Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #1 Skrevet 11. februar 2015 Adecco, men kan ikke regne med at det blir fulle uker å jobbe. Kan jeg søke støtte fra nav i tillegg? Hvordan går jeg ev fram? Hvilken type stønad er det snakk om? Er selvfølgelig avhengig av en fast sum inn i mnd for å klare meg. Er helt ny i dette gamet så vet lite. Mottar ikke noen fom for ytelser fra nav nå. Anonymous poster hash: e0c85...0a7
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #2 Skrevet 11. februar 2015 Du kan få arbeidsledighetspenger. Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer, men du kan registrere deg som arbeidsledig på nett. Da tror jeg det skal være mulig å få penger fra du er registrert hvis du blir bevilget penger. Altså kan du få med tilbakevirkende kraft hvis søknaden din ikke blir innvilget før om 6 uker eller senere. Tror jeg. Men jeg er ikke 100% sikker. Men registrer deg med en gang og så kan du sikkert få en samtale på NAV om hvordan du skal gå fram. Anonymous poster hash: 6098f...a51
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #3 Skrevet 11. februar 2015 Mottar du dagpenger nå? Hvis du jobber mindre enn 50% i løpet av en meldekortperiode, så kan du beholde dagpenger for de dagene du ikke har jobbinntekt. Hvis du kommer over 50% 6 uker i strekk, så mister du dagpengene helt, og må eventuelt søke på ny hvis du senere jobber mindre enn 50% av tidligere arbeidstid. Anonymous poster hash: 99555...d54
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #4 Skrevet 11. februar 2015 Har du hatt inntekt tidligere da? For å få dagpenger må du ha tjent minst 1,5 G foregående kalenderår(eller minst 3G de 3 siste kalenderårene) for å ha rett på dagpenger Anonymous poster hash: f9f14...9aa
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #5 Skrevet 11. februar 2015 Har jobbet som selvstendig de siste 9 årene og har nå levd på oppsparte midler. Fikk beskjed at jeg ikke hadde krav på noe fra nav så lenge jeg hadde vært selvstendig og hadde penger på bok. Men nå som jeg har lagt ned den jobben jeg hadde og blir ansatt av Adecco så er jeg vel ikke selvstendig lenger. Da bør jeg vel ha krav på støtte så jeg kan klare meg. Anonymous poster hash: e0c85...0a7
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #6 Skrevet 11. februar 2015 Og de oppsparte midlene er nå brukt opp. Anonymous poster hash: e0c85...0a7
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #7 Skrevet 11. februar 2015 Har jobbet som selvstendig de siste 9 årene og har nå levd på oppsparte midler. Fikk beskjed at jeg ikke hadde krav på noe fra nav så lenge jeg hadde vært selvstendig og hadde penger på bok. Men nå som jeg har lagt ned den jobben jeg hadde og blir ansatt av Adecco så er jeg vel ikke selvstendig lenger. Da bør jeg vel ha krav på støtte så jeg kan klare meg. Anonymous poster hash: e0c85...0a7 Du får nok ikke dagpenger hvertfall. Mulig du kan få sosialstøtte Anonymous poster hash: f9f14...9aa
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #8 Skrevet 12. februar 2015 Har jobbet som selvstendig de siste 9 årene og har nå levd på oppsparte midler. Fikk beskjed at jeg ikke hadde krav på noe fra nav så lenge jeg hadde vært selvstendig og hadde penger på bok. Men nå som jeg har lagt ned den jobben jeg hadde og blir ansatt av Adecco så er jeg vel ikke selvstendig lenger. Da bør jeg vel ha krav på støtte så jeg kan klare meg. Anonymous poster hash: e0c85...0a7 Du har ikke krav på dagpenger så lenge du ikke har opparbeidet deg den retten. Mulig du kan få supplerende livsopphold / sosialstønad av NAV. Anonymous poster hash: 6523d...d26
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #9 Skrevet 12. februar 2015 Om du er selvstendig næringsdrivende uten å være ansatt i eget AS og dermed betale arbeidsgvieravgift, trygdeavgift osv har du ingen trygderettigheter, det er jo den største ulempen med å drive for seg selv. Du har derfor ingen rett på penger fra nav, du har ikke opparbeidet deg den rettigheten. Men om du virkelig ikke har penger til mat har du selvfølgelig krav på krisehjelp/sosialstønad. Anonymous poster hash: f661f...267
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #10 Skrevet 12. februar 2015 Er i samme situasjon og får ingenting av NAV. Har samboer da så han hjelper. Fikk beskjed hos NAV at jeg måtte gå fra han så kunne de hjelpe. Anonymous poster hash: fd49c...9e2
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #11 Skrevet 12. februar 2015 Takk for svar. Men hvordan kan de se på nav hvor mye jeg ev har krav på når jeg ikke vet hva jeg kommer til å tjene i mnd? Anonymous poster hash: e0c85...0a7
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #12 Skrevet 12. februar 2015 Takk for svar. Men hvordan kan de se på nav hvor mye jeg ev har krav på når jeg ikke vet hva jeg kommer til å tjene i mnd? Anonymous poster hash: e0c85...0a7 Du har i utgangspunktet ikke krav på noe. Dersom du ser at du ikke har nok penger til mat etc. så kan du søke sosialstønad. Anonymous poster hash: 6523d...d26
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #13 Skrevet 12. februar 2015 Men det tar vel lang tid å behandle en søknad. Eller går det fortere når det gjelder sosialstøtte? Jeg får jo tlf fra dag til dag om jeg skal jobbe eller ikke. Skal selvfølgelig ta et møte med nav, men tenkte bare høre litt først om hvordan det funker. Så igjen takk for svar Anonymous poster hash: e0c85...0a7
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #14 Skrevet 12. februar 2015 Og skjønner jeg ikke har "krav" på noe, men man har vel også "krav" på å ha en viss sum inn i mnd for å kunne ha en normal levestandard. Anonymous poster hash: e0c85...0a7
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #15 Skrevet 12. februar 2015 Og skjønner jeg ikke har "krav" på noe, men man har vel også "krav" på å ha en viss sum inn i mnd for å kunne ha en normal levestandard. Anonymous poster hash: e0c85...0a7 Nei du har faktisk ikke det. Du må søke sosialstøtte. For dem som er fattige. Så spørs det, har du noen verdier NAV mener du skal kvitte deg med(selge) før du mottar sosialtrygd? Anonymous poster hash: 3a5fa...77d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #16 Skrevet 12. februar 2015 Har ingenting å selge. Har ikke bil, men en gammel sykkel. Regner med at jeg ikke må selge sofa, bord og klær og div i skap? Mener bare det at hvis jeg en mnd får utbetalt 6000.- så har jeg jo ikke mulighet til å klare meg på det. Og hvordan skal jeg gjøre det med regninger og husleie da hvis jeg må søke om sosialstøtte i etterkant? Ikke lett dette her. Anonymous poster hash: e0c85...0a7
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #17 Skrevet 12. februar 2015 Har ingenting å selge. Har ikke bil, men en gammel sykkel. Regner med at jeg ikke må selge sofa, bord og klær og div i skap? Mener bare det at hvis jeg en mnd får utbetalt 6000.- så har jeg jo ikke mulighet til å klare meg på det. Og hvordan skal jeg gjøre det med regninger og husleie da hvis jeg må søke om sosialstøtte i etterkant? Ikke lett dette her. Anonymous poster hash: e0c85...0a7 Ikke vær så sikker. Jeg fikk beskjed om å kvitte meg med katten først, for hun spiste mat som kostet penger. Anonymous poster hash: abebe...e9d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #18 Skrevet 12. februar 2015 Har ikke dyr. Anonymous poster hash: e0c85...0a7
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #19 Skrevet 12. februar 2015 Har ikke dyr. Anonymous poster hash: e0c85...0a7 Det var jo ikke akkurat poenget mitt heller da...........poenget mitt var at treffer du den rette, så kan de be deg om å kvitte deg med/selge hva omtrent som helst Anonymous poster hash: abebe...e9d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #20 Skrevet 12. februar 2015 Du må ev. søke sosialstønad etter hver lønnsutbetaling ja, dessverre. Ville spurt huseier om mulighet for litt fleksibilitet ifht. husleien, mener ikke ukesvis, men f.eks noen dager etter den skulle vært inne slik at du rekker å søke om sosialstønad og få det utbetalt. Alternativt kan du søke om bostøtte. Anonymous poster hash: b6037...d94
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #21 Skrevet 12. februar 2015 Om du har samboer tar også hans inntekt med i totalen, tjener han greit får du ikke sosialstøtte heller.... Anonymous poster hash: f661f...267
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #22 Skrevet 12. februar 2015 Har ikke samboer heller. Og har lest/hørt nok om nav til å vite at noen av de som jobber der ikke skulle hatt den jobben de har. Så hvis jeg må selge noe må det bli klærne jeg går i, sengetøyet jeg sover i og kopper og tallerker jeg spiser av. Anonymous poster hash: e0c85...0a7
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #23 Skrevet 12. februar 2015 Har ikke samboer heller.Og har lest/hørt nok om nav til å vite at noen av de som jobber der ikke skulle hatt den jobben de har.Så hvis jeg må selge noe må det bli klærne jeg går i, sengetøyet jeg sover i og kopper og tallerkerjeg spiser av. Anonymous poster hash: e0c85...0a7 Spesielt å langt ut mot ansatte i NAV fordi du ikke har krav på noe. Dette er ting du burde satt deg inn i som selvstendig næringsdrivende. Anonymous poster hash: 6523d...d26
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #24 Skrevet 12. februar 2015 Har ikke samboer heller. Og har lest/hørt nok om nav til å vite at noen av de som jobber der ikke skulle hatt den jobben de har. Så hvis jeg må selge noe må det bli klærne jeg går i, sengetøyet jeg sover i og kopper og tallerker jeg spiser av. Anonymous poster hash: e0c85...0a7 Nå er det greit å ha foreldre som kan støtte deg. Samtidig er det slike feller som nå skjer som er det negative med å være selvstendig næringsdrivende - der du ikke har spart til pensjon og annen sparing. En mnd sparing er ikke nok til å få jobb etterpå. Du burde har hatt en jobb på handa. Det er en grunn til at folk blir fattige, mange etter å ha satset selv. Nå er du fattig! Fordi du sitter uten særlig rettigheter. NAV kommer ikke til å betale regningene dine. Du må skrelle ned forbruket, søke sosialtrygd(kanskje max 5000 i mnd - kommer an på hva du kommer til å tjene). Du må søke bostøtte pronto, det er flere mnd ventetid så her faller du bakpå når du ikke har oppsparte midler å leve på. Du har ikke barn? (Har du barn, søk støtte til barnehage, ca halv pris for deg. Hvis faren jobber, få ordnet større bidrag grunnet lite jobb/inntekt.) Jeg har bare positive opplevelser på NAV, har ikke møtt disse "ufyselige" menneskene folk snakker om. Men har snakket med typiske navere...de er selvsagt irritert på saksbehanderen som ikke gir nok goder.. Anonymous poster hash: 3a5fa...77d
pifi med tre nurk Skrevet 12. februar 2015 #25 Skrevet 12. februar 2015 (endret) Jeg har tidligere jobbet med sosialhjelp og møtt en del som har vært i din situasjon. Det er selvfølgelig lett å være etterpåklok og påpeke at du ikke burde lagt ned foretaket ditt før du visste at du hadde annen jobb / nok inntekt til å leve av. Men når det er sagt så har du ikke krav på noen statlige ytelser fra Nav, så da gjenstår det alternativet å søke sosialhjelp. Sosialhjelp er ikke en ytelse man har krav på, men som man kan søke om man har forsøkt alle andre muligheter til økonomisk selvhjulpenhet! NAV sosial kommer også til å kreve at du leverer søknad om statlig bostøtte fra Husbanken så det kan du i grunnen gjøre med en gang. Søk innen 14. Feb, så kan du få penger til den 10. Mars hvis du fyller vilkårene. Ellers så vil NAV sosial se på hva du får i lønn hver mnd for å beregne om du kan ha rett på noen penger derifra. De vil beregne husleie/renter på boliglån og strømutgifter som dine utgifter. Etter dette er betalt skal du ha ca 5000 til livsopphold ( beløpet varierer fra kommune til kommune) hvis du ikke har nok inntekt til å dekke husleie, strøm og minimumslivsopphold kan du få sosialhjelp etter søknad. Du må levere inn selvangivelsen, pluss utskrift av alle konti i ditt navn. Dessuten vil de stille krav til aktivitet som kan øke din inntekt, jobbsøkerkurs, jobbsøkerkurs, oppmøte på arbeidstrening osv. Osv.. Det må også nevnes at livsoppholdet skal dekke mat, klær, NRK-lisens, lege, tannlege, medisiner, telefon. Osv . Man får ikke dekket regninger utenom husleie og strøm. Sosialhjelp innvilges ikke til å dekke personers gjeld, så har man mye utestående gjeld må man be om møte med økonomisk rådgiver i kommunen for å forhøre seg om gjeldsordning/ hjelp til nedbetalingsplan. Håper det ordner seg og at du raskt får mer jobb så du kan klare seg selv! Det er for de fleste ingen dans på roser å leve på sosialhjelp, men man sulter ikke i hjel! Endret 12. februar 2015 av pifi med tre nurk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå