønader bort.

Dette burde ikke være vanskelig å forstå.

Skrevet

Du må skjønne at vi andre som får permisjonspenger IKKE får 44 000 kroner ekstra å bruke på babyutstyr, vi får heller ikke 15 000 engang. Så hvorfor mener du at det er urettferdig at du ikke får disse pengene I TILLEGG til annen inntekt når ingen andre gjør det heller??? Det er jo ikke staten sitt problem at du har VALGT å bli gravid når alt du eier i leiligheten din er en seng og en vaskemaskin. Det er jo ekstremt dumt å VELGE å bli gravid når man ikke har møbler, utstyr, jobb eller noe. Det er jo noe de fleste tenker på, derfor venter man med å få barn til man har alt slikt i orden. Og skulle først "uhellet" være ute fordi man selv er uforsiktig så MÅ man ta konsekvensen av det. Og du får dekket livsopphold, bosted, alt du i tillegg til at du FÅR 15 000 kroner som du kan kjøpe nødvendig utstyr med. At du trenger kjøkkenutstyr og møbler i huset ditt er jo ikke noen andres problem enn ditt! Dette skulle du hatt i orden før du valgte å bli gravid, for ikke kom her å si at du ikke vet hvordan du blir gravid og heller ikke at p pillen ikke virket eller sånt tull som alle sier når de blir konfrontert med dårskapen sin. Søk opp gratis greier, kjøp ting brukt, du trenger ikke funklende nye ting for å ha det bra.

Skrevet

pengene er for mødre som ikke har krav på permisjonspenger. Har ikke noe å si hva mannen tjener da dette er mors inntekt MEN når mor da får 44 000 i inntekt faller andre stønader bort.

Dette burde ikke være vanskelig å forstå.

Det er sant, hilsen #58.

Skrevet

Ser mange anbefaler deg å søke stønader og minner deg på at du får barnetrygd og bidrag.

I lys av trådens tema føler jeg for å nevne at disse ikke kommer ovenpå sosialstønad. De regnes som inntekt og sosialstønad vil gå ned/forsvinne.

Kan du forklare det litt nærmere for meg?

Er det noen som kan skrive punkt for punkt hva jeg har krav på og kan søke på som kommende alenemor? Og som er arbeidsledig? Slik at jeg kan dra på NAV og søke om dette..

Altså får sosial hjelp.. Til husleie og mat osv..

*bostøtte skal jeg søke om

* overgangsstønad sa de at jeg ikke kunne søke om enda (men vet ikke helt hva det innebærer)

Dere nevner så mange forskjellige bidrag at jeg er litt forvirra nå...

Håper noen kan ta seg ett par minutter og skrive ned til meg om hva jeg har krav på... Setter stor pris på det :)

Som alenemor så kan du få:

-overgangsstønad, tror du får den fra måneden før du har termin. Dette er en stønad for alenemødre. Når du har hatt overgangsstønad i et år så må du enten ut i jobb eller utdanning for å kunne fortsette med å få stønaden. Tror det er i 3 år man kan få stønaden. Du må søke hos NAV,

Husk at de kan ta 1-2-3 mnd før NAV har behandlet saken så søk i god tid.

-utvidet barnetrygd, dvs en ekstra barnetrygd. Barnetrygden er på 970kr mnd, denne får du første gang måneden etter barnet er født. du vil da få 1940kr i barnetrygd. Barnetrygd kommer automatisk, må ikke søkes om. Usikker på hvordan det er når man skal ha utvidet barnetrygd, hør med NAV om du må søke om utvidet barnetrygd eller hvordan det gjøres.

-barnebidrag fra far. Hva du får av far varierer utifra inntekt, hvor mye samvær han har osv.

Enten inngår dere privat avtale eller du tar bidraget gjennom NAV. Da regner de ut hva han skal betale, betaler han ikke får du bidragsforskudd fra NAV, det pleier ikke å være så mye. Men barnefar vil da opparbeide seg gjeld så hvis han får igjen penger på skatten risikerer han at det han har i gjeld til deg blir tatt fra skattepengene og gitt til deg. Eller han får trekk i lønnen.

Hør med NAV om hvordan du tar dette gjennom de.

-Bostøtte, du kan søke om bostøtte. Google bostøtte + byen du bor i så finner du nok søknadsskjema og hva dokumentasjon du må sende med. Evt ring å hør med de, fortell at du er gravid osv.

Når du har mottat overgangsstønad i 1 år så MÅ du ut i jobb eller nødvendig utdanning for å fortsatt kunne motta overgangsstønad, da må barnet ditt i bhg eller til dagmamma. Du kan da søke om stønad til barnetilsyn. NAV vil da kunne dekke opptil 64% av bhg regningen.

Mitt tips til deg er at du starter på utdanning ved skoleoppstart i 2016, hvis du ikke har utdannelse fra før.

Du vil da kunne få overgangsstønad i to år til, og i noen tilfeller får man søkt om utvidet overgangsstønad slik du kan få det til du er ferdig utdannet.

En venninne av meg fikk utvidet den med 8 mnd til hun var ferdig utdannet på høyskolen. Men kan være reglene er annerledes nå.

Så hvis du studerer og mottar overgangsstønad så kan du selvfølgelig søke om stipend og lån fra Lånekassen. Men husk da at mye av stipendet blir til lån ved endt utdannelse siden du mottar overgangsstønad, dette blir regnet som inntekt.

Spar så mye du kan av lånet fra Lånekassen mens du også mottar overgangsstønad (hvis du starter å studerer) bruk det som egenkapital når du skal kjøpe bolig eller til å ha til siste studieår hvis overgangsstønaden stopper etter 3 år.

Babyen trenger ikke så mye i starten, klær, bleier, seng, madrass, dyne, vaskeklut, badebalje og vogn, termometeret, sink salve osv.Evt bilsete hvis du har bil. Alt kan kjøpes brukt(ikke madrass og dyne, det kjøper du nytt, finnes masse billig)

Gå inn på finn.no og se på "gis vekk" finner masse greie ting der gratis. Benytt deg av det. Gå også inn på facebook å søk opp hjelp oss å hjelpe i din by. Der kan de som administrerer gruppen formidle anonymt til medlemme hva du trenger, og tro meg folk er veldig villig til å hjelpe alenemødre. Har selv en venninne som fikk alt hun trengte gratis gjennom en slik side.

Trekk pusten dypt, slapp av dette ordner seg. Lykke til 😊👍

Anonymous poster hash: 352a4...b9d

Skrevet

Jeg skjønner at det er kjipt hvis du hadde forestilt deg å få 44000 og så får du "bare" 15000. Da må du tenke på nytt og du må omprioritere. Det hadde dog vært lurt å ta imot innspill heller enn å bli fornærmet og føle deg misforstått. Offentlige stønader er et gode, men det må jo være sånn at det offentlige dekker et minstemål. Ser du spør lenger opp i tråden om ikke ditt barn fortjener samme start i livet enn andres. Det er bare sant til en viss grad. Mine barn fortjener det de trenger, men får mindre enn Rimi-Hagens barn. Jeg har valgt å få tre barn uten å jobbe 120%, og heller ikke i en bransje som gir masse penger.

Poenget mitt er at selv om vi har tilgang til Onkel Staten, så har vi forsørgerplikt for egne barn. Til syvende og sist er mine unger mitt ansvar. Jeg må gjøre det beste ut av mine livsbetingelser. Mine barn trenger at jeg bretter opp ermene og har dem i fokus uansett hva livet byr oss.

Jo, det er mye som er gratis. Er man fattig eller har dårlig råd, bruker man ikke 10 kr på å gå på do. Man sørger for å være et sted hvor det er gratis å tisse. Man spør kompiser om de kan være med og hente en vaskemaskin heller enn å betale for transport. Bor man umøblert, får man kanskje vurdere å flytte til noe billigere som er møblert. Bor du i Oslo og ikke har nettverk, familie eller jobb, bør du kanskje flytte et sted hvor levekostnadene er lavere.

Bestill en time på NAV og be om en gjennomgang av ulike stønader og hjelp til å sette opp et budsjett.

Skrevet

Jeg skjønner at det er kjipt hvis du hadde forestilt deg å få 44000 og så får du "bare" 15000. Da må du tenke på nytt og du må omprioritere. Det hadde dog vært lurt å ta imot innspill heller enn å bli fornærmet og føle deg misforstått. Offentlige stønader er et gode, men det må jo være sånn at det offentlige dekker et minstemål. Ser du spør lenger opp i tråden om ikke ditt barn fortjener samme start i livet enn andres. Det er bare sant til en viss grad. Mine barn fortjener det de trenger, men får mindre enn Rimi-Hagens barn. Jeg har valgt å få tre barn uten å jobbe 120%, og heller ikke i en bransje som gir masse penger.

Poenget mitt er at selv om vi har tilgang til Onkel Staten, så har vi forsørgerplikt for egne barn. Til syvende og sist er mine unger mitt ansvar. Jeg må gjøre det beste ut av mine livsbetingelser. Mine barn trenger at jeg bretter opp ermene og har dem i fokus uansett hva livet byr oss.

Jo, det er mye som er gratis. Er man fattig eller har dårlig råd, bruker man ikke 10 kr på å gå på do. Man sørger for å være et sted hvor det er gratis å tisse. Man spør kompiser om de kan være med og hente en vaskemaskin heller enn å betale for transport. Bor man umøblert, får man kanskje vurdere å flytte til noe billigere som er møblert. Bor du i Oslo og ikke har nettverk, familie eller jobb, bør du kanskje flytte et sted hvor levekostnadene er lavere.

Bestill en time på NAV og be om en gjennomgang av ulike stønader og hjelp til å sette opp et budsjett.

Så enig!

Og for all del, ikke klag på at asylsøkere har det bedre enn du har som du gjorde i en annen tråd........

Anonymous poster hash: c0280...345

Skrevet

"mange andre jeg kjenner får det"  ????

Kanskje du har godt av en annen omgangskrets... 

Skrevet

Velkommen til virkeligheten!

Anonymous poster hash: 43860...10f

Skrevet

15 000 til barneutstyr er da mer enn nok, hvor mye forlanger du egentlig? :o

Mener du ærligtalt at du skulle få over 40 000 til barnet, også skulle staten ordne husleie, mat, og annet for deg? Engangsstønaden er IKKE til barnet, de pengene er myntet på 3 mnd omsorg til mor, resterende etter faste utgifter og mat, beregnes på barnet om det behøves.

Skrevet

Da jeg fikk mine barn, fikk jeg også engangsstøtten. Jeg var riktignok student, så fikk noe ekstra fra Lånekassen. Engangsstøtten satt jeg inn på høyrentekonto. Vi kjøpte det nødvendigste av utstyr, fikk mye utstyr av familie i gaver. Arvet også mye, så brukte minimalt. Resten av pengene gikk til husleie og faste utgifter.

Da jeg ikke hadde direkte tilgang på kontoen, holdt pengene lenge. Engangsstøtten er ikke forbeholdt barnet, det er meninga at mor skal slippe å jobbe tre uker før og seks uker etter fødsel. Med andre ord er den forbeholdt livsopphold.

Skrevet

Kjære vene! Du tenkte at du skulle sette et barn til verden du ikke kan forsørge og så skulle Staten klappe deg på skulderen og tildele deg en fet pengesum slik at du kunne møblere leiligheten din?

De aller fleste her har vært unge og med lite penger, så jeg tror de fleste har gode forutsetninger for å forstå situasjonen din. Det vi ikke forstår er den holdningen som skinner igjennom om at du får lite og burde fått mer. Det handler om å ta ansvar for egen livssituasjon slik alle vi andre her inne har måttet gjøre.

Anonymous poster hash: 43860...10f

Skrevet

Husk på å bestille babypakker. Der får du mye ting og tang som du trenger gratis.

Skrevet

Jeg tror også du må omprioritere litt her... Så klart, hvis du har gått inn på babyshop og funnet den "beste" vogna, bilstolen, senga, stellebord, osv, så er det klart at det blir en formue. Men bare de som har råd til det kjøper dette. Har man ikke råd, så må man jekke seg ned litt. Eventuelt gå inn på finn og ta handlerunden sin heller.

De fleste av oss har et budsjett å holde oss innenfor. De fleste av oss vil nok oppleve at "jaja, det har nok ikke JEG råd til..."

Nesten alle jeg kjenner forteller stolt om hvilke kupp de gjorde på finn. Til og med min svigersøster og mannen som tjener MASSE penger... Man kan få ting man ellers ikke hadde hatt råd til...

At du KUN har vaskemaskin og seng... Det virker nesten som om du ikke har hørt om finn en gang? Eller vært på en bruktbutikk? Enkelte gir bort møbler for de vil bare bli kvitt det. SPESIELT i Oslo. Ta en titt!

Her tar jeg kanskje feil, men likevel. Det at du har et svært begrenset nettverk gjør kanskje også at du ikke er helt klar over, at de fleste av oss kan bli frustrert over at pengene ikke strekker til. Utenfra tror du kanskje at alle som jobber og tjener penger har det ganske fett, og har det de trenger. Men de fleste opplever at det å kjøpe masse nytt barneutstyr vil gå på bekostning av noe annet. Og at det er kjipt... Nordmenn flest liker å fikse opp i stua si og ha fine møbler. Da er det kjipt å måtte bruke pengene på noe annet istedenfor... Og man skulle ønske man tjente mer...

All denne misnøyen blandt oss nordmenn. Selv om vi bare trenger et fungerende kjøkken, seng, vaskemaskin, dusj, do, og noe å sitte i og et bord. Gjerne internett, og mobiltelefon. Babyen trenger en mamma sine armer, pupp, et trygt sted å sove, tøy for å holde seg varm, og bleier å gå på do i. Noe å fraktes i ute - vogn eller bæretøy.

Disse tingene kan være mer eller mindre gratis. Hvertfall veldig billig.

Alt annet virker det jo som du får penger for allerede. Og du har internett, og mobil. Jeg ville satt meg ned, pustet rolig ut, og tatt dette på strak arm.

Anonymous poster hash: 448ff...410

Skrevet

Far til barnet kan vel bidra litt?

Hvorfor har du ikke jobbet tidligere eller jobber nå?

Kan hende du må skaffe dagmamma til barnet og begynne å jobbe tidligere enn tenkt?

Hvorfor møblere du ikke leiligheten gratis fra finn og Facebook. Jeg tipper at med litt innsats vil du i løpet sv en uke ha både barneutstyr og møbler gratis viss du gidder gjøre en innsats.

Tenkte du at barne du fikk et barn skulle du leve godt med penger på konto? Velkommen til virkeligheten!

Anonymous poster hash: af5b7...476

Skrevet

Ser mange anbefaler deg å søke stønader og minner deg på at du får barnetrygd og bidrag.

I lys av trådens tema føler jeg for å nevne at disse ikke kommer ovenpå sosialstønad. De regnes som inntekt og sosialstønad vil gå ned/forsvinne.

Kan du forklare det litt nærmere for meg?

Er det noen som kan skrive punkt for punkt hva jeg har krav på og kan søke på som kommende alenemor? Og som er arbeidsledig? Slik at jeg kan dra på NAV og søke om dette..

Altså får sosial hjelp.. Til husleie og mat osv..

*bostøtte skal jeg søke om

* overgangsstønad sa de at jeg ikke kunne søke om enda (men vet ikke helt hva det innebærer)

Dere nevner så mange forskjellige bidrag at jeg er litt forvirra nå...

Håper noen kan ta seg ett par minutter og skrive ned til meg om hva jeg har krav på... Setter stor pris på det :)Anonymous poster hash: b7dc2...98e

Som alenemor så kan du få:

-overgangsstønad, tror du får den fra måneden før du har termin. Dette er en stønad for alenemødre. Når du har hatt overgangsstønad i et år så må du enten ut i jobb eller utdanning for å kunne fortsette med å få stønaden. Tror det er i 3 år man kan få stønaden. Du må søke hos NAV,

Husk at de kan ta 1-2-3 mnd før NAV har behandlet saken så søk i god tid.

-utvidet barnetrygd, dvs en ekstra barnetrygd. Barnetrygden er på 970kr mnd, denne får du første gang måneden etter barnet er født. du vil da få 1940kr i barnetrygd. Barnetrygd kommer automatisk, må ikke søkes om. Usikker på hvordan det er når man skal ha utvidet barnetrygd, hør med NAV om du må søke om utvidet barnetrygd eller hvordan det gjøres.

-barnebidrag fra far. Hva du får av far varierer utifra inntekt, hvor mye samvær han har osv.

Enten inngår dere privat avtale eller du tar bidraget gjennom NAV. Da regner de ut hva han skal betale, betaler han ikke får du bidragsforskudd fra NAV, det pleier ikke å være så mye. Men barnefar vil da opparbeide seg gjeld så hvis han får igjen penger på skatten risikerer han at det han har i gjeld til deg blir tatt fra skattepengene og gitt til deg. Eller han får trekk i lønnen.

Hør med NAV om hvordan du tar dette gjennom de.

-Bostøtte, du kan søke om bostøtte. Google bostøtte + byen du bor i så finner du nok søknadsskjema og hva dokumentasjon du må sende med. Evt ring å hør med de, fortell at du er gravid osv.

Når du har mottat overgangsstønad i 1 år så MÅ du ut i jobb eller nødvendig utdanning for å fortsatt kunne motta overgangsstønad, da må barnet ditt i bhg eller til dagmamma. Du kan da søke om stønad til barnetilsyn. NAV vil da kunne dekke opptil 64% av bhg regningen.

Mitt tips til deg er at du starter på utdanning ved skoleoppstart i 2016, hvis du ikke har utdannelse fra før.

Du vil da kunne få overgangsstønad i to år til, og i noen tilfeller får man søkt om utvidet overgangsstønad slik du kan få det til du er ferdig utdannet.

En venninne av meg fikk utvidet den med 8 mnd til hun var ferdig utdannet på høyskolen. Men kan være reglene er annerledes nå.

Så hvis du studerer og mottar overgangsstønad så kan du selvfølgelig søke om stipend og lån fra Lånekassen. Men husk da at mye av stipendet blir til lån ved endt utdannelse siden du mottar overgangsstønad, dette blir regnet som inntekt.

Spar så mye du kan av lånet fra Lånekassen mens du også mottar overgangsstønad (hvis du starter å studerer) bruk det som egenkapital når du skal kjøpe bolig eller til å ha til siste studieår hvis overgangsstønaden stopper etter 3 år.

Babyen trenger ikke så mye i starten, klær, bleier, seng, madrass, dyne, vaskeklut, badebalje og vogn, termometeret, sink salve osv.Evt bilsete hvis du har bil. Alt kan kjøpes brukt(ikke madrass og dyne, det kjøper du nytt, finnes masse billig)

Gå inn på finn.no og se på "gis vekk" finner masse greie ting der gratis. Benytt deg av det. Gå også inn på facebook å søk opp hjelp oss å hjelpe i din by. Der kan de som administrerer gruppen formidle anonymt til medlemme hva du trenger, og tro meg folk er veldig villig til å hjelpe alenemødre. Har selv en venninne som fikk alt hun trengte gratis gjennom en slik side.

Trekk pusten dypt, slapp av dette ordner seg. Lykke til Anonymous poster hash: 352a4...b9d

Dette er god informasjon HI!

Forstår du har det vanskelig, ønsker deg masse lykke til!

Anonymous poster hash: a884e...92f

Skrevet

Jeg får mitt første barn om ikke så lenge. For tiden er jeg arbeidsledig og får sosialhjelp. Har da en husleie på 10000 kr og + jeg får livsopphold (penger til mat,busskort,lege,regninger osv) har forsåvidt fått denne leiligheten.

Idag var jeg og skulle søke på engangssøknaden, og det gikk helt greit. Leverte søknaden og legeattest på gravidtiten. Men så får jeg beskjed per tlf fra ei fra nav, om at disse 44 tusen kr jeg får til barnet 29 av de skal gå til husleie og bare 15 til barnet? Så det vil si får ikke noe husleie penger eller livsopphold i tillegg til de engangstønaden? Jeg er utrolig frustrert og forstår ikke helt hvordan jeg skal få til å kjøpe utstyr til barnet med bare 15000 kr. I tillegg til alt er at jeg har nettopp flyttet for meg selv og har intet annet i leiligheten enn en vaskemaskin og en seng. Mangler alt annet.. Mikro, kjøkken utstyr, klessksp, støvsuger, kjøkkenbordet, stuebord osv osv. Jeg kjenner jeg blir veldig trist inni meg og hun dama fra NAV tok hele gleden fra meg som jeg hadde for å kjøpe inn ting til barnet.. Noen som vet om dette? Er det virkelig sånn at engangstønaden skal brukes på husleie og livsopphold når man er på sosialen? De fleste som j kjenner og har fått denne stønaden de brukte det bare på barnet. Pengene er jo barnet sitt.. Jeg forstår ikke...

Kanskje noen fra NAV jobber/har jobber der som kan svare meg?

Kan jeg sende en klage eller gjøre noe, for å unngå å bruke pengene til barnet på husleie?

Bare 15000 til barneutstyr??? Er du helt dust? De pengene skal brukes på nødvendig (brukt!!!!) utstyr og skal brukes i månedene som kommer siden du ikke har rett på permisjonspenger!

Sorry altså, men blir litt provosert av deg. Snakk om å være korttenkt!

Anonymous poster hash: 394ee...5cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...