Gå til innhold

Beltestol med isofix eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prisen med og uten isofix varierer jo VELDIG. Søkt litt på google og det er forskjellige meninger. Noen her som vet helt sikkert om det er tryggere med isofix på beltestol eller ikke?

Anonymous poster hash: 9d162...dd2
Skrevet

Isofix!!! Vi har ikke det, og det er et hendelse å feste bilstolen.... Grunnen til at isofix er tryggere er at det monumenter sjansen for å feste stolen feil.

Anonymous poster hash: 5b5ea...8ef

Skrevet

Vi har også isofix. Var aldri noe alternativ og ikke ha det så lenge bilen hadde festene.

Det må jo sitte mye bedre tenker jeg.

Anonymous poster hash: d600c...e50

Skrevet

En av fordelene er at stolen sitter fast også når den ikke er i bruk.

Skrevet

Det er jo ikke noen mulighet for å feilmontere en beltestol? Vi har hatt isofix på de to andre stolene pga. risikoen for feilmontering, men med beltestol er jo ikke det mulig.

Anonymous poster hash: 9d162...dd2
Skrevet

Har selv en beltestol uten isofix å skjønner heller ikke hvordan det skal være mulig for feilmotering på den,det er jo så enkelt som det er mulig å bli.

Anonymous poster hash: 3c546...127
Skrevet

Husk at isofix kun tåler opptil 18kg.. barn i beltestol er jo ofte større en 18kg......

Anonymous poster hash: 40610...e14
Skrevet

Hvis det er isofix på en beltestol så må vel isofixen tåle den vekten setet er beregnet på?

Anonymous poster hash: d600c...e50

Skrevet

Husk at isofix kun tåler opptil 18kg.. barn i beltestol er jo ofte større en 18kg...... Anonymous poster hash: 40610...e14

Du får isofix-seter opp til 35 kg!

Anonymous poster hash: a841d...fff

Skrevet

Her var det mye feilinformasjon i innleggene.

Fakta:

1. Sikkerheten for barnet i en beltestol 15-36 kg ligger i tilpasset bilbelte (riktig høyde ifh skulder) + beskyttelsen på selve stolen. Det varierer hvor god sidebeskyttelse de ulike beltestolene har (merke, modell).

2. På en beltestol kalles det egentlig ikke isofix, men fix-fester. Du fester det i isofixfestene i bilen, men dette er kun for din egen sikkerhet, stolen står fast når du kjører uten barn i den. Har du en beltestol uten fix-fester bør du feste den med setebeltet når du kjører uten barn, slik at du ikke kjører rundt med en løs gjenstand i bilen... :)

Det er annerledes med bilstoler som er bakovervendte, i vekstklassen under beltestol. (f.eks. 0-18 kg/ 9-18 kg). Bilstoler i denne

vektklassen går opp til 18 kg med isofix. Uten isofix kan du få bakovervendte opp til 25 kg. Er noen unntak (f.eks.Recaro), men de vanligeste merkene bruker disse vekt (evt høyde på I-size stoler) grensene.

Anonymous poster hash: ac5bf...4ab
Skrevet

Vektklasse, ikke vekstklasse :P

Skrevet

Husk at isofix kun tåler opptil 18kg.. barn i beltestol er jo ofte større en 18kg......

Anonymous poster hash: 40610...e14

Når barnet festes med stolens belter ja.

Men i en beltestol festes barnet med bilens belter og da stiller det seg litt annerledes.Det heter forresten isofit, når det kommer til beltestoler. De store produsentene hadde ikke produsert beltestoler med isofit hvis det ikke var godkjent/lovlig.

Anonymous poster hash: afc4e...3e7

Skrevet

vi har fix seter på beltestolene i den ene bilen.

om en kolliderer med barn i beltestol får barna hele trykket av farten og egen kroppsvekt, samt vekten av selve setet. men er setet festet med isofixen, blir trøkket ungene får bare egen kroppsvekt.

så om man ikke har isofix festet er de tryggeste sete e de letteste setene, og det minst trygge er tunge seter. isofix beltestolene vi har er blytunge, så om vi bruker de løst, altså uten fix systemet er de farligere enn lette jalla seter uten mye beskyttrlse innebyggd.

dette høres logisk ut for meg. bruker vi fixen er fix setene trygge, de har sidebedkyttelse etc. bruker vi ikke fix festene er de for tunge og derfor fsrlige i seg selv, da er det lettest mulig vekt som teller, og riktig plassering av beltene i forhold til bryst og bakke, skulder etc.

Skrevet

vi har fix seter på beltestolene i den ene bilen.

om en kolliderer med barn i beltestol får barna hele trykket av farten og egen kroppsvekt, samt vekten av selve setet. men er setet festet med isofixen, blir trøkket ungene får bare egen kroppsvekt.

så om man ikke har isofix festet er de tryggeste sete e de letteste setene, og det minst trygge er tunge seter. isofix beltestolene vi har er blytunge, så om vi bruker de løst, altså uten fix systemet er de farligere enn lette jalla seter uten mye beskyttrlse innebyggd.

dette høres logisk ut for meg. bruker vi fixen er fix setene trygge, de har sidebedkyttelse etc. bruker vi ikke fix festene er de for tunge og derfor fsrlige i seg selv, da er det lettest mulig vekt som teller, og riktig plassering av beltene i forhold til bryst og bakke, skulder etc.

Hvor har du dette fra? Kilde takk.

Skrevet

Vi har tre barn som blir bilsyke. Minstemann på to sittet selvfølgelig bakovervendt ennå, siden han bare er 3 år. Eldste på 14 bruker jo ikke sete lengre.

Men da eldste også satt i sete og mellomste barnet satt i sete, hadde vi campingvogn og kjørte mye.

Etter at vi kjøpte isofix beltesete til mellomste, fant vi kjapt ut at det hjalp mot bilsyke! Så det endte med at vi kjøpte ett til eldste også, selv om hun straks var stor nok til å sitte uten.

Det hjalp på henne også.

Det er nok fordi setet blir stabilt og følger bilens bevegelser.

Nå er mellomste 10 år og velger selv å fortsatt sitte i setet sitt, selv om hun er stor nok til å sitte uten.

Så ett stort ja, fra meg, til isofix på beltestoler!

Så er det jo veldig mye tryggere når barnet ikke er med, siden man slipper å få stolen i bakhode om man skulle kræsje....

Jo, og en ting til, det var egentlig derfor vi valgte det den første gangen; mye enklere for barnet å klatre opp i selv! Sparer ryggen til mor! 😄😄

Skrevet

Vi var på en av bergens største babybutikker ( ikke barnas hus o.l) og var innstilt på isofixsete, men der anbefalte de et sete (husker ikke navn) uten isofix. selgeren viste oss hvordan man festet det enkelt og greit og det var likså trygt og stabilt som isofix. Det som var med barnesetet var at det var et håndtak på baksiden av setet, slik at det ikke blir stor belastning for nakke og skuldre når man skal inn og ut med setet, noe mange av disse kjente merkene ikke har!

Anonymous poster hash: 97546...cc7

Skrevet

Vi var på en av bergens største babybutikker ( ikke barnas hus o.l) og var innstilt på isofixsete, men der anbefalte de et sete (husker ikke navn) uten isofix. selgeren viste oss hvordan man festet det enkelt og greit og det var likså trygt og stabilt som isofix. Det som var med barnesetet var at det var et håndtak på baksiden av setet, slik at det ikke blir stor belastning for nakke og skuldre når man skal inn og ut med setet, noe mange av disse kjente merkene ikke har!

Håndtak? Som at du skal bære de? En beltestol er jo ikke tung uansett merke, vil jeg påstå. Men, men. Kan du legge ved en link eller si hvilket merke/modell denne stolen er? Bare nysgjerrig :) Takk.

Skrevet

Vi var på en av bergens største babybutikker ( ikke barnas hus o.l) og var innstilt på isofixsete, men der anbefalte de et sete (husker ikke navn) uten isofix. selgeren viste oss hvordan man festet det enkelt og greit og det var likså trygt og stabilt som isofix. Det som var med barnesetet var at det var et håndtak på baksiden av setet, slik at det ikke blir stor belastning for nakke og skuldre når man skal inn og ut med setet, noe mange av disse kjente merkene ikke har!Anonymous poster hash: 97546...cc7

Håndtak? Som at du skal bære de? En beltestol er jo ikke tung uansett merke, vil jeg påstå. Men, men. Kan du legge ved en link eller si hvilket merke/modell denne stolen er? Bare nysgjerrig :) Takk. Anonymous poster hash: ac5bf...4ab
for meg som sliter mye med skuldre og nakke så merket jeg stor forskjell på det setet med håndtak kontra det uten.

http://biteringen.no/produkter2/barn-i-bil/type/nyfodt/fri-frakt-akta-graco-logico-s-hp/

Skrevet

Helt klart med! Da henger stolen fast når ikke barnet sitter oppi også, ellers må du bak og binde fast beltestolen om ikke ungen er med og det blir fort tungvint! Utenom det har det ikke noe å si, om ungen har selen rett på er stolen også festet tilstrekkelig med beltet ( altså vanskelig å feilmontere).

Anonymous poster hash: 2a965...7ba

Skrevet

Vi var på en av bergens største babybutikker ( ikke barnas hus o.l) og var innstilt på isofixsete, men der anbefalte de et sete (husker ikke navn) uten isofix. selgeren viste oss hvordan man festet det enkelt og greit og det var likså trygt og stabilt som isofix. Det som var med barnesetet var at det var et håndtak på baksiden av setet, slik at det ikke blir stor belastning for nakke og skuldre når man skal inn og ut med setet, noe mange av disse kjente merkene ikke har!Anonymous poster hash: 97546...cc7

Håndtak? Som at du skal bære de? En beltestol er jo ikke tung uansett merke, vil jeg påstå. Men, men. Kan du legge ved en link eller si hvilket merke/modell denne stolen er? Bare nysgjerrig :) Takk. Anonymous poster hash: ac5bf...4ab
for meg som sliter mye med skuldre og nakke så merket jeg stor forskjell på det setet med håndtak kontra det uten.http://biteringen.no/produkter2/barn-i-bil/type/nyfodt/fri-frakt-akta-graco-logico-s-hp/Anonymous poster hash: 97546...cc7

Dette er jo ingen beltestol, det er en babystol for de minste....

Skrevet

Helt klart med! Da henger stolen fast når ikke barnet sitter oppi også, ellers må du bak og binde fast beltestolen om ikke ungen er med og det blir fort tungvint! Utenom det har det ikke noe å si, om ungen har selen rett på er stolen også festet tilstrekkelig med beltet ( altså vanskelig å feilmontere). Anonymous poster hash: 2a965...7ba

den skjønte ikke jeg mye av!

Skrevet

for meg som sliter mye med skuldre og nakke så merket jeg stor forskjell på det setet med håndtak kontra det uten.http://biteringen.no/produkter2/barn-i-bil/type/nyfodt/fri-frakt-akta-graco-logico-s-hp/Anonymous poster hash: 97546...cc7

Dette er jo ingen beltestol, det er en babystol for de minste....Anonymous poster hash: 2a965...7ba

oi, ja se der der ja, beklager, bartender helt feil jeg:o

Skrevet

Hahaha bartender skulle være at jeg har tenkt helt feil :P

Dette er jo ingen beltestol, det er en babystol for de minste....Anonymous poster hash: 2a965...7ba

oi, ja se der der ja, beklager, bartender helt feil jeg:o Anonymous poster hash: 97546...cc7

Skrevet

for meg som sliter mye med skuldre og nakke så merket jeg stor forskjell på det setet med håndtak kontra det uten.

http://biteringen.no/produkter2/barn-i-bil/type/nyfodt/fri-frakt-akta-graco-logico-s-hp/

Jeg skjønner ikke, du har link til en nyfødtstol, her snakker vi om fremovervendte beltestoler 15-36 kg (fra ca 4 år og oppover). Disse stolene tar en jo ikke inn og ut av bil så mye, men det gjør en jo med nyfødtstoler, og da har alle håndtaket over stolen til å bære i. Men kanskje du sendte feil link? :)

Skrevet

Helt klart med! Da henger stolen fast når ikke barnet sitter oppi også, ellers må du bak og binde fast beltestolen om ikke ungen er med og det blir fort tungvint! Utenom det har det ikke noe å si, om ungen har selen rett på er stolen også festet tilstrekkelig med beltet ( altså vanskelig å feilmontere). Anonymous poster hash: 2a965...7ba

den skjønte ikke jeg mye av! Anonymous poster hash: 97546...cc7
hva var det du ikke skjønte? Det er liten sjanse for feilmontering også uten isofix, men uten isofix må du likevel ha belte på stolen selv om barnet ikke sitter oppi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...