Gå til innhold

Hva er den verste norske dialekten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her elsker jeg bergensk og trøndersk.

Stavanger kan jeg spare meg for.

Skrevet

Stavanger, det "synger" ikke akkurat i mine ører altså....

Kan også styre meg for type Voss og oppi der, ikke at det høres fælt ut, men jeg forstår jo ikke hva de sier ;)

Anonymous poster hash: ea41d...5fc
Skrevet

Jærdialekten klinger ikke godt i mine ører.

Anonymous poster hash: 1bbe8...27a

Skrevet

For å være ærlig, så synes jeg svært lite om å rangere folks talemål. Alle har sine særtrekk og er verdifulle, de gir et godt bilde av det norske mangfoldet. Det handler i stor grad om vilje når det gjelder å forstå.

Anonymous poster hash: 93d5c...7d8

Skrevet

Gneldrende Stavanger dialekt og den tullete dialekta som alle tror at Østfoldinger har. Raymond dialekt. * Grøsser*

Skrevet

For å være ærlig, så synes jeg svært lite om å rangere folks talemål. Alle har sine særtrekk og er verdifulle, de gir et godt bilde av det norske mangfoldet. Det handler i stor grad om vilje når det gjelder å forstå.

Er så enig med deg. Synes også det blir feil å si hvilke dialekter som er mindre pene og hvilke som er pene. Tenk om alle skulle snakket samme dialekt? Da hadde sikkert det vært kjedelig.

Nei, gi oss mange forskjellige dialekter, og dere som er flyttet fra hjemsted og til en annen plass med annen dialekt - hold på dialekten deres!!!!

Anonymous poster hash: 1b427...41d

Skrevet

Synes mangfoldet er noe av det beste med norsk språk. Digger dialekter - alle med sine særegenheter og sjarme :)

Anonymous poster hash: a806a...fdb

Skrevet

Jeg syns egentlig at alle dialekter er fine på sin måte. Det er morsomt å sammenligne andres dialekter med min egen.

Det jeg syns er det verste er når jeg hører folk fra Oslo og omegn påstå at de ikke har noen dialekt og at de ikke skjønner folk som snakker dialekt. Det blir litt som at amerikanerne mener at de ikke har aksent, men at britene har det!

Anonymous poster hash: fb192...cad

Skrevet (endret)

Jeg blir mo i knærne når JanOve Ottesen prater ;) er vel ikke bare dialekta da, men det gjør det i hvert fall ikke verre ;)

Bergensere kan virke veldig masete, men noen varianter fra bergensområdet er nydelig.

Liker minst Sarpsborg og Skien .

Hører jeg min egen dialekt (Arendal ) på tv eller radio ,krymper jeg meg.

Grimstad, froland er også fæl, snakker så "breit" som vi sier.

Endret av skinnfilla
Skrevet

Jeg blir mo i knærne når JanOve Ottesen prater ;) er vel ikke bare dialekta da, men det gjør det i hvert fall ikke verre ;)

Bergensere kan virke veldig masete, men noen varianter fra bergensområdet er nydelig.

Jeg synes det er kjempeartig å høre sørlandssialekta på tv :) Koser meg når Dag Otto snakker, selv om den er mye breiere enn hva jeg er vant med. Jeg er fra samme område omtrent som deg ;)

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg får helt grøsninger av sunnmørsdialekten. Jeg forstår ikke hvordan de "synger" språket, for meg høres det ut som et evig kaos. Det er ingen logikk, og bare rot i mine ører.

Anonymous poster hash: c0b42...f6d

Skrevet

Haugesunddialekt! Grøss

Anonymous poster hash: a9758...7a9

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg får helt grøsninger av sunnmørsdialekten. Jeg forstår ikke hvordan de "synger" språket, for meg høres det ut som et evig kaos. Det er ingen logikk, og bare rot i mine ører.

Alltid litt rart når folk sier "sunnmørsdialekten". Det finnes så mange ulike dialekter innad på sunnmøre:p Det er ganske stor forskjell på Ålesund og Ulsteinvik feks..

Anonymous poster hash: fb192...cad

Skrevet

Jeg synes det er kjempeartig å høre sørlandssialekta på tv :) Koser meg når Dag Otto snakker, selv om den er mye breiere enn hva jeg er vant med. Jeg er fra samme område omtrent som deg ;)
He he dag Otto er vittig da :) blir mer og mer vant til at arendalsfolk er på tv ..
Skrevet

Å påstå at det bare er vilje det går på er slett ikke sant. Jeg har bodd med folk fra hele landet, og jeg tuller ikke når jeg sier at jeg etter to ÅR fremdeles sleit med å begripe hva de fra Skjåk/Lom sa. Det var ikke vond vilje, men rett og slett at språket er så sinnsykt annerledes enn min egen vestlandsdialekt. 

Anonymous poster hash: f2f68...958
Skrevet

Ka du meina? No verte ej arge her ej sitte!

Anonymous poster hash: f71ca...98b

Skrevet

Å påstå at det bare er vilje det går på er slett ikke sant. Jeg har bodd med folk fra hele landet, og jeg tuller ikke når jeg sier at jeg etter to ÅR fremdeles sleit med å begripe hva de fra Skjåk/Lom sa. Det var ikke vond vilje, men rett og slett at språket er så sinnsykt annerledes enn min egen vestlandsdialekt.

Anonymous poster hash: f2f68...958

Jo, det er sant, det meste handler om vilje. En liten del kan imidlertid skyldes mangel på det som ofte kalles språkøre. De som er gode til å "ta" mange dialekter, de som lærer andre språk lett, har som regel godt språkøre.

Skrevet

Jeg er heldigvis velsignet med godt språkøre, så jeg forstår de aller fleste dialekter. Elsker mangfoldet vi har i Norge!

Anonymous poster hash: f71ca...98b

Skrevet

Oslodialekt er fryktelig kjedelig..

Liker dialekter med swung:)

Anonymous poster hash: d590e...4ce

Skrevet

Østfold dialekten på kvinner, for maskulin.

Sørlandsdialekt på menn, for feminin.

Anonymous poster hash: 4a533...84a
Skrevet

Haugesundsdialekt, hele bibelbeltet på Sørlandet og et godt stykke opp mot østlandet! Og ikke minst Harstaddialekten!

Anonymous poster hash: 1ee0a...836

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg får helt grøsninger av sunnmørsdialekten. Jeg forstår ikke hvordan de "synger" språket, for meg høres det ut som et evig kaos. Det er ingen logikk, og bare rot i mine ører.Anonymous poster hash: c0b42...f6d

Alltid litt rart når folk sier "sunnmørsdialekten". Det finnes så mange ulike dialekter innad på sunnmøre:p Det er ganske stor forskjell på Ålesund og Ulsteinvik feks..Anonymous poster hash: fb192...cad

Ja, det er mulig. Men jeg er ikke lokalkjent, og reagerer kun på det jeg hører. F.eks kan jeg si at jeg synes barna som er fortellerstemmer på "Klart eg kan" er slitsomme. Jeg klarer rett og slett ikke å bli klok på logikken i hvordan de "synger" dialekten. Et annet eksempel er Tone Damli. Selv om jeg prøver så hardt jeg kan, klarer jeg ikke å kopiere en setning etter henne. Det blir for mye opp og ned.

Sånn ellers syns jeg Norge er et fantastisk land, men all den mangfold vi har i språket. Er man skikkelig god, kan man faktisk anslå med nøyaktighet hvor en person kommer fra, kun ut i fra dialekten. Det er jo stilig!

Skrevet

Kristiansand. Urk.

Anonymous poster hash: 789a8...3ae

Skrevet

Romsdalsdialekt, spesielt moldedialekt.

Anonymous poster hash: 04436...4b9

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg får helt grøsninger av sunnmørsdialekten. Jeg forstår ikke hvordan de "synger" språket, for meg høres det ut som et evig kaos. Det er ingen logikk, og bare rot i mine ører.Anonymous poster hash: c0b42...f6d

Alltid litt rart når folk sier "sunnmørsdialekten". Det finnes så mange ulike dialekter innad på sunnmøre:p Det er ganske stor forskjell på Ålesund og Ulsteinvik feks..Anonymous poster hash: fb192...cad

Ja, det er mulig. Men jeg er ikke lokalkjent, og reagerer kun på det jeg hører. F.eks kan jeg si at jeg synes barna som er fortellerstemmer på "Klart eg kan" er slitsomme. Jeg klarer rett og slett ikke å bli klok på logikken i hvordan de "synger" dialekten. Et annet eksempel er Tone Damli. Selv om jeg prøver så hardt jeg kan, klarer jeg ikke å kopiere en setning etter henne. Det blir for mye opp og ned.

Sånn ellers syns jeg Norge er et fantastisk land, men all den mangfold vi har i språket. Er man skikkelig god, kan man faktisk anslå med nøyaktighet hvor en person kommer fra, kun ut i fra dialekten. Det er jo stilig!

"klart eg kan" er frå Sogn og Fjordane, og forteljarane er som regel frå Nordfjord.  Tone Damli Åberge er frå Sogn (men snakkar litt knotete)    Feil fylke altså, men sunnmøringane syng no litt dei og.

Endret av soleia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...