Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #1 Skrevet 8. februar 2015 Hei igjen. For noen dager siden så skrev jeg om babyen min på 10 mnd som sovnet på puta mi. Hun har vært urolig på nettene i mange mnd med mange oppvåkninger. Og våkenperioder på 1-2 timer. Så prøvde å legge puten min i senga for å få det litt tettere, men hun sovnet på den og sov hele natten. Dette har jeg gjort hver kveld hun har våknet (hun sovner uten) og hun skriker ikke lenger i sengen, når hun våkner så sovner hun av seg selv (noe hun aaaaldri pleier). Hun sover virkelig godt på puta mi. Den er ganske myk og litt "kvapsete" så hun synker litt sammen i den. Og hun ligger på den med hele overkroppen. Kan det være "farlig"? Anonymous poster hash: 38c6d...5eb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #2 Skrevet 8. februar 2015 Min sov på stor pute fra han var rundt 7-8mnd. Det er sikkert ikke anbefalt, men det gjorde underverker på søvnen her i huset. Anonymous poster hash: 3f4da...d5b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #3 Skrevet 8. februar 2015 Kan kjøpe en tempurpute. Litt hardere, fortsatt myk og gir mindre kvelningsfare. Kanskje hun har litt reflux eller har lett for å bli tett i nesen og derfor trenger å ligge høyt. Anonymous poster hash: 08e55...c8b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #4 Skrevet 8. februar 2015 Kanskje det er lukta av deg babyen roer seg av? Ta av putetrekket og prøv uten puta inni? Det er virkelig ikke greit at de små bruker voksenpute! Tenker du bare i nuet? Hva om dette ødelegger så barnet ditt får rygg og nakkeproblemet når det blir eldre på grunn av dette? Det er jo en grunn for at de små ikke skal bruke pute! Husk beina deres er ganske myke. Anonymous poster hash: 0ceff...612
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #5 Skrevet 8. februar 2015 Kanskje det er lukta av deg babyen roer seg av? Ta av putetrekket og prøv uten puta inni? Det er virkelig ikke greit at de små bruker voksenpute! Tenker du bare i nuet? Hva om dette ødelegger så barnet ditt får rygg og nakkeproblemet når det blir eldre på grunn av dette? Det er jo en grunn for at de små ikke skal bruke pute! Husk beina deres er ganske myke. Anonymous poster hash: 0ceff...612 Når hun ligger på den så synker den veldig sammen, og er da ikke tykkere enn en barnepute. Anonymous poster hash: 38c6d...5eb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #6 Skrevet 8. februar 2015 Kan kjøpe en tempurpute. Litt hardere, fortsatt myk og gir mindre kvelningsfare. Kanskje hun har litt reflux eller har lett for å bli tett i nesen og derfor trenger å ligge høyt. Anonymous poster hash: 08e55...c8b Jeg har prøvd å heve sengen, uten hell. Men hun har kanskje væske i ørene (skal snart på ny sjekk). Så hvis hun etterhvert får dren (som sine søsken) så kan det bli bedre Anonymous poster hash: 38c6d...5eb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #7 Skrevet 8. februar 2015 Kanskje det er lukta av deg babyen roer seg av? Ta av putetrekket og prøv uten puta inni? Det er virkelig ikke greit at de små bruker voksenpute! Tenker du bare i nuet? Hva om dette ødelegger så barnet ditt får rygg og nakkeproblemet når det blir eldre på grunn av dette? Det er jo en grunn for at de små ikke skal bruke pute! Husk beina deres er ganske myke. Anonymous poster hash: 0ceff...612 Men hva er egentlig forskjellen mellom å ligge på en pute som er tynn og i armene mine. Det er det som skjer hvis ikke hun sovner i sengen sin, at vu sovner sittende. Hun ligger jo like mye, hvis ikke mer bøyd med ryggen da Anonymous poster hash: 38c6d...5eb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #8 Skrevet 8. februar 2015 Så lenge hun ikke får en veldig stor bøy i nakken så er det neppe noe problem. Min er 16 mnd og hater puter, så blir lenge til vi skal prøve igjen. Anonymous poster hash: 41913...de0
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #9 Skrevet 8. februar 2015 Det er helt fint! Mangel på søvn er også skadelig! Anonymous poster hash: 32a95...dd4
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #10 Skrevet 8. februar 2015 Så lenge hun ikke får en veldig stor bøy i nakken så er det neppe noe problem. Min er 16 mnd og hater puter, så blir lenge til vi skal prøve igjen. Anonymous poster hash: 41913...de0 Nei, hun får ingen bøy i nakken. Puten er veldig myk og hun ligger på den med hele overkroppen Anonymous poster hash: 38c6d...5eb
hms33 Skrevet 8. februar 2015 #11 Skrevet 8. februar 2015 Hvorfor spørr du om råd når du har bestemt deg for at det er greit?!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #12 Skrevet 8. februar 2015 Hvorfor spørr du om råd når du har bestemt deg for at det er greit?! Huff, nei, jeg har egentlig ikke det og kanskje noen har erfaringer? Er bare aå deilig å kunne sove om natten og sitte i ro om kvelden (løper vanligvis opp mellom 5-20 ganger for å bysse i søvn), noe vi ikke har gjort på 6 mnd. Har vært våken halve natten i et halvt år og det som skulle til var en pute... har vært og sjekket ører, vært hos kiropraktor og manuellterapeut hvor de ikke fant noe. Så har virkelig ikke lyst til å ta bort puta igjen. I kveld har hun vært våken en gang, vanligvis har jeg lagt meg for flere timer siden for å sitte i senga og bysse. Anonymous poster hash: 38c6d...5eb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #13 Skrevet 8. februar 2015 Faren med babyer og puter er at de kan sprelle den over ansiktet og ikke få den bort igjen. Eller synke for langt nedi, men det skriver du jo at hun ikke gjør. Dette gjelder altså også pledd og bamser og alt annet man putter oppi babysenga. Men det er en vurderingssak for dere foreldre da. 10mnd er heller ikke så veldig liten. Hun kan snu seg til og fra mage/rygg? Anonymous poster hash: 471fd...e3b
Elsker livet Skrevet 8. februar 2015 #14 Skrevet 8. februar 2015 Du kan lese her hvorfor spedbarn ikke skal ha pute, men det er jo en vurdering med tanke på risiko og evt. fordeler. Flere og flere anbefaler pute for å forebygge flatt bakhode, og for å få bedre sirkulasjon rundt nakken. Våre barn har brukt pute fra første dag, men da en tynn dunpute av de som passer til det minstebabysengetøyet. De har fått større pute når de har begynt å lage seg en ball av dyna, og det har vært relativt tidlig. I ditt tilfelle tenker jeg at fordelen veier tyngre enn risikoen. Men jeg hadde tenkt meg litt om før jeg valgte en pute som barnet sank ned i. Det største risikoen med pute til spedbarn er at de skal få hodeputen over hodet eller de skal havne med ansiktet ned i den slik at de får for lite Co2. Har aldri hørt at det er fare for nakke eller ryddproblemer. SÅ jeg hadde skaffet en litt tynnere og litt mindre fluffy pute. Dunputene i juniorstørrelse tenker jeg er en god start. Hadde prøvd om det kunne gi like god søvnkvalitet.
Elsker livet Skrevet 8. februar 2015 #15 Skrevet 8. februar 2015 Å her er linken http://www.mammanett.no/baby/utstyr/babyputer
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #16 Skrevet 8. februar 2015 Faren med babyer og puter er at de kan sprelle den over ansiktet og ikke få den bort igjen. Eller synke for langt nedi, men det skriver du jo at hun ikke gjør. Dette gjelder altså også pledd og bamser og alt annet man putter oppi babysenga. Men det er en vurderingssak for dere foreldre da. 10mnd er heller ikke så veldig liten. Hun kan snu seg til og fra mage/rygg? Anonymous poster hash: 471fd...e3b Ja, hun står og går og er absolutt veldig mobil. Anonymous poster hash: 38c6d...5eb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #17 Skrevet 8. februar 2015 Du kan lese her hvorfor spedbarn ikke skal ha pute, men det er jo en vurdering med tanke på risiko og evt. fordeler. Flere og flere anbefaler pute for å forebygge flatt bakhode, og for å få bedre sirkulasjon rundt nakken. Våre barn har brukt pute fra første dag, men da en tynn dunpute av de som passer til det minstebabysengetøyet. De har fått større pute når de har begynt å lage seg en ball av dyna, og det har vært relativt tidlig. I ditt tilfelle tenker jeg at fordelen veier tyngre enn risikoen. Men jeg hadde tenkt meg litt om før jeg valgte en pute som barnet sank ned i. Det største risikoen med pute til spedbarn er at de skal få hodeputen over hodet eller de skal havne med ansiktet ned i den slik at de får for lite Co2. Har aldri hørt at det er fare for nakke eller ryddproblemer. SÅ jeg hadde skaffet en litt tynnere og litt mindre fluffy pute. Dunputene i juniorstørrelse tenker jeg er en god start. Hadde prøvd om det kunne gi like god søvnkvalitet. Takk for link og svar. Har en tynnere pute etter juniorsengetøyet til storesøster. Kan jo prøve den i morgen med putetrekket mitt på. Hvis det er lukta hun også liker Anonymous poster hash: 38c6d...5eb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #18 Skrevet 8. februar 2015 Min yngste bruker pute. Han er 14 mndr og har fått et par mndr allerede. Han ligger med hele overkroppen på puta, ikke bare hodet, og puten er av fiber, så den er lett nok til at han fint klarer å flytte den hvis den er i veien. Han fikk den grunnet tett pust, prøvde å heve sengen, men det ble ikke nok. Nå sover han med friere pust og våkner sjelden. Før var det hyl hver gang han var litt tett i nesen, og det var ofte! Han har ingen problemer med nakke eller rygg, bruker kroppen godt. Og med tanke på alle de rare stillinger han sov i før og fortsatt ender opp i hvis han sovner på gulvet osv, så tviler jeg på at han får senskader. Han pleide å våkne liggende på tvers med hodet oppå en krøll av en dyne og ryggen i bue :-P Ang dette med kvelning, så tror jeg bamser er større synder enn pute. En stor pute som er like bred som senga skal jo styres ganske mye med for å havne over ungen når ungen ligger relativt rolig med halve kroppen oppå den. Og det med å legge ansiktet ned i den er like mye farlig med dynen tenker jeg. Min snur seg ihvertfall veldig lett rundt hvis han havner på siden eller magen ila natta. Anonymous poster hash: 0ad40...05d
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #19 Skrevet 8. februar 2015 Du kan lese her hvorfor spedbarn ikke skal ha pute, men det er jo en vurdering med tanke på risiko og evt. fordeler. Flere og flere anbefaler pute for å forebygge flatt bakhode, og for å få bedre sirkulasjon rundt nakken. Våre barn har brukt pute fra første dag, men da en tynn dunpute av de som passer til det minstebabysengetøyet. De har fått større pute når de har begynt å lage seg en ball av dyna, og det har vært relativt tidlig. I ditt tilfelle tenker jeg at fordelen veier tyngre enn risikoen. Men jeg hadde tenkt meg litt om før jeg valgte en pute som barnet sank ned i. Det største risikoen med pute til spedbarn er at de skal få hodeputen over hodet eller de skal havne med ansiktet ned i den slik at de får for lite Co2. Har aldri hørt at det er fare for nakke eller ryddproblemer. SÅ jeg hadde skaffet en litt tynnere og litt mindre fluffy pute. Dunputene i juniorstørrelse tenker jeg er en god start. Hadde prøvd om det kunne gi like god søvnkvalitet. Jeg håper du mente for lite O2, ikkeCO2.... Anonymous poster hash: 4dd31...735
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #20 Skrevet 8. februar 2015 Min yngste bruker pute. Han er 14 mndr og har fått et par mndr allerede. Han ligger med hele overkroppen på puta, ikke bare hodet, og puten er av fiber, så den er lett nok til at han fint klarer å flytte den hvis den er i veien. Han fikk den grunnet tett pust, prøvde å heve sengen, men det ble ikke nok. Nå sover han med friere pust og våkner sjelden. Før var det hyl hver gang han var litt tett i nesen, og det var ofte! Han har ingen problemer med nakke eller rygg, bruker kroppen godt. Og med tanke på alle de rare stillinger han sov i før og fortsatt ender opp i hvis han sovner på gulvet osv, så tviler jeg på at han får senskader. Han pleide å våkne liggende på tvers med hodet oppå en krøll av en dyne og ryggen i bue :-P Ang dette med kvelning, så tror jeg bamser er større synder enn pute. En stor pute som er like bred som senga skal jo styres ganske mye med for å havne over ungen når ungen ligger relativt rolig med halve kroppen oppå den. Og det med å legge ansiktet ned i den er like mye farlig med dynen tenker jeg. Min snur seg ihvertfall veldig lett rundt hvis han havner på siden eller magen ila natta. Anonymous poster hash: 0ad40...05d Takk for svar til deg også. Hun ligger vanligvis på magen og siden, det gjør hun også med pute i sengen. Hun har snudd seg og sovet på magen siden hun var 3 mnd og lærte fort å snu seg på siden og tilbake på rygg Anonymous poster hash: 38c6d...5eb
hms33 Skrevet 9. februar 2015 #21 Skrevet 9. februar 2015 Hvorfor spørr du om råd når du har bestemt deg for at det er greit?!Huff, nei, jeg har egentlig ikke det og kanskje noen har erfaringer? Er bare aå deilig å kunne sove om natten og sitte i ro om kvelden (løper vanligvis opp mellom 5-20 ganger for å bysse i søvn), noe vi ikke har gjort på 6 mnd. Har vært våken halve natten i et halvt år og det som skulle til var en pute... har vært og sjekket ører, vært hos kiropraktor og manuellterapeut hvor de ikke fant noe. Så har virkelig ikke lyst til å ta bort puta igjen. I kveld har hun vært våken en gang, vanligvis har jeg lagt meg for flere timer siden for å sitte i senga og bysse. Anonymous poster hash: 38c6d...5eb Kjør på og bruk pute!! Søvn er viktig!! 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå