Roheryn Skrevet 12. februar 2015 #1 Skrevet 12. februar 2015 Det er en stund siden sist jeg hadde baby, merker jeg. Har så smått begynt å kikke på utstyr - og den største utfordringen ser ut å være å sette seg inn i dette med stoler og baser... sist hadde vi verken bil eller førerkort, dessuten er det jo 6 år siden og verden har gått framover Og så er greia: vi har to gamle biler, uten isofix. Erfaringen fra førstemann er at å feste babystol med belte er noe forbanna dritt, og det SKJER IKKE at jeg driver og fester setet i trepunktsselen hver gang ungen skal inn og ut (husker et forbanna styr med belter som var for korte, bannskap og muskler man ikke hadde). Første punkt på lista er selvsagt å sjekke om det går an å ettermontere isofix uten at det koster mer enn bilene er verd, men såvidt jeg har lest er det dårlige sjanser for det når bilene er eldre enn 2000-modell (ja, vi har gamle biler).Så jeg har lest meg opp på baser. Så langt har jeg kommet til Maxi-cosi, blitt frustrert og bestemt meg for å spørre ekspertisen her i stedet Maxi-cosi har fire baser; to av dem - såvidt jeg kan se - kan festes med belte. Den ene - easybase 2 - festes BARE med belte, men passer til både cabriofix og pebble (?), sånn at man kan ha den opp til 4 år. Det er jo genialt.Den andre - easy fix - festes med både belte og isofix, men passer kun til cabriofix og må derfor byttes når poden skal ha større stol. Den er klin lik easybase 2 såvidt jeg kan se på bildene, så jeg skjønner overhode ikke hvorfor den ikke skal passe til pebble-setet også. Noen som vet om det stemmer at den KUN kan brukes med cabriofix?Og ellers: gode tips til en base til en stol av akseptabel kvalitet (les: øvre sjikt på best-i-test-listene), helst som passer til både baby- og toddler-sete, og aller helst med mulighet for BÅDE isofix og belte? Ja, jeg vet jeg er kravstor
Roheryn Skrevet 12. februar 2015 Forfatter #2 Skrevet 12. februar 2015 ...det var ekspertisen sin det hjelper det hvis jeg slenger på noe dritt om en eller annen rosablogger?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #3 Skrevet 12. februar 2015 Hei, jeg selger bilstoler og kan mye Maxi Cosi Cabriofix og Pebble er gode stoler, men jeg vil virkelig anbefale en tredje Cybex Aton Q. Denne har en base som du fester enten med isofix, eller med beltet. Enkelt og greit Nevner stolen fordi den har testet meget bra, helt på topp. Til og med har stolen uten base testet kjempebra, bedre enn noen andre stoler i denne vektklassen. Begge merkene passer lett på de fleste vognunderstell (med riktig adapter). Nå er det sånn at Cabriofix er på vei ut, og det kommer inn en ny versjon av Cabriofix, som er digital, er ikke sikker - men er mulig det blir noen forandringer på basen også da. Kjøper du den "gamle" versjonen med easyfix base er den nok på tilbud nå. Pebble har også komt med ny modell nå, med bedre spedbarnsinnlegg, og den er første I-size godkjente nyfødtstol (nytt regelverk som ila de neste årene vil bli gjeldende, går på cm høyde og ikke vekt.) Vil du se på tester kan du kikke her: http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/_attachment/1190888?_ts=14b029ccd14 Anonymous poster hash: d0a11...a04
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #4 Skrevet 12. februar 2015 Skjemaet er sikkert litt forvirrende å se på, f.eks. kan du se at Cabriofix med beltefestet base ikke er nevnt, og med isofixbase er den testet i 2007. Cybex Aton Q er en mye nyere stol, og er testet i 2014, og anbefalt med beltefestet base. Gå for den! Da kan du være trygg på at du har en knallgod stol til barnet Anonymous poster hash: d0a11...a04
Roheryn Skrevet 12. februar 2015 Forfatter #5 Skrevet 12. februar 2015 Hei, jeg selger bilstoler og kan mye Maxi Cosi Cabriofix og Pebble er gode stoler, men jeg vil virkelig anbefale en tredje Cybex Aton Q. Denne har en base som du fester enten med isofix, eller med beltet. Enkelt og greit Nevner stolen fordi den har testet meget bra, helt på topp. Til og med har stolen uten base testet kjempebra, bedre enn noen andre stoler i denne vektklassen. Begge merkene passer lett på de fleste vognunderstell (med riktig adapter). Nå er det sånn at Cabriofix er på vei ut, og det kommer inn en ny versjon av Cabriofix, som er digital, er ikke sikker - men er mulig det blir noen forandringer på basen også da. Kjøper du den "gamle" versjonen med easyfix base er den nok på tilbud nå. Pebble har også komt med ny modell nå, med bedre spedbarnsinnlegg, og den er første I-size godkjente nyfødtstol (nytt regelverk som ila de neste årene vil bli gjeldende, går på cm høyde og ikke vekt.) Vil du se på tester kan du kikke her: http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/_attachment/1190888?_ts=14b029ccd14 Anonymous poster hash: d0a11...a04 takk for svar har ikke kikket på cybex rett og slett fordi det er et merke jeg aldri har hørt om før (og da har det en tendens til å havne på den mentale jalla-merke-lista), men det skal jeg sannelig sjekke! Må innrømme at jeg er litt forutinntatt i forhold til endel merker, men jeg innrømmer gjerne at jeg overhode ikke har noen grunn til det. Så takk I forhold til maxi-cosi-styret kan det da uansett kanskje være greit å ha litt is i magen og se om det kommer en ny variant av både stoler og base...
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #6 Skrevet 12. februar 2015 Det andre du spør om, en base som kan brukes til både stol nr 1 og neste vektklasse OG med beltefestet base, nei. Pebble kan bruke Two Way Easyfix base som også Two Way Pearl kan brukes på, men da må du ha isofix. Men det finnes mange stoler uten isofix i vektklasse 2, f.eks. Besafe izi Plus. Den går til 25 kg. Anonymous poster hash: d0a11...a04
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #7 Skrevet 12. februar 2015 Hei, jeg selger bilstoler og kan mye Maxi Cosi Cabriofix og Pebble er gode stoler, men jeg vil virkelig anbefale en tredje Cybex Aton Q. Denne har en base som du fester enten med isofix, eller med beltet. Enkelt og greit Nevner stolen fordi den har testet meget bra, helt på topp. Til og med har stolen uten base testet kjempebra, bedre enn noen andre stoler i denne vektklassen. Begge merkene passer lett på de fleste vognunderstell (med riktig adapter). Nå er det sånn at Cabriofix er på vei ut, og det kommer inn en ny versjon av Cabriofix, som er digital, er ikke sikker - men er mulig det blir noen forandringer på basen også da. Kjøper du den "gamle" versjonen med easyfix base er den nok på tilbud nå. Pebble har også komt med ny modell nå, med bedre spedbarnsinnlegg, og den er første I-size godkjente nyfødtstol (nytt regelverk som ila de neste årene vil bli gjeldende, går på cm høyde og ikke vekt.) Vil du se på tester kan du kikke her: http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/_attachment/1190888?_ts=14b029ccd14 Anonymous poster hash: d0a11...a04 takk for svar har ikke kikket på cybex rett og slett fordi det er et merke jeg aldri har hørt om før (og da har det en tendens til å havne på den mentale jalla-merke-lista), men det skal jeg sannelig sjekke! Må innrømme at jeg er litt forutinntatt i forhold til endel merker, men jeg innrømmer gjerne at jeg overhode ikke har noen grunn til det. Så takk I forhold til maxi-cosi-styret kan det da uansett kanskje være greit å ha litt is i magen og se om det kommer en ny variant av både stoler og base... Cybex har svært gode stoler, i alle vektklasser (testmessig), og har god komfort for barnet. En av mine favorittmerker som jeg anbefaler til alle Så du må viske ut jallastemplet du har gitt merket. Anonymous poster hash: d0a11...a04
Roheryn Skrevet 12. februar 2015 Forfatter #8 Skrevet 12. februar 2015 Det andre du spør om, en base som kan brukes til både stol nr 1 og neste vektklasse OG med beltefestet base, nei. Pebble kan bruke Two Way Easyfix base som også Two Way Pearl kan brukes på, men da må du ha isofix. Men det finnes mange stoler uten isofix i vektklasse 2, f.eks. Besafe izi Plus. Den går til 25 kg. Anonymous poster hash: d0a11...a04 Så langt står vi altså da med easybase 2 + pebble og cabriofix som det beste alternativet hvis jeg vil slippe å bytte base etter nyfødtsetet... Men jeg trekker tilbake jallauttalelsene. Cybex-setene ser jo veldig bra ut (men rådyre da, og ikke desto mindre av at man må bytte basen etter nyfødtfasen )
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #9 Skrevet 12. februar 2015 Det andre du spør om, en base som kan brukes til både stol nr 1 og neste vektklasse OG med beltefestet base, nei. Pebble kan bruke Two Way Easyfix base som også Two Way Pearl kan brukes på, men da må du ha isofix. Men det finnes mange stoler uten isofix i vektklasse 2, f.eks. Besafe izi Plus. Den går til 25 kg. Anonymous poster hash: d0a11...a04 Så langt står vi altså da med easybase 2 + pebble og cabriofix som det beste alternativet hvis jeg vil slippe å bytte base etter nyfødtsetet... Men jeg trekker tilbake jallauttalelsene. Cybex-setene ser jo veldig bra ut (men rådyre da, og ikke desto mindre av at man må bytte basen etter nyfødtfasen ) Nei, du kan ikke bruke den basen på stol nr. 2. Hvilken stol tenker du på da? Både Cabriofix og Pebble er nyfødtstoler 0-13 kg. Neste stol er da Pearl, og den må være på base festet i isofix.. Anonymous poster hash: d0a11...a04
Roheryn Skrevet 12. februar 2015 Forfatter #10 Skrevet 12. februar 2015 Det andre du spør om, en base som kan brukes til både stol nr 1 og neste vektklasse OG med beltefestet base, nei. Pebble kan bruke Two Way Easyfix base som også Two Way Pearl kan brukes på, men da må du ha isofix. Men det finnes mange stoler uten isofix i vektklasse 2, f.eks. Besafe izi Plus. Den går til 25 kg. Anonymous poster hash: d0a11...a04 Så langt står vi altså da med easybase 2 + pebble og cabriofix som det beste alternativet hvis jeg vil slippe å bytte base etter nyfødtsetet... Men jeg trekker tilbake jallauttalelsene. Cybex-setene ser jo veldig bra ut (men rådyre da, og ikke desto mindre av at man må bytte basen etter nyfødtfasen ) Nei, du kan ikke bruke den basen på stol nr. 2. Hvilken stol tenker du på da? Både Cabriofix og Pebble er nyfødtstoler 0-13 kg. Neste stol er da Pearl, og den må være på base festet i isofix.. Anonymous poster hash: d0a11...a04 Ja der ser du, dyslektisk blir man og på sine eldre dager Det var pearl jeg hadde sett på, og så leser jeg at basen passer til pebble og hjernen sier at "det er jo den opp til fire år-stolen du så på i stad". Så mye for drømmen om å beholde samme base Da står vi vel igjen med at det ikke finnes noen beltebase som passer til både nyfødt- og toddlerseter. Så da steg ditt i kurs igjen
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #11 Skrevet 12. februar 2015 Mye heller Cybex Aton Q enn Cabriofix Anonymous poster hash: d0a11...a04
Roheryn Skrevet 12. februar 2015 Forfatter #12 Skrevet 12. februar 2015 Jeg tror forresten jeg trekker jalla-uttalelsene enda en gang. Innser at storesøster antagelig har et cybex-sete som hun fikk da hun var tre og fremdeles bruker. Ypperlig sak
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #13 Skrevet 12. februar 2015 Både cabriofix og pepple er vel babystoler opp til 13 kg og går ikke til 4 år? Og når ungene er over 13 kg blir det upraktisk å ta med stolen ut av bilen. Da kan de jo gå selv ut i bilen. Stol nummer to er større og ikke ment for å ta med seg inn. Så jeg mener en bare trenger stol med base til babystoler, ikke på neste stol. Mulig jeg misforsto, men tolket det som du ville ha stol nr 2 med base. Anonymous poster hash: 6b90c...726
Elsker livet Skrevet 12. februar 2015 #14 Skrevet 12. februar 2015 Jeg hadde ikke brydd meg med å ta hensyn til at basen evt. kan passe på bilstol nr. 2. Da har ikke basen noen praktisk funksjon bortsett fra ved montering. Når du skal kjøpe bilstolen som kommer etter babystolen vil jeg anbefale et romslig sete som tåler en vekt på 25 kg. bakovervendt. Da kan barnet sitte bakovervendt så lenge som trygg trafikk anbefaler som et minimum som er 4 år.
Roheryn Skrevet 12. februar 2015 Forfatter #15 Skrevet 12. februar 2015 Både cabriofix og pepple er vel babystoler opp til 13 kg og går ikke til 4 år? Anonymous poster hash: 6b90c...726 Korrigerte meg selv og dysleksien min litt lenger oppe, angående at jeg har blanda pebble og pearl Jeg hadde ikke brydd meg med å ta hensyn til at basen evt. kan passe på bilstol nr. 2. Da har ikke basen noen praktisk funksjon bortsett fra ved montering. Når du skal kjøpe bilstolen som kommer etter babystolen vil jeg anbefale et romslig sete som tåler en vekt på 25 kg. bakovervendt. Da kan barnet sitte bakovervendt så lenge som trygg trafikk anbefaler som et minimum som er 4 år. Ja, etter å ha lest på meg firkanta øyne tror jeg jeg kommer til at stol nr 2 sikkert festes like bra uten base. Og her er det nok tilværelsen uten egen bil som har preget meg - vi hadde et sånn der besafe izi-whatever-sete til snuppa fra hun var ca 8 mnd (igjen, basert på dårlig research da vi kjøpte en 0+ stol som hun vokste ut av lenge før hun nådde vektgrensa) og fram til godt passert tre år (da noen lente seg på sidebeskyttelsesgreia og knakk den så vi måtte oppgradere), og det var mildt sagt et helvete å drive å montere stolen ut og inn av biler hver gang vi skulle transporteres med bil noe sted (hvilket på den tiden skjedde overraskende ofte). Og jeg turte ikke for mitt bare liv å sende henne med noen andre, for det krevde jo omtrent en mastergrad å få stolen festa skikkelig... Men det er jo sant, når man har egen bil driver man jo ikke og tar med seg setet inn og ut på jevnlig basis etter at de har vokst ut av "balja". Så da er vel det beste å fokusere på en base som kan festes med belte (og isofix), og en stol som er bra og som det faktisk går an å bruke på normalt proposjonerte babyer opp til 13 kg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå