Gå til innhold

Hva er den verste norske dialekten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt ot, men dialekten de snakker i den gamle serien "Alle vi barna i Bakkebygrenda" - er den ekte? Det høres ut som noen talentløse unger som improviserer dialekten "bondsk". Noen som vet?

Synes Klart eg kan er flott å høre/se på :)

Skrevet

Haugesunddialekt! Grøss

Anonymous poster hash: a9758...7a9

Koffer det daaa?

Anonymous poster hash: d0742...c62

Skrevet

Jeg sliter med de kvasseste og breieste sunnmørsdialektene! De litt mer rundere sunnmørsvariantene er helt ok.

Men jeg er egentlig veldig glad i dialekter. Synes breit sognemål er herlig, og morsomt å måtte "innstille" ørene for å forstå. Hallingdialekten synes jeg er herlig sjarmerende og gir meg hjemmefølelse selv om jeg ikke er derfra.

Fantastisk at vi har den språkrikdommen og -variasjonen som vi har her til lands! :)

Anonymous poster hash: 19dda...42b
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg får helt grøsninger av sunnmørsdialekten. Jeg forstår ikke hvordan de "synger" språket, for meg høres det ut som et evig kaos. Det er ingen logikk, og bare rot i mine ører.Anonymous poster hash: c0b42...f6d

Alltid litt rart når folk sier "sunnmørsdialekten". Det finnes så mange ulike dialekter innad på sunnmøre:p Det er ganske stor forskjell på Ålesund og Ulsteinvik feks..Anonymous poster hash: fb192...cad

Ja, det er mulig. Men jeg er ikke lokalkjent, og reagerer kun på det jeg hører. F.eks kan jeg si at jeg synes barna som er fortellerstemmer på "Klart eg kan" er slitsomme. Jeg klarer rett og slett ikke å bli klok på logikken i hvordan de "synger" dialekten. Et annet eksempel er Tone Damli. Selv om jeg prøver så hardt jeg kan, klarer jeg ikke å kopiere en setning etter henne. Det blir for mye opp og ned.

Sånn ellers syns jeg Norge er et fantastisk land, men all den mangfold vi har i språket. Er man skikkelig god, kan man faktisk anslå med nøyaktighet hvor en person kommer fra, kun ut i fra dialekten. Det er jo stilig!Anonymous poster hash: c0b42...f6d

"klart eg kan" er frå Sogn og Fjordane, og forteljarane er som regel frå Nordfjord.  Tone Damli Åberge er frå Sogn (men snakkar litt knotete)    Feil fylke altså, men sunnmøringane syng no litt dei og.

Beklager bommerten. Da er det sognemål, og ikke sunnmørsk jeg har litt trøbbel med...

Anonymous poster hash: c0b42...f6d

Skrevet

Litt ot, men dialekten de snakker i den gamle serien "Alle vi barna i Bakkebygrenda" - er den ekte? Det høres ut som noen talentløse unger som improviserer dialekten "bondsk". Noen som vet?

De snakker solung. Solør er et område i Hedmark.

Anonymous poster hash: 175e3...eba

Skrevet

Jeg blir mo i knærne når JanOve Ottesen prater ;) er vel ikke bare dialekta da, men det gjør det i hvert fall ikke verre ;)

Bergensere kan virke veldig masete, men noen varianter fra bergensområdet er nydelig.

Liker minst Sarpsborg og Skien .

Hører jeg min egen dialekt (Arendal ) på tv eller radio ,krymper jeg meg.

Grimstad, froland er også fæl, snakker så "breit" som vi sier.

HAHA! Mener du  virkelig at Grimstad dialekten er brei?? Og du er fra Arendal? Ja, du måtte jo være derfra for å si noe sånn. 

Anonymous poster hash: d4ebd...57e

Skrevet

Takk for svar :) har slekt på Hamar og synes det ligner, men at det altså lyder veldig fake. Men da vet jeg det :D

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg får helt grøsninger av sunnmørsdialekten. Jeg forstår ikke hvordan de "synger" språket, for meg høres det ut som et evig kaos. Det er ingen logikk, og bare rot i mine ører.Anonymous poster hash: c0b42...f6d

Alltid litt rart når folk sier "sunnmørsdialekten". Det finnes så mange ulike dialekter innad på sunnmøre:p Det er ganske stor forskjell på Ålesund og Ulsteinvik feks..Anonymous poster hash: fb192...cad
Ja, det er mulig. Men jeg er ikke lokalkjent, og reagerer kun på det jeg hører. F.eks kan jeg si at jeg synes barna som er fortellerstemmer på "Klart eg kan" er slitsomme. Jeg klarer rett og slett ikke å bli klok på logikken i hvordan de "synger" dialekten. Et annet eksempel er Tone Damli. Selv om jeg prøver så hardt jeg kan, klarer jeg ikke å kopiere en setning etter henne. Det blir for mye opp og ned.

Sånn ellers syns jeg Norge er et fantastisk land, men all den mangfold vi har i språket. Er man skikkelig god, kan man faktisk anslå med nøyaktighet hvor en person kommer fra, kun ut i fra dialekten. Det er jo stilig!

Tone Damli er jo fra Sogndal! Som er i Sogn og Fjordane, altså ikke Møre og Romsdal der sunnmøringene er fra. Så hun passer ikke akkurat som et eksempel her?

Anonymous poster hash: fb192...cad

Skrevet

Liker ikke min egen på meg selv (Kristiansand) . Elsker alle andre (inkludert Kristiansand på andre) dialekter. Virkelig, det er mange vakre dialekter i Norge. 

Min mann og jeg satt og så tv for en stund siden, da en liten jente med nordlandsdialekt snakka. Hun var så søt, stemmen hennes så nusselig. Mannen min spesielt har aldri likt den dialekta, men han smelta.

Der jeg forklarer at det er ikke dialekter vi ikke liker, men det er noen mennesker bak dem. Voksne mennesker assosierer jo. Dialekten i seg selv kan være nydelig, men den minner om noe mindre flott. 

Skrevet

Takk for svar :) har slekt på Hamar og synes det ligner, men at det altså lyder veldig fake. Men da vet jeg det :D

Ja, det er en spesiell dialekt. Er selv fra Elverum og har masse slekt i Solør, men sliter av og til med å forstå når de setter igang som verst. 😉

Skrevet

Oslo-dialekt. Æsj

Anonymous poster hash: 4bd9e...829

Skrevet

Sånn ellers syns jeg Norge er et fantastisk land, men all den mangfold vi har i språket. Er man skikkelig god, kan man faktisk anslå med nøyaktighet hvor en person kommer fra, kun ut i fra dialekten. Det er jo stilig!Anonymous poster hash: c0b42...f6d

Tone Damli er jo fra Sogndal! Som er i Sogn og Fjordane, altså ikke Møre og Romsdal der sunnmøringene er fra. Så hun passer ikke akkurat som et eksempel her?Anonymous poster hash: fb192...cad

Jeg visste ikke at hun var fra Sogndal. Jeg trodde hun var fra Sunnmøre et sted. Forøvrig har jeg presisert lenger opp at jeg bommet på fylke, det er sognemål jeg sliter med... Beklager til alle sunnmøringer som måtte føle seg støtt.

Skrevet

Jeg blir mo i knærne når JanOve Ottesen prater ;) er vel ikke bare dialekta da, men det gjør det i hvert fall ikke verre ;)Bergensere kan virke veldig masete, men noen varianter fra bergensområdet er nydelig.Liker minst Sarpsborg og Skien .Hører jeg min egen dialekt (Arendal ) på tv eller radio ,krymper jeg meg.Grimstad, froland er også fæl, snakker så "breit" som vi sier.

HAHA! Mener du  virkelig at Grimstad dialekten er brei?? Og du er fra Arendal? Ja, du måtte jo være derfra for å si noe sånn.      Anonymous poster hash: d4ebd...57e
Ja , Grimstad er brei, blir breiere fra fevik, løddesøl og Grimstad .

E seiå'kje mi ikkje snakkå breit i ændal, men hennåvå dær blir det bræiere å bræiere ;)

Skrevet

Oslodialekt..

Hører jeg den her jeg bor tenker jeg atomatisk druggis eller en som henger på Plata.

Kan spare meg for trøndersk, Stord og Bergensdialekten og...

Anonymous poster hash: a2a84...930

Skrevet

Jeg elsker dialekter, syns det er dødskult men så mange forskjellige.

Spes liker jeg dialekter fra hardanger, haugesund, kristiansand ( gjelder kun jenter og barn, blir litt for fløtepus på mannfolk syns jeg) og tromsø (da hovedsaklig mannfolk).

Den verste dialekten finnes ikke, det kommer ann på personen som snakker den :)

Skrevet

Haugesund etc

Anonymous poster hash: a585d...a1e

Skrevet

Og Kristiansandsdialekt (brei) er jo til å kaste opp av :P

Anonymous poster hash: a585d...a1e

Skrevet

Liker ikke min egen på meg selv (Kristiansand) . Elsker alle andre (inkludert Kristiansand på andre) dialekter. Virkelig, det er mange vakre dialekter i Norge.

Min mann og jeg satt og så tv for en stund siden, da en liten jente med nordlandsdialekt snakka. Hun var så søt, stemmen hennes så nusselig. Mannen min spesielt har aldri likt den dialekta, men han smelta.

Der jeg forklarer at det er ikke dialekter vi ikke liker, men det er noen mennesker bak dem. Voksne mennesker assosierer jo. Dialekten i seg selv kan være nydelig, men den minner om noe mindre flott.

Ja for det er jo bare én dialekt i hele Nordland

Anonymous poster hash: bb616...a8e

Skrevet

Ikke gjør deg så vanskelig nå da.

Det finnes selvsagt dialektforskjeller i Nordland også, som det gjør i alle andre landsdeler. Likevel har dialektene der oppe så mange fellestrekk, spesielt når det kommer til intonasjon, at vi fleste klarer å plassere dem som nettopp nordlandsk.

Folk i Bærum snakker annerledes enn folk på Jessheim også, men det går nå liksom under østnorsk fordet.

Anonymous poster hash: a806a...fdb

Skrevet

For oss søringar er det vel fort det, sjølv om eg høyrer skilnad på dei langt sør i Nordland, type Mo i Rana, og dei lengre nord.  Men du er kanskje ikkje så god til å skilje sogningar frå sunnfjordingar eller nordfjordingar heller?

Skrevet

Ørsta si dialekt e den flottaste av dei alle

Anonymous poster hash: f9814...7ad

Skrevet

De snakker solung. Solør er et område i Hedmark.Anonymous poster hash: 175e3...eba

No føler eg meg dum. Eg har alltid trudd Bakkebygrenda snakka svensk, er det ikkje Astrid Lindgren si historie? *forvirra*

Skrevet

De snakker solung. Solør er et område i Hedmark.Anonymous poster hash: 175e3...eba
No føler eg meg dum. Eg har alltid trudd Bakkebygrenda snakka svensk, er det ikkje Astrid Lindgren si historie? *forvirra*

Kanskje du har rett, kanskje jeg snakker om noe annet? Det hadde ikke vært helt atypisk meg :P Men denne serien er helt klart dubbet, så det kan godt hende at svensk er originalspråket :)

Skrevet

Kanskje du har rett, kanskje jeg snakker om noe annet? Det hadde ikke vært helt atypisk meg :P Men denne serien er helt klart dubbet, så det kan godt hende at svensk er originalspråket :)

I gamle dager, da je var ung, snakka de svensk ;) Men alle Lindgrenfilmene er vel "ødelagt" med norsk dubbing nå.

Anonymous poster hash: 7f328...6c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...