MTF Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Andre som sliter med dette? Eller noe lignende? Jeg ble syk med influensa og høy feber i februar 2009. Etter det har jeg vært svimmel... I starten var det så ille at jeg måtte holde meg fast i veggene når jeg gikk og jeg dunket inni dørkarmer og vegger og kastet opp pga kvalmen som fulgte. Gikk sykemeldt, først 100% i litt over 6 mnd så 20% frem til jeg hadde vært sm 1 år. Siden har jeg vært 20% ufør og jobber 80% (staten, så får dekket 60% av de 20% av statens pensjonskasse). Har vært til utallige utredninger og undersøkelser, bla på balanselaben på Haukeland for å sjekke om jeg kunne ha krystallsyken (noe det ikke er), sjekk av syn/øyne, ører og MR + utallige blodprøver. Konklusjonen og diagnosen ble virus på balansenerven, noe legen min sier er en diagnose man gir etter "alt" annet er utelukket og man ikke kan påvise noe med prøveresultater el. Det er i det minste en diagnose, så jeg er jo glad for det. Jeg har elendig balanse og blir "sjøsyk" av å gå på et skjevt gulv. Brukte å elske å være i båt. Er vokst opp med en far fra et lite fiskevær i Nord Norge og en mor fra en kyskommune i Sogn, så har vært vant til å være mye i båt fra jeg var liten. Nå blir jeg kvalm bare ved tanken på å være i en robåt på et stille vann... Det går opp og ned med formen. I visse perioder er jeg tilnærmet bra, men jeg får som regel små svimlebyer i løpet av en dag uansett. I dårlige perioder er jeg skikkelig kvalm, sliten og uggen. Kan pga dette kaste opp, da det føles som om jeg er sjøsyk. Jeg har i tillegg lavt blodtrykk, noe som fører til episoder der jeg føler jeg faller. Jeg har jo som sagt gått slik siden 2009. Hadde et håp og en tro på at dette ville gå over snart. Det går veldig ut over dagliglivet mitt. Jeg mister fort tålmodigheten når jeg er svimmel hele tiden og alt blir veldig slitsomt. Jeg har en dag i fri i uken fra jobb, og uten den dagen skjønner jeg ikke hvordan jeg hadde klart meg. Sånn sett er jeg veldig glad for at jeg er ansatt i staten og har muligheten til å være 20% ufør og få dekket inn endel av de 20%. I helgene orker jeg lite og av en eller annen grunn er som regel lørdagen ofte den verste dagen ift svimmelheten. Det sosiale har sånn sett forsvunnet en del. Jeg elsker å være sosial med venner og familie, men det er veldig begrenset hva jeg orker og hvor mye jeg orker, for eks er en fest utover i de små nattetimer helt uaktuelt, da er hele arbeidsuken etter ødelagt. Er jeg syk blir svimmelheten ekstra ille, og det tar meg som regel endel ekstra tid å komme meg igjen. For eks var jeg sykemeldt i tre dager etter at jeg byttet spiral sist og fikk satt inn ny. Lå hjemme og kastet opp fordi jeg var så svimmel. Uff ja, det ble dagens syteinnlegg fra meg...men lurer på om det er andre som sliter med svimmelhet? Har du fått samme diagnose som meg? En annen diagnose? Ingen diagnose? Har du vært plaget med svimmelhet, for at det så har gått over elelr er du plaget daglig eller i perioder? Er det noe du føler du kan gjøre for å minske plagene eller som har gjort at de helt har forsvunnet? Håpet mitt er jo at jeg skal våkne en morgen og at svimmelheten er borte for godt, men etter såpass mange år har jeg vel egentlig gitt det opp. I følge legen min er det jo ingenting å gjøre. Jeg har vært til fysio på Haukeland og fått øvelser jeg kan gjøre for å prøve å bedre balansen, men syns ikke dette gjør det helt store.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Min bestemor har virus på balansenerven, hun fikk det også i forbindelse med annen sykdom, influensa tror jeg. Hun har vært sånn nå i sikkert 20 år... Hun har lært seg å leve med det på en måte, men det er en del ting hun ikke klarer. Hun kan ikke sove på den ene siden, da blir hun svimmel, så hun sover bare på en side. Hun kan heller ikke lene hodet noe særlig bakover, så å vaske håret hos frisøren har blitt helt umulig for henne. Tannlege, øyeundersøkelse osv har hun også måtte få spesialbehandling på, for hun blir så svimmel og dårlig om de legger henne for mye bakover. Ikke mye positivt jeg kunne bidra med dessverre, men det er ihvertfall flere enn deg som sliter med dette. Anonymous poster hash: 73639...56d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Andre som sliter med dette? Eller noe lignende? Jeg ble syk med influensa og høy feber i februar 2009. Etter det har jeg vært svimmel... I starten var det så ille at jeg måtte holde meg fast i veggene når jeg gikk og jeg dunket inni dørkarmer og vegger og kastet opp pga kvalmen som fulgte. Gikk sykemeldt, først 100% i litt over 6 mnd så 20% frem til jeg hadde vært sm 1 år. Siden har jeg vært 20% ufør og jobber 80% (staten, så får dekket 60% av de 20% av statens pensjonskasse). Har vært til utallige utredninger og undersøkelser, bla på balanselaben på Haukeland for å sjekke om jeg kunne ha krystallsyken (noe det ikke er), sjekk av syn/øyne, ører og MR + utallige blodprøver. Konklusjonen og diagnosen ble virus på balansenerven, noe legen min sier er en diagnose man gir etter "alt" annet er utelukket og man ikke kan påvise noe med prøveresultater el. Det er i det minste en diagnose, så jeg er jo glad for det. Jeg har elendig balanse og blir "sjøsyk" av å gå på et skjevt gulv. Brukte å elske å være i båt. Er vokst opp med en far fra et lite fiskevær i Nord Norge og en mor fra en kyskommune i Sogn, så har vært vant til å være mye i båt fra jeg var liten. Nå blir jeg kvalm bare ved tanken på å være i en robåt på et stille vann... Det går opp og ned med formen. I visse perioder er jeg tilnærmet bra, men jeg får som regel små svimlebyer i løpet av en dag uansett. I dårlige perioder er jeg skikkelig kvalm, sliten og uggen. Kan pga dette kaste opp, da det føles som om jeg er sjøsyk. Jeg har i tillegg lavt blodtrykk, noe som fører til episoder der jeg føler jeg faller. Jeg har jo som sagt gått slik siden 2009. Hadde et håp og en tro på at dette ville gå over snart. Det går veldig ut over dagliglivet mitt. Jeg mister fort tålmodigheten når jeg er svimmel hele tiden og alt blir veldig slitsomt. Jeg har en dag i fri i uken fra jobb, og uten den dagen skjønner jeg ikke hvordan jeg hadde klart meg. Sånn sett er jeg veldig glad for at jeg er ansatt i staten og har muligheten til å være 20% ufør og få dekket inn endel av de 20%. I helgene orker jeg lite og av en eller annen grunn er som regel lørdagen ofte den verste dagen ift svimmelheten. Det sosiale har sånn sett forsvunnet en del. Jeg elsker å være sosial med venner og familie, men det er veldig begrenset hva jeg orker og hvor mye jeg orker, for eks er en fest utover i de små nattetimer helt uaktuelt, da er hele arbeidsuken etter ødelagt. Er jeg syk blir svimmelheten ekstra ille, og det tar meg som regel endel ekstra tid å komme meg igjen. For eks var jeg sykemeldt i tre dager etter at jeg byttet spiral sist og fikk satt inn ny. Lå hjemme og kastet opp fordi jeg var så svimmel. Uff ja, det ble dagens syteinnlegg fra meg...men lurer på om det er andre som sliter med svimmelhet? Har du fått samme diagnose som meg? En annen diagnose? Ingen diagnose? Har du vært plaget med svimmelhet, for at det så har gått over elelr er du plaget daglig eller i perioder? Er det noe du føler du kan gjøre for å minske plagene eller som har gjort at de helt har forsvunnet? Håpet mitt er jo at jeg skal våkne en morgen og at svimmelheten er borte for godt, men etter såpass mange år har jeg vel egentlig gitt det opp. I følge legen min er det jo ingenting å gjøre. Jeg har vært til fysio på Haukeland og fått øvelser jeg kan gjøre for å prøve å bedre balansen, men syns ikke dette gjør det helt store. Hei. Har også virus på balansenerven. Har hatt det siden første graviditet for 12 år siden. Men.... ble kvitt utysket for 1 år siden ca. Gikk gradvis over da. Så det tok tid ja Helt jævlig å ha det slik , har ikke jobbet mye. Dessverre. Veldig mye hodepine i tillegg. Tror det gikk over når livet mitt ble mer stabilt. Følelseslivet. Stress er en viktig ting der vil jeg tro. Vet hbor fælt det er ! Prøv å ro ned og fiks opp i livet. Hvertfall var det psykisk for meg. Tanten min har fått det nå , og hun sliter også psykisk ! Mye stress vet jeg. Anonymous poster hash: d19bd...f31
MTF Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #4 Skrevet 10. februar 2015 Takk for svar. 20 år! Stakars! Men ser vel ikke for meg at dette skal forsvinne i grunn, men lov å håpe
MTF Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2015 Andre som sliter med dette? Eller noe lignende? Jeg ble syk med influensa og høy feber i februar 2009. Etter det har jeg vært svimmel... I starten var det så ille at jeg måtte holde meg fast i veggene når jeg gikk og jeg dunket inni dørkarmer og vegger og kastet opp pga kvalmen som fulgte. Gikk sykemeldt, først 100% i litt over 6 mnd så 20% frem til jeg hadde vært sm 1 år. Siden har jeg vært 20% ufør og jobber 80% (staten, så får dekket 60% av de 20% av statens pensjonskasse). Har vært til utallige utredninger og undersøkelser, bla på balanselaben på Haukeland for å sjekke om jeg kunne ha krystallsyken (noe det ikke er), sjekk av syn/øyne, ører og MR + utallige blodprøver. Konklusjonen og diagnosen ble virus på balansenerven, noe legen min sier er en diagnose man gir etter "alt" annet er utelukket og man ikke kan påvise noe med prøveresultater el. Det er i det minste en diagnose, så jeg er jo glad for det. Jeg har elendig balanse og blir "sjøsyk" av å gå på et skjevt gulv. Brukte å elske å være i båt. Er vokst opp med en far fra et lite fiskevær i Nord Norge og en mor fra en kyskommune i Sogn, så har vært vant til å være mye i båt fra jeg var liten. Nå blir jeg kvalm bare ved tanken på å være i en robåt på et stille vann... Det går opp og ned med formen. I visse perioder er jeg tilnærmet bra, men jeg får som regel små svimlebyer i løpet av en dag uansett. I dårlige perioder er jeg skikkelig kvalm, sliten og uggen. Kan pga dette kaste opp, da det føles som om jeg er sjøsyk. Jeg har i tillegg lavt blodtrykk, noe som fører til episoder der jeg føler jeg faller. Jeg har jo som sagt gått slik siden 2009. Hadde et håp og en tro på at dette ville gå over snart. Det går veldig ut over dagliglivet mitt. Jeg mister fort tålmodigheten når jeg er svimmel hele tiden og alt blir veldig slitsomt. Jeg har en dag i fri i uken fra jobb, og uten den dagen skjønner jeg ikke hvordan jeg hadde klart meg. Sånn sett er jeg veldig glad for at jeg er ansatt i staten og har muligheten til å være 20% ufør og få dekket inn endel av de 20%. I helgene orker jeg lite og av en eller annen grunn er som regel lørdagen ofte den verste dagen ift svimmelheten. Det sosiale har sånn sett forsvunnet en del. Jeg elsker å være sosial med venner og familie, men det er veldig begrenset hva jeg orker og hvor mye jeg orker, for eks er en fest utover i de små nattetimer helt uaktuelt, da er hele arbeidsuken etter ødelagt. Er jeg syk blir svimmelheten ekstra ille, og det tar meg som regel endel ekstra tid å komme meg igjen. For eks var jeg sykemeldt i tre dager etter at jeg byttet spiral sist og fikk satt inn ny. Lå hjemme og kastet opp fordi jeg var så svimmel. Uff ja, det ble dagens syteinnlegg fra meg...men lurer på om det er andre som sliter med svimmelhet? Har du fått samme diagnose som meg? En annen diagnose? Ingen diagnose? Har du vært plaget med svimmelhet, for at det så har gått over elelr er du plaget daglig eller i perioder? Er det noe du føler du kan gjøre for å minske plagene eller som har gjort at de helt har forsvunnet? Håpet mitt er jo at jeg skal våkne en morgen og at svimmelheten er borte for godt, men etter såpass mange år har jeg vel egentlig gitt det opp. I følge legen min er det jo ingenting å gjøre. Jeg har vært til fysio på Haukeland og fått øvelser jeg kan gjøre for å prøve å bedre balansen, men syns ikke dette gjør det helt store. Hei. Har også virus på balansenerven. Har hatt det siden første graviditet for 12 år siden. Men.... ble kvitt utysket for 1 år siden ca. Gikk gradvis over da. Så det tok tid ja Helt jævlig å ha det slik , har ikke jobbet mye. Dessverre. Veldig mye hodepine i tillegg. Tror det gikk over når livet mitt ble mer stabilt. Følelseslivet. Stress er en viktig ting der vil jeg tro. Vet hbor fælt det er ! Prøv å ro ned og fiks opp i livet. Hvertfall var det psykisk for meg. Tanten min har fått det nå , og hun sliter også psykisk ! Mye stress vet jeg. Anonymous poster hash: d19bd...f31 Så bra du er kvitt det! Jeg føler ikke jeg stresser mer enn andre og ikke sliter jeg psykisk. Har en stabil og god familie, gode venner og en stabil og god arbeidsplass med gode kolleger og en kjempegrei sjef. Er ikke noe jeg stresser over, annet enn dagligsdagse ting som å rekke over alt av husarbeid, lekser, aktiviteter med ungene ol. Er ikke plaget med hodepine i det hele tatt. Merker jo at det forverrer seg med lite søvn og stressfulle perioder, som når vi har det travelt på jobb eller når vi har spesielt mye som skjer hjemme, men det er jo ikke mer enn "vanlige" folk har, så ikke noe jeg kan tenke meg gjør at jeg har det sånn.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 Andre som sliter med dette? Eller noe lignende? Jeg ble syk med influensa og høy feber i februar 2009. Etter det har jeg vært svimmel... I starten var det så ille at jeg måtte holde meg fast i veggene når jeg gikk og jeg dunket inni dørkarmer og vegger og kastet opp pga kvalmen som fulgte. Gikk sykemeldt, først 100% i litt over 6 mnd så 20% frem til jeg hadde vært sm 1 år. Siden har jeg vært 20% ufør og jobber 80% (staten, så får dekket 60% av de 20% av statens pensjonskasse). Har vært til utallige utredninger og undersøkelser, bla på balanselaben på Haukeland for å sjekke om jeg kunne ha krystallsyken (noe det ikke er), sjekk av syn/øyne, ører og MR + utallige blodprøver. Konklusjonen og diagnosen ble virus på balansenerven, noe legen min sier er en diagnose man gir etter "alt" annet er utelukket og man ikke kan påvise noe med prøveresultater el. Det er i det minste en diagnose, så jeg er jo glad for det. Jeg har elendig balanse og blir "sjøsyk" av å gå på et skjevt gulv. Brukte å elske å være i båt. Er vokst opp med en far fra et lite fiskevær i Nord Norge og en mor fra en kyskommune i Sogn, så har vært vant til å være mye i båt fra jeg var liten. Nå blir jeg kvalm bare ved tanken på å være i en robåt på et stille vann... Det går opp og ned med formen. I visse perioder er jeg tilnærmet bra, men jeg får som regel små svimlebyer i løpet av en dag uansett. I dårlige perioder er jeg skikkelig kvalm, sliten og uggen. Kan pga dette kaste opp, da det føles som om jeg er sjøsyk. Jeg har i tillegg lavt blodtrykk, noe som fører til episoder der jeg føler jeg faller. Jeg har jo som sagt gått slik siden 2009. Hadde et håp og en tro på at dette ville gå over snart. Det går veldig ut over dagliglivet mitt. Jeg mister fort tålmodigheten når jeg er svimmel hele tiden og alt blir veldig slitsomt. Jeg har en dag i fri i uken fra jobb, og uten den dagen skjønner jeg ikke hvordan jeg hadde klart meg. Sånn sett er jeg veldig glad for at jeg er ansatt i staten og har muligheten til å være 20% ufør og få dekket inn endel av de 20%. I helgene orker jeg lite og av en eller annen grunn er som regel lørdagen ofte den verste dagen ift svimmelheten. Det sosiale har sånn sett forsvunnet en del. Jeg elsker å være sosial med venner og familie, men det er veldig begrenset hva jeg orker og hvor mye jeg orker, for eks er en fest utover i de små nattetimer helt uaktuelt, da er hele arbeidsuken etter ødelagt. Er jeg syk blir svimmelheten ekstra ille, og det tar meg som regel endel ekstra tid å komme meg igjen. For eks var jeg sykemeldt i tre dager etter at jeg byttet spiral sist og fikk satt inn ny. Lå hjemme og kastet opp fordi jeg var så svimmel. Uff ja, det ble dagens syteinnlegg fra meg...men lurer på om det er andre som sliter med svimmelhet? Har du fått samme diagnose som meg? En annen diagnose? Ingen diagnose? Har du vært plaget med svimmelhet, for at det så har gått over elelr er du plaget daglig eller i perioder? Er det noe du føler du kan gjøre for å minske plagene eller som har gjort at de helt har forsvunnet? Håpet mitt er jo at jeg skal våkne en morgen og at svimmelheten er borte for godt, men etter såpass mange år har jeg vel egentlig gitt det opp. I følge legen min er det jo ingenting å gjøre. Jeg har vært til fysio på Haukeland og fått øvelser jeg kan gjøre for å prøve å bedre balansen, men syns ikke dette gjør det helt store. Hei. Har også virus på balansenerven. Har hatt det siden første graviditet for 12 år siden. Men.... ble kvitt utysket for 1 år siden ca. Gikk gradvis over da. Så det tok tid ja Helt jævlig å ha det slik , har ikke jobbet mye. Dessverre. Veldig mye hodepine i tillegg. Tror det gikk over når livet mitt ble mer stabilt. Følelseslivet. Stress er en viktig ting der vil jeg tro. Vet hbor fælt det er ! Prøv å ro ned og fiks opp i livet. Hvertfall var det psykisk for meg. Tanten min har fått det nå , og hun sliter også psykisk ! Mye stress vet jeg. Anonymous poster hash: d19bd...f31 Så bra du er kvitt det! Jeg føler ikke jeg stresser mer enn andre og ikke sliter jeg psykisk. Har en stabil og god familie, gode venner og en stabil og god arbeidsplass med gode kolleger og en kjempegrei sjef. Er ikke noe jeg stresser over, annet enn dagligsdagse ting som å rekke over alt av husarbeid, lekser, aktiviteter med ungene ol. Er ikke plaget med hodepine i det hele tatt. Merker jo at det forverrer seg med lite søvn og stressfulle perioder, som når vi har det travelt på jobb eller når vi har spesielt mye som skjer hjemme, men det er jo ikke mer enn "vanlige" folk har, så ikke noe jeg kan tenke meg gjør at jeg har det sånn.Nei det trenger vel ikke være psykisk . Håper du blir kvitt det Reisesyke tabletter kan hjelpe på svimmelheten. Anonymous poster hash: d19bd...f31
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Andre som sliter med dette? Eller noe lignende? Jeg ble syk med influensa og høy feber i februar 2009. Etter det har jeg vært svimmel... I starten var det så ille at jeg måtte holde meg fast i veggene når jeg gikk og jeg dunket inni dørkarmer og vegger og kastet opp pga kvalmen som fulgte. Gikk sykemeldt, først 100% i litt over 6 mnd så 20% frem til jeg hadde vært sm 1 år. Siden har jeg vært 20% ufør og jobber 80% (staten, så får dekket 60% av de 20% av statens pensjonskasse). Har vært til utallige utredninger og undersøkelser, bla på balanselaben på Haukeland for å sjekke om jeg kunne ha krystallsyken (noe det ikke er), sjekk av syn/øyne, ører og MR + utallige blodprøver. Konklusjonen og diagnosen ble virus på balansenerven, noe legen min sier er en diagnose man gir etter "alt" annet er utelukket og man ikke kan påvise noe med prøveresultater el. Det er i det minste en diagnose, så jeg er jo glad for det. Jeg har elendig balanse og blir "sjøsyk" av å gå på et skjevt gulv. Brukte å elske å være i båt. Er vokst opp med en far fra et lite fiskevær i Nord Norge og en mor fra en kyskommune i Sogn, så har vært vant til å være mye i båt fra jeg var liten. Nå blir jeg kvalm bare ved tanken på å være i en robåt på et stille vann... Det går opp og ned med formen. I visse perioder er jeg tilnærmet bra, men jeg får som regel små svimlebyer i løpet av en dag uansett. I dårlige perioder er jeg skikkelig kvalm, sliten og uggen. Kan pga dette kaste opp, da det føles som om jeg er sjøsyk. Jeg har i tillegg lavt blodtrykk, noe som fører til episoder der jeg føler jeg faller. Jeg har jo som sagt gått slik siden 2009. Hadde et håp og en tro på at dette ville gå over snart. Det går veldig ut over dagliglivet mitt. Jeg mister fort tålmodigheten når jeg er svimmel hele tiden og alt blir veldig slitsomt. Jeg har en dag i fri i uken fra jobb, og uten den dagen skjønner jeg ikke hvordan jeg hadde klart meg. Sånn sett er jeg veldig glad for at jeg er ansatt i staten og har muligheten til å være 20% ufør og få dekket inn endel av de 20%. I helgene orker jeg lite og av en eller annen grunn er som regel lørdagen ofte den verste dagen ift svimmelheten. Det sosiale har sånn sett forsvunnet en del. Jeg elsker å være sosial med venner og familie, men det er veldig begrenset hva jeg orker og hvor mye jeg orker, for eks er en fest utover i de små nattetimer helt uaktuelt, da er hele arbeidsuken etter ødelagt. Er jeg syk blir svimmelheten ekstra ille, og det tar meg som regel endel ekstra tid å komme meg igjen. For eks var jeg sykemeldt i tre dager etter at jeg byttet spiral sist og fikk satt inn ny. Lå hjemme og kastet opp fordi jeg var så svimmel. Uff ja, det ble dagens syteinnlegg fra meg...men lurer på om det er andre som sliter med svimmelhet? Har du fått samme diagnose som meg? En annen diagnose? Ingen diagnose? Har du vært plaget med svimmelhet, for at det så har gått over elelr er du plaget daglig eller i perioder? Er det noe du føler du kan gjøre for å minske plagene eller som har gjort at de helt har forsvunnet? Håpet mitt er jo at jeg skal våkne en morgen og at svimmelheten er borte for godt, men etter såpass mange år har jeg vel egentlig gitt det opp. I følge legen min er det jo ingenting å gjøre. Jeg har vært til fysio på Haukeland og fått øvelser jeg kan gjøre for å prøve å bedre balansen, men syns ikke dette gjør det helt store. Hei. Har også virus på balansenerven. Har hatt det siden første graviditet for 12 år siden. Men.... ble kvitt utysket for 1 år siden ca. Gikk gradvis over da. Så det tok tid ja Helt jævlig å ha det slik , har ikke jobbet mye. Dessverre. Veldig mye hodepine i tillegg. Tror det gikk over når livet mitt ble mer stabilt. Følelseslivet. Stress er en viktig ting der vil jeg tro. Vet hbor fælt det er ! Prøv å ro ned og fiks opp i livet. Hvertfall var det psykisk for meg. Tanten min har fått det nå , og hun sliter også psykisk ! Mye stress vet jeg. Anonymous poster hash: d19bd...f31 Så bra du er kvitt det! Jeg føler ikke jeg stresser mer enn andre og ikke sliter jeg psykisk. Har en stabil og god familie, gode venner og en stabil og god arbeidsplass med gode kolleger og en kjempegrei sjef. Er ikke noe jeg stresser over, annet enn dagligsdagse ting som å rekke over alt av husarbeid, lekser, aktiviteter med ungene ol. Er ikke plaget med hodepine i det hele tatt. Merker jo at det forverrer seg med lite søvn og stressfulle perioder, som når vi har det travelt på jobb eller når vi har spesielt mye som skjer hjemme, men det er jo ikke mer enn "vanlige" folk har, så ikke noe jeg kan tenke meg gjør at jeg har det sånn.Nei det trenger vel ikke være psykisk . Håper du blir kvitt det Reisesyke tabletter kan hjelpe på svimmelheten. Anonymous poster hash: d19bd...f31 Fikk også piller for svimmelheten av legen. På resept. Men husker ikke ha de het dessverre. Anonymous poster hash: d19bd...f31
MTF Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #8 Skrevet 10. februar 2015 Andre som sliter med dette? Eller noe lignende? Jeg ble syk med influensa og høy feber i februar 2009. Etter det har jeg vært svimmel... I starten var det så ille at jeg måtte holde meg fast i veggene når jeg gikk og jeg dunket inni dørkarmer og vegger og kastet opp pga kvalmen som fulgte. Gikk sykemeldt, først 100% i litt over 6 mnd så 20% frem til jeg hadde vært sm 1 år. Siden har jeg vært 20% ufør og jobber 80% (staten, så får dekket 60% av de 20% av statens pensjonskasse). Har vært til utallige utredninger og undersøkelser, bla på balanselaben på Haukeland for å sjekke om jeg kunne ha krystallsyken (noe det ikke er), sjekk av syn/øyne, ører og MR + utallige blodprøver. Konklusjonen og diagnosen ble virus på balansenerven, noe legen min sier er en diagnose man gir etter "alt" annet er utelukket og man ikke kan påvise noe med prøveresultater el. Det er i det minste en diagnose, så jeg er jo glad for det. Jeg har elendig balanse og blir "sjøsyk" av å gå på et skjevt gulv. Brukte å elske å være i båt. Er vokst opp med en far fra et lite fiskevær i Nord Norge og en mor fra en kyskommune i Sogn, så har vært vant til å være mye i båt fra jeg var liten. Nå blir jeg kvalm bare ved tanken på å være i en robåt på et stille vann... Det går opp og ned med formen. I visse perioder er jeg tilnærmet bra, men jeg får som regel små svimlebyer i løpet av en dag uansett. I dårlige perioder er jeg skikkelig kvalm, sliten og uggen. Kan pga dette kaste opp, da det føles som om jeg er sjøsyk. Jeg har i tillegg lavt blodtrykk, noe som fører til episoder der jeg føler jeg faller. Jeg har jo som sagt gått slik siden 2009. Hadde et håp og en tro på at dette ville gå over snart. Det går veldig ut over dagliglivet mitt. Jeg mister fort tålmodigheten når jeg er svimmel hele tiden og alt blir veldig slitsomt. Jeg har en dag i fri i uken fra jobb, og uten den dagen skjønner jeg ikke hvordan jeg hadde klart meg. Sånn sett er jeg veldig glad for at jeg er ansatt i staten og har muligheten til å være 20% ufør og få dekket inn endel av de 20%. I helgene orker jeg lite og av en eller annen grunn er som regel lørdagen ofte den verste dagen ift svimmelheten. Det sosiale har sånn sett forsvunnet en del. Jeg elsker å være sosial med venner og familie, men det er veldig begrenset hva jeg orker og hvor mye jeg orker, for eks er en fest utover i de små nattetimer helt uaktuelt, da er hele arbeidsuken etter ødelagt. Er jeg syk blir svimmelheten ekstra ille, og det tar meg som regel endel ekstra tid å komme meg igjen. For eks var jeg sykemeldt i tre dager etter at jeg byttet spiral sist og fikk satt inn ny. Lå hjemme og kastet opp fordi jeg var så svimmel. Uff ja, det ble dagens syteinnlegg fra meg...men lurer på om det er andre som sliter med svimmelhet? Har du fått samme diagnose som meg? En annen diagnose? Ingen diagnose? Har du vært plaget med svimmelhet, for at det så har gått over elelr er du plaget daglig eller i perioder? Er det noe du føler du kan gjøre for å minske plagene eller som har gjort at de helt har forsvunnet? Håpet mitt er jo at jeg skal våkne en morgen og at svimmelheten er borte for godt, men etter såpass mange år har jeg vel egentlig gitt det opp. I følge legen min er det jo ingenting å gjøre. Jeg har vært til fysio på Haukeland og fått øvelser jeg kan gjøre for å prøve å bedre balansen, men syns ikke dette gjør det helt store. Hei. Har også virus på balansenerven. Har hatt det siden første graviditet for 12 år siden. Men.... ble kvitt utysket for 1 år siden ca. Gikk gradvis over da. Så det tok tid ja Helt jævlig å ha det slik , har ikke jobbet mye. Dessverre. Veldig mye hodepine i tillegg. Tror det gikk over når livet mitt ble mer stabilt. Følelseslivet. Stress er en viktig ting der vil jeg tro. Vet hbor fælt det er ! Prøv å ro ned og fiks opp i livet. Hvertfall var det psykisk for meg. Tanten min har fått det nå , og hun sliter også psykisk ! Mye stress vet jeg. Anonymous poster hash: d19bd...f31 Så bra du er kvitt det! Jeg føler ikke jeg stresser mer enn andre og ikke sliter jeg psykisk. Har en stabil og god familie, gode venner og en stabil og god arbeidsplass med gode kolleger og en kjempegrei sjef. Er ikke noe jeg stresser over, annet enn dagligsdagse ting som å rekke over alt av husarbeid, lekser, aktiviteter med ungene ol. Er ikke plaget med hodepine i det hele tatt. Merker jo at det forverrer seg med lite søvn og stressfulle perioder, som når vi har det travelt på jobb eller når vi har spesielt mye som skjer hjemme, men det er jo ikke mer enn "vanlige" folk har, så ikke noe jeg kan tenke meg gjør at jeg har det sånn.Nei det trenger vel ikke være psykisk . Håper du blir kvitt det Reisesyke tabletter kan hjelpe på svimmelheten. Anonymous poster hash: d19bd...f31 Fikk også piller for svimmelheten av legen. På resept. Men husker ikke ha de het dessverre. Anonymous poster hash: d19bd...f31 Reisesyketabletter har jeg forsøkt uten hell dessverrre. Legen min har ikke nevnt andre medikamenter. Hadde jo vært fint å kunne tatt en pille som gjorde alt så mye bedre...
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 10. februar 2015 #9 Skrevet 10. februar 2015 Andre som sliter med dette? Eller noe lignende? Jeg ble syk med influensa og høy feber i februar 2009. Etter det har jeg vært svimmel... I starten var det så ille at jeg måtte holde meg fast i veggene når jeg gikk og jeg dunket inni dørkarmer og vegger og kastet opp pga kvalmen som fulgte. Gikk sykemeldt, først 100% i litt over 6 mnd så 20% frem til jeg hadde vært sm 1 år. Siden har jeg vært 20% ufør og jobber 80% (staten, så får dekket 60% av de 20% av statens pensjonskasse). Har vært til utallige utredninger og undersøkelser, bla på balanselaben på Haukeland for å sjekke om jeg kunne ha krystallsyken (noe det ikke er), sjekk av syn/øyne, ører og MR + utallige blodprøver. Konklusjonen og diagnosen ble virus på balansenerven, noe legen min sier er en diagnose man gir etter "alt" annet er utelukket og man ikke kan påvise noe med prøveresultater el. Det er i det minste en diagnose, så jeg er jo glad for det. Jeg har elendig balanse og blir "sjøsyk" av å gå på et skjevt gulv. Brukte å elske å være i båt. Er vokst opp med en far fra et lite fiskevær i Nord Norge og en mor fra en kyskommune i Sogn, så har vært vant til å være mye i båt fra jeg var liten. Nå blir jeg kvalm bare ved tanken på å være i en robåt på et stille vann... Det går opp og ned med formen. I visse perioder er jeg tilnærmet bra, men jeg får som regel små svimlebyer i løpet av en dag uansett. I dårlige perioder er jeg skikkelig kvalm, sliten og uggen. Kan pga dette kaste opp, da det føles som om jeg er sjøsyk. Jeg har i tillegg lavt blodtrykk, noe som fører til episoder der jeg føler jeg faller. Jeg har jo som sagt gått slik siden 2009. Hadde et håp og en tro på at dette ville gå over snart. Det går veldig ut over dagliglivet mitt. Jeg mister fort tålmodigheten når jeg er svimmel hele tiden og alt blir veldig slitsomt. Jeg har en dag i fri i uken fra jobb, og uten den dagen skjønner jeg ikke hvordan jeg hadde klart meg. Sånn sett er jeg veldig glad for at jeg er ansatt i staten og har muligheten til å være 20% ufør og få dekket inn endel av de 20%. I helgene orker jeg lite og av en eller annen grunn er som regel lørdagen ofte den verste dagen ift svimmelheten. Det sosiale har sånn sett forsvunnet en del. Jeg elsker å være sosial med venner og familie, men det er veldig begrenset hva jeg orker og hvor mye jeg orker, for eks er en fest utover i de små nattetimer helt uaktuelt, da er hele arbeidsuken etter ødelagt. Er jeg syk blir svimmelheten ekstra ille, og det tar meg som regel endel ekstra tid å komme meg igjen. For eks var jeg sykemeldt i tre dager etter at jeg byttet spiral sist og fikk satt inn ny. Lå hjemme og kastet opp fordi jeg var så svimmel. Uff ja, det ble dagens syteinnlegg fra meg...men lurer på om det er andre som sliter med svimmelhet? Har du fått samme diagnose som meg? En annen diagnose? Ingen diagnose? Har du vært plaget med svimmelhet, for at det så har gått over elelr er du plaget daglig eller i perioder? Er det noe du føler du kan gjøre for å minske plagene eller som har gjort at de helt har forsvunnet? Håpet mitt er jo at jeg skal våkne en morgen og at svimmelheten er borte for godt, men etter såpass mange år har jeg vel egentlig gitt det opp. I følge legen min er det jo ingenting å gjøre. Jeg har vært til fysio på Haukeland og fått øvelser jeg kan gjøre for å prøve å bedre balansen, men syns ikke dette gjør det helt store. Hei. Har også virus på balansenerven. Har hatt det siden første graviditet for 12 år siden. Men.... ble kvitt utysket for 1 år siden ca. Gikk gradvis over da. Så det tok tid ja Helt jævlig å ha det slik , har ikke jobbet mye. Dessverre. Veldig mye hodepine i tillegg. Tror det gikk over når livet mitt ble mer stabilt. Følelseslivet. Stress er en viktig ting der vil jeg tro. Vet hbor fælt det er ! Prøv å ro ned og fiks opp i livet. Hvertfall var det psykisk for meg. Tanten min har fått det nå , og hun sliter også psykisk ! Mye stress vet jeg. Anonymous poster hash: d19bd...f31 Så bra du er kvitt det! Jeg føler ikke jeg stresser mer enn andre og ikke sliter jeg psykisk. Har en stabil og god familie, gode venner og en stabil og god arbeidsplass med gode kolleger og en kjempegrei sjef. Er ikke noe jeg stresser over, annet enn dagligsdagse ting som å rekke over alt av husarbeid, lekser, aktiviteter med ungene ol. Er ikke plaget med hodepine i det hele tatt. Merker jo at det forverrer seg med lite søvn og stressfulle perioder, som når vi har det travelt på jobb eller når vi har spesielt mye som skjer hjemme, men det er jo ikke mer enn "vanlige" folk har, så ikke noe jeg kan tenke meg gjør at jeg har det sånn.Nei det trenger vel ikke være psykisk . Håper du blir kvitt det Reisesyke tabletter kan hjelpe på svimmelheten. Anonymous poster hash: d19bd...f31 Fikk også piller for svimmelheten av legen. På resept. Men husker ikke ha de het dessverre. Anonymous poster hash: d19bd...f31 Reisesyketabletter har jeg forsøkt uten hell dessverrre. Legen min har ikke nevnt andre medikamenter. Hadde jo vært fint å kunne tatt en pille som gjorde alt så mye bedre... Jeg var også plaget med kvalme og svimmelhet i noen måneder. Besvimte to ganger på jobb, var så svimmel at jeg ble kvalm og kastet opp. Og hadde konstant trykk i hodet. Jeg fikk stemetil mot kvalmen og svimmelheten av legen. Det hjalp litt, kan jo høre med legen om de tbl kan være noe du kan prøve?
MTF Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #10 Skrevet 10. februar 2015 Jeg var også plaget med kvalme og svimmelhet i noen måneder. Besvimte to ganger på jobb, var så svimmel at jeg ble kvalm og kastet opp. Og hadde konstant trykk i hodet. Jeg fikk stemetil mot kvalmen og svimmelheten av legen. Det hjalp litt, kan jo høre med legen om de tbl kan være noe du kan prøve? Takk for tips, det er verdt å forsøke Hva som gjorde at du var svimmel? Fant de ut av grunnen? Jeg har ikke merket noe i hodet, verken trykk eller hodepine, men det første de sjekket var jo hodet med MR uten å finne noe galt (heldigvis). En venn av meg fikk også plutselig svimmelhet, med påfølge trykk i hodet og hodepine og på MR viste det seg at h*n hadde puss på hjernen som de måtte drenere vekk. Etter det har h*n var helt fin.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #11 Skrevet 10. februar 2015 Hei, jeg har hatt det ganske likt som deg. Fikk virus på balansenerven i 2007. Ble svært dårlig, men det gikk gradvis over i løpet av en måned. Deretter var jeg ganske bra frem til 2010 da jeg fikk daglige svimmelhetsanfall daglig over en toårsperiode. Jeg var av en eller annen grunn mest svimmel på formiddagen og ettermiddag. Hver gang jeg snudde hodet mitt til den ene siden kom det en bølge av svimmelhet. Vanskelig å forklare, men det kjentes også ut som jeg fikk støt i hodet... Jeg var også på balanselab på Haukeland. Tok alle tester som fantes uten å få noen svar. Utrolig fortvilende!!!! I perioder var det så ille at jeg ikke klarte å gjøre noe annet enn å ligge i ro. Til slutt gikk det over. Takk og lov! Jeg har vært så og si svimmelfri siden. Det eneste jeg merker nå er at jeg ikke kan se på når barnet mitt disser eller være i båt. Ikke mist troen på at du kan bli bra igjen. Ønsker deg masse lykke til videre. Ps har du blitt utredet for meniere syndrom? Hvis ikke, google det og se om du kjenner deg igjen der. Klem Anonymous poster hash: 4a15a...083
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #12 Skrevet 10. februar 2015 Gå til kiropraktor! Har hatt det selv og har en kollega som har hatt det. Begge ble bra etter å ha fått til kiropraktor og tatt forskjellige øvelser. Etter ca 6 ganger, var vi bra. Anonymous poster hash: c4bfc...a35
MTF Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #13 Skrevet 10. februar 2015 Hei, jeg har hatt det ganske likt som deg. Fikk virus på balansenerven i 2007. Ble svært dårlig, men det gikk gradvis over i løpet av en måned. Deretter var jeg ganske bra frem til 2010 da jeg fikk daglige svimmelhetsanfall daglig over en toårsperiode. Jeg var av en eller annen grunn mest svimmel på formiddagen og ettermiddag. Hver gang jeg snudde hodet mitt til den ene siden kom det en bølge av svimmelhet. Vanskelig å forklare, men det kjentes også ut som jeg fikk støt i hodet... Jeg var også på balanselab på Haukeland. Tok alle tester som fantes uten å få noen svar. Utrolig fortvilende!!!! I perioder var det så ille at jeg ikke klarte å gjøre noe annet enn å ligge i ro. Til slutt gikk det over. Takk og lov! Jeg har vært så og si svimmelfri siden. Det eneste jeg merker nå er at jeg ikke kan se på når barnet mitt disser eller være i båt. Ikke mist troen på at du kan bli bra igjen. Ønsker deg masse lykke til videre. Ps har du blitt utredet for meniere syndrom? Hvis ikke, google det og se om du kjenner deg igjen der. Klem Anonymous poster hash: 4a15a...083 Kjenner veldig godt igjen det med å se på ungene når de disser eller bare tanken på å være i båt. Det skal googles, takk for tips
MTF Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #14 Skrevet 10. februar 2015 Gå til kiropraktor! Har hatt det selv og har en kollega som har hatt det. Begge ble bra etter å ha fått til kiropraktor og tatt forskjellige øvelser. Etter ca 6 ganger, var vi bra. Anonymous poster hash: c4bfc...a35 Nysgjerrig på hva en kiropraktor kan gjøre for dette. Er verdt å forsøke hvis det kan hjelpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå