Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 På str. med en ert, litt stikksmerter og kløe på brystvorten, hva kan det være? Ja har time i morgen hos lege, men prøver å berolige meg selv. Mor, mormor og oldemor har hatt brystkreft. Anonymous poster hash: 54b37...29c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Kan jo være de du mistenker.. Men kan også være en talgkjertel som er forstoppet(en byll uten betennelse). Det kan også være en kvise. Godt du sjekket deg Anonymous poster hash: 4d0b2...1f9
Babykilo Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Det kan jo være så mangt. Bra at du sjekker det! Bare et tips - min gode venninne fikk påvist brystkreft for et år siden. Nå er hun erklært frisk, bare så det er sagt. Men hun gikk rett til privat klinikk da hun kjente kulen, Aleris. Der får man klinisk undersøkelse og mammografi med en gang, og da de så på mammo at det så litt skummelt ut, ble hun booket inn til ultralyd og CT dagen etter, pluss konsultasjon. Operasjon ble bestilt i ekspressfart. Det kostet 10 000 kr til hun var inn under det offentlige, men hun er kjempeglad for at hun gjorde det. Mye kjappere enn det offentlige... Hvis du har sjansen, både pengemessig og geografisk. Men dra til legen i morgen. Hvis det kan se ut til å drøye, kan du jo evt fikse det privat da. Lykke til! Det trenger ikke være noe skummelt i det hele tatt. :-)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Nr to sier det meste. Husk at de fleste endringer i bryst er godartede. I tillegg så blir de fleste kurert i dag om det skulle vise seg å være kreft. Klem Anonymous poster hash: 7018f...8ff
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Takk for svar, har ikke økonomi til privat. Lege i morgen! Anonymous poster hash: 54b37...29c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 Takk for svar, har ikke økonomi til privat. Lege i morgen! Anonymous poster hash: 54b37...29c Det går ganske raskt i det offentlige også nå, det er garantier som kommer inn i bildet der det kan være mistanke om kreft. Min mor fikk nylig time på sykehuset pga. mistanke om annen type kreft. En uke etterpå hadde de foretatt tre nye undersøkelser og og innen to uker etter første sykehustime skal hun opereres. En venninne gikk gjennom det samme med brystkreft for halvannet år siden. Da tok det knapt halvannen uke fra hun var hos fastlege til hun var operert. Helt frisk i etterkant. Så ikke kast bort noe energi på at du ikke har økonomi til å gå privat. Det er et flott tilbud om man har økonomi til det, men akkurat når det kommer til kreft så er det faktisk ikke så ille med ventetid. Men det kan være lurt at du også sjekker ut ev. rettigheter du har, selv om min erfaring fra familie/venner/jobb er at de fleste i din situasjon, HI, får god informasjon om hvor lang tid man regner meg til undersøkelser og ev. behandling. Men som sagt, ikke ta noen sorger på forskudd, og skulle det være kreft så er som sagt prognosene veldig gode! Anonymous poster hash: 7018f...8ff
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Det som er trist er at jeg ble avvist for kun ett år siden når jeg tok kontakt å ville ha regelmessig sjekk pga familiehistorien, nå sitter jeg med kul. Er 26 år. Hi Anonymous poster hash: 54b37...29c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #8 Skrevet 10. februar 2015 Det som er trist er at jeg ble avvist for kun ett år siden når jeg tok kontakt å ville ha regelmessig sjekk pga familiehistorien, nå sitter jeg med kul. Er 26 år. Hi Anonymous poster hash: 54b37...29c Det er dessverre ikke alle som følger godt nok opp og som bagatelliserer det å følge opp unge kvinner. Forhåpentligvis er dette bare en cyste eller en fettkul, HI - mest trolig det. Men be om oppfølging videre med MR og ultralyd. Ikke gå med på regelmessige mammografier, det blir mye stråling i årene fremover siden du er såpass ung. Du kan også be om genetisk veiledning (pussig om dere ikke har fått tilbud om det mtp. familiehistorikk) via f.eks. Radiumhospitalet. Vi har samme historie i min familie og jeg tok selv kontakt med Radiumhospitalet for genetisk veiledning og fikk time der til samtale og gjennomgang av familiehistorikk mtp. kreft. Jeg fikk tatt gentest som viste at jeg har svært stor risiko for å utvikle brystkreft. Jeg valgte bort mammografi og sjekker brystene regelmessig selv, og regner med å ta MR og ultralyd fremover, foreløpig har jeg ikke gjort det, men har tilbud om det. Anonymous poster hash: 7018f...8ff
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #9 Skrevet 10. februar 2015 Jeg har også kul på størrelse med en ert. Den gjør ikke vondt og kan ikke beveges på inni der. Var hos legen og fikk beskjed om at det var 99% sjanse for at det ikke var kreft men bare en tett kjertel eller noe. Har den enda, over 1 år senere, men den har ikke forandret seg. Det trenger altså ikke å være noe farlig men med tanke på familiehistorien din så er det jo ekstra viktig å ta det på alvor. Anonymous poster hash: 0ba63...f43
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #10 Skrevet 10. februar 2015 Da jeg fant en kul for noen mnd siden var jeg undersøkt hos fastlege og på mammografiavdelingen før det var gått en uke. På Haukeland var det mammografi og ultralyd i løpet av en time. Hadde det vært nødvendig, hadde utført biopsi også samme dag. Fikk beskjed om at jeg skulle vite svaret før jeg gikk derfra. Dette går bra! Lykke til Anonymous poster hash: 2e400...8da
Gjest Skrevet 10. februar 2015 #11 Skrevet 10. februar 2015 Skjønner ikke at legene tar dette alvorlig. Hvordan kan de si at det er en tett kjertel eller noe? Uten at er foretatt mammografi! Skremmende... og innmari glad for at jeg har en oppegående lege som henviser meg videre om det er oppdaget noen uregelmessigheter!
soleia Skrevet 10. februar 2015 #12 Skrevet 10. februar 2015 Har du ikkje fått gentest med den familiehistorikken? Som regel er slike kular uskuldige, men godt at du sjekkar det ut.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #13 Skrevet 10. februar 2015 Har du ikkje fått gentest med den familiehistorikken? Som regel er slike kular uskuldige, men godt at du sjekkar det ut. Jeg ba om gentest men fikk nei pga alder på mor da hun fikk det (over 50). Hi Anonymous poster hash: 54b37...29c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #14 Skrevet 10. februar 2015 Min mor fikk også en liten kul og brystet som fastlegen mente var helt ufarlig. Heldigvis var hun med i et forskingsprosjekt hvor hun tok mammografi fast hvert år og der ble det slått alarm. Det ble bestilt biopsi og den var ondartet. Hun ble operert, 6 mnd på cellegift og 5 uker med stråling. Nå er hun frisk ☺ Men dette er en påminnelse på at fastleger kan ta feil de også. dersom jeg noen gang oppdager en kul vil jeg ikke slå jeg til ro med en fastleges vurdering. Jeg vil kreve mer undersøkelser. Mye på bakgrunn av mamma sin historie. Anonymous poster hash: 195d0...f50
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #15 Skrevet 10. februar 2015 Jeg tok ultralyd for et år siden og legen gadd ikke sjekke skikkelig fordi han syns det var idioti med silikon... Anonymous poster hash: 54b37...29c
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #16 Skrevet 11. februar 2015 Oppdatering: henvist til ultralyd. Hi Anonymous poster hash: 54b37...29c
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #17 Skrevet 11. februar 2015 Oppdatering: henvist til ultralyd. Hi Anonymous poster hash: 54b37...29c Så bra Hvis de på ultralyden synes den ser mistenkelig ut så tar de trolig en biopsi også. Lykke til, HI Anonymous poster hash: 7018f...8ff
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #18 Skrevet 11. februar 2015 Masse lykke til Hi! Bra du tok kontakt med lege-krysser fingrene for at det ikke er noe! Men om det skulle være så klarer du dette - jeg har nettopp hatt brystkreft selv og er nå friskmeldt! De er flinke i dag!! Anonymous poster hash: 5cb64...49f
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #19 Skrevet 11. februar 2015 Masse lykke til Hi! Bra du tok kontakt med lege-krysser fingrene for at det ikke er noe! Men om det skulle være så klarer du dette - jeg har nettopp hatt brystkreft selv og er nå friskmeldt! De er flinke i dag!! Anonymous poster hash: 5cb64...49f Hvis jeg velger å ta i mot behandling ja. Vurderer egentlig å dø i det stille hvis det viser seg å være kreft pga økonomi. Hi Anonymous poster hash: 54b37...29c
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #20 Skrevet 11. februar 2015 Masse lykke til Hi! Bra du tok kontakt med lege-krysser fingrene for at det ikke er noe! Men om det skulle være så klarer du dette - jeg har nettopp hatt brystkreft selv og er nå friskmeldt! De er flinke i dag!! Anonymous poster hash: 5cb64...49f Hvis jeg velger å ta i mot behandling ja. Vurderer egentlig å dø i det stille hvis det viser seg å være kreft pga økonomi. Hi Anonymous poster hash: 54b37...29c Beklager, men det må være noe av det dummeste og mest egoistiske jeg har hørt Anonymous poster hash: b619e...3df
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #21 Skrevet 11. februar 2015 Masse lykke til Hi! Bra du tok kontakt med lege-krysser fingrene for at det ikke er noe! Men om det skulle være så klarer du dette - jeg har nettopp hatt brystkreft selv og er nå friskmeldt! De er flinke i dag!! Anonymous poster hash: 5cb64...49f Hvis jeg velger å ta i mot behandling ja. Vurderer egentlig å dø i det stille hvis det viser seg å være kreft pga økonomi. Hi Anonymous poster hash: 54b37...29c Beklager, men det må være noe av det dummeste og mest egoistiske jeg har hørt Anonymous poster hash: b619e...3df Det er ikke nødvendigvis dumt og egoistisk, det sier noe om hvor stor HIs fortvilelse over en vanskelig livssituasjon er! HI, tross alt er du ung, og du kan få et bedre liv igjen, slutt aldri å tro på det. Jeg er i en lignende situasjon, men jeg biter tennene sammen og tenker at jeg SKAL få det bra. Og eneste muligheten for å få det bra er å komme seg gjennom og holde ut og se fremover. Anonymous poster hash: 7018f...8ff
HH80 Skrevet 11. februar 2015 #22 Skrevet 11. februar 2015 Hei !! Først vil jeg berolige deg med at 9 av 10 kuler i brystet er ufarlige. Jeg fant selv en kul for 3 år siden . Den var større enn en ert. Mer kanskje en stor drue. Ble henvist til videre undersøkelser. Ventetiden var 2 uker . På brystsenteret tok de ul og biopsi for å være helt sikre, måtte vente en uke på,svar på biopsi. Kulen var noe de kalte fibroadenom . En helt ufarlig kul som bare kunne være der : )) Vet at ventetiden du er i nå er grusom men sannsynligheten for at det er en farlig kul er minimal.... Uansett så lykke til, om du har mulighet så ta en privat ul, det gjorde jeg !! De sa den så fredelig ut og det gjorde ventetiden på biopsi osv myyye lettere
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #23 Skrevet 11. februar 2015 Masse lykke til Hi! Bra du tok kontakt med lege-krysser fingrene for at det ikke er noe! Men om det skulle være så klarer du dette - jeg har nettopp hatt brystkreft selv og er nå friskmeldt! De er flinke i dag!! Anonymous poster hash: 5cb64...49f Hvis jeg velger å ta i mot behandling ja. Vurderer egentlig å dø i det stille hvis det viser seg å være kreft pga økonomi.Hi Anonymous poster hash: 54b37...29c Beklager, men det må være noe av det dummeste og mest egoistiske jeg har hørt Anonymous poster hash: b619e...3df Det er ikke nødvendigvis dumt og egoistisk, det sier noe om hvor stor HIs fortvilelse over en vanskelig livssituasjon er! HI, tross alt er du ung, og du kan få et bedre liv igjen, slutt aldri å tro på det. Jeg er i en lignende situasjon, men jeg biter tennene sammen og tenker at jeg SKAL få det bra. Og eneste muligheten for å få det bra er å komme seg gjennom og holde ut og se fremover. Anonymous poster hash: 7018f...8ff Takk, godt å høre. Har 12.000 å leve for i måneden og venter på svar om ufør, syk og mye smerter. Hi Anonymous poster hash: 54b37...29c
hilde og gutta Skrevet 11. februar 2015 #24 Skrevet 11. februar 2015 Hei. Så bra at du er bltt sendt videre. Jeg sitter nå med en ny oppdaget bryst kreft. Er 39 år gammel. Har 2 barn, et på 4 år og en på 12 uker. Svulsten er på over 10cm og jeg går nå på höydose cellegft. Blir op senere. Og stråling.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #25 Skrevet 11. februar 2015 Hei. Så bra at du er bltt sendt videre. Jeg sitter nå med en ny oppdaget bryst kreft. Er 39 år gammel. Har 2 barn, et på 4 år og en på 12 uker. Svulsten er på over 10cm og jeg går nå på höydose cellegft. Blir op senere. Og stråling.Lykke til, håper det går bra 🙌 Anonymous poster hash: 54b37...29c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå