Gå til innhold

Broren min er vikarlærer på ungdomsskole..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg må ærlig innrømme at jeg nesten blir skremt av hvor mye jobb han får! Han er ikke utdannet innenfor feltet i det hele tatt. Gikk ut av videregående i fjor og søkte jobb som vikarlærer for å tjene litt ekstra mens han finner ut hva han vil gjøre. Til nå (fra slutten av august) har han hatt tre(!) dager hvor han ikke har hatt jobb. Han har hatt 2-3 ukers vikariater for kontaktlærere uten å få tildelt oppgaver.

Han er for all del flink, men jeg syns det er synd at ufaglærte (i så stor grad som han er) skal ha ansvar for å undervise våre barn. Det er et enormt fravær på denne skolen tydeligvis, siden han har så mye å gjøre..

Hva tenker dere om saken?

Anonymous poster hash: d41d0...9c3

Skrevet

Hårreisende. Trodde ikke man kunne bruke vikarer på samme måte på ungdomsskole som på barneskole jeg da.... Men mulig han har vist seg eksepsjonelt flink med ungdommen. Man må jo bare tro det beste :) Ikke sikkert det hadde vært like bra og "Puttet" inn en annen lærer, utdannet, i de timene heller.... Selv en lærer med samme fag kan få panikk ved og tre inn for en annen på kort varsel. Noen er rett og slett redd for og "fall gjennom" andre tviholder på fritimene sine og velger og ikke steppe inn på grunn av det..

Uansett, det må da være lov og spørre rektor om dette? Eller man googler hva som er "lov" mtp vikarer på disse trinnene

Anonymous poster hash: 4d1b0...ece
Skrevet

Jeg tenker at det er sånn det er. Jeg begynte selv som vikarlærer for mange år siden. Hadde aldri fri. Her jeg bor er det mangel på kvalifiserte lærere, og det er jo egentlig ikke rart. Det er på tide å gjøre læreryrket mer attraktivt, hvis vi er interesserte i at kommende generasjoner skal få gode utdanninger.

Skrevet

Hårreisende. Trodde ikke man kunne bruke vikarer på samme måte på ungdomsskole som på barneskole jeg da.... Men mulig han har vist seg eksepsjonelt flink med ungdommen. Man må jo bare tro det beste :) Ikke sikkert det hadde vært like bra og "Puttet" inn en annen lærer, utdannet, i de timene heller.... Selv en lærer med samme fag kan få panikk ved og tre inn for en annen på kort varsel. Noen er rett og slett redd for og "fall gjennom" andre tviholder på fritimene sine og velger og ikke steppe inn på grunn av det..

Uansett, det må da være lov og spørre rektor om dette? Eller man googler hva som er "lov" mtp vikarer på disse trinnene

Ingen lærere får vel "panikk" av å ta andres timer på kort varsel. Det blir man jo fort vant til. Men "fritimer"? Lærere har ikke fritimer. Det er da man retter, planlegger videre undervisning, snakker med foreldre eller elever etc.

Skrevet

Ser av skrivingen at du ikke er noen lærer, men hjelpe meg så lite peiling du har. Hvorfor sitte og synse på denne måten? Tviholde på fritimene sine? Hvilken stein bor du under?

Anonymous poster hash: 0cfb6...8e0

Skrevet

Jeg tenker det er lærermangelen som begynner og synes. Og dersom det ikke tas noen grep for å høyne statusen til læreryrket og bedre lønns- og arbeidsvilkårene vil vi bare se mer og mer av dette framover.

Skrevet

Å ta en vikartime må de fleste inn i mellom. Om dette utløser panikk, så bør man vurdere karriereskifte.. 

Anonymous poster hash: 50dde...9c0

Skrevet

Takk for råd og synspunkter. Han er selvfølgelig veldig glad for å ha mye å gjøre, men innrømmer at det er mange av timene han kommer til kort i.. Han har bla hatt mye spansk, noe han aldri har lært selv, da sier det seg jo at disse elevene ikke lærer spesielt mye de timene.

De er 4 19-20 åringer som vikariarer på denne skolen og de har alle like mye å gjøre. Jeg håper virkelig ikke det er dette som er fremtiden for skoler rundt om!! Håper de klarer å gjøre yrket mer attraktivt, men det spørs om det skjer i god nok tid.

Hi

Anonymous poster hash: d41d0...9c3

Skrevet

Så er også slik at de ufaglært koster mindre for skolen, sammenlignet med en faglært...

Her jeg bor er det helt opplagt at de bruker den billigere arbeidskraften både på sykehjem og i enkelte skoler :( 

Anonymous poster hash: a7c99...c04
Skrevet

Her så droppet jeg ut på videregående, hadde fullført halve idrettslinja, var 17 år og fikk jobb som assistent i 2. klasse på barneskolen. Men det tok ikke lang tid før jeg jobbet som gymlærer for alle trinn. For da fikk lærerne gjort litt papirarbeid. Og jeg hadde ansvaret alene i gymtimene.

Anonymous poster hash: 61c24...b7d
Skrevet

Jeg kjenner en 19 åring som også jobbet som vikarlærer på en ungdomsskole. Hun er veldig skoleflink og pliktoppfyllende, så jeg tviler ikke på at elevene lærer mye av henne. Det eneste jeg reagerte på var at hun skulle sette standpunkt-/terminkarakterer på elevene. Dette teller jo endel, så hadde tenåringen min gått i denne klassen så hadde jeg vært litt skeptisk. Innbilte meg liksom at dette burde gjøres av utdannede lærere, ikke en ufaglært 19 åring.. Men men..

Anonymous poster hash: be93d...a1a

Skrevet

Skolene har jo ikke så mye valg når det ikke er noen utdannede lærere å ta av?

Om vi ønsker at barna våre skal få opplæring av faglærte, så må vi jo stimulere til at flere ønsker å bli lærere.

I lærerdebatten som gikk i sommer florerte det av innlegg både her og i media om hvor udugelige og kravstore norske lærere er. Tror ikke akkurat det fikk flere til å søke på lærerutdanningen...

Vi får det samfunnet vi fortjener...

Anonymous poster hash: 03ea9...9e6

Skrevet

Dette er et forvarsel på lærermangelen. Snart blir det altfor få lærere, og de minst lukrative og minst populære skolene og fagene vil lide.

Hvis det ikke gjøres noe ordentlig seriøst for å høyne statusen og lønna for lærere, så vil denne trenden bare eskalere.

Anonymous poster hash: 2c9cd...e3c

Skrevet

Trodde det ikke var lov jeg? Ikke rart norske elever bare blir dårligere og dårligere på skolen når de har ufaglærte som "lærere"

Anonymous poster hash: f501e...ac3

Skrevet

Trodde det ikke var lov jeg? Ikke rart norske elever bare blir dårligere og dårligere på skolen når de har ufaglærte som "lærere"

Anonymous poster hash: f501e...ac3

Men hva skal skolene gjøre, da? Faglærere vokser ikke akkurat på trær.

Anonymous poster hash: 2c9cd...e3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...