Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #1 Skrevet 16. februar 2015 Jeg får mitt første barn om ikke så lenge. For tiden er jeg arbeidsledig og får sosialhjelp. Har da en husleie på 10000 kr og + jeg får livsopphold (penger til mat,busskort,lege,regninger osv) har forsåvidt fått denne leiligheten. Idag var jeg og skulle søke på engangssøknaden, og det gikk helt greit. Leverte søknaden og legeattest på gravidtiten. Men så får jeg beskjed per tlf fra ei fra nav, om at disse 44 tusen kr jeg får til barnet 29 av de skal gå til husleie og bare 15 til barnet? Så det vil si får ikke noe husleie penger eller livsopphold i tillegg til de engangstønaden? Jeg er utrolig frustrert og forstår ikke helt hvordan jeg skal få til å kjøpe utstyr til barnet med bare 15000 kr. I tillegg til alt er at jeg har nettopp flyttet for meg selv og har intet annet i leiligheten enn en vaskemaskin og en seng. Mangler alt annet.. Mikro, kjøkken utstyr, klessksp, støvsuger, kjøkkenbordet, stuebord osv osv. Jeg kjenner jeg blir veldig trist inni meg og hun dama fra NAV tok hele gleden fra meg som jeg hadde for å kjøpe inn ting til barnet.. Noen som vet om dette? Er det virkelig sånn at engangstønaden skal brukes på husleie og livsopphold når man er på sosialen? De fleste som j kjenner og har fått denne stønaden de brukte det bare på barnet. Pengene er jo barnet sitt.. Jeg forstår ikke... Kanskje noen fra NAV jobber/har jobber der som kan svare meg? Kan jeg sende en klage eller gjøre noe, for å unngå å bruke pengene til barnet på husleie? Anonymous poster hash: b7dc2...98e
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #2 Skrevet 16. februar 2015 15000 på barneutstyr??? Det er mye penger. Nå vet jeg ikke reglene, men det er vel rimelig at nav holder litt tilbake siden de betaler alt annet for deg...? Anonymous poster hash: b2097...061
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #3 Skrevet 16. februar 2015 "Bare" femten tusen? Herregud...MÅ alt være nytt?!? Anonymous poster hash: 35519...ef3
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #4 Skrevet 16. februar 2015 Du får kjøpt mye pent babyutstyr brukt. Møbler ol. Gies ofte bort på finn Har ei venninne som har innredet leiligheten sin fra finn. Anonymous poster hash: d5e57...a0c
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #5 Skrevet 16. februar 2015 Det syns jeg hørtes veldig rart ut. Etter det jeg har hørt sier de mye rart på nav, alt ettersom hvem du prater med. Det kommer helt sikkert til å ordne seg. Lykke til 😊😊 Anonymous poster hash: a82a4...4c4
Mamma_til_2 Skrevet 16. februar 2015 #6 Skrevet 16. februar 2015 Kjære deg jeg vet ikke hvordan nav fungerer i ditt tilfelle men finn.no florerer av baby utstyr og resten av det du trenger til leiligheten mye er gratis og noe koster noen 100 lapper, du får det til, jeg har aldri brukt så mye på mine barn som baby, de trenger ikke mye fancy utstyr men en kjærlig og go mamma! Ring din saksbehandler i morgen og få fullstendig klarhet i hvordan de tenker osv. Og ta ting derfra. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #7 Skrevet 16. februar 2015 Jeg vet ikke mye om situasjonen du er i, men jeg kan si at vi har huset fullt med utstyr til babyen og malt rommet hennes for under 10000 kr. Mye er arvet, men så å si alt vi har kan fåes billig eller gratis fra nettet. Så 15000 kr ville jeg tro kan holde en god stund lykke til! Anonymous poster hash: 19eaa...916
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #8 Skrevet 16. februar 2015 Det syns jeg hørtes veldig rart ut. Etter det jeg har hørt sier de mye rart på nav, alt ettersom hvem du prater med. Det kommer helt sikkert til å ordne seg. Lykke til 😊😊 Anonymous poster hash: a82a4...4c4 Dette er HI. Jeg fant dette på NAV sine sider. Slik jeg forstår det så står det jo ikke om at man skal betale husleie med de pengene? Eller forstår du det annerledes? Forholdet til Lov om sosiale tjenester i NAV [Endret 5/14] Vi viser til rundskriv til Hovednr. 35 § 18 punkt. 4.18.2.27 "Trygdeytelser og pensjoner" der det bl.a. heter: "Engangsstønad ved fødsel som gis til mødre som ikke har opptjent rett til foreldrepenger er ment å dekke noe livsopphold, utgifter til barnet, som klær, barnevogn, bleier og annet utstyr, og nødvendige ting til hjemmet som følge av barnet. Hvor stor andel av beløpet som skal gå til hva, er ikke presisert. Hvis engangsstønaden medregnes fullt ut som inntekt i beregningen av økonomisk stønad, må det samtidig tas hensyn til alle utgiftene den er ment å dekke på utgiftssiden." Anonymous poster hash: b7dc2...98e
mrsmergaert Skrevet 16. februar 2015 #9 Skrevet 16. februar 2015 Reglene fra Nav er at engangsstønaden skal dekke 3måneders livsopphold og babyutstyr.
mrsmergaert Skrevet 16. februar 2015 #10 Skrevet 16. februar 2015 Eller som det står der, noe livsopphold.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #11 Skrevet 16. februar 2015 Kjære deg jeg vet ikke hvordan nav fungerer i ditt tilfelle men finn.no florerer av baby utstyr og resten av det du trenger til leiligheten mye er gratis og noe koster noen 100 lapper, du får det til, jeg har aldri brukt så mye på mine barn som baby, de trenger ikke mye fancy utstyr men en kjærlig og go mamma! Ring din saksbehandler i morgen og få fullstendig klarhet i hvordan de tenker osv. Og ta ting derfra. Lykke til. Er det virkelig slik at det er forskjellig fra NAV til nav? Jeg bor i Oslo... Anonymous poster hash: b7dc2...98e
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #12 Skrevet 16. februar 2015 Så lenge du har penger eller får inn penger så skal de gå til å dekke livsopphold. Hvorfor skal du få sosialstønad når du får penger? Er jo en selvfølge at du bruker de pengene du har før du får sosialstøtte. Og 15 000kr er masse penger. Kontakt en av disse hjelp oss å hjelpe gruppene på facebook. Er mange som er villig til å gi vekk gratis til trengende. Men husk å kjøp ny madrass til babyen, ikke ta imot en brukt madrass. Anonymous poster hash: 352a4...b9d
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #13 Skrevet 16. februar 2015 Ja, det stemmer at du må ta av disse pengene til livsopphold/husleie. Anonymous poster hash: 77694...78f
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #14 Skrevet 16. februar 2015 Reglene fra Nav er at engangsstønaden skal dekke 3måneders livsopphold og babyutstyr. Livsopphold er jo da penger til mat, regninger, (tlf, lege, osv osv) eller mener du at livsopphold er også husleie? Anonymous poster hash: b7dc2...98e
mrsmergaert Skrevet 16. februar 2015 #15 Skrevet 16. februar 2015 Husleie ligger under livsopphold ja.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #16 Skrevet 16. februar 2015 Engangsstønad er ment til å også dekke for mors manglende inntekt de første tre måneder hvor mor ikke har anledning til å være jobbsøkende. Altså er ikke dette ment til kun utstyr til barnet. 15000 kommer du langt med. Vi brukte ikke så mye til våre barn, selv om vi begge var i full jobb og kunne gjort det økonomisk. Anonymous poster hash: 69e8f...fb7
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #17 Skrevet 16. februar 2015 Engangsstønad er jo istedenfor foreldrepenger. Jeg vil jo ikke få foreldrepenger og så få penger ved siden av til å kjøpe barneutStyr. Så når vi nå skal ha neste legger vi av litt penger hver mnd, selvom vi noen mnd må snu på krona, sånn at vi har penger til utstyr. Så det er vel egentlig litt rart hvis man skulle fått 44000 til å kjøpe ting til babyen fra staten og så skulle man i tillegg få vidre penger til å leve for. Anonymous poster hash: e3747...c9f
BareMas Skrevet 16. februar 2015 #18 Skrevet 16. februar 2015 15000 til barneutstyr holder lenge. Jeg brukte 17000, og jeg kjøpte mye dyrt og mye "kjekt og ha", så dette er ikke noe problem! Dessuten er det ikke slik at engangsstønaden er noe du skal bruke på barnet, men penger du får istedefor foreldrepenger. Ergo, dette er penger du skal bruke på det du må bruke penger på, husleie, barneutstyr, mat, telefon osv. Når mødrekvoten er over står du igjen fritt til å søke sosialstønad, studere eller jobbe. Til sammenligning, så mottar jeg foreldrepenger da jeg kvalifiserte til det. Dette er i perioden jeg er hjemme med barnet min lønn. Så lenge jeg mottar foreldrepenger, så kan jeg ikke motta lønn(med mindre jeg har gradert uttak, men det er noe annet). Du mottar engangsstønaden, som er det andre alternativet når man skal få barn, og dette er din "lønn" under din permisjon(mødrekvoten). Og det er jo med lønnen man betaler husleie og kjøper andre nødvendigheter. Når det gjelder utstyr til barnet så finnes det kjempemye fint å få kjøpt brukt. Meld deg inn i kjøp og salg-sider på facebook. For 1000kr så kan du f.eks få en bilstol med base og klær til babyen fra fødsel til halvåret, sleng på 200kr, så har du en super matstol. Ei skikkelig god vogn (emmaljunga, brio, tfk) kan du finne på finn til alt fra 1000-5000, ei slik vogn har du til barnet er 4!! dette er ikke noe problem! Har du ei bestemor som strikker, så har du gode, varme klær til barnet er omtrent 10mnd.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #19 Skrevet 16. februar 2015 Engangsstønad skal dekke ca. tre måneder livsopphold, og resten er til utstyr til barnet. Man får mye fint og billig/gratis på finn.no og kjøp og salg siden på Facebook. Anonymous poster hash: ddae4...09e
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #20 Skrevet 16. februar 2015 Jeg ville uansett tatt kontakt med nav, og spurt om de kan se/regne over det en gang til. Syns faktisk det er rart at du "kun" skal få 15.000 bare fordi du mottar sosialstønad. Greit nok at man kan finne billig vogn, seng osv. Men hvis du trenger ALT og får det litt billig osv blir det allikevel fort mer enn 15.000 Tenk på alt man trenger. Vogn (+myggnetting, regntrekk, stelleveske, vognpose) Seng (+madrass, sprinkelbeskytter, dyne, sengtøy) Vippestol, bæresele/sjal, ammeutstyr, badekar, Bilstol, stellebord/stellematte og utstyr/kremer, babygym, tåteflasker, masse bleier, smokker, kluter, leker, klær... Listen er lang. Jeg måtte i tillegg bruke ei formue på brystpumpe, brystskjold, ammesalver, ammeinnlegg, antibiotika pga brystbetennelse osv. pga ammingen var så vanskelig. Anonymous poster hash: a82a4...4c4
Mamma_til_2 Skrevet 16. februar 2015 #21 Skrevet 16. februar 2015 Kjære deg jeg vet ikke hvordan nav fungerer i ditt tilfelle men finn.no florerer av baby utstyr og resten av det du trenger til leiligheten mye er gratis og noe koster noen 100 lapper, du får det til, jeg har aldri brukt så mye på mine barn som baby, de trenger ikke mye fancy utstyr men en kjærlig og go mamma! Ring din saksbehandler i morgen og få fullstendig klarhet i hvordan de tenker osv. Og ta ting derfra. Lykke til. Er det virkelig slik at det er forskjellig fra NAV til nav? Jeg bor i Oslo... Anonymous poster hash: b7dc2...98e Bor du u Oslo så er det enda lettere 8g få tilnærmet gratis ting fra finn.no, der er og en gruppe som heter hjelp oss og hjelpe som du kan kontakte i dette tilfellet.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #22 Skrevet 16. februar 2015 Kjære deg jeg vet ikke hvordan nav fungerer i ditt tilfelle men finn.no florerer av baby utstyr og resten av det du trenger til leiligheten mye er gratis og noe koster noen 100 lapper, du får det til, jeg har aldri brukt så mye på mine barn som baby, de trenger ikke mye fancy utstyr men en kjærlig og go mamma! Ring din saksbehandler i morgen og få fullstendig klarhet i hvordan de tenker osv. Og ta ting derfra. Lykke til. Er det virkelig slik at det er forskjellig fra NAV til nav? Jeg bor i Oslo... Anonymous poster hash: b7dc2...98e Bor du u Oslo så er det enda lettere 8g få tilnærmet gratis ting fra finn.no, der er og en gruppe som heter hjelp oss og hjelpe som du kan kontakte i dette tilfellet. Har du en link? Til siden du snakker om? Anonymous poster hash: b7dc2...98e
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #23 Skrevet 16. februar 2015 Jeg ville uansett tatt kontakt med nav, og spurt om de kan se/regne over det en gang til. Syns faktisk det er rart at du "kun" skal få 15.000 bare fordi du mottar sosialstønad. Greit nok at man kan finne billig vogn, seng osv. Men hvis du trenger ALT og får det litt billig osv blir det allikevel fort mer enn 15.000 Tenk på alt man trenger. Vogn (+myggnetting, regntrekk, stelleveske, vognpose) Seng (+madrass, sprinkelbeskytter, dyne, sengtøy) Vippestol, bæresele/sjal, ammeutstyr, badekar, Bilstol, stellebord/stellematte og utstyr/kremer, babygym, tåteflasker, masse bleier, smokker, kluter, leker, klær... Listen er lang. Jeg måtte i tillegg bruke ei formue på brystpumpe, brystskjold, ammesalver, ammeinnlegg, antibiotika pga brystbetennelse osv. pga ammingen var så vanskelig. Anonymous poster hash: a82a4...4c4 Mye av det du ramser opp her er jo helt unødvendig og alt som er nødvendig kan du få brukt eller billig. Og bor man i oslo så kan man nå også få støtte til kjøp av tøybleier, og det er billigere i lengden. Vi brukte under 6000 på alt vi kjøpte i sammenheng med første barn, og det inkluderer møbler til barnerom. Anonymous poster hash: f5e93...d5d
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #24 Skrevet 16. februar 2015 Jeg ville uansett tatt kontakt med nav, og spurt om de kan se/regne over det en gang til. Syns faktisk det er rart at du "kun" skal få 15.000 bare fordi du mottar sosialstønad. Greit nok at man kan finne billig vogn, seng osv. Men hvis du trenger ALT og får det litt billig osv blir det allikevel fort mer enn 15.000 Tenk på alt man trenger. Vogn (+myggnetting, regntrekk, stelleveske, vognpose) Seng (+madrass, sprinkelbeskytter, dyne, sengtøy) Vippestol, bæresele/sjal, ammeutstyr, badekar, Bilstol, stellebord/stellematte og utstyr/kremer, babygym, tåteflasker, masse bleier, smokker, kluter, leker, klær... Listen er lang. Jeg måtte i tillegg bruke ei formue på brystpumpe, brystskjold, ammesalver, ammeinnlegg, antibiotika pga brystbetennelse osv. pga ammingen var så vanskelig. Anonymous poster hash: a82a4...4c4 Jeg synes det er helt på trynet... Jeg gruer meg nesten litt til å få dette barnet. Fordi jeg er så bekymret om jeg har nok penger til å kjøpe alt barnet mitt trenger... Jeg har jo vært å tittet på barneutstyr, men ikke kjøpt noen ting enda og har jo regnet litt å 15.000 kr vil ikke holde i mål. Ikke for en enslig mamma som meg. Og ja jeg har kjøpt en brukt barnevogn. Men har ikke betalt henne den enda. Fordi jeg venter på disse pengene. Også skal jeg også ha penger til denne ongen en stund. Bleier og alt annet som ongen må ha hver dag osv... Har nesten grått i hele dag fordi jeg er så frustrert ( til dere som sier ja men 15000 kr er nok. Det er ikke nok når mangler alt! Anonymous poster hash: b7dc2...98e
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #25 Skrevet 16. februar 2015 Jeg ville uansett tatt kontakt med nav, og spurt om de kan se/regne over det en gang til. Syns faktisk det er rart at du "kun" skal få 15.000 bare fordi du mottar sosialstønad. Greit nok at man kan finne billig vogn, seng osv. Men hvis du trenger ALT og får det litt billig osv blir det allikevel fort mer enn 15.000 Tenk på alt man trenger. Vogn (+myggnetting, regntrekk, stelleveske, vognpose) Seng (+madrass, sprinkelbeskytter, dyne, sengtøy) Vippestol, bæresele/sjal, ammeutstyr, badekar, Bilstol, stellebord/stellematte og utstyr/kremer, babygym, tåteflasker, masse bleier, smokker, kluter, leker, klær... Listen er lang. Jeg måtte i tillegg bruke ei formue på brystpumpe, brystskjold, ammesalver, ammeinnlegg, antibiotika pga brystbetennelse osv. pga ammingen var så vanskelig. Anonymous poster hash: a82a4...4c4 Mye av det du ramser opp her er jo helt unødvendig og alt som er nødvendig kan du få brukt eller billig. Og bor man i oslo så kan man nå også få støtte til kjøp av tøybleier, og det er billigere i lengden. Vi brukte under 6000 på alt vi kjøpte i sammenheng med første barn, og det inkluderer møbler til barnerom. Anonymous poster hash: f5e93...d5d Støtte til tøybleier??? Hva mener du er nødvendig å kjøpe inn til barnet? Anonymous poster hash: b7dc2...98e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå