Gå til innhold

Vurderer å søke jobb som renholdspersonell/kjøkkenhjelp offshore, men mannen min synes det er en dårlig idè :/

Anbefalte innlegg

Jeg blir snart arbeidsledig, og gjør hva som helst for å slippe å gå på dagpenger og være uten arbeid. I går var en kompis av mannen min på besøk hos oss, han jobber offshore. Han sa at de kom til å lyse ut stillinger som renholdspersonell/kjøkkenassistent i nærmeste fremtid, da to av de faste slutter. Han sa at det er 2 uker på og 4 uker av, og at det er godt betalt. Men til gjengjeld er det 12 timers arbeidsdager da, men det gjør jo ingenting, hva annet skal jeg bruke tiden på der likevel.

Jeg tente på idèen, og spurte om han kunne gi meg kontaktinfo til HR-avdelingen, og det gjorde han. Etter at han dro, sa mannen min at det er en dårlig idè. Jeg sa at jeg kom til å bruke de 4 ukene hjemme til å selvfølgelig shine, rydde og vaske hus, og legge opp alt av klær og bursdagsgaver som trengs de kommende ukene, og i tillegg bake mye og fryse ned. Jeg vet at han klarer seg uten min hjelp altså, men det er mer for min egen del at jeg vil gjøre det, så jeg ikke får så dårlig samvittighet overfor 6-åringen vår, i tilfelle far glemmer noe. Jeg vil også gjøre klart for eks. pizzasauser og pastasauser, fiskesuppe og slikt og fryse ned, så de ikke kun spiser halvfabrikat hele tiden.

Men han vil fremdeles ikke, sier at han ikke stoler på mennene som jobber offshore og hva de kan finne på...

Jeg beroliget han med at de neppe er ute etter meg som er gift, og jeg har uansett null interesse av de heller. Jeg vil bare gjøre jobben min og glede meg til å komme hjem :) Er det noen her som har gjort en lignende jobb, og vil dele sine erfaringer med meg?

Takker!

Anonymous poster hash: bcba9...9b0

Fortsetter under...

Har du kursene som trengs for å reise ut da? Trodde de krevde flere kurs for å være der ute jeg?

Anonymous poster hash: 7c184...e9d

Det er så standard usikker og sjalu gubbe; Neida, vennen, jeg stoler selvfølgelig på deg, jeg stoler bare ikke på mennene rundt deg! - Dump svinet!!

(Neida. Men alvorlig talt.)

Ja, han nevnte at jeg måtte gjennom ulike kurs, og de har jeg ikke. Men han sa at det ikke så ut som om det skulle være noe i veien for at jeg skulle kunne kvalifisere meg til å prøve meg på de kursene. I følge han, er de visst ikke så vanskelige, men jeg vet ikke så mye om det egentlig.

HI

Kursene er ikke vanskelige, men de koster ganske mye. Sikkerhetskurs kostet rundt 30 000 for noen år siden iallefall, og det er noe man er pent nødt til å ha for å jobbe offshore :)

Anonymous poster hash: 3eaa5...62e

Kursene er ikke vanskelige, men de koster ganske mye. Sikkerhetskurs kostet rundt 30 000 for noen år siden iallefall, og det er noe man er pent nødt til å ha for å jobbe offshore :)

Anonymous poster hash: 3eaa5...62e

Åj, er det såpass dyrt ja. Jeg så for meg mer sånn 10 000 kr for alle kursene, men hvis ett kurs koster 30 000 kr, så er det uansett uaktuelt for meg, nå som jeg blir arbeidsledig. Takk for svar!

HI

Annonse

Det er kjempedyrt ja, så alternativet er at du får arbeidsgiveren til å betale kurset for deg. 

Anonymous poster hash: efdcb...202

Redd for utroskap kortet hadde jeg blåst en lang marsj i, det er ikke noe argument i diskusjonen om en sånn jobb.

Men jeg mener absolutt at det bør diskuteres om en av partene i en familie vurderer en slik jobb. Jeg hadde ikke likt at mannen min ble borte to uker om gangen, mye fordi vi har fire barn som skal følges opp og hverdagslogistikken her er temmelig travel. Nå kunne ikke mannen min tenke seg å være borte fra ungene to uker om gangen heller da (han har sikkerhetskursene osv og jobbet på sjøen før vi ble sammen så han har fått spørsmål om å søke stillinger et par ganger).

Skal den ene begynne å jobbe slik bør begge være enige i at det er greit, det er ikke alle som synes det er greit å være "gressenke" to uker om gangen. Men redd for hva mennene dere ute kan komme til å finne på hadde jeg glatt overhørt, om det er eneste argumentet imot har han egentlig ikke noe argument.

Anonymous poster hash: 7c184...e9d

Det er veldig høye krav og mye sikkerhet for å få jobb offshore.. Nå vet ikke jeg hva du jobber med i dag som du blir arbeidsledig fra, men ville bare nevne at for å jobbe som renholder offshore må du ha fagbrev som renholder i tillegg til alle sikkerhetskursene..

Anonymous poster hash: fdb2a...741

Tusen takk for svar alle sammen! :)

Kompisen til mannen min sendte meg denne linken nettopp:
https://www.offshoreutdanning.no/hjelp/om-aa-jobbe-offshore/yrker/renholdsoperatoer/

Jeg kommer til å glede mannen min med å fortelle i kveld at det (dessverre) ikke blir noe av likevel, pga. prisen på kursene som jeg nå sjekket opp. Man trenger jo mange mange kurs, og bare ett av de kostet 18 000 kr! Herlighet, hvorfor fortalte han det ikke i går, så hadde jeg ikke trengt å plaget dere med denne tråden, og ikke begynt å legge planer for hvordan jeg skal prate med mannen min om det. Jaja, da er jeg en erfaring rikere :)

Beklager, unødvendig tråd, men takk for svar!

HI

Nå vet jeg ikke hva "alle disse kursene" som folk referer til her er... Fint hvis de kunne liste dem opp.

Jeg har kun grunnleggende sikkerhets og beredskapskurs, førstehjelpskurs i tillegg til helseattest og jobber offshore. Et slikt kurs koster ca 12 000,- (sjekk falc nutec sine sider).

Anonymous poster hash: f065b...89e

Tusen takk for svar alle sammen! :)

Kompisen til mannen min sendte meg denne linken nettopp:

https://www.offshoreutdanning.no/hjelp/om-aa-jobbe-offshore/yrker/renholdsoperatoer/

Jeg kommer til å glede mannen min med å fortelle i kveld at det (dessverre) ikke blir noe av likevel, pga. prisen på kursene som jeg nå sjekket opp. Man trenger jo mange mange kurs, og bare ett av de kostet 18 000 kr! Herlighet, hvorfor fortalte han det ikke i går, så hadde jeg ikke trengt å plaget dere med denne tråden, og ikke begynt å legge planer for hvordan jeg skal prate med mannen min om det. Jaja, da er jeg en erfaring rikere :)

Beklager, unødvendig tråd, men takk for svar!

HI

Du må ikke gå inn på en side som livnærer seg av å selge kurs til godtroende mennesker osm vil jobbe offshore.

Les her: http://www.offshore.no/jobbsak/34814_-_det_finnes_ingen_snarveier_offshore

"Forpleining

- Forpleining er populært. De største bedriftene innen forpleining offshore er ESS Support Service, ISS, Sodexo og NOC Service. Det stilles i ulik grad krav til fagbrev innen forskjellige deler av forpleiningen, sier Hagen.

Norsk Offshore Catering er blant hovedaktørene innen forpleining, med 12 offshoreinstallasjoner på kundelisten. Selskapet krever fagbrev og erfaring for alle som søker jobb som kokk. For søkere til stillinger innen renhold holder det med godkjent sikkerhetskurs, helsesertifikat og førstehjelpskurs, samt relevant erfaring."

Anonymous poster hash: f065b...89e

Det kan hende dette varierer noe fra selskap til selskap og plattform til plattform. Men renholderne og kjøkkenpersonell har noen av de viktigste jobbene offshore ettersom sykdom og smitte kan ramme (og dermed lamme) en hel plattform. Jeg har derfor ikke hørt om at man kan få sånne jobber uten fagbrev/en form for utdannelse.

Anonymous poster hash: fdb2a...741

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...