Gå til innhold

Borettslagsleilighet - tvangssalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå fått beskjed om at vi må selge leiligheten vår i boligbyggelaget. Vi har 3 mnd. på oss, hvis ikke så blir leiligheten solgt på tvangsauksjon. Mitt spørsmål er da - hvordan er det å få kjøpt leilighet igjen siden? Vi har muligheten til å kjøpe leilighet igjen med tanke på økonomi, men det jeg lurer på er med tanke på referanser. Det også mulig for oss å flytte til en av nabobyene og kjøpe leilighet i boligbyggelag der, men jeg er litt usikker på om referansene fra boligbyggelaget her følger oss videre. 

Ønsker ingen spekulasjoner i hvorfor vi må selge. 

Anonymous poster hash: 4e832...bfb
Skrevet

Det er jo ikke noen referanser i boligbyggelag! Dere skal jo ikke leie! Og om dere har råd til å kjøpe leiligheten igjen er det jo litt sært at den blir lagt på tvangssalg ....

Anonymous poster hash: 70a74...035
Skrevet

Det er jo ikke noen referanser i boligbyggelag! Dere skal jo ikke leie! Og om dere har råd til å kjøpe leiligheten igjen er det jo litt sært at den blir lagt på tvangssalg ....

Anonymous poster hash: 70a74...035

Jepp, men det er sånn det er. Regna med at det kom noen spydigheter om det :) Det er derfor vi får 3 mnd. på oss til å selge, nettopp fordi de ikke kan gå inn og "ta" leiligheten vår når det ikke er økonomien som stopper oss.

Skrevet

Vi stiller oss forøvrig kritisk til at de ber oss selge. Det er ting som ikke er i orden i borettslaget her, og vi mener at hvis alt hadde vært som det hadde skullet i leiligheten her, så hadde vi ikke blitt tvunget til å selge. 

Sitter og leser litt rundt kriterier som skal oppfylles for at noen kan bli kasta ut. Noen som vet noe om dette?

Skrevet

"Krav til bevis ved utkastelse

Det må føres bevis før en beboer kan pålegges å selge seksjonen sin. Generelt er kravene at det må være gjentatte tilfeller av bråk utover normal livsutfoldelse, det bør være flere selvstendige klagere, og klagerne kan ikke være anonyme.

Bevis kan for eksempel være politianmeldelser, flere skriftlige klager fra andre beboere, og skriftlige varsler fra styret i borettslaget eller sameiet. 

I noen borettslag og sameier er det vedtektsfestet at styret skal godkjenne nye beboere. Her kan styret nekte å godkjenne nye beboere dersom det foreligger opplysninger om alvorlige problemer i tidligere boforhold."

Betyr dette at vi har krav på å få vite hvem det er som klager på oss?

HI

Skrevet

Jeg ville sjekket med jurist. Det skal mye til for tvangssalg, men det er ofte "vanlige" mennesker i styrene i borettslag og de kan gjøre feilvurderinger. Jeg er selv styreleder i et boligsameie og det er mye man skal sette seg inn og man kan komme i komplekse situasjoner som er vanskelige å vurdere.

Siden det ikke er økonomi i dette tilfellet, vil jeg anta at det er knyttet til vedlikehold eller brutt på vedtekter i form av husbråk eller lignende.

Anonymous poster hash: b48aa...d94
Skrevet

Ja, jeg vil helt klart tro at dere må få innsyn i klagene. Styret må jo komme med en skriftlig begrunnelse for tvangssalg.

Skrevet

Jeg ville sjekket med jurist. Det skal mye til for tvangssalg, men det er ofte "vanlige" mennesker i styrene i borettslag og de kan gjøre feilvurderinger. Jeg er selv styreleder i et boligsameie og det er mye man skal sette seg inn og man kan komme i komplekse situasjoner som er vanskelige å vurdere.

Siden det ikke er økonomi i dette tilfellet, vil jeg anta at det er knyttet til vedlikehold eller brutt på vedtekter i form av husbråk eller lignende.

Vet du hvordan det er i forhold til om vi har krav på å få vite hvem det er som klager? 

Skrevet

Ja, jeg vil helt klart tro at dere må få innsyn i klagene. Styret må jo komme med en skriftlig begrunnelse for tvangssalg.

Kanskje vi rett og slett burde få tak i en advokat.

HI

Skrevet

Hvis dere er medlemmer av Huseiernes Landsforbund har de gratis juridisk rådgivning, i begrenset omfang.

Du bør også sjekke om innboforsikringen deres dekker juridisk rådgivning i dette tilfellet.

For at det skal være noe hold i dette vil jeg anta at det er snakk om gjentatte klager på dere og at dere allerede har fått flere skriftlige varsler fra styret?

Skrevet

Hvis dere er medlemmer av Huseiernes Landsforbund har de gratis juridisk rådgivning, i begrenset omfang.

Du bør også sjekke om innboforsikringen deres dekker juridisk rådgivning i dette tilfellet.

For at det skal være noe hold i dette vil jeg anta at det er snakk om gjentatte klager på dere og at dere allerede har fått flere skriftlige varsler fra styret?

Vi har mottatt 3 klager.

Da har vi fri juridisk rådgivning, så greit. Takk! :)

Skrevet

Her er det noe HI ikke forteller. Har man ok økonomi blir ikke leiligheten solgt på tvangssalg. Om det ikke er økonomi er de naboene fra h... som de rundt seg vil bli kvitt. Stakkars naboer i neste borettslag. ..

Anonymous poster hash: 7f069...743

Skrevet

Her er det noe HI ikke forteller. Har man ok økonomi blir ikke leiligheten solgt på tvangssalg. Om det ikke er økonomi er de naboene fra h... som de rundt seg vil bli kvitt. Stakkars naboer i neste borettslag. ..

De har jo fått 3 klager, tviler på de er grunnløse

Anonymous poster hash: 9ae17...91b

Skrevet

3 klager kan være grunnløse for tvangssalg. Som styreleder i et sameie får jeg mange rare klager, jeg slutter ikke å undre over hva folk klager på.

Skrevet

3 klager kan være grunnløse for tvangssalg. Som styreleder i et sameie får jeg mange rare klager, jeg slutter ikke å undre over hva folk klager på.

At folk sender rare klager til sameiet er nå en ting, men de useriøse klagene siles vel ut, og blir ikke sendt videre til den det blir klaget på vel?

Anonymous poster hash: 9ae17...91b

Skrevet

Noen innboforsikringer gir advokathjelp. Så lurt å sjekke det.

Anonymous poster hash: 5f066...08a

Skrevet

Huseierenes landsforbund har 1 time gratis advokathjelp. 

Kan virke som man trenger mer enn det. 

Snakk med boligbyggelaget og hør med de hvis du mener klagene er grunnløse. 

Er mange borettslag som har helt gale folk i styret. 

Anonymous poster hash: 388a7...f66
Skrevet

Hehe ja, bla. her. Helt på trynet og bak mål, men takk for hjelpa :)

Skrevet

Jo, det gjør den faktisk :) Det står i en eller annen lov, har det på papir her, men gidder ikke finne det nå. 

Skrevet

Vi skal ned og prate med de i morgen :) 

Skrevet

Siden vi flyttet inn her i borettslaget vårt er det en familie som har måttet selge og flytte.

Vi var heldigvis ikke nærmeste nabo, men selv 4 rekkehus bortenfor var de ille.

Er det nesten ikke nesten alltid slik at slike folk ikke klarer å se seg selv og at de er til plage for andre?

Om Hi er så ille at de må flytte håper jeg virkelig ikke at de får kjøpt i borettslag igjen.

Hus på landet uten naboer passer nok bedre når de ikke ser feilen de gjør og er villige til å forandre seg.

Anonymous poster hash: ad553...c0c
Skrevet

Da vi flyttet inn her vi bor fikk vi vite av selger på overtagelsen at "naboen er klin gæren, han blir dritt sur for den minste ting og har koplet ut strømmen vår flere ganger for å straffe oss", så, Lykke til med det, liksom.

Det viste seg at det var de vi kjøpte av som var gærningene; naboen har takket oss flere ganger for at vi er så stille og normale :D

Anonymous poster hash: d6f9d...153

Skrevet

Ved tvangssalg går leiligheten / huset ofte langt under takst så der ryker nok økonomien deres til. Nytt lån kan dere bare glemme.

Anonymous poster hash: 497e1...595

Skrevet

Ved tvangssalg går leiligheten / huset ofte langt under takst så der ryker nok økonomien deres til. Nytt lån kan dere bare glemme.

Anonymous poster hash: 497e1...595

Det er ikke den type tvangssalg, det er ikke banken som krever det pga misligholdt lån og som da vil selge til første bud over lånebeløpet. Det er borettslaget som hiver dem ut, hi skriver at det ikke er av økonomiske grunner og da er det rett og slett denne familien som overhodet ikke kommer overens med de andre i borettslaget og de vil ikke ha dem der. Da selges huset på vanlig måte og trenger ikke gå under takst.

Men det skal ganske mye til å få noen kastet ut, så enden er familien til HI helt grusom, eller så er de kastet ut uten at det egentlig er grunn nok til det.  Kan være mange grunner til klager og advarsler da, dyrehold, bråk, trakasserende oppførsel mot naboer osv osv

Anonymous poster hash: 9a2c5...17d

Skrevet

Hvordan gikk det?

Anonymous poster hash: 5ea63...a90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...