Gå til innhold

Inspirert: hvilken alder er perfekt for å dra til disneyworld? Og hvilken av disneyparkene er best?

Anbefalte innlegg

Jeg har to tette barn, de er gutt og jente på 3 og 4 år.

Jeg har tenkt å ta dem med til en disneypark, og lurer på hvilken av parkene som er best? Florida, Paris, den på vestkysten i USA? Og når vil de ha størst utbytte av å dra dit? Jeg tenker å ta dem med når de er så store at ze kommer til å huske det som en stor opplevelse, men samtidig vil jeg at de skal være såpass små at det hele vlir en magisk opplevelse, uten at de skjønner for mye av det som foregår rundt... Hvis dere skjønner. :)

Anonymous poster hash: 103f5...11c

Fortsetter under...

Jeg syns Disney World i Orlando er definitivt best..! Mye større enn Disneyland, med langt flere attraksjoner. Disney World har 4 parker (Magic Kingdom, Epcot Center, Disney-MGM Studios, Disney Animal Kingdom Park), 2 vannland (Blizzard Beach og Typhoon Lagoon) pluss Downtown Disney, Disney's Boardwalk og Disney's Wide World of Sports Complex. Det er også lettere å finne billig hotell nært eller i parkområdet enn i California. De sier man må regne 5-7 dager for å klare å rekke over alt, hvis man ikke rusher gjennom alt, mens i California kan man klare det på 2-3.

Jeg var der første gang da jeg var 5. Husker veldig lite, men det sitter godt brent inn at jeg var for lav(jeg var forresten lav for alderen min) til å være med min 6 år eldre bror på alle de spennede rollercoasterene ;P Så var jeg der igjen året jeg fylte 12 - husker det som en av de beste feriene i barndommen min. Og jeg var høy nok til å være med på alt.

Jeg kommer nok til å vente til ungen blir i 9-12-årsalderen. Da husker de mer av opplevelsen, og det med høyden kan være viktig å tenke på. Det skal jo være gøy for dere voksne også, og flere dager med små tog som går rundt og rundt er ikke like gøy som å kjøre Space Mountain i mørket!

Har dere derimot planer om å ta ungene med tilbake flere ganger, så er det bare å kjøre på. Der er nok med aktiviteter for barn i 3-4-årsalderen, og hvis de er veldig glad i Disney, så er det minst like spennende å bare gå rundt i parkene og møte alle Disney-karakterene. Husker jeg fikk møte Ariel da jeg var 5 - min store barndomshelt.

Anonymous poster hash: e71c6...ab0

Mine var første gang når de var 2 og 4 år. Mye gøy de kunne prøve. Fikk selvsagt ikke sett hele parken og tok tempoet på barnas premisser. 4 åringen snakka lenge om alt han hadde opplevd.

Det var de små tingene han husket som isen med mikkeører, dingsen med lys han fikk, møte med snipp og snapp, klappe skate (seaworld) og lysparaden osv.

Neste gang var de 8 og 10 og husker selvsagt alt. Perfekt alder. 10 åringen tok alt med inkludert loop. 8 åringen tok alt uten loop.

Nå er de 11 og 13 og vi skal bort en gang til.

Disney vil jeg si er 6-10 år som er magien! Da du møter askepott og disney er et magisk land. Når du blir eldre er disney gøy men du skjønner jo at askepott er en utkledd student og ser hvordan ting virker!

For de over 10 er nok universal studio og Island of adventure gøyere parker enn disney. Her er svæææær berg og dalbaner, ting går fort og det er figurer som Harry Potter, Simpson og hulken.

Jeg liker disney og mener ungene har godt av å ha en dag der vi gjør ting alle tør (inkludert mor!). Vi starter med disneyworld på ferien og tar de kule parkene etterpå! Da får man litt sånn wow av å komme inn i disneykonseptet og Peter pan blir litt kulere enn etter hulken! :-)

I tillegg tenker jeg at de nå skjønner mer engelsk og kan forstå hva som blir sagt.

Køene er en opplevelse i seg selv, som regel noe å se på, en fortelling eller detaljer å studere.

Anonymous poster hash: 58644...068

Vi satser på å reise når jenta vår er 10 år. Har begynt sparingen allerede. ;) Hun er nå 4 år.

Dere som har vært der, husker dere hvor mye ca dere brukte i penger på den ferien? Og hvor lang var den osv...?

Vi vil reise bortover uten å måtte snu på krona, derav sparingen allerede nå. Det skal bli tidenes ferie! ;)

Men ser nå at det snakkes om tre forskjellige parker, vil noen opplyse meg er dere snill?

Hva heter de forskjellige parkene på de forskjellige stedene?

Endret av *Nøtta*

Disneyland er i California

Disneyland (?) i Paris

Disneyworld i Orlando/Florida

I disney i Florida er der flere parker. Disneyworld (med askepottslottet), animal kingdom (disney dyrepark med karuseller), epcot og Hollywood studio (filmpark). I tillegg har disney to vannparker.

Parkene er svæææære og mye kø. Det er mye detaljer og mye å se. Google og bli kjent med parkene og attraksjonene der.

De tre første dagene er inngangen veldig veldig dyr. Men kjøper du 3-6 dager er det nesten ikke forskjell i pris. Du trenger mer enn 1 dag i disneyworld.

Jeg syns kanskje en 10 åring er litt stor for disneymagien. Det er mye prinsesser og prinsessedill. Jeg ville reist 6-8 år for å oppleve magien.

Universal studio og Island of adventure er parker rett ved siden av hverandre. Det er ikke disney. Disse er mye fra 10 år og opp. Store berg og dalbaner, endel støy/høy musikk og travle parker. Her er eget Harry Potter område.

10 åringen vår var i målgruppen og elsket disse to parkene. 8 åringen likte bedre disney og syns det var for fort/voldsomt.

Parkene og mat i parkene er dyrt. I tillegg shopper vi mye klær og sko på outletsom jo koster endel (men er mye billigere enn hjemme). Å spise ute er billig og leie hus med basseng og bil er heller ikke veldig dyrt.

Leter dere etter flybilletter 6-8 måneder før avreise og kan ta en mellomlanding eller to, vil fly og hus med basseng ofte være billigere enn sydentur!

Vi leier hus med basseng via finn.no av en nordmann.

Anonymous poster hash: 58644...068

Annonse

Jeg har ikke vært i California, så den parken kan jeg ikke uttale meg om. Er imidlertid helt sikker på at Disneyworld i Florida er noe ganske annet enn Disneyparken i Paris. Min yngste var 5 da vi var i Florida. Det var ganske mange ting han ikke kunne kjøre, men det var mye annet morsomt. For meg var Magic Kingdom den største opplevelsen. Vi så paraden en dag og vi var der under fyrverkeriet midnatt en annen dag. Magic Kingdom er vel det man forbinder med Disney, med de originale figurene, prinsesseslottet og mange parader. Min eldste var 13 da vi var der, hun syntes nok det var litt barnslig, men koste seg også. I Animal Kingdom var køene litt kortere på attraksjonene og det var mye dyr å se. Ungene matet kenguruer og det var stor stas. Epcot var de for små til, så det var kjapt unnagjort, egentlig det samme med Hollywood Studios. 

Vi var fem stk, borte i en måned. Lurer på om vi brukte 120 000 på flybilletter, det å bo, leiebil og inngang til parkene. Alt dette var betalt på forhånd. Å spise ute er relativt billig sammenlignet med hjemme, men det blir jo mye penger av det uansett når man skal spise ute stort sett daglig. Vi shoppet også ganske mye. Det er selvfølgelig ikke strengt tatt nødvendig, men det blir nok ofte til det. Det har det i hvert fall gjort de andre gangene jeg har vært i USA også. 

Nå har vi bare vært i Disneyland Paris. Men vi har vært der 3 ganger, barna har vært 2, 5, 7 og 13. Og de har elsket det alle gangene. I sommer var de 7 og 13 år, og 7 åringen prater masse om det fortsatt. 13 åringen storkoste seg og, selv om hun jo begynner og bli stor.

Nå vurderer vi å feire jul der. Tror det blir en opplevelse, her elsker vi Disney alle sammen.

Jeg ville ventet noen år med å reise til Disneyworld i alle fall HI. Vi var der da ungene var 10 og 13 år, og det var helmaks. Vi kunne kjøre de samme karusellene og berg-og dalbanene hele familien. De har mye å tilby de minste også, for all del, men hvis man først skal ha en såpass dyr og lang reise, så ville jeg ventet til de når en alder der alle i familien kan ha utbytte av de samme tingene.

Det er også veldig store parker, med mye kø. Ikke helt optimalt for veldig små barn.

Anonymous poster hash: e0343...5da

Jeg ville ventet noen år med å reise til Disneyworld i alle fall HI. Vi var der da ungene var 10 og 13 år, og det var helmaks. Vi kunne kjøre de samme karusellene og berg-og dalbanene hele familien. De har mye å tilby de minste også, for all del, men hvis man først skal ha en såpass dyr og lang reise, så ville jeg ventet til de når en alder der alle i familien kan ha utbytte av de samme tingene.

Det er også veldig store parker, med mye kø. Ikke helt optimalt for veldig små barn.

Disneyworld er i Florida forresten ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...