Gå til innhold

Fransk - norsk fornavn

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi venter en gutt, og navnedebatten har pågått en tid uten særlig fremskritt... Far er fransk, men vil gjerne ha et spesielt, "eksotisk" fornavn... han vil gjerne at gutten skal hete Aiko (som verken er fransk eller norsk), som jeg forsåvidt synes er fint - men synes kanskje at vi skal velge ett som er litt nærmere "røttene" våre...

Andre kriterier jeg har, er at man skal kunne skjønne hvordan det skrives uten at man må stave det, det må være relativt kort, og det må kunne uttales omtrent likt på begge språk.

Jeg har foreslått Gaspar - som han forsåvidt liker men går ikke med på det likevel...

Har dere noen forslag? Kan ikke være typiske franske navn som Pierre, Louis, Thomas etc - det må være litt uvanlige navn for barnefaren...

Og hva synes dere om Aiko - funker det på norsk?? På norsk vil vel man uttale det rett fram, mens på fransk blir det mer "Ai-ko" (med trykk på 'i'). Jeg er skeptisk...

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144199476-fransk-norsk-fornavn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm.. Er jo veldig spesielt. Høres litt ut som et hundenavn eller et japansk navn. Men uttalen fungerer helt fint på norsk. Gaston blir jo fort Gastonn på norsk. 

Vanskelig å komme med forslag, vet jo ikke om hva som er vanlig i Frankrike, men prøver: 

Tian

Nilas

Ivo

Theis

Anonymous poster hash: e5851...58c

Vet ikke hvor uvanlige disse oppleves, og alle er ikke korte, men..

Bernard (flere skrivemåter)

Armand

Elliot (flere skrivemåter)

Dominik (flere skrivemåter)

Iven

Lionel

Noel

Nicolas (flere skrivemåter)

Leo

Timo

Caspian (flere skrivemåter)

Ailo

Georg

Emre

Abel

Aron

PS: på navneguiden kommer Aiko opp som et japansk jentenavn..

Anonymous poster hash: 95359...e0d

Takk for svar! Det er ikke lett, dette... Har vel vært innom mange av navnene på listen. Ailo ligner vel litt på Aiko - som jeg har sett både er japansk, ja, men også finsk (guttenavn).

Vi får ta en runde til med navnene dere har foreslått!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...