Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Del Skrevet 10. februar 2015 Tenkte jeg skulle prøve å begynne med temping nå, da ting tar litt tid og jeg ikke føler jeg klarer å kjenne på kroppen at eggløsning er der. Men, så leser jeg ang temping (googler selvfølgelig alt for mye) at man må tempe til samme tid vær morgen? Da blir jeg litt usikker på om det er noen vits i å prøve.? Jeg jobber nemmelig turnus på ett sykehus, og har en både nattevakter og dagvakter iløpet av en uke, å ser jo at man skal tempe etter minimun 3 timers søvn. Så da lurer jeg vel på om noen av dere som temper, jobber turnus, men allikevel får tempingen "rett", slik at dere har utbytte av det? Ble litt langt, men håper noen har tid til å hjelpe Anonymous poster hash: c7d14...59b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144198288-h%C3%A5per-p%C3%A5-r%C3%A5d-fra-dere-som-temper/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paeonia Skrevet 10. februar 2015 #2 Del Skrevet 10. februar 2015 Jeg tempet kombinert med turnusjobbing, og det var ingen som helst problem for meg. Det viktigste er at en temper med en gang en våkner - f.eks ikke går på do først, ikke ligger våken i senga i fem min før, o.l. Jeg har brukt Babycomp - en slags liten "datamaskin" med tempmåler, laget kun for temping til bruk som prevensjon eller familieplanlegging. Den er det også vekkerklokke på, så da er det lett å huske å tempe med en gang en våkner. Babycompen tolker selv alle tempene og regner seg etter en syklus frem til når du har eggløsning. Den viser om du er i en fruktbar periode (dagene før eggløsning og dagene like etter eggløsning) eller om du er i en ufruktbar periode (et visst antall dager etter eggløsning, gjennom menstruasjonen og noen dager etter mens) Den viser også spesielt for de dagene den ikke er sikker på om du er fruktbar eller ufruktbar. Ettersom du måler i flere sykluser, trenger den på en måte mindre og mindre tid på å bli sikker på syklusen, og viser færre og færre dager som "usikre dager". Det eneste jeg passa på når jeg brukte Babycompen, var at jeg hadde sovet minst tre timer i strekk før jeg målte tempen. (Enten jeg målte den før dagvakt, de dagene jeg skulle på kveldsvakt og gjerne sov litt lengre, eller etter jeg hadde vært på nattevakt.) Selv har jeg hatt mye problemer med søvn etter nattevakt, sover sjeldent mer enn fire-fem timer etter vaktene. De gangene jeg har våknet før det har gått tre timer fra jeg sovnet og ikke klart å sovne igjen så godt som med en gang, har jeg gjerne hoppet over målingen den dagen. I bruksanvisningen til Babycompen stod det også tips ifht bruk når du jobber i turnus - der står det også at det ikke er nødvendig å måle til samme tidspunkt hver dag, så lenge du har sovet i minst tre timer i strekk. For meg har Babycompen vært en fantastisk investering! Den er litt dyr, men jeg kjøpte den brukt på finn, så fikk den litt billigere. Hadde jeg betalt fullpris, tror jeg likevel at jeg ville syns det var verdt pengene! Vi brukte Babycompen i ca et halvt år som prevensjon først. Ikke ett eneste såkalt "uhell", vi brukte kondom de periodene compen sa at jeg var fruktbar, mens ingenting de periodene den sa jeg ikke var fruktbar. I løpet av denne perioden fikk jeg veldig god kontroll over syklusen min. Deretter bestemte vi oss for å prøve å bli gravide. Babycompen viser som sagt hvilke dager en er fruktbar, så vi passa på å ha samleie ca annenhver dag den perioden, og vi ble gravide på første forsøk/prøveperiode Vi mistet desverre i SA, men jeg begynte da å tempe umiddelbart, samtidig som vi hadde samleie annenhver dag med en gang blødningene gav seg. Temphoppet som indikerer eggløsning kom to uker etter blødningene startet, og vi klarte det igjen på første forsøk etter spontanaborten, før mensen kom Nå er jeg 24 uker på vei og bærer visst fram en fremtidig sirkusartist som ikke er det minste redd for å vise at han/hun lever i beste velgående, i form av spark og ymse akrobatiske sprang inni her Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144198288-h%C3%A5per-p%C3%A5-r%C3%A5d-fra-dere-som-temper/#findComment-147007628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå