Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #26 Skrevet 16. februar 2015 Du trenger vogn, bilstol, stellebord og seng. Trenger ikke 15000 til det. Jeg fikk engangsstønad og sosialhjelp da to av ungene kom. Måtte bruke mesteparten på husleie og livsopphold. Mye fint som både gis bort og selges billig på finn.no Alt dette babyutstyret gis bort i oslo: http://m.finn.no/bap/free/search.html?sub_category=1.68.3911&sub_category=1.68.3914&sub_category=1.68.3918&location=0.20061&product_category=2.68.3916.312&product_category=2.68.3916.316&product_category=2.68.3916.313#55950973 Vogner til under 1000lappen i oslo: http://m.finn.no/bap/forsale/search.html?sub_category=1.68.3914&price_to=1000&location=0.20061 Anonymous poster hash: 3facb...030
BareMas Skrevet 16. februar 2015 #27 Skrevet 16. februar 2015 Jeg ville uansett tatt kontakt med nav, og spurt om de kan se/regne over det en gang til. Syns faktisk det er rart at du "kun" skal få 15.000 bare fordi du mottar sosialstønad. Greit nok at man kan finne billig vogn, seng osv. Men hvis du trenger ALT og får det litt billig osv blir det allikevel fort mer enn 15.000 Tenk på alt man trenger. Vogn (+myggnetting, regntrekk, stelleveske, vognpose) Seng (+madrass, sprinkelbeskytter, dyne, sengtøy) Vippestol, bæresele/sjal, ammeutstyr, badekar, Bilstol, stellebord/stellematte og utstyr/kremer, babygym, tåteflasker, masse bleier, smokker, kluter, leker, klær... Listen er lang. Jeg måtte i tillegg bruke ei formue på brystpumpe, brystskjold, ammesalver, ammeinnlegg, antibiotika pga brystbetennelse osv. pga ammingen var så vanskelig. Anonymous poster hash: a82a4...4c4 Jeg synes det er helt på trynet... Jeg gruer meg nesten litt til å få dette barnet.Fordi jeg er så bekymret om jeg har nok penger til å kjøpe alt barnet mitt trenger... Jeg har jo vært å tittet på barneutstyr, men ikke kjøpt noen ting enda og har jo regnet litt å 15.000 kr vil ikke holde i mål. Ikke for en enslig mamma som meg. Og ja jeg har kjøpt en brukt barnevogn. Men har ikke betalt henne den enda. Fordi jeg venter på disse pengene. Også skal jeg også ha penger til denne ongen en stund. Bleier og alt annet som ongen må ha hver dag osv... Har nesten grått i hele dag fordi jeg er så frustrert ( til dere som sier ja men 15000 kr er nok. Det er ikke nok når mangler alt! Anonymous poster hash: b7dc2...98e Er du enslig kan du også søke om overgangsstønad, men er litt usikker hvordan det er med aktivitetskravet nå da det ble endret for ikke lenge siden. Du vil også få farsbidrag(evnt bare forskuddsbidraget), er du enslig ved fødsel melder sykehuset fra til bidragsfogden og dette går automatisk. Så kommer barnetrygden. Husk, alt trenger ikke å kjøpes med en gang, legg heller av penger fra og med nå, om det bare er 20kr nå og da, og kjøp ved behov. Vet ikke hvor lenge det er til termin, men har du noen mulighet til å skaffe deg en liten jobb, så hjelper det også. Arvaklær er verdt sin vekt i gull.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #28 Skrevet 16. februar 2015 Er helt tydelig store forskjeller fra kommune til kommune. Hos oss beregnes engangsstønaden som inntekt med kr.1000,- i mnd i 12 mnd. Dvs totalt 12000kr. Om du mener at du ikke får kjøpt alt du trenger med kr. 15000,-, må du sørge for å dokumentere alt av utgifter du har og ber om at de godkjenner disse utgiftene. Dersom du får avslag kan du klage og saken må vurderes på nytt, evt da hos fylkesmannen om de opprettholder vedtaket. Anonymous poster hash: ef968...490
Roheryn Skrevet 16. februar 2015 #29 Skrevet 16. februar 2015 Jeg ville uansett tatt kontakt med nav, og spurt om de kan se/regne over det en gang til. Syns faktisk det er rart at du "kun" skal få 15.000 bare fordi du mottar sosialstønad. Greit nok at man kan finne billig vogn, seng osv. Men hvis du trenger ALT og får det litt billig osv blir det allikevel fort mer enn 15.000 Tenk på alt man trenger. Vogn (+myggnetting, regntrekk, stelleveske, vognpose) Seng (+madrass, sprinkelbeskytter, dyne, sengtøy) Vippestol, bæresele/sjal, ammeutstyr, badekar, Bilstol, stellebord/stellematte og utstyr/kremer, babygym, tåteflasker, masse bleier, smokker, kluter, leker, klær... Listen er lang. Jeg måtte i tillegg bruke ei formue på brystpumpe, brystskjold, ammesalver, ammeinnlegg, antibiotika pga brystbetennelse osv. pga ammingen var så vanskelig. Anonymous poster hash: a82a4...4c4 Jeg synes det er helt på trynet... Jeg gruer meg nesten litt til å få dette barnet.Fordi jeg er så bekymret om jeg har nok penger til å kjøpe alt barnet mitt trenger... Jeg har jo vært å tittet på barneutstyr, men ikke kjøpt noen ting enda og har jo regnet litt å 15.000 kr vil ikke holde i mål. Ikke for en enslig mamma som meg. Og ja jeg har kjøpt en brukt barnevogn. Men har ikke betalt henne den enda. Fordi jeg venter på disse pengene. Også skal jeg også ha penger til denne ongen en stund. Bleier og alt annet som ongen må ha hver dag osv... Har nesten grått i hele dag fordi jeg er så frustrert ( til dere som sier ja men 15000 kr er nok. Det er ikke nok når mangler alt! Anonymous poster hash: b7dc2...98e Jovisst går det. Det du trenger som koster masse er vogn og bilstol. Ellers er det faktisk overraskende lite en baby trenger i starten. Hvis du ikke har inntekt så er livets harde realitet at du ikke har råd til mer en det absolutt mest nødvendige. Det er ingen kjøpefest, men sånn er det. Du trenger vogn, bilstol, seng og sengeklær (ikea har til noen hundrelapper), et par helsetepper, en stellematte, noen vaskekluter og litt klær. Så trenger du å sette av noen kroner i tilfelle du behover flasker eller andre ting når baby er født. Det meste får du kjøpt brukt til en billig penge. Noe vil du sikkert også kunne få i barselgaver. 15000 rekker LANGT.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #30 Skrevet 16. februar 2015 Jeg ville uansett tatt kontakt med nav, og spurt om de kan se/regne over det en gang til. Syns faktisk det er rart at du "kun" skal få 15.000 bare fordi du mottar sosialstønad. Greit nok at man kan finne billig vogn, seng osv. Men hvis du trenger ALT og får det litt billig osv blir det allikevel fort mer enn 15.000 Tenk på alt man trenger. Vogn (+myggnetting, regntrekk, stelleveske, vognpose) Seng (+madrass, sprinkelbeskytter, dyne, sengtøy) Vippestol, bæresele/sjal, ammeutstyr, badekar, Bilstol, stellebord/stellematte og utstyr/kremer, babygym, tåteflasker, masse bleier, smokker, kluter, leker, klær... Listen er lang. Jeg måtte i tillegg bruke ei formue på brystpumpe, brystskjold, ammesalver, ammeinnlegg, antibiotika pga brystbetennelse osv. pga ammingen var så vanskelig. Anonymous poster hash: a82a4...4c4 Jeg synes det er helt på trynet... Jeg gruer meg nesten litt til å få dette barnet.Fordi jeg er så bekymret om jeg har nok penger til å kjøpe alt barnet mitt trenger... Jeg har jo vært å tittet på barneutstyr, men ikke kjøpt noen ting enda og har jo regnet litt å 15.000 kr vil ikke holde i mål. Ikke for en enslig mamma som meg. Og ja jeg har kjøpt en brukt barnevogn. Men har ikke betalt henne den enda. Fordi jeg venter på disse pengene. Også skal jeg også ha penger til denne ongen en stund. Bleier og alt annet som ongen må ha hver dag osv... Har nesten grått i hele dag fordi jeg er så frustrert ( til dere som sier ja men 15000 kr er nok. Det er ikke nok når mangler alt! Anonymous poster hash: b7dc2...98e Er du enslig kan du også søke om overgangsstønad, men er litt usikker hvordan det er med aktivitetskravet nå da det ble endret for ikke lenge siden. Du vil også få farsbidrag(evnt bare forskuddsbidraget), er du enslig ved fødsel melder sykehuset fra til bidragsfogden og dette går automatisk. Så kommer barnetrygden. Husk, alt trenger ikke å kjøpes med en gang, legg heller av penger fra og med nå, om det bare er 20kr nå og da, og kjøp ved behov. Vet ikke hvor lenge det er til termin, men har du noen mulighet til å skaffe deg en liten jobb, så hjelper det også. Arvaklær er verdt sin vekt i gull. farsbidrag er det pengene som far skal betale til barnet hver mnd eller? Altså barnebidrag fra far. Eller?? Anonymous poster hash: b7dc2...98e
sug lut Skrevet 16. februar 2015 #31 Skrevet 16. februar 2015 Du kan få alt av både innbo og barneutstyr gratis. Ingen grunn til å spy ut penger, spar så du har til ting som faktisk trengs, som husleia.
BareMas Skrevet 16. februar 2015 #32 Skrevet 16. februar 2015 Jeg ville uansett tatt kontakt med nav, og spurt om de kan se/regne over det en gang til. Syns faktisk det er rart at du "kun" skal få 15.000 bare fordi du mottar sosialstønad. Greit nok at man kan finne billig vogn, seng osv. Men hvis du trenger ALT og får det litt billig osv blir det allikevel fort mer enn 15.000 Tenk på alt man trenger. Vogn (+myggnetting, regntrekk, stelleveske, vognpose) Seng (+madrass, sprinkelbeskytter, dyne, sengtøy) Vippestol, bæresele/sjal, ammeutstyr, badekar, Bilstol, stellebord/stellematte og utstyr/kremer, babygym, tåteflasker, masse bleier, smokker, kluter, leker, klær... Listen er lang. Jeg måtte i tillegg bruke ei formue på brystpumpe, brystskjold, ammesalver, ammeinnlegg, antibiotika pga brystbetennelse osv. pga ammingen var så vanskelig. Anonymous poster hash: a82a4...4c4 Jeg synes det er helt på trynet... Jeg gruer meg nesten litt til å få dette barnet.Fordi jeg er så bekymret om jeg har nok penger til å kjøpe alt barnet mitt trenger... Jeg har jo vært å tittet på barneutstyr, men ikke kjøpt noen ting enda og har jo regnet litt å 15.000 kr vil ikke holde i mål. Ikke for en enslig mamma som meg. Og ja jeg har kjøpt en brukt barnevogn. Men har ikke betalt henne den enda. Fordi jeg venter på disse pengene. Også skal jeg også ha penger til denne ongen en stund. Bleier og alt annet som ongen må ha hver dag osv... Har nesten grått i hele dag fordi jeg er så frustrert ( til dere som sier ja men 15000 kr er nok. Det er ikke nok når mangler alt! Anonymous poster hash: b7dc2...98e Er du enslig kan du også søke om overgangsstønad, men er litt usikker hvordan det er med aktivitetskravet nå da det ble endret for ikke lenge siden. Du vil også få farsbidrag(evnt bare forskuddsbidraget), er du enslig ved fødsel melder sykehuset fra til bidragsfogden og dette går automatisk. Så kommer barnetrygden. Husk, alt trenger ikke å kjøpes med en gang, legg heller av penger fra og med nå, om det bare er 20kr nå og da, og kjøp ved behov. Vet ikke hvor lenge det er til termin, men har du noen mulighet til å skaffe deg en liten jobb, så hjelper det også. Arvaklær er verdt sin vekt i gull.farsbidrag er det pengene som far skal betale til barnet hver mnd eller? Altså barnebidrag fra far. Eller?? Anonymous poster hash: b7dc2...98e Jepp!
Mamma_til_2 Skrevet 16. februar 2015 #33 Skrevet 16. februar 2015 Kjære deg jeg vet ikke hvordan nav fungerer i ditt tilfelle men finn.no florerer av baby utstyr og resten av det du trenger til leiligheten mye er gratis og noe koster noen 100 lapper, du får det til, jeg har aldri brukt så mye på mine barn som baby, de trenger ikke mye fancy utstyr men en kjærlig og go mamma! Ring din saksbehandler i morgen og få fullstendig klarhet i hvordan de tenker osv. Og ta ting derfra. Lykke til. Er det virkelig slik at det er forskjellig fra NAV til nav? Jeg bor i Oslo... Anonymous poster hash: b7dc2...98e Bor du u Oslo så er det enda lettere 8g få tilnærmet gratis ting fra finn.no, der er og en gruppe som heter hjelp oss og hjelpe som du kan kontakte i dette tilfellet.Har du en link? Til siden du snakker om? Anonymous poster hash: b7dc2...98e Om du har face book så søk etter : hjelp oss å hjelpe, da skal du finne en side som har adresse Kolbotn, der kan du kontakte siw som er sidens eier og leder av gruppen i oslo Akershus, du kan være Anonym og få mye hjelp. Du trenger ikke skrive til de på face der står kontaktinfo, de har og nettside.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #34 Skrevet 16. februar 2015 Jeg ville uansett tatt kontakt med nav, og spurt om de kan se/regne over det en gang til. Syns faktisk det er rart at du "kun" skal få 15.000 bare fordi du mottar sosialstønad. Greit nok at man kan finne billig vogn, seng osv. Men hvis du trenger ALT og får det litt billig osv blir det allikevel fort mer enn 15.000 Tenk på alt man trenger. Vogn (+myggnetting, regntrekk, stelleveske, vognpose) Seng (+madrass, sprinkelbeskytter, dyne, sengtøy) Vippestol, bæresele/sjal, ammeutstyr, badekar, Bilstol, stellebord/stellematte og utstyr/kremer, babygym, tåteflasker, masse bleier, smokker, kluter, leker, klær... Listen er lang. Jeg måtte i tillegg bruke ei formue på brystpumpe, brystskjold, ammesalver, ammeinnlegg, antibiotika pga brystbetennelse osv. pga ammingen var så vanskelig. Anonymous poster hash: a82a4...4c4 Jeg synes det er helt på trynet... Jeg gruer meg nesten litt til å få dette barnet.Fordi jeg er så bekymret om jeg har nok penger til å kjøpe alt barnet mitt trenger... Jeg har jo vært å tittet på barneutstyr, men ikke kjøpt noen ting enda og har jo regnet litt å 15.000 kr vil ikke holde i mål. Ikke for en enslig mamma som meg. Og ja jeg har kjøpt en brukt barnevogn. Men har ikke betalt henne den enda. Fordi jeg venter på disse pengene. Også skal jeg også ha penger til denne ongen en stund. Bleier og alt annet som ongen må ha hver dag osv... Har nesten grått i hele dag fordi jeg er så frustrert ( til dere som sier ja men 15000 kr er nok. Det er ikke nok når mangler alt! Anonymous poster hash: b7dc2...98e Jovisst går det. Det du trenger som koster masse er vogn og bilstol. Ellers er det faktisk overraskende lite en baby trenger i starten. Hvis du ikke har inntekt så er livets harde realitet at du ikke har råd til mer en det absolutt mest nødvendige. Det er ingen kjøpefest, men sånn er det. Du trenger vogn, bilstol, seng og sengeklær (ikea har til noen hundrelapper), et par helsetepper, en stellematte, noen vaskekluter og litt klær. Så trenger du å sette av noen kroner i tilfelle du behover flasker eller andre ting når baby er født. Det meste får du kjøpt brukt til en billig penge. Noe vil du sikkert også kunne få i barselgaver. 15000 rekker LANGT. Jeg har ingen familie rundt meg, så ingen gaver kommer til meg.. Har heller ikke store venne kretsen.. Har tre venniner... Har bare meg selv og barnet. Derfor kanskje jeg gruer meg litt om jeg skal greie meg alle utgifter... De fleste nybakte mødre får hjelp av sine. Men j er ganske ensom på den fronten Anonymous poster hash: b7dc2...98e
Julie (: Skrevet 16. februar 2015 #35 Skrevet 16. februar 2015 Vet du hvilket kjønn du får? Jeg har masse pent brukte jenteklær som fyller boden. Og en mørkeblå vognpose (kjøpt brukt til soving i bhg). Vil du ha? Bor i Oslo, send en p.
Violeta Skrevet 16. februar 2015 #36 Skrevet 16. februar 2015 Du får da masse for 15 000!! Jeg brukte 14 000 da vi fikk vår tredje (hadde kun vogge og sprinkelseng fra før, hadde solgt alt). For det fikk jeg det nødvendigste pluss mye som strengt tatt ikke trengs. For 14 000 fikk jeg: vogn, klær, bilstol, angelsounds doppler, svangerskapsdagbok, brystpumpe, vognpose, regntrekk, klær, dyner, pute, bæresele, smokketermometer, badetermometer, stelleveske, salve og olje, speil til bil, ammeinnlegg i ull, babybok, sengekant og sengeklær, lekegrind, stellebord klorhexidin, Melkeoppsamler, madrass til vugga, adapter til vogn og babycall (fant listen på telefonen min). En del er kjøpt brukt, men det meste nytt.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #37 Skrevet 16. februar 2015 Du får masse babyutstyr for 15.000... Jeg brukte totalt 20.000 på vår første, kjøpte masse unødvendig, derav vogn til 10.000. Men jeg skjønner at det er en kjip situasjon. Uansett har du valgt å få barn på tross av manglende inntekt, så du må bare gjøre det beste utav situasjonen. Og ja - engangsstønaden skal også dekke livsopphold. Det er jo ikke slik at de som får foreldrepenger får en stor pott de skal bruke på utstyr utenom, de må ta fra sin ordinære inntekt. Man har jo gjerne faste utgifter deretter, så det er ikke nødvendigvis noe lettere. 15.000 er mye penger å bruke på en gang for veldig mange. Anonymous poster hash: c851a...132
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #38 Skrevet 16. februar 2015 Vet du hvilket kjønn du får? Jeg har masse pent brukte jenteklær som fyller boden. Og en mørkeblå vognpose (kjøpt brukt til soving i bhg). Vil du ha? Bor i Oslo, send en p. Så snill du er ❤️ jeg får en gutt. Så da blir det kanskje litt feil med rosa:/ Men vognpose sier jeg ikke nei til :-) Anonymous poster hash: b7dc2...98e
trollemor86 Skrevet 16. februar 2015 #39 Skrevet 16. februar 2015 Tips, vi har kjøpt babydyne på sparkjøp. 29kr for dyna samt at de har billig sengetøy. Folk gir også bort/selger billig mye fint på finn som mange har poengtert. Det ligger ofte mye pent brukte vogner fordi mange liker å bytte vogn ofte og rekker derfor knapt å bruke dem før de "må" ha ny. Babyer trenger mye mindre enn det vi tenker vi bør ha til dem.
Julie (: Skrevet 16. februar 2015 #40 Skrevet 16. februar 2015 Send meg en melding, så avtaler vi tid/ sted.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #41 Skrevet 16. februar 2015 Du får masse babyutstyr for 15.000... Jeg brukte totalt 20.000 på vår første, kjøpte masse unødvendig, derav vogn til 10.000. Men jeg skjønner at det er en kjip situasjon. Uansett har du valgt å få barn på tross av manglende inntekt, så du må bare gjøre det beste utav situasjonen. Og ja - engangsstønaden skal også dekke livsopphold. Det er jo ikke slik at de som får foreldrepenger får en stor pott de skal bruke på utstyr utenom, de må ta fra sin ordinære inntekt. Man har jo gjerne faste utgifter deretter, så det er ikke nødvendigvis noe lettere. 15.000 er mye penger å bruke på en gang for veldig mange. Anonymous poster hash: c851a...132 Jeg syns det er litt kjipt at du skal nevne at jeg har valgt å få barn når ikke har en inntekt. Jeg er i en vanskelig situasjon akkurat nå, der jeg er gravid og mangler jobb. Jeg skal ikke være uten jobb resten av livet mitt og leve på sosial æ. Anonymous poster hash: b7dc2...98e
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #42 Skrevet 16. februar 2015 Som enslig forsørger har du krav på overganstønad, bidrag, en ekstra barnetrygd og du vil antagelig få bostøtte. Sett deg inn i hva du har krav på!! Det er det beste du kan gjøre akkurat nå. Fyl ut skjema og send inn så snart du kan. Lag annonse på finn og Facebook at du er interresert i å kjøpe babyutstyr og ting til hjemmet for en billig penge, og du vil antagelig få mange tilbud. Anonymous poster hash: 7139e...4fe
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #43 Skrevet 16. februar 2015 Som enslig forsørger har du krav på overganstønad, bidrag, en ekstra barnetrygd og du vil antagelig få bostøtte. Sett deg inn i hva du har krav på!! Det er det beste du kan gjøre akkurat nå. Fyl ut skjema og send inn så snart du kan. Lag annonse på finn og Facebook at du er interresert i å kjøpe babyutstyr og ting til hjemmet for en billig penge, og du vil antagelig få mange tilbud. Anonymous poster hash: 7139e...4fe https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/Oversikt+over+stønader+til+enslig+mor+eller+far.1038.cms Bostøtte søkes om utenom. Du kan søke elektronisk via husbanken.no Overganstønad vet jeg ikke hva er på men ca 14-15000. Barnetrygd vil gi deg 1940,- i mnd. Anonymous poster hash: 7139e...4fe
skjotta Skrevet 16. februar 2015 #44 Skrevet 16. februar 2015 Seriøst? Tror du at staten skal si "hipp hurra! Du har blitt gravid uten å kunne forsørge deg selv eller barnet, så her har du 44 000 å shoppe for mens vi fortsetter å betale husleia og alle utgiftene dine!" Hverken jeg, eller noen jeg kjenner som er 2 i full jobb, har brukt 40 000 på baby utstyr, det er jo helt sprøtt. Og å klare seg med under 15 000 er ikke noe problem, du må bare legge fra deg shopping drømmene og tre inn i den virkelige verdenen. enten du liker å høre det eller ei så har du satt deg selv i en vanskelig situasjon der du ikke har råd til alt det du vil ha (hvem har vel det? Samme hvor mye man jobber) og der du burde være utrolig takknemlig for at du bor i et land der du faktisk får noe i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #45 Skrevet 16. februar 2015 Uten at jeg vet noe om summene, høres det slett ikke urimelig ut at du kun vil sitte igjen med 15 000kr. Som andre har skrevet, engangsstønaden er ikke først og fremst for å kjøpe utstyr, den skal dekke livsopphold. Den er i stedet for permisjonspenger, siden du ikke har rett på det. De som mottar permisjonspenger får ikke en ekstra slump på 40 000 til å dekke utstyr heller. 15 000 holder i massevis. Stellebord kan du få gratis eller kjøpe for 200kr på IKEA. Klær kan du få gratis eller kjøpes i sekkevis brukt, kjempebillig (noen få hundrelapper). Nyfødtbleier er også omtrent gratis. Vogn har du allerede avtalt bruktkjøp av, men hvis den er dyr, si at du ikke vil ha den likevel og finn noe billigere. Du bør klare å finne noe som er helt ok til max 2000-3000kr. Seng - gratis eller brukt. Vognpose - enkel å få kjøpt brukt. Kjøp ny(!) madrass på f .eks. IKEA. Kjøp badebalje på IKEA, få tak i masse slike gratispakker med babyolje og bleier og hva det nå er i alle sammen. Babyer trenger fint lite. Du vil få alt du trenger og mer til for 15 000. Jeg skjønner du sikkert hadde sett fram til å shoppe til babyen, men realiteten er at du er på sosialstønad - og selv om du hadde fått beholde hele engangsstønaden, mener jeg du burde valgt billigvarianten og brukt pengene til andre og viktigere ting uansett. Det ville i alle fall jeg gjort hvis jeg var deg. Anonymous poster hash: c0f31...a05
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #46 Skrevet 16. februar 2015 Seriøst? Tror du at staten skal si "hipp hurra! Du har blitt gravid uten å kunne forsørge deg selv eller barnet, så her har du 44 000 å shoppe for mens vi fortsetter å betale husleia og alle utgiftene dine!" Hverken jeg, eller noen jeg kjenner som er 2 i full jobb, har brukt 40 000 på baby utstyr, det er jo helt sprøtt. Og å klare seg med under 15 000 er ikke noe problem, du må bare legge fra deg shopping drømmene og tre inn i den virkelige verdenen. enten du liker å høre det eller ei så har du satt deg selv i en vanskelig situasjon der du ikke har råd til alt det du vil ha (hvem har vel det? Samme hvor mye man jobber) og der du burde være utrolig takknemlig for at du bor i et land der du faktisk får noe i det hele tatt. Godt skrevet og helt enig! Anonymous poster hash: 7394a...f5c
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #47 Skrevet 16. februar 2015 Et tips: legg en innsats i å få til ammingen. Det er gratis, morsmelkerstatning og flasker koster penger. 15000 er mye penger, med god planlegging går du masse babyutstyr for under den summen. Anonymous poster hash: 748e0...c8a
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #48 Skrevet 16. februar 2015 Du klarer fint å handle inn til baby for 15 000 Jeg trodde også at det skulle være mye dyrere før jeg begynte selv å handle. Og jeg begynte nesten med en gang å handle, for å spre det jeg trodde kom til å være en svært stor utgift, utover hele graviditeten. Er ikke engang halvveis enda, og er så og si ferdig å handle til baby, utenom klær som jeg kommer til å arve mye av, og har vel kun brukt 6 - 7 000. Dette inkluderer da altså 3 barnevogner, sprinkelseng, madrass, stellebord, bilstol, vognposer, dyner, bæresele, sengekant, sengetøy, og litt diverse. Dette er det jeg har kjøpt (som utelater det jeg har arvet). Det meste er kjøpt brukt, noe er kjøpt nytt (som madrass, dyne osv). På finn.no og salgsgrupper for barneutstyr på facebook får du så ufattelig mye til en billig penge - og du trenger ikke engang måtte nøye deg med det "billigste" kun fordi det er billig, du kan få tak i det du har lyst på til baby, for en billig penge. Det er helt supert! Så dette går nok helt fint, HI. Søk bostøtte nå, det får du nok garantert, og etter fødsel kan du søke om overgangsstønad også om du er alene. Alt ordner seg Anonymous poster hash: 3297f...780
skjotta Skrevet 16. februar 2015 #49 Skrevet 16. februar 2015 Ser mange anbefaler deg å søke stønader og minner deg på at du får barnetrygd og bidrag. I lys av trådens tema føler jeg for å nevne at disse ikke kommer ovenpå sosialstønad. De regnes som inntekt og sosialstønad vil gå ned/forsvinne.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #50 Skrevet 17. februar 2015 Ser mange anbefaler deg å søke stønader og minner deg på at du får barnetrygd og bidrag. I lys av trådens tema føler jeg for å nevne at disse ikke kommer ovenpå sosialstønad. De regnes som inntekt og sosialstønad vil gå ned/forsvinne. Kan du forklare det litt nærmere for meg? Er det noen som kan skrive punkt for punkt hva jeg har krav på og kan søke på som kommende alenemor? Og som er arbeidsledig? Slik at jeg kan dra på NAV og søke om dette.. Altså får sosial hjelp.. Til husleie og mat osv.. *bostøtte skal jeg søke om * overgangsstønad sa de at jeg ikke kunne søke om enda (men vet ikke helt hva det innebærer) Dere nevner så mange forskjellige bidrag at jeg er litt forvirra nå... Håper noen kan ta seg ett par minutter og skrive ned til meg om hva jeg har krav på... Setter stor pris på det Anonymous poster hash: b7dc2...98e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå