Gå til innhold

ADHD og ufør?

Anbefalte innlegg

Er det noen voksne her med ADHD som er ufør? Hvorfor?

Jeg har ADHD og uten ritalin så klarer jeg meg dårlig i mitt yrke men kunne tatt en enklere jobb med mindre ansvar om jeg ikke ble bedre av medisin. Har et par andre diagnoser som gjør at jeg i blant skulle ønske at jeg var helt eller delvis ufør, men ikke pga min ADHD. Min ADHD er ingen grunn til uføretrygd. Men selvfølgelig er vi forskjellige så da lurer jeg på hva som gjør at noen med ADHD ikke kan jobbe i det hele tatt.

Anonymous poster hash: d8c76...231

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144198202-adhd-og-uf%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har Adhd, datteren min har det og mange jeg kjenner har det også. Aldei hørt om at noen av de ikke kan eller vil jobbe. Men jeg har intervjuet en bedrift som journalist der alle som jobbet der hadde adhd eller asparges. De med adhd klarte seg dårligst. Statistikken for folk med adhd med tanke på jobb var dårlig i følge de.

Takk for svaret. Jeg kjenner heller ingen som er ufør kun pga ADHD alene. Jeg har jobbet i psykiatrien og noen der hadde ADHD men også andre psykiatriske diagnoser. Men jeg leste for en stund siden i et forum at noen er ufør kun pga ADHD, tråden dreide seg om grunner for uførhet. Men for alt jeg vet så kan det hende at disse perspnene har flere diagnoser men da merkelig å bare nevne den ene som hovedgrunnen for uførhet.

Anonymous poster hash: d8c76...231

Jeg kjenner flere med adhd, men ingen som er ufør pga det.

De to jeg kjenner med adhd som er uføre har andre grunner som hovedårsak til uførheten, ene har en hjertefeil og andre en hjerneskade etter en svulst på hjernen.

Anonymous poster hash: a4892...64b

Jeg kan si med ganske stor sikkerhet at man ikke får innvilget uførpensjon kun grunnet ADHD. Vil tro at dersom man får uførpensjon og eneste diagnose man har er ADHD, så har man et såpass stort lyte-problem itillegg, noe som noen med ADHD kan ha. Utad sier man da kanskje at man har UP grunnet ADHD, da et vanskelig lyte er mer stigmatisert.

Jeg har ADD, og samme har datteren min. Jeg har og en annen diagnose, hvor legene ikke forstår hvordan jeg faktisk er i live, og hvordan jeg kan leve det livet jeg lever. De mener jeg må bli ufør, og nav mener jeg må bli ufør.

Jeg strever meg gjennom studie og jobb. Er mer syk enn andre friske, men klarer meg. Og det kommer til å bli mange år før jeg er klar for å bli ufør.

Og ADD, er i hvert fall ikke grunnen. Kjenner og flere med ADHD diagnose, og alle jobber.

Anonymous poster hash: 480e3...e5e

Annonse

Jeg har Adhd, datteren min har det og mange jeg kjenner har det også. Aldei hørt om at noen av de ikke kan eller vil jobbe. Men jeg har intervjuet en bedrift som journalist der alle som jobbet der hadde adhd eller asparges. De med adhd klarte seg dårligst. Statistikken for folk med adhd med tanke på jobb var dårlig i følge de.

La meg gjette: skoleavisintervju? Eller er du bare elendig til å gjøre research og være kildekritisk i møte med påstander?

Etter det jeg finner av tall nå så er ca. 19 % med ADHD uføre som voksne, mens 90% av dem med asbergers syndrom er det.

Disse to lidelsene kan ikke sammenliknes slik.

http://www.innsikt.org/index.asp?id=35483

http://www.nrk.no/mr/satsar-pa-tilsette-med-aspergers-1.12025512

Anonymous poster hash: af73b...a8a

Asparges! Jeg døøøøør! 😂

Anonymous poster hash: defa4...032

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...