Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #1 Skrevet 11. februar 2015 Vi fikk en massiv jerngryte av svigers til jul, med byttelapp som ikke går ut før i mars. Det er en fin gryte, for all del, og jeg vet den kostet rundt en tusenlapp. Problemet er bare at vi har begrensa med kjøkkenplass i heimen (og for så vidt også begrensa med penger), og jeg kan vel helt ærlig ikke komme på én anledning hvor jeg har tenkt "Nå skulle jeg jaggu hatt en jerngryte!" Den maten vi lager, lager vi enkelt i vanlige kjeler og stekepanner. Vi har dog en jernpanne (grillpanne) og den er gull verdt til biff osv. Men jeg klarer virkelig ikke å komme på noe jeg BARE kunne brukt en jerngryte til? Vi lager sjelden gryteretter, f.eks., og når vi gjør det må jeg uansett bruke en større kjele fordi vi er såpass mange. Så hjelp meg her: Beholde eller bytte i noe annet? Anonymous poster hash: 43924...1ec
Iselilja Skrevet 11. februar 2015 #2 Skrevet 11. februar 2015 Jeg bruker jerngryte masse. Alt av gryteretter, eltefritt brød, pastasaus etc lages i den. Bruker overhodet ikke teflongryter eller andre slipp-lett-belegg. Jerntilskuddet man får ved å lage mat i jerngryte utgjør kanskje ikke all verdens, men tenker at alle monner drar
Gjest flykræsj Skrevet 11. februar 2015 #3 Skrevet 11. februar 2015 Bruker også min masse! Synes den er genial da man også kan bruke den i stekeovn. Bruner kjøtt og setter hele gryta inn i ovnen for ettersteking på lav varme. Bruker den også til gryteretter, røykfritt brød og bruning av mel, bein til kraft osv.
sug lut Skrevet 11. februar 2015 #4 Skrevet 11. februar 2015 Jeg kvitta meg med jerngryta av samme grunner som du har - det var ingenting jeg ikke kunne gjøre med de andre grytene mine. Jerngryta er tung og slitsom (og da hjelper det ikke engang at for eksempel Le Creuset-gryter er superlekre - de er for tunge). Det året jeg ikke fant jerngryta da jeg skulle koke smultringer og i stedet fant ut at den store aluminium suppekjelen gjorde nytten ble det slutt på jerngryter.
beef sister Skrevet 11. februar 2015 #5 Skrevet 11. februar 2015 Jeg ser ikke verdien med mindre man lager fancy brød. Jeg har flere, fordi jeg en gang fikk et innfall, men det gir ingen forskjell på smak eller kvalitet. Det er derimot slitsomt å vaske en så tung kjele (og jeg ser for meg at jeg en vakker dag knuser platetoppen ved å miste gryten på den).
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #6 Skrevet 11. februar 2015 Enig med dere, sug lut og beef sister. Pastasaus lager vi i dyp stekepanne, av brød spiser vi bare rugbrød uansett (og det kjøper vi av naboen, som er hobbybaker), og gryteretter må som sagt lages i større kjele. Utfordringen er jo at vi fikk den av mannens foreldre, og mannen er dessverre en hamster uten like. Så hvis jeg spør ham om vi skal bytte den, får jeg garantert nei, samtidig som han selv ikke har vist noe som helst interesse for den siden vi fikk den til jul og garantert aldri kommer til å bruke den til noen ting (annet enn på trass 1-2 ganger, dersom jeg spør om vi skal bytte den). Så jeg må bare finne på en lur måte å snike den ut av huset på og satse på at han glemmer at vi fikk den i det hele tatt Anonymous poster hash: 43924...1ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå