Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #1 Skrevet 11. februar 2015 Vi er samboere. Jeg er medeier i hus og medlånetaker på lånet. Jeg har aldri betalt inn ei krone på lånet, men har bidratt med mesteparten til husholdning og barn. Ønsker heller ikke å sitte igjen med huset. Noen som kan forklare hvordan fremgangsmåten er her? Bruddet er ikke et faktum, bare en sannsynlighet foreløpig. Anonymous poster hash: 293f3...334
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #2 Skrevet 11. februar 2015 Egentlig skal det vel deles på dere to. Eller en må kjøpe ut den andre. Men hadde jeg vært i samme situasjon og ikke betalt noe på huset, så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å ta noe som helst der. Anonymous poster hash: 201b0...c0e
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #3 Skrevet 12. februar 2015 Hvordan er du medeier om du ikke har betalt ei krone på lånet? Har du stilt med egenandel? I såfall kan du kanskje kreve den tilbake. Jeg tror ikke du får noe som helst om det ikke kan dokumenters at du har betalt noe på lånet, hvis ikke du og samboeren har en skriftlig kontrakt på at din del går til husholdning og barn. Det spørs med andre ord på samboeren din. Og hvordan folk reagerer på et brudd er det ingen som vet... Anonymous poster hash: 51342...865
Novemberdama Skrevet 12. februar 2015 #4 Skrevet 12. februar 2015 (endret) Egentlig skal det vel deles på dere to. Eller en må kjøpe ut den andre. Men hadde jeg vært i samme situasjon og ikke betalt noe på huset, så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å ta noe som helst der. Anonymous poster hash: 201b0...c0e Selvsagt har hun krav på halve huset, det står jo på henne også! Hun sier jo at hun har stått for andre utgifter, og andre utgifter kan koste vel så mye i måneden som et huslån. Står man som eier av halve huset så EIER man halve huset. Hun står også på lånet og da er hun også ansvarlig for det. Endret 12. februar 2015 av Novemberdama
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #5 Skrevet 12. februar 2015 Egentlig skal det vel deles på dere to. Eller en må kjøpe ut den andre. Men hadde jeg vært i samme situasjon og ikke betalt noe på huset, så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å ta noe som helst der. Anonymous poster hash: 201b0...c0e Selvsagt har hun krav på halve huset, det står jo på henne også! Hun sier jo at hun har stått for andre utgifter, og andre utgifter kan koste vel så mye i måneden som et huslån. Står man som eier av halve huset så EIER man halve huset. Hun står også på lånet og da er hun også ansvarlig for det. De skal først ha til bake EK hver av de gikk inn med. Om en tjente vesentlig mer og kan bevise at denne personen har brukt mer enn den andre kan den personen kreve mer i boet. De er samboere. Ikke gifte. Anonymous poster hash: 27b2f...857
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #6 Skrevet 12. februar 2015 Jeg er ikke opptatt av å skulle få masse penger på å bli kjøpt ut. Samtidig hadde det vært veldig urettferdig om jeg skulle gått tomhendt fra alt. Egenkapital hadde ingen av oss, fikk et lite lån i husbanken som gikk som dette. Hvordan fungerer dette med lånet. Kan jeg på en måte bli skrevet ut så han står med dette alene. Og huset, kan man bli tatt bort som medeier? Sånn helt enkelt og greit? Anonymous poster hash: 293f3...334
n74 Skrevet 12. februar 2015 #7 Skrevet 12. februar 2015 (endret) Hvis han har råd til å sitte med det alene så må han ta opp et nytt lån som betaler ned det gamle tror jeg. Evt at det bare må tinglyses på nytt, det kan også hende. Han må også kjøpe deg ut og dere må skrive kontrakt. Da blir det jo takst minus lån, og det som da er tilovers skal deles på to. I allefall i utgangspunktet, hvis dere ikke blir enige om noe annet. Jeg er rimelig sikker på at med litt advokathjelp så kan du sette opp et regnestykke med ditt bidrag i husholdningen som han har levd godt av, og dermed hatt anledning til å betale på lånet. Altså, dere har hatt en regningsfordeling, ikke at han har stått for husutgiftene alene. Endret 12. februar 2015 av n74
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #8 Skrevet 12. februar 2015 Egentlig skal det vel deles på dere to. Eller en må kjøpe ut den andre. Men hadde jeg vært i samme situasjon og ikke betalt noe på huset, så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å ta noe som helst der. Anonymous poster hash: 201b0...c0e Selvsagt har hun krav på halve huset, det står jo på henne også! Hun sier jo at hun har stått for andre utgifter, og andre utgifter kan koste vel så mye i måneden som et huslån. Står man som eier av halve huset så EIER man halve huset. Hun står også på lånet og da er hun også ansvarlig for det. De skal først ha til bake EK hver av de gikk inn med. Om en tjente vesentlig mer og kan bevise at denne personen har brukt mer enn den andre kan den personen kreve mer i boet.De er samboere. Ikke gifte. Anonymous poster hash: 27b2f...857 Står man som eier av 50% så eier man 50% uansett egenkapital Anonymous poster hash: bd87b...f14
3 i april Skrevet 12. februar 2015 #9 Skrevet 12. februar 2015 Så lenge huset står på dere begge, altså at lånet er tinglyst og dere eier 50/50 hver så har du altså rett på halvparten av overskuddet etter et salg. Om ingen av dere har råd til og sitte på huset etter er brudd så må dere selge. Om han vil overta huset så må dere få ny takst og han må kjøpe deg ut. Altså om huset er verdt 2 millioner og dere har 1,5 millioner i lån på huset så vil det si at overskuddet er 500 000 kr og dermed så skal du ha halvparten. Altså må han kjøpe deg ut med 250 000 kr. Om han ikke har mulighet ti det så må dere selge.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #10 Skrevet 12. februar 2015 Når jeg flytta fra min samboer som jeg hadde felles hus og lån med (men som heller ikke betalte inn noe på lånet, men andre ting) så var det ikke noe problem å skrive det over på han alene når jeg flytta ut. Men hvor lurt det er vet jeg ikke. Vi kjøpte ganske billig og pussa opp mye (som jeg betalte, b.la nytt tak), så jeg gikk glipp av ganske mange tusen.... Dere kan ta takst på huset og han kan betale det det overskytende. Anonymous poster hash: d5d3b...e38
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #11 Skrevet 12. februar 2015 Tusen takk for svar. Det hørtes ikke uoverkommelig ut heldigvis. Anonymous poster hash: 293f3...334
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå